Sarjasta ”Just an
Other Circle” , mixed media, (2015). Kuva SJT.
Nuolenkärkenä
on terävä äly,
ja
tyhjyyden jänteen pingottaa
taitavan
menetelmän vasama.
Muista,
että saavutuksesi ytimenä
on
perimmäinen totuus tyhjyydestä.
– Milarepa
Valaistumisessa
ei ole mitään
erityistä:
silmät ovat vaakasuorassa
ja nenä
pystysuorassa!
– Wumen Huik'Ai
Yksinkertaistaen voisi todeta, että
itämainen maalaustaide on keskittynyt tyhjyyden –
avaruudellisuuden ja tilallisuuden – ilmentämiseen. Kun taas
läntisen taiteen kuvauskohteena on konkreettiset esineet ja
elementit ”todellisessa näköisyydessään”. Mutta näin
yksiselitteisesti ei tästäkään selvitä. Läntisessä taiteessa
tyhjyys on ollut vain jotakin esineiden väliin ja taakse jäänyttä
ongelma-aluetta, jonka on voinut maalata umpeen – sutia varjojen
sekaan. Vaikka monet filosofit Aristoteleesta Descartesiin ovat
kieltäneet tyhjyyden olemassaolon, on toki ollut niitäkin jotka
ovat uskoneet tyhjyyden ”kaikkeutta ylläpitävään voimaan”.
Sittemmin tyhjyys on läntisessäkin filosofiassa paikkansa
lunastanut.
Kimmo Pasasen kirja Tyhjyys
(2008), jossa Pasanen käsittelee tyhjyyttä itämaisessa ajattelussa
ja taiteessa, on harvoja helmiä edelleenkin läntisessä maailmassa
vieraaksi koetussa aihepiirissä. Olemme yhä vanhatestamentillisen
kuvittelun tuolla puolen olevan kauhukuvan äärellä, jossa henki
liikkuu absoluuttisessa tyhjyydessä. Onneksi luomistyön kautta
päästiin kätevästi eroon koko tyhjyydestä. Niin luultiin, mutta
1600-luvulla onnistuttiin Italiassa valmistamaan keinotekoinen tyhjiö
– se vei vähitellen pohjan pois niin lasillisilta taivaankansilta
kuin avaruuden eetteriltäkin.
Tyhjyys on olemisen
ominaisuus, sitä ei voi poistaa (tai täyttää) lisäämällä
olevaisten määrää tai ominaisuuksia. Olemassaolo sinänsä ei ole
olemassa; me kohtaamme vain olevaisten moneuksien ilmentymiä ja
tapahtumisia. Jos se kuitenkin jostakin syystä olisi tai ryhtyisi
olevaksi, olisi se myös heti havaittuna. Sana ”on” (lyhin
kaikista väittämistä) jää olemukseltaan tyhjäksi, se ei viittaa
mihinkään. ”Oleva tulee olevaksi vasta maailman kautta.” (…)
”Olemisesta” itsestään tulee jotakin, joka ”on”, vaikkakin
mitä ilmeisimmin vain oleva on, eikä oleminen enää sen lisäksi
ja uudestaan ole.” (Heidegger).
”Badiou toteaa, että
ontologia, joka lähtee siitä, ettei yhtä ole, edellyttää, että
oleminen olemisena samastetaan tyhjään”, kirjoittaa Ed Pluth
kirjassaan Badiou, Uuden filosofia (2015). ”Oleminen ei
koskaan presentoi itseään sellaisenaan. Se ei hohda annettujen
asioiden moninaisuuden läpi. Näin ollen ”tyhjä” on ainoa sana,
joka tavoittaa olemisen sellaisenaan.”
Intentionaalisuuden
mysteeriä pohtiessaan Levinas toteaa, että tietoisuus on ikään
kuin ”menneiden tapahtumien muistamista”. Menneet tapahtumat
muovaavat kokemustamme nykyhetkestä ja ajatuksemme purkautuvat
viiveellä kuin melodian nuotit. Tämän viiveen zenin harjoittajat
haluavat purkaa – tai ohittaa – ja saapua nyt-hetken barrikadille
ajatustakin nopeammin. Pasanen kirjoittaa: ”Zen-buddhalaisuudessa
tavoiteltava tyhjyys on tila, missä todellisuutta koskevat
kategoriset käsiterakennelmat on häivytetty välittömän ja
intuitiivisen maailmassa olemisen tieltä.” (…) ”Tyhjyys on
näin ollen rikas ja täysi, sillä samalla kun sillä ei ole
ominaisuuksia, se sisältää kaikki maailman ominaisuudet.”
Tyhjyys –
ei-mikään – on saavutettavissa ja nähtävissä, vaikkakaan ei
pelkillä silmänmunilla. Se vaatii toisenlaisia keinoja, kuten
vaikkapa maalaustaidetta – siveltimen ja värin synergiassa
virtaavaa tyhjyyden energiaa. Tyhjyys läpäisee todellisuuden
nimetyt ja analysoidut rakenteet ja paljastaa kokemusmaailman
välittömässä sellaisuudessaan. Tien seuraaja näkee maailman
jakautuneen loputtomiin moninaisuuksiin, jotka vaatimalla vaativat
jatkuvaa nimeämistä ja määrittämistä. Mutta maailmassa on jo
liikaakin nimiä, kuten Daodejingin kirjoittaja toteaa. Sitä
paitsi nimeämällä nimetty ei paljastu kätkeytymisestään, vaan
jähmettyy näkymättömäksi.
”Katoavainen vajoaa kaikkialla syvään
olentoon”, kirjoittaa Rilke ja varoittaa nimettyjen ”tosiasioiden”
vaarallisuudesta. ”Minnekään ei ole jäämistä, ken sulkeutuu
viipymisen tosiasiaan on jo jähmettynyt.” Paul Viriliolle näkyviä
kohteita ympäröivät rajat – tyhjät tilat – osoittautuivat
yhtä vaikeasti ”tunnusteltaviksi” kuin sokeainkirjoitus.
”Näkemisen tavassani oli mukana vapaaehtoista sokeutta, olin äkkiä
vakuuttunut, ettei näkö auttanut niinkään näkemään vaan oli
pikemminkin kätkemisprosessi.” Samaa sanoo kehotuksessaan myös
Badiou: ”Yrittäkää todella nähdä se mitä näette.”
Tyhjyys poissaolona
Taideteosten ilmaisema tyhjyys on
laajempi käsite kuin teoreettinen kaikesta materiasta tyhjä
tyhjyys. Puhuvatko itäisen ja läntisen koulukannan edustajat
ylipäätään samasta ”tyhjyydestä”. Itäisessä taiteessa ei
ole sellaista esittävän ja abstraktin – olevan ja poissaolevan –
ristiriitaa kuin läntisessä taiteessa. Tosin sellainenkin väite
usein esitetään, ettei todellista abstraktiota ole olemassakaan,
olemattominkin väriroiske kykenee mimesikseen – viittaamaan
itsensä ulkopuolelle. Muodoton hahmo – muodottomuus – koetaan
”barbaarisen” läntisen kulttuurin keksinnöksi. Virilio intoutuu
ylistämään: ”Mitä omaperäisempää tai erikoisempaa olemme
tarkemmin ajatellen tuottaneet kuin ajatuksen olemattomuudesta,
poissaolosta!”
Poissaolevan estetiikki toteutuu
nimenomaan abstraktissa maalaustaiteessa, joka sekin jakautuu ainakin
kahtia: geometristen pintaefektien sommitteluun ja olevan muodon
poissaoloa juhlivaan värimaalaukseen – ”täplillä ja roiskeilla
mässäilyyn”. Zen-maalarille riittää aiheeksi tussisiveltimellä
vedetty ympyrä, mutta siinä ei toteudu tuo abstraktin taiteen
esittävän muodon puute – poissaolo – vaan kaikki on yhä ja
edelleen niin kuin kaikki on sellaisuudessaan. ”Tyhjyyden valtava
hahmo” vähäiseen tussiviivaan vangitussa ympyrässä, kuten
maalari-runoilija Wang Wei asian ilmaisi. Mutta maalaus ei siitäkään
huonone, vaikka sitä kutsuttaisiin ruukunkanneksi tai riisikakuksi.
Taidetta ei koettu ”taiteeksi” –
pyyteettömän silmän nautiskeluksi – vaan se palveli muiden
taitojen ohella zenin harjoitusta. Kaikenlaista kauneutta ja
taituruutta kartettiin ”ei minkään menetelmän menetelmällä”
ja ”tyhjän ranteen tekniikalla”. Läntinen ”tyhjän ranteen tekniikan”
mestari on tietenkin Jackson Pollock. Euroopassa taiteen
autonomiaa ryhdyttiin korostamaan 1700-luvulla. Samalla
keksittiin esteettisen kokemuksen teoria, jonka perustaa etsittiin
transsendentaalifilosofian ylimaallisista sfääreistä. ”Esteettisen
kokemuksen perusta lankesi suoraan apriorisesta taivaan sinestä”,
kirjoittaa Pentti Määttänen kirjassaan Taide maailmassa (2012).
Ei hullumpaa, läntinen tieteenhaara jonka empiirisyys todentuu
taivaan sinessä!!!
Maisema tyhjyyden
tyyssijana
Pelkistettyjen symboleiden ohella
maalausten aiheet ovat niin idässä kuin lännessäkin usein
maisemallisia. Maiseman osatekijät – vuoret, puut, kivet, ihmiset,
pilvet, taivaan sini – ovat konkreettisesti olemassa. Mutta kaikki
elementit ovat maalauksen tilallisuudessa tyhjyyden palveluksessa.
Kiinalaiset maalaustekniikat linjautuvat tasoihin: sivellin –
muste, jin – jang, vuori – vesi ja ihminen – taivas. Modernin
aikakauden fenomenologi Heidegger jakaa kokemusmaailman neljään
taitokseen: maa – taivas, jumalat – kuolevaiset. Ja ryhtyy sitten
runollisesti filosofoimaan: ”Olio on vähäinen: ruukku ja penkki,
polku ja aura. Mutta olio on omalla tavallaan myös puu ja lammikko,
puro ja vuori. (…) Olioita ovat peili ja solki, kirja ja kuva,
kruunu ja risti kukin hetkellisesti omalla tavallaan olioiden.”
Vanhan kiinalaisen sananlaskun mukaan
yksinkertaisissa asioissa ja toimissa pysyttelevälle ihmiselle
vuoret ovat vuoria, vesi vettä ja puut puita. Mutta kun hän on
astunut valaistumisen Tielle, eivät vuoret ole enää vuoria, ei
vesi enää vettä eivätkä puut puita. Mutta kun hänen
ymmärryksensä on valaistuksessa kypsynyt, ovat vuoret jälleen
vuoria, vesi jälleen vettä ja puut puita. Kuitenkin kaikki on
toisin.
Tällaisen laajentuneen mielen
kokemuksen voi saavuttaa myös abstraktin taiteen kautta –
kuvienkatselija ei ehdi koskaan minnekään. Se on tuttua myös
läntisessä kokemuspiirissä, kuten T. W. Adorno kirjoittaa:
”Taiteen kaikki elementit kytkeytyvät siihen,
jonka yli kohottautuminen tuottaa taiteen onnen, ja johon taide
kuitenkin uhkaa joka hetki vajota takaisin. Taideteosten suhde
empiiriseen todellisuuteen muistuttaa
theologumenonia,
jonka mukaan kaikki on lunastetussa maailmassa kuten ennenkin, mutta
kuitenkin täysin toisin.”
Mitä
omaperäisempää tai erikoisempaa olemme
tarkemmin
ajatellen tuottaneet kuin ajatuksen
olemattomuudesta,
poissaolosta!
– Paul
Virilio
Kimmo Pasanen: Tyhjyys itämaisessa
ajattelussa ja taiteessa, Teos 2008.
Ed Pluth: Badiou, Uuden filosofia,
suom. Lauri Pekonen, Janne Kurki, Apeiron 2015.
Martin Heidegger: Esitelmiä ja
kirjoituksia, suom. Vesa Jaaksi, Reijo Kupiainen, Miika Luoto ja Tere
Vaden, niin & näin 2009.
Alain Badiou: Filosofian puolesta, Kaksi manifestia, suom. Lauri Pekonen, Janne Porttikivi, ja Anna Tuomikoski, Tutkijaliitto 2012.
Alain Badiou: Filosofian puolesta, Kaksi manifestia, suom. Lauri Pekonen, Janne Porttikivi, ja Anna Tuomikoski, Tutkijaliitto 2012.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti