Kirjoittaja
paimentamassa eläimiä – syötäviä ja lemmikkejä – Pahajoella
1950-luvulla. Jo poskista näkee, että sianniskaa on popsittu
hyvällä ruokahalulla.
LAOZI
Eräänä
vähälumisena talvena
parikymmentä
vuotta sitten
muutin
tähän taloon.
Keväällä,
auringon paistaessa jo pälviin,
ilmestyi
rapulle harmaa iso kissa.
Siinä
se istui päivittäin
ja
katsoi tuimasti kylänraitille.
Toisinaan
istahdin sen viereen ja puhuin
sille
niin kuin kissalle puhutaan.
Elämä
oli tapahtumaköyhää,
naapurin
mummo sentään joskus
sujahti
rollaattorilla ohi.
Täällä
eletään vaarallisesti,
sanoin
kissalle ja kissa nyökkäsi.
Sitten
yhtäkkiä se katosi,
häipyi
kai kaukaisille vuorille,
ikään
kuin se olisi saanut
kaiken
sanotuksi.
- SJT 2005
Suhteemme eläimiin periytyy vanhatestamentillisista
myyttisistä ajoista. Syötäviä eläimiä ovat jalattomat ja
kaviolliset, kun taas jotkut muut ovat lemmikkejä – ihmisen
parhaita kavereita. Jako on täysin mielivaltainen. Vieraiden
kulttuurien vastaava jako herättääkin usein suoranaista kauhua.
Sitten ovat metsän pedot ja viidakon villieläimet, joista kannattaa
pysyä mahdollisimman kaukana. Ja merten syvyyksissä muhii otuksia,
joita ei parhaimmallakaan mielikuvituksella kykene todeksi
kuvittelemaan.
Horkheimer ja Adorno ovat paneutuneet tähänkin
kysymykseen kirjassaan Valistuksen dialektiikka (1944/2008),
joten minun ei tarvitse tarpoa epävarmuuden suossa pelkästään
omien ennakkoasetusteni varassa. Takuuseen en mene näidenkään
miesten ajattelusta; hehän vaativat, että ajatuksilla täytyy olla
päämäärä – esim. maailman muuttaminen – mutta pyrkimys
johonkin tunnetusti jumittaa ajattelua. Noina päämäärähakuisina
aikoina monet luopuivatkin kokonaan ajattelusta – turhana
rasitteena mielipiteen raikkaudessa. Mutta väkevyydessään
Valistuksen dialektiikan kirjoittajien ajattelu on huimaa.
”Eurooppalaisessa historiassa ihmisen idea ilmenee
erontekona eläimeen, jonka järjettömyydellä ihmiset todistavat
oman arvonsa.” Näin alkaa kyseinen osio Valistuksen
dialektiikassa (s. 315), ja tekijät jatkavat, että tätä
vastakohtaisuutta ovat ylläpitäneet lähes kaikki mahdolliset tahot
ja ”että vain harva idea lukeutuu samalla tavoin läntisen
antropologian perustaan”. ”Se hyväksytään yhä tänäänkin.”
Totta kai se hyväksytään, lihansyönnin käytäntöjen
ylläpitämiseksi ei ole muuta vaihtoehtoa. Siis eläinperäisen
lihansyönnin, nykyään keinolihaakin voidaan kasvattaa jo
laboratorioissa. Tästä avautuu huikeita näkymiä, mutta emme puutu
niihin tällä kertaa. Toteamme vain, että tarve huonosti elinvoimaa
antavaan lihan syöntiin on outo: lihansyöjä on aina huonossa
kunnossa, aina pahantuulinen ja aina nälkäinen. Ja ekologisesti
ajatellen lihantuotanto on täysin järjetöntä.
Valistuksen dialektiikka ei pane paljoakaan
merkitystä eläinten tietoisuudelle, josta puuttuvat sanat joilla
vapauttaa ajattelu ajallisen keston synkkyydestä. ”Jotta
olemassaolon kalvavan tyhjyyden välttäisi, on pakko panna vastaan,
ja tämän vastarinnan selkäranka on kieli.” ”Eläimilläkin on
onnen hetkensä, mutta miten lyhyitä ne ovatkaan!”
Aristoteleen tavoin H & A myöntävät eläimilläkin
(tai oikeastaan kaikella elävällä) olevan sielun, mutta se on
ikään kuin hämärä ja keskeneräinen. He jatkavat rajuun
tyyliinsä: ”Ihmisen yksittäiset tuntemukset ja tarpeet, jopa
hengen alkeistekijät, ovat asettuneet (myös) eläimen sieluun
vailla niitä ohjaksia, jotka vain jäsentynyt järki tarjoaa.”
H & A eivät usko, että eläin voisi tuosta
uinuvasta hämäryyden tilasta herätä sen kaltaiseen kirkkaaseen
todellisuuteen kuin me ihmiset olemme heränneet. Tässä kohden
tekisi mieli sanoa, ettei se ihmisten kohdallakaan ole niin
ilmiselvää, mutta antaa olla. Patoutunut hurjuus eläimen katseessa
viestii ”joskus esihistoriassa tapahtuneesta kuilunsyvästä
katastrofista”. ”Järjen puute tuomitsee eläimen ikuisesti
hahmoonsa, ellei sitten ihminen, joka on menneisyyden kautta yhtä
sen kanssa, löydä lunastavaa sanaa ja pehmennä sillä
loputtomuuden kivisydäntä joskus aikojen kääntyessä lopuilleen.”
Juuri tätä tekstin kohtaa kommentoi Guillevicin (1907–1997) runo
Hirviöt.
HIRVIÖT
On
hirviöitä, jotka ovat hyvin kilttejä,
jotka
istuvat viereesi silmät hellyydestä
ummessa
ja
painavat ranteellesi
karvaisen
käpälänsä.
Jonakin
iltana – kun maailmankaikkeus on yhtä
purppuraa.
Kun
kalliot singahtavat takaisin
mielettömille
radoilleen,
ne
heräävät.
H & A kommentoivat puolestaan Guillevicin runoa
häikäisevän suorasukaiseen tapaansa – karistaen ennakkoluulot ja
lennättäen kaihit silmistä.
”Lapsen
hiusten tai eläimen turkin veltto sively sisältää sanoman: tämä
käsi voi myös tuhota. Se näpäyttää hellästi yhtä uhria ennen
kuin lyö hengiltä toisen.”
Kansansaduissa
ja sielunvaellususkossa ihmisen joutuminen eläimen hahmoon merkitsee
rangaistusta ja piinaa, kuten H & A huomauttavat. Sammakko on
ikuisesti sammakko, siitä ei suutelemalla prinssiä saa. He
huomauttavat myös, että läntisessä sivilisaatiossa järkevien
(siis ajattelua karttavien) miesten mielestä on ollut turha kantaa
huolta järjettömistä eläimistä, joten se on jätetty
(viisaasti?) naisten käsiin. ”Vuosituhansien toiveunena on ollut
luonnon rajaton hallinta, kosmoksen muuttaminen loputtomaksi
jahtialueeksi. Miesyhteiskunnan ihmisihanne viritettiin tähtäämään
juuri tähän suuntaan. Tämä on sen järjen mieli, jolla mies on
kerskaillut.”
Mutta
näille laduille emme eksy tämän pidemmällä. Esteettisessä
teoriassaan Adorno lainaa Eduard Möriken (1804–1875) runoa,
josta hän sanoo: ”Mikäli rajoituttaisiin runon diskursiiviseen
sisältöön, toisi runo esille vain sadistisen identifikaation
siihen, mitä kulttuuri tekee loisena halveksimalleen eläimelle.”
Runossa lapsi loruilee hiirenkolon eteen viritetyn hiirenloukun
vaiheilla houkutellen esiin pieniä vieraita. Onko kysymyksessä
raaka todellisuus, jossa lapsonen haluaa tarjota kissalleen pientä
välipalaa, vai ”tahattoman sopuisa kuva lapsesta, kissasta ja
hiirestä tanssimassa, kumpikin eläin takajaloillaan”.
HIIRENLOUKKU
Pienet
vieraat, pieni koti.
Arvon
hiiri, saavu toki
kolostas
näkyviin
kalvaan
kuun säteisiin.
Vaan
suljethan oven jälkeesi,
Muistathan?
Varo
samalla häntääsi!
Syötyämme
laulamme,
syötyämme
nauramme
ja
alamme pienen tanssin:
Huis
hais!
Myös
vanha kissani tanssia tais.
”Järjen
puutteelta puuttuvat sanat. (…) Koko maapallo todistaa ihmisen
suuruutta ja kunniaa. (…) – aina ja alati järjettömät
luontokappaleet ovat saaneet tuta järjen voiman.”
Horkheimer & Adorno
Max Horkheimer & Theodor W. Adorno: Valistuksen
dialektiikka, Filosofisia sirpaleita, suom. Veikko Pietilä.
Vastapaino 2008.
Guillevic: Riittejä, suom. Sirkka Suomi. Otava
1991.
Eduard
Mörike: Sämtliche Werke, München 1968.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti