Ja taas Yrittäjä-Jussia
viedään. Onko tässä kyyditystä antamassa huippuasiantuntija vai
aktiivinen puuhastelija. Joka tapauksessa myös Seinäjoelle ollaan
vinhaa vauhtia perustamassa omaa julkista ”konkelotaiteen
galleriaa”. Kuvanmuokkaus SJT.
Hyvän
käytännön mukaan kaupungissa on taidehankintatyöryhmä ja
julkisen taiteen lautakunta. Mutta sekään ei vielä takaa sitä,
että kaupunkilaisten asialla olisivat taiteen asiantuntijat.
Varsinkaan kun kyse on kuvataiteesta. Harmillisen usein
asiantuntijuuden ohittavat yhteisön aktiiviset puuhastelijat, joiden
oletetaan tietävän parhaiten millaista ”taidetta”
kaupunkilaiset haluavat.
Tällaiset
epämääräiset käytännöt eivät olisi mahdollisia esimerkiksi
arkkitehtuurin, sillanrakennuksen tai monien muidenkaan julkisten
toimintojen kohdalla. Taiteenlajeista vain musiikki on turvassa
puuhastelijoilta, sillä jopa epämusikaalisten kansalaisten korvissa
väärinsoittaminen kuulostaa saatannalliselta menolta. Kuvataiteessa
usein riittää se, että teeskennellään ko. teoksen olevan
taidetta.
Kaiken
takana on vanha käsitys taiteen toisarvoisuudesta tärkeiden ja
hyödyllisten yhteisöllisten toimintojen joukossa. Jo Platon syytti
taiteita kuvitteellisen ja epäkelvon todellisuuden tuottamisesta. Ja
vielä renessanssin aikanakin vain piirustus katsottiin
tarpeelliseksi. Turhan vähällä huomiolle on jäänyt, että
Immanuel Kant nosti 1700-luvulla taiteet arkitodellisuuden
kovaan ytimeen. Siitä saakka taide ja estetiikka ovat olleet
länsimaisen filosofian keskeisiä tutkimuskohteita.
Toisaalta
jo ennen Kantia oli herännyt epäilys, ettei ”inhimillinen
todellisuuskaan” ole todellista, vaan sekin on sosiaalinen
rakennelma – siis fiktiivinen keksintö. Mutta ei mennä siihen,
pidetään se vain visusti mielessä.
Kantin
määrittämänä taide ”ilmiön yliaistillisena substraattina”
ei ole vain jotakin tosiasioiden ylijäämää, vaan elintärkeä
tekijä todellisuuden osatekijöiden välittäjänä ja yhdistäjänä.
Totuus ei ole vain hyödyn palveluksessa, vaan se ilmenee myös
taiteissa kaikenlaisesta hyödyntavoittelusta vapaana kauneutena.
Ilman taidetta kivikova todellisuuskin taantuisi silkaksi fiktioksi.
Taide-lehden
(1/2019) pääkirjoitus käsittelee tätä samaa asiaa.
Esimerkkitapaukseksi on valittu Lahden kaupunki, jossa virallisten
tahojen ohi suuntautunut puuhastelu on tuottanut lukuisan määrän
epäilyttäviä julkisia ”monumentteja”. Siitä huolimatta, että
kaupungissa on toiminut asiantuntijoista koostuva julkisen taiteen
työryhmä. Niinpä kaupunki onkin saanut kyseenalaista kunniaa
”julkisen taiteen konkelogalleriana”.
On
syytä kysyä niin Lahdessa kuin muuallakin, keiden maun mukaista
taidetta kaupunkeihin hankitaan? Yhteisin varoin hankitut julkiset
teokset ovat kansalaisten ilona tai kiusana vuosikymmenet. Varminta
olisi luottaa asiantuntijoiden parhaaseen mahdolliseen ymmärrykseen.
Hyvä
julkinen taideteos kohottaa ympäröivän tilan arvoa, mutta
sykähdyttää myös tilan käyttäjiä ja saa heidät tuntemaan
itsensä paremmiksi ihmisiksi.
Ilmestynyt
kolumnina Ilkassa ja Pohjalaisessa 24.4.2019.
Pari lisähuomiota:
Erilaisten aktiivisten tahojen
puuhastelua visuaalisen kulttuurin turmelemisessa voi verrata suoraan
ilkivaltaan. Ainoa valintakriteeri näille ”teoksille” on
sosiaalisesta mediasta tuttu ”tykkääminen”, riittää että me
tykätään huonosta ja vieläkin huonommasta taiteesta – kaikki
muutkin saavat tyytyä siihen. Perinteiset muistomerkit ja julkiset
patsastelut ovat saaneet nopeasti seurakseen kerrostalojen päätyihin
ilmestyneet ”valokuvankaltaiset kuvatukset”, jotka ovat
näkyvyydeltään kammottavaa luokkaa.
En
toki tässä väitä, että kaikki julkinen taide on huonoa. En
todellakaan. Taiteen arvioiminen on vain niin vaikeaa, että siihen
ei pelkkä tykkääminen riitä. Ei tarvitse kuin katsoa millaista
”konkelotaiteen galleriaa” ihmiset kantavat tatuointien muodossa
omissa kehoissaan, niin ymmärtää miten alhaisella tasolla ihmisten
visuaalinen sivistys nykyään on. Mutta niin pitkälle en mene, että
suosittelisin eräille tatuoiduille kieltoa liikkua julkisilla
paikoilla, vaikka mieli tekisi.
Tämyys
Jos taideteos olisi ollut
tahtomme mukaan,
se olisi esittänyt jotakin
josta heti olisi voinut
sanoa, että se on juuri
niin kuin se on.
Mutta ei, taideteos ei aja
meidän asiaamme
– se on aina omalla
asiallaan.
Taideteos asettuu
luontevasti läsnäoloon
kaikkien muiden todellisten
objektien kanssa.
Se suorastaan vaatii tilaa
todellisuudelta,
ikään kuin se olisi
konkreettinen esine, kuten
ovat lapio, pyykinpesukone
tai lumilinko.
Teoksellisuudessaan
taideteoksella ei
ole esineellistä alkuperää
– se mikä siinä on
taidetta ei kuulu
todellisuuden piirin.
Silti se usein esittäytyy
jonkin poissaolevan
kuvaksi
ja paljastaa näin katalat aikeensa.
SJT
(2005)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti