Andy Warhol puhuu videon kautta yleisölleen. Stillkuva SJT.
Se on menettänyt paljon,
joka on menettänyt käsityksensä huonosta.
– Friedrich Nietzsche
Bilbaon
Guggenheimin museo esitteli 1999 laajassa ja perusteellisessa
näyttelyssään kaikkea mahdollista ja mahdotonta, mitä Andy
Warholin Factory – tehdas – oli tuottanut yli kolmen
vuosikymmenen aikana. Kirjoitin näyttelystä silloin artikkelin,
mutta se on jo ajat sitten kääritty silakoiden ympärille tai viety
viisaasti kierrätykseen. Joten julkaisen siitä osan jatkoksi alati
jatkuvaan debattiin Warhollin merkityksestä nykytaiteelle. Onko sitä
ja miten paljon?
Näyttelyyn
oli koottu lukuisista museoista ja yksityiskokoelmista maalauksia,
veistoksia, piirustuksia, painotuotteita, valokuvia, elokuvaa,
muotia, videoita, televisio-ohjelmia ja musiikkia. Kaikkea tätä
syntyi kiihkeänä ajanjaksona, joka kesti 50-luvun lopulta Warholin
kuolinvuoteen 1987 saakka.
Andy
Warhol ehti elinaikanaan lanseerata kolme menestyksekästä studiota,
joita hän kutsui tehtaiksi. Eriskummallisin oli Andyn ensimmäinen
”ydinkiihdytin”, joka oli vuorattu kauttaaltaan alumiinifoliolla.
Factory merkitsi heti avauduttuaan kulttuurin mekkaa, se oli ateljee,
filmistudio, työleiri ja pelastusarmeija taiteilijoille ja
sellaisiksi aikoville.
Kengät
Warhol
oli alun alkaen innokas piirtäjä, hänestä olisi voinut tulla
vaikkapa muotitaiteilija – hänhän näyttikin sellaiselta. Andy
piirsi mieluusti mm. naisten kenkiä, ne olivat suorastaan hänen
erikoisuutensa. "Minun kenkäni ovat sinun kenkäsi."
"Kauniin illan kengät." ”Voit johdattaa kengät veden
äärelle, mutta et voi pakottaa niitä juomaan.” Andylta irtosi jo
tuolloin iskulause joka lähtöön.
Andy
Warhol oli tarjonnut sarjakuva-aiheisia serejään galleristi Leo
Castellille, mutta Castelli ei pitänyt niitä tarpeeksi
omaperäisinä. Masentuneena Andy lupasi 50 dollaria Muriel
Latowille, jos hän keksisi vaikkapa vain yhden kunnon idean. Latow
sanoi taiteen arvomaailman olevan keinotekoisen: "Mikä on
kaikkein keinotekoisinta, sellaista minkä kaikki näkevät joka
päivä." Andy kirjoitti Latowille shekin ja hymyili leveästi.
Andy
kävi marketista ostamassa Brillo-laatikoita ja Campbellin
keittotölkkejä, yhden kutakin 32 vaihtoehdosta. Poptaiteilijat
olivat jo käyttäneet arkipäivän esineistöä aiheinaan. Mutta
vasta Andy onnistui näillä tykötarpeilla tehtailemaan
taidemaailman ja todellisuuden rajan yli sillan, joka lopullisesti
mursi taideteoksen ”aitouden auran”. Brillo Boxin edessä katsoja
ei enää tiennyt kummalla puolella rajaa hän oli. Edes älyköt
eivät enää tienneet, mikä on taidetta ja mikä jotakin muuta
kamaa, kuten Andy osasi valistaa.
Mutta oliko sillä enää
mitään väliä. Tosin taide katoaisi maailmasta, kuten Octavio Paz
oli jo ajat sitten ennustanut. Taiteilijat laskeutuisivat
norsunluutorneistaan maailmaan ja löytäisivät kadottamansa
yhteisölliset ilot ja huvitukset. Antiikin veistokset maalattaisiin
jälleen räikein värien ja puettaisiin kirjaviin vaateisiin.
”Taidetta” ryhdyttäisiin taas nauttimaan koristeina ja
”kuluttamaan kaikessa rauhassa vaimon ja lasten kanssa”, kuten
Giorgio Colli kirjoittaa kirjassaan Nietzschen jälkeen (niin
&näin 2008).
Kaikkialle
Warhol
oli oikeassa, hänen "arvottomat" kuvansa levisivät
kaikkialle: museoihin gallerioihin, elokuvateattereihin ja lopuksi
painokuvina – kopioiden kopioina – baarien ja kotien seinille.
Tehtaan tuotanto paisui suunnattomaksi, elokuviakin tuli tehdyksi
kymmeniä. Tosin Andy ei katsonut niitä koskaan. "Ne ovat niin
pahuksen tylsiä", hän saattoi tokaista.
Mutta
sitä Andy Warhol ei tiennyt, kuinka nopeasti taidemaailma nielaisisi
hänen kapinalliset kuvansa. Jo 1970-luvun alussa Warhol oli
vakavasti otettava kaupallinen taiteilija: hänen kuvansa roikkuivat
museoissa rintarinnan vanhojen mestariteosten kanssa. Mutta hän oli
myös viimeinen 1900-luvun taiteilijoista, joka oli onnistunut
järkyttämään maailmaa puhtaasti visuaalisin keinoin; koko
vuosisadan jatkunut kuvainraastanta oli saavuttanut päätepisteen.
Myös toisen tavoitteensa Warhol oli saavuttanut; hänestä oli
tullut maailman tunnetuin taiteilija, jopa Picassoakin kuuluisampi.
Andy liikkui sujuvasti julkisuudessa, vaikkakin hieman poissaolevan
oloisena.
Vastustajansa
Andy Warhol piti loitolla loistavan taiteellisen strategiansa turvin:
"Älä ajattele taiteen tekemistä, vaan tee sitä. Anna
kaikkien muiden päättää, onko se hyvää vai huonoa ja
rakastavatko he sitä vai vihaavatko. Sillä aikaa, kun he päättävät,
tee vielä lisää taidetta."
Myöhempien
aikojen lisäys
Vasta
Andy Warholin myötä taide astui Duchampin readymade -taiteen
ohi syvälle arkitodellisuuden keskiöön. Aikaisemmin taideteoksen
erottaminen todellisesta maailmasta oli varsin helppoa, mutta tämän
jälkeen se kävi mahdottomaksi. Nyt tuli konkreettisesti
ymmärrettäväksi Alain Badioun esittämä paradoksaalinen väite:
”Enää ei riitä, että näemme sen, mitä emme vielä ole
nähneet, nyt on nähtävä myös se, minkä olemme jo nähneet.”
Tästä
syystä Arthur C. Danto huomauttikin (1989), että tuon ihmeellisen
1960-luvun jälkeen taidetta oli ryhdyttävä tarkastelemaan aivan
uusin hypoteesein; kaikki sitä aikaisemmat kriteerit olivat käyneet
sokeiksi taiteen suhteen. Nykytaiteen näkemiseen – ja taideteoksen
erottamiseen maailman muista tavaroista – ei todellakaan riittänyt
enää vanhat näkemisen keinot ja taidot, vaan oli ryhdyttävä
näkemään myös taideteosten näkymättömät ominaisuudet.
Taidetta ei voinut aidata ulos todellisuudesta – ajasta ja paikasta
– vaan sitä oli tarkasteltava osana (elämys)maailmallista
kokonaisuutta.
Mitkään
ulkoiset ominaisuudet eivät enää kertoneet, mikä on taideteos ja
mikä jotakin muuta. Mitä taideteoksesta voitiin enää sanoa, kun
mitkään normit eivät päteneet.
Danton
mukaan suurin osa taidekritiikistä oli vain sanojen ”pinoamista
taideteosten eteen”. Danto kirjoitti siis yli 30 vuotta sitten,
mutta mikä on tilanne tänä päivänä. Taidekritiikki on yhä
edelleen – niissä muutamissa lehdissä (medioissa) joissa sitä
vielä on – juuri tuollaista merkityksetöntä ”sanojen
pinoamista”. Ei voi kuin toivoa, että sekin vähä ”kritiikki”
häviäisi taivaan tuuliin.
Kaikki, tai lähes kaikki,
mitä Andy Warhol teki, tuli suoraan tavallisten amerikkalaisten
jokapäiväisestä elämästä – tavallisten ihmisten maku ja arvot
olivat kerta heitolla taiteen keskiössä.
Warholin suurimmat työt
ovat kuitenkin ajalta, jolloin taiteen ja elämän välisiä rajoja
räjäyteltiin, kaikki piirrettiin uusiksi ja me kaikki elimme
historiaa sen sijaan, että olisimme katselleet taaksemme menneeseen.
– Arthur C. Danto
Lisää
aiheesta:
Arthur
C. Danto: Taiteen nykyhetki, Taide
1991.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti