Se
ei ole Tao,
parasta
on antaa vain
tuulen
puhaltaa!
(SJT, Haiku 1966)
(SJT, Haiku 1966)
On syyskuun ensimmäinen
päivä kello kuusi aamulla. Valmistan tavallisen aamiaisen:
tattaririeskaa, sinihomejuustoa, satunnaisia vihanneksia ja
juurikeitettyä vihreää teetä. Syön vain kevyesti ja otan loput
ruoat sienikoriin eväiksi. Aurinko kajastuu jo metsän takaa
astuessani ovesta ulos. Auton ikkunat ovat kostean huurun peitossa,
eivät sentään jäässä vielä. Jo heti ajotielle suoriessani
huomaan, että maisemaa kattaa ankara sumu. Näkyvyys on huono,
vastaantulevat autot lähestyvät himmeinä valoilmiöinä, kunnes
vasta lähietäisyydellä materialisoituvat konkreettisiksi
kappeleiksi. Tämä on havainnon reduktion harrastajalle täydellistä
säätä – kätkeytymisien ja ilmentymisien suurta juhlaa.
Matkamusiikiksi valikoituu
eilen kirjaston hyllystä nappaamani Thomas Quasthoffin levy Tell
It Like It Is (2010).
Tämä on näitä levyjä, jossa
tunnettu ja ylistetty klassisen musiikin tulkki on ryhtynyt
kevyempään ohjelmistoon. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan ole
sorruttu läpikoluttuihin ”evergreeneihin”, vaan etsiydytty
rhytm'n'blues -osaston klassikoihin, kuten I Can't Stand
The Rain, Have A Little Faith In Me, Rider In The Rain, Georgia On My
Mind. Quasthoffin syvä ja
moni-ilmeinen bassobaritoni kyllä riittää tulkitsemaan näitäkin
numeroita, joista monet suuret tulkitsijat ja raspikurkut – Ann
Peebles, Ray Charles, Randy Newman, Stevie Wonder, John Hiatt, Tina
Turner ynnä muut – ovat jo tehneet ylittämättömiä versioita.
Epäluuloni
katoavat heti, kun ensitahdit jyrähtävät
soittimesta. Quastoffin ääni murahtaa liikkeelle järeänä kuin
katujyrä – tuntuu kuin hän hyrräisi kuitenkin vielä vapaalla
vaihteella. Suurta ironiaa nousee esille Randy Newmanin sarkastisissa
”piiseissä” Rider In The Rain
ja Short People,
varsinkin kun laulaja itsekin lukeutuu varreltaan jälkimmäiseen
kategoriaan. Quastoffin ei tarvitse ponnistella liitääkseen tummien
vesien yllä, kohtuudella – tosin hieman laiskahkosti – irtoaa
jopa Georgia On My Mind,
jota ei juuri kukaan itsesuojeluvaiston omaava ole yrittänyt tulkita
Ray Charlesin ja Steve Winwoodin 1960-luvun tulkintojen jälkeen.
Jossakin
sumuisella suoralla Sitikka piippaa ja bensiinimittarin varoitusvalo
syttyy palamaan. Muutaman kilometrin jälkeen huomaan sumusta
paljastuvan kyltin ABC. Käännyn nuolen osoittamaan suuntaan.
Yhtäkkiä olen tuntemattomalla peltotiellä, ei merkkiäkään
asutuksesta, vain sumussa jököttäviä täysiä tähkäpäitä.
Näin saan kouriintuntuvan opetuksen tiellä kulkemisesta. Tien
seuraajan täytyy joka hetki olla valmis myöntämään, että tie on
väärä. Ainoastaan fundamentalisti tai idiootti voisi uskoa
päämäärän varmuuteen. Harhakuvista nousee mielipiteiden varmuus
ja korvaa tosiasiat – kylmän ja karvaan todellisuuden, jota
parempaa en ole ansainnut. Se, mikä on tulollaan, on jo tullut!
Hyvä
on, minä myönnän, tie on väärä. Olen väärällä tiellä! Ja
kuin ihmeen kaupalla ABC:n valomainos nousee sumusta esiin kuin
hauenpää smetanalla laseeratusta soljankasta. Muistan miten kerran
jossakin Moskovan eteläpuolen pogostassa tarjotun keiton pintaan
ilmestyivät kalansilmät syyttävästi tuijottamaan – sellaista
hetkeä ei hevin unohda. Tankaan auton ja käyn maksamassa. Muita
asiakkaita ei huoltamolla olekaan, paitsi yksi äijä
tupakointialueella pöllyttämässä valtaisia savupilviä
poskistaan. Äijä hymyilee ja heilauttaa kättään laajassa
kaaressa – piruparka luulee saaneensa omin toimin kaiken sumun
aikaiseksi.
Olen jälleen tiellä, ja
yhtä hukassa kuin aikaisemminkin. Tienviitat ovat nekin
outoja, ikään kuin ilkikurisen tiemestarin pystyttämiä. Minulla
ei ole aavistustakaan, miten tullaan tiemestariksi. Ajelin näillä
teillä isäni kanssa jo pikkupoikana. Jos tiessä oli pyykkilautaa
tai rautavaurioita, vika oli aina tiemestarin, joten mestarin Tien on
täytynyt olla vaikea ja pitkä. Tiemestari oli yhtä arvoituksellinen olento kuin vuoripolkujen mestari; hänet tunnistettiin vain
huonokuntoisista teistä – hyvää tietä ajellessa ei mestaria
muistettu. Tarinan mukaan lahjakkaat lyötävät tien (Taon)
vaikka suurkaupungin ruuhkassa, mutta vähälahjaisten on
vetäydyttävä vuorten hiljaisuuteen. Vaan sumuun eksyneelle ei
tietä löydy – ei edes pientä lohdutuksen sanaa.
Lopulta löydän tutun
tien – viis siitä että tuttu tie on kaikkein vaarallisin. Liikun
erityisessä tehtävässä. Eräänä loppukesän päivänä 1966
terveydenhoitaja oli poikennut Pahajoen taloomme. Noina aikoina
terveydenhoitajat, seminologit, lääkärit, vakuutusasiamiehet,
kulkukauppiaat ym. kulkivat kuplafolkkareillaan talosta taloon. Tuona
erityisenä päivänä äitini oli myynyt samana kesänä maalaamani
maalauksen Corona terveydenhoitajalle. Vuosikymmen sitten silloin jo eläkkeellä oleva terveydenhoitaja otti yhteyttä, sillä
maalauksessa oli suuri puute, siinä ei ollut signeerausta. Sovimme,
että sopivassa yhteydessä kirjoitan nimeni tauluun. Maalaus oli nyt
tuotu – viisi vuosikymmentä myöhemmin – takaisin Pahajoelle
juuri tässä erityisessä tarkoituksessa.
Sumu pukee Valtatie 66
varrella olevia vanhoja kyläpahasia, joiden asutuissakin taloissa
keikkuu vain vanhuksia. Tarvittaisiin tuhansia maahanmuuttajaa
panemaan eloa näihin sammuviin yhteisöihin. Vanha rantatie vie
joelle, lapsuuden kotini suuret männyt sinnittelevät yhä
majesteettisesti pystyssä vasten taivasta. Vaivoin tunnistan
maalauksen – tai paremminkin arvaan – omakseni. Kankaan
takapuolelle olen piirtänyt Kantokorven Vodelta lahjaksi saamallani
tussikynällä kasvoaihion ja ohdakkeita. Ja kirjoittanut nuorukaisen
uhmakkaan eksistentialistisen mietelmän:
Tuskin
koskaan kuin tänään
niin
vailla sisäistä ulottuvaisuutta.
Vain
keveitä ajatuksia jotka
nousevat
kuin kuplat ruumiistani.
Tahdottomasti
heittäydyn
läsnäolevan
hetken vietäväksi.
En
voi palata menneisyyteen!
En
voi päästä pakoon itseäni!
(SJT
8.8.1966)
"Corona", 1966, öljy kankaalla. Kuva SJT 2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti