Ilmenemisien
juhlaa suuren plataanin varjossa. Villa Sciarra 1983. Kuvat SJT.
“Lopussa ei suinkaan
seiso yksi vaan tyhjyys!”
Alan Badiou
”Me, jotka emme ole
mitään, olkaamme kaikki!”*
Eugène Pottier (Kansainvälinen)
Johdannossa toiseen
manifestiinsa filosofian puolesta Badiou kirjoittaa, että
ensimmäisen manifestin viesti 1989 oli: ”Yrittäkää nähdä se
mitä ette näe”, kun taas toisen manifestin viesti 2009 on:
”Yrittäkää todella nähdä se mitä näette.” Me ihmiset
näemme jääräpäisesti kaiken aina joksikin, ainoastaan aniharvat
onnistuvat näkemään ”mitä tahansa”. Borges oli vakuuttunut,
että kissoilla on tällainen ei-minkään näkemisen kyky. Kissat
antavat katseensa lipua verkkaisesti tienoossa (miljöössä)
katsomatta mitään erityisesti. Kun näkymässä tapahtuu jotakin –
heilahtaa hiirenhäntä, värähtää linnunpyrstö – kissat
ottavat käyttöönsä ”joksikin näkemisen”.
Jos ja kun maailmassa on
olemassa todellisia konkreettisia asioita ja olioita, täytyy niiden
jollakin tavoin ilmetä (yksityiselle) havainnoijalle eli minulle – subjektille, jolle
kaikki ilmenemiset on annettu. Muuten tässä ei ole mitään
tolkkua – maailma joka ei ilmenisi millään tavalla olisi yhtä
tyhjän kanssa. Ilmenemisien ristiriitaisuuksista voidaan päätellä,
että jos jotakin ei voida ajatella, ”se ei myöskään voi olla
olemassa”, kuten Badiou huomauttaa toisen manifestinsa toisessa
luvussa. Mutta voidaanko tästä vetää sangen hurja johtopäätös,
että kaikki se mikä voidaan ajatella on olemassa.
Tiedämme, että
havainnossamme ilmenevä puu koostuu aineellisessa maailmassa
atomeista, vaikka puun hahmossa – kaikessa sen äärettömyyksiin
laajentuvassa ilmentymisessä – ei ole mitään mikä voitaisiin
palauttaa atomeihin. Badiou heittääkin pöytään väitteen,
”oleminen on tyhjästä nyhjäisty moneus, ja vain matematiikka on
kykenevä ajattelemaan olemista puhtaana olemisena”. ”Niinpä
esimerkiksi edessäni oleva puu – jos yrittäisin ensin irrottaa
siitä sen todellisen läsnäolon tässä maailmassa (sen ympäristön,
horisontin, toiset puut, läheisen niityn ja niin edelleen) ja sitten
ne toisiinsa kytkeytyneet määritykset, jotka tekevät siitä juuri
edessäni olevan puun (vihreä väri, sen oksien muodostama peitto,
valon ja varjojen leikki sen lehvillä ja niin edelleen) – voidaan
viime kädessä palauttaa toisista moneuksista koostuvaksi äärettömän
monimutkaiseksi moneudeksi. Mikään alkuperäinen, jakamaton ykseys
ei kykene panemaan pistettä tälle moneuksien kertautumiselle.”
Tämän selvityksen jälkeen Badiou lainaa Paul Valéryn runoa
Plataanille (suom.
Aale Tynni):
Jalo,
kumartuva plataani, alaston ja valkea
kuin
nuori skyytti,
sinun
loistosi on vanki ja jalkasi sitoo
oman sijasi voima.
Kaikuva varjo,
jossa asuuri tyyntyy,
tempoilijasi
musta äiti kytkee tuon puhtaan jalan,
liejusta raskaan.
tempoilijasi
musta äiti kytkee tuon puhtaan jalan,
liejusta raskaan.
Sinun
vaeltavaa otsaasi hylkivät tuulet,
maa, hellä ja tumma,
ei varjollesi, plataani, askelen ihmettä
salli koskaan!
maa, hellä ja tumma,
ei varjollesi, plataani, askelen ihmettä
salli koskaan!
Runo
ei ole olemisen tarkkailija (vartija), vaan runous paljastaa
ilmenemisien (moneuksien) rikkaudet kielen kautta. Badioun sanoin:
”Plataanimme ilmenee plataanina vain sikäli kuin sen puhdas
oleminen (moneus) eroaa viereisestä plataanista, niitystä, talon
punaisesta katosta, sen oksalla istuvasta mustasta variksesta ja niin
edelleen. Mutta myös vain sikäli kuin se eroaa itsestään silloin
kun se ”kumartuu” tuulessa ja ravistelee oksiaan kuin leijona
harjaansa ja muuttaa näin yleistä ulkomuotoaan pysyen kuitenkin
myös aina samana, koska sitä ”sitoo oman sijansa voima”. ”Jokin voima (olemistakin suurempi) – ”topologinen voima” –
”estää moneutta tyytymästä vain olemaan mitä se on” eli pelkkiä näkymättömiä
atomeja. Kaiken lisäksi ”ilmetessään sen on oltava mitä se on
juuri tässä”, siis tässä yhdessä ja samassa maailmankaikkeuden
paikassa eikä hillua ympäri mahdollisia universumeja, että
ilmeneminen ylipäätään olisi mahdollista.
Mutta
kuten Badiou kirjoittaa, kaikki ilmeneminen maailmassa tapahtuu
ei-olemisen mahdollistamana, ”jokaiseen ilmenevään tai tässä
olevaan moneuteen kuuluu elementti, joka ei ole olemassa, ja että se
on ainoa laatuaan”. Juuri se tosiasia, että maailmassa on
jotakin joka ei ole siinä olemassa, vasta tekee mahdolliseksi
sellaiset tapahtumat, jotka saavat paikallisesti aikaan
käänteentekevän muutoksen maailmassa olevien moneuksien ja niihin
sisältyviä identiteettejä ja eroja säätelevän transsendentaalin
välisissä suhteissa.
”Olemassaolon
intensiteetti” ikään kuin pakottaa ilmenemiset esiin maailman
kätkeytyneisyydestä. Usein olemme suorastaan pakotettuja näkemään
ja havainnoimaan sellaisiakin ilmenemisiä, jotka mieluummin
jättäisimme kokematta. Ilmenemisien asteikko on suuri, voisimme
pisteyttää sen nollasta sataan. Kuten Badiou huomauttaa Valéryn
runon plataani näyttäytyy olemisessaan täydellisenä – sen
ilmenemisen aste on suuri. Yhden ilmentymän intensiteetti heikentää
muiden ilmenemisien astetta. Valéryn tavoin yhtä plataania
tarkastelevalle muiden plataanien ilmenemisaste on niin pieni, että
ne tuskin ovat edes olemassa tässä (havainnoijan) maailmassa.
Puhumattakaan muista olevan moneuksista, jotka vaativat –
suorastaan huutavat – huomiota osakseen, kunnes viimeinenkin
pölynkikkara on kohotettu täyteen ilmenemiseensä.
Kirjoitin
itsekin runon plataanista 1980-luvulla eräässä Rooman puistossa.
Ehkä puu on jo kaadettu ja poltettu, tai ehkä siitä on tehty
pöytä, mutta yhä vain se ilmenee vahvasti tajunnassani. Yhä vain
pienet mustat muurahaiset juoksevat sen rungossa, ja yhä voin
melkein koskettaa koloja, jotka raivostunut nainen on hakannut
terävällä kengänkorolla puun pehmeään kuoreen. Oli menossa
sataan vuoteen kuumin syksy Roomassa, aurinko paistoi pilvettömältä
taivaalta ja laulukaskaat kirskuttivat tymbaalejaan
lehvästöissä.
PLATAANI
Bussin jälkeensä jättämä pyörre
vaimenee nopeasti suuren puun alla.
Olen aikaisemminkin seisonut tässä
saman plataanin varjossa, kun lehvästö
humisi ja kaskaat lauloivat.
Puun laikukkaassa vaaleassa rungossa
on terävällä kengänkorolla lyötyjä jälkiä.
Ne ovat jo arpeutuneet ja muurahaiset
kipittävät niiden yli – mutta yhä
muistan ne kuin eilisen päivän.
“Mennyt on ja tuleva
on, mutta siinä välissä ei ole mitään; me olevaiset keikumme
tyhjän päällä!”
SJT 2.1.2014
”Aika ei ole, se ei
kuulu oleviin. Se on ei-oleva, koska se on aikaa, toisin sanoen
mennyt tai tuleva 'nyt'.”
Jacques Derrida
*Suomennoksessa
sama kohta: ”Alas
lyökää koko vanha maailma ja valta teidän silloin on.” Alkuperäisessä
tekstissä kaikuu pyrkimys itsetuntemuksen (valaistuksen) tielle,
oman tiedostuksen terävöittämiseen, sillä vaikka emme ole mitään,
olemme kuitenkin kaikki mitä on. Kun taas suomennoksesta huokuu
ikiaikainen väkivaltainen kauna: lyökäämme vanhat valtiaat
hengiltä ja anastakaamme heidän omaisuutensa, niin valo on meidän,
tai tässä tapauksessa valta.
Alain
Badiou: Filosofian puolesta, Kaksi manifestia, suom. Lauri
Pekonen, Janne Porttikivi ja Anna Tuomikoski, Tutkijaliitto 2012.
Villa
Sciarran dekadenttia lumoa 1983. Kuva SJT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti