Art Kytöhonka: Piirustus (1980). Seinäjoen
taidehallin avajaisiin syksyllä 1980 osallistui myös runoilija ja
kulttuurikriitikko Arto Kytöhonka huomiota herättävässä
skottiruutuisessa puvussaan. Hän innostui uuden näyttelytilan
ilmapiiristä niin paljon, että harkitsi jopa omaa näyttelyä.
Niinpä hän lähetti matkaltaan kirjoittajalle paljon puhuvan
piirustuksen.
Mitä väri oikeastaan on? Silkkaa autuutta!
Roland Barthes
Seinäjoen
taidehalli 40 vuotta
Seinäjoen
taidehalli on sulkenut ovensa.
Taidehallin myötä 40 vuotta sitten me taiteilijat toimme
Seinäjoelle modernin kuvataiteen. Monet kysyivät, onko se edes
taidetta ja miten sitä pitäisi katsoa. Niinpä toimittaja Lasse
Rauhala ehdotti 1980-luvun alussa, että kirjoittaisin Ilkkaan
artikkeleita nykytaiteesta. Ryhdyin toimeen niiltä seisomiltani ja
kirjoitin jutut tärkeimmistä uusista
ismeistä.
Työskentelin
välillä Italiassa ja Tanskassa, joten lehteen kirjoittaminen jäi
vähemmälle. Tanskassa kiersin maalausprojektini ohessa kaikki maan
taidemuseot ja kirjoitin niistä sarjan lehtiartikkeleita.
Seinäjoellehan oli tarkoitus pystyttää myös taidemuseo tuota
pikaa. Ja mistäpä parempaa esimerkkiä museotoiminnalle olisi
voinut hakea kuin taidemuseoiden suurmaasta Tanskasta.
Aalborgin
taidemuseossa eräs taiteilija ehdotti
yhdistyksen perustamista
museoasiaa
ajamaan, ja niin
Seinäjoellekin perustettiin taidemuseoyhdistys
1988. Yhdistys toimii edelleenkin aktiivisesti.
1980-luvun
lopulla kulttuuritoimittaja Aino Mäki-Mantila värväsi
minut kirjoittamaan Ilkkaan taidekritiikkejä. Lupasin kokeilla pari
vuotta, mutta kaikkineen siinä vierähti 17 vuotta. Kiersin museoita
ja gallerioita järjestyksessä Suomi, pohjoismaat ja lopulta koko
Eurooppa. Ja yhä vieläkin väsään täällä pulpetissani kolumnia
Ilkkaan.
Jossakin
vaiheessa taidekritiikkien oheen tulivat ns. ”laatikot”, joissa
oli tarkoitus tiivistää jutun ydin helposti luettavaan muotoon.
Tehtävänä oli myös paljastaa taiteen näkemisen salat. Helppoa se
ei ollut. Nykytaiteen monenkirjavista tyylisuunnista oli tullut
käsittämättömän labyrintti. Warholin Brillo
Boxien jälkeen oli lähes mahdotonta
erottaa taideteosta maailman muista tavaroista.
Ahdistusta
vain lisäsi Arthur C. Danton esittämä vaatimus, että katsojan oli
nähtävä myös taideteoksen näkymättömät ominaisuudet –
”taideteoksen silmille näkymättömät kvaliteetit”. Danton
mukaan tuollainen havainnon reduktio tapahtuisi ”taidemaailman
kontekstissa”. Mutta katsojan mahdollisuuksia ylittää näkemisen
näkymättömän kynnys ei sekään tieto juuri auttanut.
”Enää
ei riitä, että näemme sen, mitä emme vielä ole nähneet, nyt on
nähtävä myös se, minkä olemme jo nähneet”, ironisoi Alain
Badiou asiaa.
Ilkassa
23.8.2003 ilmestyneessä tietolaatikossa
kirjoitin: ”Maurice Blanchot
väitti jo 1950-luvulla, ettei lukemiseen tarvita erityisiä lahjoja,
sen sijaan musiikin kuuntelun ja maalauksen katsomisen laita on
toisin. Mutta mikä tärkeintä, jokainen maalaus lahjoittaa meille
avaimet, joita tarvitsemme teoksen ymmärtämiseen. Jokainen maalaus
antaa meille uudet silmät. Paitsi niille jotka päättävät
kieltäytyä näkemisen mahdollisuudesta.”
Ilmestynyt
kolumnina Ilkassa ja Pohjalaisessa 26.62019
Seuraava teksti on
jatkoa yllä olevaan Ilkassa ja Pohjalaisessa 26.6. julkaistuun kolumniin Seinäjoen taidehalli 40 vuotta. Kuten
kolumnissa tulen sanoneeksi myös taidekritiikkien yhteyteen
(tuolloin muinaisina aikoina) kaivattiin ”tietolaatikoita”,
joissa pantiin pässi lihoiksi. Jälkikäteen voin sanoa, etten ollut
asiasta lainkaan innostunut – se tuotti lisää vaivannäköä ja
päänvaivaa. Seuraava
laatikkoteksti on ilmestynyt Ilkassa 23.8.2003 Wäinö Aaltosen
museon kansainvälisen pop-taiteen näyttelyn kritiikin yhteydessä.
Vain katse on se jota ei voi nähdä.
Jacques Lacan
Uusi
taide vaatii uudet silmät ja uusi musiikki uudet korvat. Jotakin
tämän suuntaista totesi John Cage, kun hän oli auttelemassa
ystäväänsä Robert Rauschenbergia uuden grafiikan teossa. Cage
ajoi autolla ensin värialtaiden läpi ja sitten maahan sijoitettujen
paperiarkkien yli; näin syntyi uutta nähtävää Rauschenbergin
valvoessa, että kaikki sujui suunnitelmien mukaan.
Maurice
Blanchot väitti jo 1950-luvulla, ettei lukemiseen tarvita erityisiä
lahjoja, sen sijaan musiikin kuuntelun ja maalauksen katsomisen laita
on toisin. Mutta mikä tärkeintä, jokainen maalaus lahjoittaa
meille avaimet, joita tarvitsemme teoksen ymmärtämiseen. Jokainen
maalaus antaa meille uudet silmät. Paitsi niille jotka jo
alun perin päättävät kieltäytyä
näkemisen mahdollisuudesta ja jättäytyä
alastoman esittävyyden armoille.
Poptaide
pani (opetti) meidät näkemään taideteoksina esineet, jotka olimme
nähneet jo tuhannet kerrat kaikkialla ympärillämme. Jos se ei
banalisoinut arkipäivää ja sen esineistöä, niin ainakin se
banalisoi taiteen kokemisen ylevyyden. Poptaiteen nähtiin myös
kritisoivan kulutusyhteiskuntaa ja sen tavaranpaljoutta. Mutta ehkäpä
se vain ironisoi ympäristöään, kuten poptaiteen isoisä Duchamp
oli ironisoinut ready-made-esineitään.
Taide
oli tullut osaksi arkista elämää. Roy Lichtenstein myönsi eräässä
haastattelussa, että jo popin alkuaikoina oli vaikeaa löytää
mitään niin rajua mitä ihmiset eivät olisi olleet valmiita
ripustamaan seinilleen: "Ne ripustivat seinilleen ihan mitä
tahansa." Ihan mitä tahansa voitiin liittää myös
taideteokseen: autonrenkaita, jääkaappeja, ruokaa, huonekaluja tai
vaikkapa kapinen täytetty pässi.
Nopeat
ja näyttävät painotekniikat – kuten serigrafia –
mahdollistivat taideteosten tuottamisen suurina sarjoina.
Yksinäisestä taiteilijanerosta muotoutui yhtäkkiä
tuotantopäällikkö, joka saattoi Warholin tapaan kutsua
työhuonettaan tehtaaksi (Factory). Kuka tahansa oli taiteilija.
Poptaide
on viimeisiä suuria taiteen ismejä; monet meistä muistavat kuinka
se ilmestyi taidemaailmaan ja jopa päivälehtien palstoille. Lyhyt
historiallisuus tekee poptaiteesta hieman piinallistakin koettavaa;
että minkin olen ryhtynyt sitä katsomaan kun minulla oli jo pysyvät
hampaat suussa ja ties jo parrantynkää ylähuulessa. Mikä voisi
olla sen arkipäiväisempää.
Sen
sijaan esineet lakkaavat parissa vuosikymmenessä olemasta
arkipäiväisiä, joten poptaidekin on siirtynyt sujuvasti
taidehistoriaan eikä se näytä sen kummallisemmalta kuin mikään
muukaan taide. Pidämme kuitenkin yhä vakaasti kiinni siitä
periaatteesta, että mikään todellinen esine ei voi olla jonkin
toisen esineen kuva. Juuri kuvan idea sotkee ”tyhjän silmän”
mahdollisuuden toteutua taideteosta katsottaessa.
Abstrakti
taide koetaan helposti uhkaavaksi kuvattomuudessaan ja merkityksien
tyhjyydessään, joten katse etsii kuin pakonomaisesti tuttuja
muotoja ja tuttua esittävyyttä – otollista kuvaksi ryhtymisen
hetkeä. Kuitenkin ”kuva” on vain kuvataiteen ylimääräistä
bonusta, sillä ei ole mitään tekemistä taiteennäkemisen kanssa,
joten valokuvan kaltainen kuva kannattaa heivata yli laidan heti ensi
hämmennyksessä.
Lopultakin
katsoja ylittää
pienten valaistumisien polullaan näkemisen näkymättömän
kynnyksen. Kaikkea sitä, mikä oli
nähty jo
niin monet kerrat aiemminkin, rajaa
nyt uusi viiva. Kyse on tiestä, joka johtaa taiteen
näkemiseen ja havainnon fenomenologiaan – järjen viisaudesta
silmän viisauteen.
SJT, Lopunaikojen Memoradum (2019)
Jussi
Saarinen: Psykoanalyyttinen
taiteentulkinta,
kirjassa Freudin
jalanjäljillä, toim.
Minna Juutilainen ja Ari Takalo, Teos, 2009.
David
Hume: Dialogues Concerning Natural Religion (1779).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti