Marcel
Duchamp: alkuperäisten readymade-teosten Polkupyörän pyörä (1913) ja
Pulloteline (1914) näköisversiot. Rooma 1983. Kuvat SJT.
Tulkinta
ei ole ”puolueettoman” havainnoijan suorittama kuvaus, vaan
dialoginen tapahtuma, jossa keskustelijat ovat yhtä lailla mukana ja
josta he poistuvat muuntuneina; he ymmärtävät toinen toistaan
siinä määrin kuin heidät on sisällytetty kolmanteen
horisonttiin, joka ei kuulu kummallekaan, mutta johon heidät on
asetettu ja joka asettaa heidät paikoilleen.
Gianni
Vattimo
Ilman tulkintaa ja
arvottamista ei olemassa yhtään ainoaa taideteosta, joten teoria
seuraa automaattisesti ”taidehavaintoa”. Ehkä tämä pitää
paikkansa vaikka otettaisiin lukuun kaikki mahdolliset taideteosta
muistuttavat objektit, kuten taideteosten näköisiksi valmistetut
”taidekkeet”, luonnonmuovaamat ajopuut ynnä muut. Jotkut
sortuvat kokemaan ne taiteena ja jotkut taas onnistuvat pitämään
päänsä kirkkaana. Kaikkihan me tunnemme monia maineikkaita ja
ylenpalttisesti tykättyjä ”taiteilijoita”, varsinkin
maalaustaiteen piirissä, joilla ei ole kykyä eikä taitoa tuottaa
taideteosta. Kun taas musiikissa sellainen ei ole mahdollista, emme
kertakaikkiaan jaksa sietää sellaisia ”muusikoita”, jotka eivät
hallitse soittamisen tai laulamisen taitoja. Vai? Onhan meillä nuo
oudot kummajaiset Mrs. Miller ja laulava talonmies Sepi.
Richard Wollheimin
”aineellisen objektin hypoteesin” mukaan taideteokset ovat
aineellisia objekteja – konkreettisia olemassa olevia esineitä.
Vaikka monia taideteoksia – musiikki ja runous – on hankala kokea
esineiksi, eivät ne silti täysin aineettomiakaan ole. Kun taas
esimerkiksi maalaus on selkeä esine suorastaan hankaluuteen saakka –
sitä on alinomaan vaalittava ja varastoitava. Maalauksen tekniikasta
ja materiaaleista voidaan saada monenlaista luetettavaa ”todellista”
tietoa, mutta mikään tästä ”asiatiedosta” ei liity siihen,
mikä maalauksessa on taidetta. Maalausta taiteena tulkittaessa
ollaan jälleen kerran tyhjän päällä. Taideteosesineen kokeminen
taiteena vaatii aivan erityislaatuista näkemistä – näkemättömän
näkemistä.
Todellisuuden
komponentteja luetellessa eivät taideteokset yleensä listaan kuulu,
vaan todellisina pidetään lähinnä konkreettisia esineitä,
olioita ja erityisesti hyödyllisiä teknisiä laitteita. Onko tämä
pelkkää tiedostamatonta käytäntöä ja totuttua tapaa, jota
leimaa usko teknologian kaikkivoipaisuuteen. Siis, kaikki mikä
toimii on todellista. Taideteoksethan eivät toimi, eivät ainakaan
aina. Mutta eiväthän ”laitteetkaan” aina toimi. Ja sitä
paitsi, olisiko tuolla aineellisen ja aineettoman väliin vedetyllä
rajaviivalla mitään merkitystä. Eikö sattumanvaraisuus ole
tarpeeksi ylevä päämäärää. Sattuman hyväksyminen on vapauden
ehto, kuten Richard Rorty huomauttaa. Ja se (saattaa) parantaa meidät
pakonomaisesta tarpeesta etsiä ehdottomia totuuksia. En tiedä mitä
kautta tähän tultiin ja johtaako tämä minnekään. Luultavasti
ei.
Jos haluaa kysyä
todellisuuden perään, kannattaa kääntyä taiteilijoiden ja
runoilijoiden puoleen, kuten Rorty huomauttaa. Runous on jo ajat
sitten sitten ajanut filosofian ohi. Eikö se ollut Wittgenstein joka
tokaisi, että filosofiaa pitäisi runoilla. ”Pelkään
suuteloitasi, hento neito”, vastaa runoilija Percy Bysshe Shelley
ja avaa päätähuimaavia näköaloja, joita emme valitettavasti voi
lähteä tänään seuraamaan. Siellähän sataa kaatamalla! Näin me
arkajalat jäämme kammioihimme aprikoimaan ja aprikoimaan, sillä
aikaa muut ”auringon sakaralla ratsastajat” elävät elämämme.
Joseph
Margolis mainitsee esseessään Taideteosten ontologinen
erikoislaatuisuus (?) jonkun
ihme Glickmanin, joka on lanseerannut ”rantataiteen” lajityypin.
”Rantataidetta” edustavat rannoilta löytyvät luonnon muovaavat
objektit, kuten ajopuut, kivenmurikat ym. Mutta voivatko ne olla
taideteoksia, vaikka ne eivät ole kenenkään valmistamia
(artefakteja). Outo hiippari Glickman ei näe mitään
käsitteellistä estettä sille, ”että taideteos on (voi olla)
luonnonobjekti”. Rortyn mukaan metaforat luovat uusia maailmoita ja
miksei myös uusia taideteoksia, vaikkapa ajopuusta. Jos tälle
tielle lähdetään, mutta me emme lähde, vaan tarraamme
”artefaktiuden ehtoon” kuin viimeiseen oljenkorteen. Margolis
viittaakin viisaasti Duchampiin, joka loi uusia (readymade)
taideteoksia objekteista, jotka joka muu oli valmistanut.
Jyrki
Siukonen pui tätä samaa ongelmaa artikkelissaan Dollareita
ja valveunia (niin & näin
3/2014) Arthur C. Danton kirjan What Art Is
(2013) pohjalta. Kirjassaan Danto on jälleen yhden suosikkiteemansa
Warholin Brillo Boxin (1964)
kimpussa. Brillo Box,
joka on kopio mistä tahansa marketista löytyvästä
Brillo-laatikosta, on
ilman vähäisintäkään epäilystä taidetta. Mutta missä kohtaa
yhteys taiteeseen katkeaa, jos Warholin Brillo Boxista
tehty kopio ei olekaan enää taidetta – kaikesta
yhdennäköisyydestä huolimatta. Danto kertoo uskomattoman tarinan.
Tukholman Moderna Museetin johtaja Pontus Hultén oli teettänyt 1968
sarjan Brillo Boxin
kopioita ja todistanut ne autenttisiksi. Tuohon aikaan Warholin
Brillo Boxin
huutokauppahinta oli jo noin kaksi miljoonaa dollaria. Mutta Hulténin
laatikot osoittautuivat arvottomiksi. Jatkoa tarinalle ei ole, koska
Hultén ehti kuolla ennen paljastumistaan.
Ainoa
vastaus tähän näyttäisi olevan, että taideteokset eivät ole
aineellisia esineitä, vaikka niillä on erilaisia aineellisia
ominaisuuksia. Mainitaan ohimennen, että materiaalisena objektina
taideteoksen kokevat tässä jutussa mainitusta ainakin Siukonen,
Wollheim ja Danto. Tästä, tai piru tietää mistä, johtuen
taidetta ei voi siirtää taideteosesineestä johonkin toiseen
esineen, kuten nyt vaikkapa Warholin boxista
Hulténin boxiin.
Margoliksen mukaan taideteos ”ei voi olla universaali, koska se on
luotu ja voidaan tuhota, ei myöskään siksi, että sillä on
aineellisia ja aistein havaittavia ominaisuuksia. Mutta se on
erityislaatuinen partikulaari, toisin kuin aineelliset objektit,
koska se voi olla toisen partikulaarin instanssi ja se voi olla
yhdistynyt toiseen partikulaariin”. Hmm, mitähän tuokin oli.
Tapaus
Duchamp ei myöskään ole niin yksinkertainen kuin miltä näyttää.
Roomassa oli vuonna 1983 Via
Borgognalla vähäisessä toisen kerroksen galleriassa Duchampin
readymade-teosten näyttely. Siellä selvisi, että esillä olevat
teokset eivät olleetkaan Duchampin alkuperäisiä ”readymadeja”
vaan kopioita – taiteilija oli huolimattomuuttaan hukannut
alkuperäiset teoksensa. Duchampin objektit olivat jo toisen tai
kolmannen (tai ties monennenko) polven uudelleen tehtyjä kopioita ja
kopion kopioita: Polkupyörän pyörä,
Standardin pysäyttäjät, Suihkulähde, Hattuteline, Kampa,
Kätkettyä melua ja muita tuttuja
ajatuksenpysäyttäjiä.
Kuinka oli nyt taiteen laita? Vai oliko Duchampilla jokin erioikeus
tehdä teoksistaan kopioita, ja jokin erityinen taito siirtää myös
taide näihin kopioihin ja kopion kopioihin. Noin vain. Vai kävikö
Duchampille kuten Hulténillekin – jäljellä oli pelkkää
arvotonta roinaa!
Danton
– kuten myös George Dickien – mukaan vain taiteilijat tekevät
taidetta, ja vain taiteilijoilla on kyky asettaa ”taide”
taideteosesineeseen. Tällaista kykyä ei ollut myöskään
kuraattoriparka Pontus Hulténilla, minkä hän sai karvaasti tuta.
Ehkäpä lopullista vastausta on haettava kaukaa Akvinon Tuomaalta.
Tuomaan mukaan sielu luodaan joka kerta uudelleen, siis mitään
sielujen kierrätystä teoksesta toiseen ei tapahdu. Jos nyt näin
voidaan sanoa. Luultavasti ei. Näin on (täytyy olla) myös taiteen
laita. Taitava taiteilija onnistuu asentamaan taiteen yhä uudelleen
ei vain taideteosesineeseen vaan mihin tahansa esineeseen, vaikka
pyöränsarveen. Onhan se nähty!
Taidetta
ei ole ilman henkilöitä, jotka puhuvat taidemaailman kieltä ja
jotka tietävät tarpeeksi taideteosten ja todellisten esineiden
välisistä eroista tajutakseen, että taideteoksen kutsuminen
todelliseksi esineeksi on sen tulkinta, tulkinta, jonka mieli ja
ymmärrettävyys riippuu taidemaailman ja todellisen maailman
välisestä vastakohtaisuudesta.
Arthur
C. Danto
HAVAINNOITSIJAN
HAIKU
Katson
huonoa
taidetta
– nykyään ei
muuta
olekaan!
Joseph
Margolis: Taideteosten ontologinen erikoislaatuisuus
/ Richard Wollheim: Ovatko taideteokset aineellisia
objekteja?. Kirjassa Taide
ja Filosofia, toim. Markus
Lammenranta, Arto Haapala. Gaudeamus 1987.
Jyrki
Siukonen: Dollareita ja valveunia, niin
& näin 3/2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti