Älkää te puhuko minulle maalaustaiteesta,
taiteenlajista, josta ovat nauttineet vain harvat,
kun taas musiikki ilahduttaa kaikkia elollisia.
Madame Hautcastel
Maalaustaide on aina, puhtaana tai epäpuhtaana,
figuratiivisena tai abstraktina, ylistänyt kaikista
arvoituksista vain näkyvyyden mysteeriä.
figuratiivisena tai abstraktina, ylistänyt kaikista
arvoituksista vain näkyvyyden mysteeriä.
Maurice Merleau-Ponty
Taiteen ja todellisuuden välissä yhä on olemassa tyhjiö,
jota ei ole pystytty hävittämään.
jota ei ole pystytty hävittämään.
Arthur C. Danto
Taidepuheen
sekava jargon
Seuraavassa
keskitytään pääosin kuvataiteeseen ja eritoten maalaustaiteeseen,
noihin väritettyihin litteisiin esineisiin, joissa jotkut näkevät
taidetta ja jotkut toiset ei. Hämmästyttävää on että myös
jälkimmäiset kirjoittavat taiteesta, ja puuhastelevat muutenkin
innokkaasti sen parissa. Seuraavassa esiin tulevat teemat sivuavat
kaikkia muitakin taiteenlajeja.
Ilkka-lehden
kulttuuritoimittaja esittelee (23.4.2005) varsin innostuneesti Harri
Mannerin romaanin Suuri performanssi. (Johnny Kniga, 2005). Kun siinä
"Tuloksena on karnevalisoitua taidepuhetta ja nasevaa
piikittelyä itseään suohon puhuvalle taide-eliitille. Suurenmoinen
satiiri nykyajasta ja nykytaiteesta".
Harri Mannerin
pitkäveteinen romaani kertoo tavallisen muurarin törmäyksestä
nykytaiteen kummallisuuksiin. Epätavallisesta tilanteesta syntyy
jonkin sortin tekohauskaa. Kaikkein hauskinta on kun todetaan, että
taide ei ole asia eikä esine, vaan tämän ulkoisen kohteen kokijan
sisäisessä päässä synnyttämä ajatus, siis eräänlainen
esitys, representaatio. "Onko maailma ulkopuolella? Vai
sisäpuolella? Jos jokin on ulkopuolella, se on ulkopuolella
suhteessa siihen joka on sisäpuolella, jolloin se mikä on
sisäpuolella on ulkopuolella suhteessa siihen mikä on ulkopuolella
suhteessa siihen mikä on sisäpuolella." Jos tälle pitäisi
nauraa, niin itku kurkussa. Muutkin kirjan pseudofilosofiset
väittämät voisi korvata vaikkapa fenomenologian peruslauseilla, ja
olisi aidosti hauskaa. Mikään ei ole niin hauskaa kuin filosofia,
ei edes taide.
Edellä olevan
kaltaisessa tiedostamisaktissa 'taide' voidaan korvata vaikka
transsendentilla objektilla "talo", (ihan vain huvin vuoksi), ja sen
jälkeen kysyä miten tästä ulkoisesta oliosta ylipäätään
saadaan aikaiseksi immanenttia tiedostamista. Tätä on pohdittu niin
kauan kuin ylipäätään mitään on pohdittu. Kirkastamme sitä
Husserlin ajatuksenjuoksulla: "Ulkoisen olion havainnossa on
havaittuna juuri olio, vaikkapa silmiemme edessä oleva talo. Tämä
talo on transsendenssi ja menettää fenomenologisessa reduktioissa
eksistenssinsä. Todella ilmeisenä on annettu talon ilmeneminen,
tämä cogitatio, joka sukeltaa esiin ja taas katoaa tietoisuuden
virrassa."
Vaikeasti sanoiksi
taipuvista taiteenlajeista kirjoitettaessa joudutaan usein
karikkoisille vesille, mutta kokonaan tyhjänpäiväistä lätinää
se ei kuitenkaan ole. Eniten taidekielen jargonia viljellään
päivälehtien kulttuuriosastoissa, kun yritetään peittää sitä
tosiasiaa, että mitään ei ole nähty eikä ehkä haluttukaan
nähdä – vanhat kliseethän ovat jo valmiiksi "koneella". Vaikea on
määritellä (tai ennustaa), missä lymyää se elitistinen itseään
suohon puhuva kriitikko ja missä se järkijaakko, jolla ei muuta
olekaan kuin kirkkaan jokapäiväisen järjellistä sanottavaa. Ei
ihme, että monien lehtien kulttuurisivut ovat salakavalasti
muuttuneet eräänlaisiksi askartelu- ja teeskentelypalstoiksi.
Taidepuheen
perimmäinen tarkoitus ei kuitenkaan ole hämääminen ja
peittäminen, vaan avaaminen. Samaan tapaan kuin lankkumaalari maalaa
peittääkseen, taidemaalari maalaa paljastaakseen, vaikka
kummallakin on samat välineet ja sama tekniikka. Hegel kirjoitti jo 1800-luvun alkupuolella: "Meidän aikanamme tarvitaan enemmän taiteen
filosofiaa kuin silloin, kun taide itsessään taiteena soi täyden
tyydytyksen. Taide kutsuu meitä älylliseen pohdintaan. Ei siksi
että loisimme sen uudelleen, vaan jotta saisimme tietää, mitä se
filosofisessa mielessä on."
Jargon on jokaisen
luovan kirjoittajan paras ystävä. Onnistuu se jo edellä mainitun
lehden toimittajaltakin, joka tekee jutussaan (12.5.2005) mainion
keksinnön, jolla varsinkin maalaustaiteesta kirjoittamisen ongelmat
on poispyyhkäisty. Tämä keksintö on 'värillinen tyyli'. Henry
Matisse tuli kuuluisaksi "värillisestä tyylistään" ja Picasso
jopa "värillisistä tyyleistään". Parhaillaan Louisianan
taidemuseossa menevä Matissen näyttely on saanut nimekseen Et
nyt liv 1941-1954; Tanskan Humlebækissa ei siis vieläkään tiedetä "värillisestä tyylistä" mitään. Tosin joku tiukkapipo voisi
sanoa, että kaikilla maalareilla on "värillinen tyyli", paitsi
sillä vitsin taiteilijalla joka istui värisilmänsä päällä.
Missä
on maailma?
Toinen taiteesta
kirjoittamisen kummajainen tyylin lisäksi on "maailma". Me saamme
lehdistä lukea, että on sellaisia erityisiä taiteilijoita, jotka
ovat menneet maailmalle ja sitten tulleet sieltä pois juhlittuina
taiteilijasankareina. Jotkut ovat jopa jääneet maailmalle,
kadonneet maailman maininkeihin. Maailmalla ei voi muuta kuin
menestyä, kävi siellä sitten miten tahansa. Joka tapauksessa tulee
(siunautuu) jälkeen päin ainakin kotimaassa mainiota menestystä.
Taiteilijan sanotaan tarvitsevan sitä, mutta vielä enemmän sitä
tarvitsee lehdistö; se tarvitsee sitä tyhjäkäymiseensä kuin
moottori öljyä.
Maailma ei ole
koskaan täällä (niin kuin ei elämäkään ole, paitsi silloin kun
se on hektistä), vaan aina jossakin muualla. Kukaan ei oikein tiedä
missä se on, mutta voidaan otaksua että jostakin Firenzen
rautatieaseman takaa se alkaa. Juuri sinne on paikallislehtien "maailmannälkä" lanseerannut nykytaiteen biennaalin, johon yksi ja
toinenkin taiteilija on kutsuttu, tai itse asiassa kaikki. Jos kaikki
taiteilijat lähtevät "maailmalle" niin miten siinä käy maailmaparan. Kaikkein
kuuluisimmat "maailmantaiteilijat" suunnittelevatkin jo EU:n tuella
näyttelyä kuuhun. Ja eikö tuossa kiehtovassa sanassa "kuuluisa" mainita juuri kuu, ei siinä puhuta maasta mitään. "Maalaisa",
miltä se nyt kuulostaisi, ei miltään. Nietzscheä mukaillen
voidaankin säälinkarvaisesti tokaista, että kaikkein surkuteltavin
olio on viimeinen "maalainen".
Luultavasti "maailma" on pelkästään lehdistön (provinsiaalisen median) luoma
illuusio, sillä matkustipa minne tahansa niin yhä vain huomaa
olevansa "täällä". Kaikki siinä ympärillä hyörivät
ulkomaalaisetkin vakuuttavat, ettei täällä mitään "maailmaa" ole
– se on jossakin aivan muualla. Mutta kukaan ei tarkalleen tiedä
missä se on. Kafkan kertomuksen "tavallisen koiran" tutkimuksissa
paljastui outo seikka. Aina kun ihmiset lähestyivät koiraa, ne
suurenivat, ja kun ne menivät poispäin, ne pienenivät. Mutta
menipä koira mihin suuntaan hyvänsä se pysyi aina samankokoisena. Maailman kanssa on käynyt samalla tavalla.
Tšehovin Kolmessa
sisaressa kaipaus suuntautuu "maailmalle" Moskovaan, jossa onnelliset
ja täyttymykselliset ajat odottavat. Levottomuus polttaa rintaa,
vaikka sekin on jo tullut selväksi, ettei ole mitään kaipauksen
Moskovaa minne mennä. "Onnea ei meillä ole eikä tule
vastakaan, me vain kaipaamme sitä", toteaa eräs näytelmän
henkilöistä. "Ja jos Moskovaan on liian pitkä matka, on aina
olemassa jokin ranta, jossa voi juopua halvasta viinistä ja
auringosta ja paukutella rintakehäänsä", kirjoittaa Ilona
Reiners kirjassaan Kaipausta ja kannibalismia. (WSOY, 2005).
Maailmalla kaikki
on intensiivisempää ja parempaa – taiteeseenkin tulee lisäbonusta
kun sitä käyttää maailmalla. Joskus 50-luvun alkuhämärissä
(kun abstraktit ekspressionistit olivat jo pilanneet maalaustaiteen)
isäni kävi töissä naapuripitäjässä. Me olimme sisareni kanssa
aivan varmoja siitä, että illalla isän tultua kotiin hänen
eväittensä jämät maistuivat huomattavasti paremmilta, kun ne
olivat saaneet päivänmittaan maailmalta lisämakua. Siihen aikaan maailma oli paljon lähempänä kuin nykyisin: se alkoi heti
ensimmäisen synkän metsätaipaleen takaa. Jopa meidän kissa oli
käynyt maailmalla. "Se on taas Mooses kotiutunut maailmalta",
sanoi isoisä eräänäkin aamuna, "toinen silmä ummessa ja
korva riekaleina."
Provinsiaalinen
alamittaisuus (itsepuuttoisuus, ujous, kainous) maailman edessä
näkyy myös paikallisissa taidehankinnoissa. Varsinkin julkisiin
tiloihin hankitaan taide mieluusti joltakin isommalta paikkakunnalta,
keskuksen valtakunnasta. Vaikka järkevämpää olisi hankkia
paikallisten taiteilijoiden omaperäisiä teoksia kuin jo kaikkialle
näkyvästi sijoitettujen "kuuluisien" taiteilijoiden jo moneen
kertaan katsottujen teosten vähäisempiä versioita. Tosin
kuuluisien maailmallisten taiteilijoiden kanssa on paljon mukavampi
tehdä kauppaa ja seurustella kuin paikallisten provinssinerojen,
joista ei aina tiedä osaavatko ne edes käyttäytyä. No, nyt ne osaavat,
kun EU:n tuella on niille järjestetty jopa Ulkomailla käyttäytymisen
kurssi. "Small talkia" tulee virtanaan.
Mikä
on taideteos?
Nykyajan (modernin
aikakauden) ongelmaksi on muodostunut taidekäsitysten sekavuus ja
monimutkaisuus. Yhä edelleen kysytään (ja usein ihan aiheesta):
Onko tämä taidetta? Miksi jokin taide-esine on taidetta ja miksi
jokin toinen aivan samanlainen ei ole. Kuten Arthur C. Danto
polemisoi tunnetussa "Näkyviltä ominaisuuksiltaan
erottumattomien objektien argumentissaan". Onko kuvataide
ylenpalttisessa käsitteellisyydessään muuttunut pelkäksi
filosofiaksi. Eikö kuva enää suorana visuaalisena kokemuksena
ravitse sieluamme, kuten Hegel jo 1800-luvulla epäili. Vai onko
kyseessä katsoja-kokijan vuosisadasta toiseen jatkuva ininä, että
jos avaisi silmänsä niin mitä kaikkea sitä joutuisi sitten
näkemään!
Hyvä esimerkki
edellä kuvatusta ongelmasta on Andy Warholin 1964 taideteokseksi
lanseeraama Campbellin säilyketölkki, joka oli tismalleen
samanlainen kuin kaupan hyllyssä olevat tölkitkin.
Institutionaalisen taideteorian mukaan näiden objektien ero on
siinä, että Warholin tölkki on sijoitettu "taidemaailman" puitteissa toimivaan instituutioon, kun taas kaupan hyllyllä olevat
tölkit ovat sen ulkopuolella. George Dickie kirjoittaa:
"Taideteoksen asema voidaan saavuttaa pelkästään sillä, että
yksikin ihminen suhtautuu artefaktiin kuten arvostamisemme kohteeksi
ehdolle asetettuun objektiin."
Kuuluisassa viiden
kohdan (taide)ohjelmassaan George Dickie julistaa kivipyykit, joiden
varaan taidemaailmassa on hyvä tukeutua, mutta ehkä tähänkään
koriin ei kannata panna kaikkia muniaan. Käsite taidemaailma on
myös Danton keksintöä, näin väitetään, tuon pelvottoman
taidekirjoituskäsityöläisen joka kutsui itseään pätevän
kuuloisella ammattinimikkeellä "taidefilohistokritisofi". Danto
kirjoittaa näin: ”Sokrates ihmetteli, mikä draaman tarkoitus enää
voi olla: jos meillä on todellinen esine tai asia, mitä hyödyttää
sen turha toistaminen. Tämä on monimutkainen tapa saada sellaista,
mitä meillä jo on. Ja, kuten eräs hänen seuraajistaan elegantisti
ilmaisi asian: Yksi näitä kirottuja asioita, joita riittää."
Taide epäonnistuu,
jos sitä ei voi erottaa todellisuudesta. Mahdollinen (ja mahdoton)
kritiikki kohdistuu vain taiteeseen, ei todellisuuteen.
Asia tulee vieläkin
hankalammaksi kun todetaan, että se mikä taideteoksessa on taidetta
on näkymätöntä. Danton sanoin: "Jonkin näkeminen taiteena
vaatii jotakin, mitä silmä ei pysty erottamaan – jonkin
taiteeseen liittyvän teorian tuomaa ilmapiiriä, tietoja taiteen
historiasta: taidemaailmaa." Vedetäänkö tässä nyt noita
avoimin mielin taidetta harrastavia retkuun niin että raikaa. Mutta
myös M. Mandelbaum on korostanut taideteoksen näkymättömien osien
tärkeyttä. Siis olennaisinta ja tärkeintä maalauksessa
(taideteoksessa) on se, mikä on näkymättömissä ja kaikkineen
kaikenlaisen ymmärtämisen ulottumattomissa!
Danton mukaan:
"Taideteos sanan luokittelevassa merkityksessä on artefakti,
jonka joku tai jotkut, erityisen yhteiskunnallisen instituution,
taidemaailman, puolesta toimien, ovat asettaneet ehdolle
arvostamisemme kohteeksi." Myöhemmin Danto on tarkistanut
näkökantaansa. Kuka tahansa ei voi asettaa teosta taideteokseksi –
ainoastaan taiteilija voi sen tehdä. Taiteilijaksi ei voi asettaa
(olettaa) ketään eikä taiteilijaksi voi ryhtyä, täytyy vain
odottaa että taiteilija ilmaantuu. Lopulta kaikenlainen
taidekasvatus osoittautuu mahdottomaksi, mutta kritiikin
mahdollisuudet paranevat, aavistuksen verran.
Toisaalta täytyy
ottaa huomioon mahdollisuus, että on olemassa sellaisiakin
taideteoksia, joita ei ehkä koskaan aseteta esille kenenkään
"arvostamisen kohteeksi". Olisivatko ne institutionalistien
mukaan lainkaan taidetta? Jos meille tässä kohtaa on tullut
päähämme jokin mielipide tai meemi, niin heitämme sen
romukoppaan. Enää me emme erehdy pitämään maalausta 'kuvana'
jostakin, vaikka valokuvan häikäilemätön ja härski
promiskuiteetti todellisuuden kanssa onkin sotkenut silmämme. Kuka
enää uskaltaa sanoa tahraa tahraksi, kun mikä tahansa väriläiskä
näyttää milloin miltäkin.
George Dickien 5 kohdan ohjelma taideteoksen
hahmottamiseksi
1. Taiteilija on kuka tahansa, joka ymmärtää osallistua taideteoksen valmistamiseen.
2. Taideteos on sellainen artefakti, jollainen on tarkoitus esitellä taidemaailman yleisölle.
3. (Taide)yleisö koostuu ihmisistä, jotka ovat valmistautuneet ymmärtämään heille esiteltävää (taide)kohdetta.
4. Taidemaailma on kaikkien taidemaailman järjestelmien kokonaisuus.
5. Taidemaailman järjestelmä on kehys, jonka puitteissa taiteilija esittelee taideteoksen taidemaailman yleisölle.
1. Taiteilija on kuka tahansa, joka ymmärtää osallistua taideteoksen valmistamiseen.
2. Taideteos on sellainen artefakti, jollainen on tarkoitus esitellä taidemaailman yleisölle.
3. (Taide)yleisö koostuu ihmisistä, jotka ovat valmistautuneet ymmärtämään heille esiteltävää (taide)kohdetta.
4. Taidemaailma on kaikkien taidemaailman järjestelmien kokonaisuus.
5. Taidemaailman järjestelmä on kehys, jonka puitteissa taiteilija esittelee taideteoksen taidemaailman yleisölle.
Mikä tässä on
epäselvää. Ei mikään. Taidepuheen lisäksi on siis tämä
Dickien selväsanaisesti esiin tuoma (taide)käytännön puoli.
Taideteoksen ei käytännössä tarvitse olla edes taideteos, riittää
kun se on taideteoksen oloinen ja näköinen. Erittäin
käytännölliseksi onkin monissa kiperissä tilanteissa, joissa
jollekin pitäisi antaa lahjaksi jotakin arvokasta mutta ei
kuitenkaan kovin arvokasta, osoittautunut tällainen taideteoksen
kaltainen korvaava esine. Sillä on kätevä leimata vaikkapa
eläkkeelle lähtevä hyvä veli (ja miksei sisarkin) taiteesta
vapaaksi noina arveluttavan herkkinä jouto-olon päivinä, jolloin
saattaa lipsahtaa hösnäämään taiteen kanssa.
Hienoa tässä
sublimaation käytössä on sekin, että mitään korjaamatonta ei
pääse tapahtumaan. Turussahan (miksi aina Turussa?) kaupungin johto
muutama vuosi sitten erehtyi antamaan "arvovieraalleen" lahjaksi
taideteoksen kaupungin omista kokoelmista. Siitä nousi
valtakunnallinen "haloo". Mutta sellaistahan saattaa tulla kenen
tahansa kaupunginjohtajan mieleen (missä tahansa?), kun pitäisi
antaa arvokkaalle vieraalle jotakin "arvokasta".
Tällaiseen
spesiaalitehtävään tarvitaan spesiaalivälinettä, taiteennäköistä
taide-esinettä, substituuttia eli "taideketta", jossa taidetta ei
ole kuin lähes näkymättömänä hajusteena. Jotkut käyttävät
sikarinhajua, jotkut taas sipaisevat tervaa kehyksen takanurkkaan.
Tämä takaa sen että mitään yllätyksiä (turhia elämää
sotkevia elämyksiä) ei tällaisen taiteen käytöstä seuraa. Se on
turvallista kuin mikä, ja jopa terapeuttista; se toimii tehokkaana
antioksidanttina taiteen elämyksistä (ja jopa kaikista muistakin
elämyksistä ja mielenliikutuksista) vieroittamiseen. Se takaa myös
hyvät markkinat taiteennäköiselle korviketaiteelle,
taidekauppataiteelle, toritaiteelle. Se osaa naamioitua milloin
mihinkin kaapuun tarjotakseen helpotusta loputtomaan "kehnon kaipuuseemme".
Miten hyvänsä. Jo Ovidius sanoi, että me kyllä tiedämme, mikä on hyvää, mutta valitsemme silti huonon. Tiedämmekö me?
Miten hyvänsä. Jo Ovidius sanoi, että me kyllä tiedämme, mikä on hyvää, mutta valitsemme silti huonon. Tiedämmekö me?
Taiteessahan ei muuta vikaa olekaan kuin se, että se on taidetta!
Lisälukemista:
Edmund Husserl,
Fenomenologian idea, Lokikirjat (1995)
Ilona Reiners,
Kaipausta ja kannibalismia, WSOY (2005)
George Dickie,
Estetiikka, SKS (1981)
Athur C. Danto,
Taiteen nykyhetki, Taide (1991)
Franz Kafka, Erään koiran tutkimuksia, Otava (1988)
Franz Kafka, Erään koiran tutkimuksia, Otava (1988)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti