Kaikkivoipia naisia
ja äitejä – ”kaapin päälle” nostetut miehet on typistetty
alapäättömiksi päiksi. Tarton yliopiston taidemuseo. Kuva SJT
2013.
Se,
ettei ”sitä” koskaan saavuteta ja ettei sitä voi edes
määritellä, ei ole minkäänlainen este tälle intohimolle –
päinvastoin...
– Paul
Verhaeghe
Myöhään eilen illalla
kylmän viiman pyöriessä lahkeissani pyöräilin Mallaskoskelle.
Panimoravintolan terassilla soitti itäsuomalainen bluesbändi eikä
huonosti soittanutkaan. Panimolla oli pantu uusi vahva olut –
Kesäleski – yönmusta mämmimäinen tökötti. Vessassa
huomasin heti, että uudet kalsongit eivät toimi tai toimisivat jos
heppi olisi vaaksan verran ylempänä. Saman tien olisin voinut käydä
naistenvessassa, ei olisi tarvinnut jonottaa. Naisten
pimpsongeissahan ei sepalusta ole lainkaan, siksi kai niitä
nimitetään nimettömiksi.
Tosin täällä kuulussa
festivaalikaupungissa on ainakin kesäisin myynnissä laite, jonka
avulla naisetkin voivat heittää seisaaltaan kepilliset suoraan
puskiin. Mutta silloinhan naisten on käytettävä miesten nimellisiä
eli sepaluksellisia (k)alushousuja, muuten koko touhussa ei ole
mitään järkeä. Joka tapauksessa se on uljas näky, kun pitkä
rivi naisia seisoo rokkijuhlien aikaan Törnävän puistotien
varressa vettä heittämässä.
Mieleeni tuli siinä
touhutessani Alberto Moravian omaelämäkerralliselta vaikuttava
romaani Minä ja hän (Io e lui, 1971), jossa
päähenkilön vikuripäinen ”hän” (”lui”) vie miestä
kommelluksesta toiseen. Kirjailija sanoo joutuneensa kärsimään
tästä ”seikasta” suunnattomasti ja epäilee, että näin on
laita useimpien miesten. Miehet ajattelevat ”alapäällään”,
vaan toisin on naisten laita, heidän ajatuksensa eivät askartele
kaiken aikaa ”alapäässä”. Näinhän me olemme tottuneet
sanomaan, vaan näin ei ole laita, miehet eivät ajattele
”alapäällään”, vaan he ajattelevat ”alapäätään”.
Tätä en tietäisi,
ellen olisi lainannut aamupäivällä kirjastosta Paul Verhaeghen
kirjaa Rakkaus yksinäisyyden aikana
(2006). Lueskelin siitä pikku pätkän
iltateetä (China Gunpowder) siemaillessani – enempää en kai
tohdi lukeakaan. Siis kysymyksessä ei ole rakkausromaani tai
runoteos, vaan terävää filosofiaa ja psykoanalyyttistä teoriaa.
Moravian
maailmankuva edustaa tuttua ja turvallista freudilaista näkemystä,
jonka mukaan niin naiset kuin miehetkin ovat libidonsa
vankeja. Kaikki toimintamme suuntautuu seksiä kohden, jopa ohi
kuoleman taivaallisille laitumille saakka. Pojat ovat mustasukkaisia
äidistä (isä on kaiken aikaa tappolistalla) ja tytöt kärsivät
peniskateudesta. No, Freud on väärässä, sanoo Verhaeghe, häntä
ohjastivat miehiset halut ja fallosentrinen mielikuvamaailma.
Keskiaikaiset teologit eivät uskoneet naisella olevan sielua, ja
myöhemmin freudilaiset eivät uskoneet naisella olevan yliminää.
Olemme jo oppineet naureskelemaan tuollaisille väitteille, mutta
siitä huolimatta naiset ja miehet ovat sittenkin erilaisia.
Peniskateutta eivät
pode suinkaan tytöt vaan pojat. Isän sukupuolielin heiluu koko
perheinstituution yllä uhkaavasti luoden patriarkaalisia käytäntöjä,
joiden näkyvimmät miehiset ilmentymät yhteiskunnassa ovat kirkko
ja armeija. Naiset eivät sellaisia hierarkkisia laitoksia olisi
kuunaan keksineet. Pojan näkökulmasta isä on sukukalleuksineen
jättiläinen, joka jää miehiseen mieleen saavuttamattomana ideana.
Pojan pikku kikkelistä ei koskaan tulisi kehittymään tuollaista
ylivertaista jortikkaa, jolla isä hallinnoi perhepiiriään. Tästä
syystä miehet ajattelevat alati ”alapäätään”,
riittämättömyyden ja häpeän tunne riivaa heitä elämänsä
loppuun saakka.
Itse en muista, että
olisin poikasena tehnyt minkäänlaisia vertailuja esimerkiksi
saunassa, jossa siihen olisi ollut erinomaiset mahdollisuudet. En
kadehtinut sen kummemmin äidin tissejä kuin isän vehkeitäkään.
Olin täysin tyytyväinen omaan naskaliini.
Naiset keskittyvät
ihmissuhteeseen sen sijaan, että tuhlaisivat aikaansa ”alapään”
laitteiden vertailuun – eipä siellä olisi juuri mitään
verrattavaakaan. Miehillä ei ole ”suhteita”, heillä on vain
”alapäänsä” ja patriarkaalisen käytännön myöntämä
hierarkkinen miehen paikka, jota he eivät pysty täyttämään.
Miesten ja naisten välisillä rakkaussuhteilla ei ole muuta
mahdollisuutta kuin epäonnistua. Jatkuva yrittäminen uuden
partnerin kanssa ei johda muuta kuin uuteen epäonnistumiseen. Sartre
sanoi jotakin siihen suuntaan, että rakkaussuhde onnistuu vain
alistussuhteena, jossa toinen osapuoli alistuu toisen orjaksi.
Länsimaisen filosofian
yhdeksi kulmakiveksi on muodostunut ”toiseuden kokemus”.
Toiseuden voi kokea esimerkiksi taiteessa, mutta erityisesti se
ilmenee toisessa ihmisessä. Freud kutsui sitä ”kanssaihmisen
kompleksiksi”, jonka aiheuttaa toisen ihmisen vieraus ja outous.
Vieras lihallisuus – tuntematon toinen ruumis – osoittautuu
ylipääsemättömäksi, siihen erämaahan voi vain hukkua. Kaikista
kuvauksista huolimatta se jää aina kaikkien kuvauksien ulkopuolelle
– saavuttamattomaksi. Olemassaolosta voidaan sanoa, että se ”on”,
mutta toisesta ihmisestä ei voi sanoa edes sitä.
Ainoa miehen
vapahduksen hetki alimittaisuutensa kiirastulessa on koituksen
jälkeinen tiedottomuuden ja kykenemättömyyden tila, post
coitum omne animal triste. Mikä ei
suinkaan ole Freudin keksintöä vaan palautuu antiikkiin lääkäri
Klaudios Galenokseen, joka filosofoi, että ”kaikki
eläväiset kärsivät postkoitaalisesta ahdistuksesta paitsi nainen
ja kukko”.
Nyt olen jo niin
hetteisellä pohjalla, että huimaa. Yritän pysyä asiassa ja
seurata Verhaeghen eetosta. Rakkaussuhteiden epäonnistumisen syy on
jo alkuasetelmassa, niin pojat kuin tytötkin ovat alkujaan
rakastuneet äitiinsä. Myöhemmin tytön on vaihdettava rakkautensa
objektin sukupuolta, hänen on vaihdettava äiti isään ja
samastuttava äidin hahmoon. Tämä johtaa siihen, että tytöistä
tulee äitinsä kaltaisia vaimoja ja äitejä. Tämä sopii pojalle,
hänenhän tarvitsee vain siirtää rakkautensa äidistä toiseen
naiseen. Niinpä mies suhtautuu vaimoonsa kuin äitiinsä. Mies
tuskin huomaa eroa, paitsi että lihapullat ovat huonontuneet sitten
poikamiespäivien. ”Onko äitiä näkynyt”, kyselee vaimoaan
etsivä aviomies, jonka oma avioliiton myötä virattomaksi jäänyt
äiti on siirretty mummojen kategoriaan.
Kun alkuperäiseen onnen
ja nautinnon ykseyteen palaaminen rakkaussuhteen kautta osoittautuu
mahdottomaksi, niin mitä jää jäljelle. Mitä on tehtävissä?
Jälleen palataan Freudiin, jonka mukaan lapsi korjaa tämän
hajaannuksen palauttamalla ”symbioottisen nautinnon” kuvittelun
ja hallusinaation avulla. Aikuisuuteen saakka siitä jää vain kaksi
laihaa versiota, unet ja fantasiat, kuten Verhaeghe kirjoittaa. On
luotettava mielikuvituksen voimaan. Vain mielikuvitus voi pelastaa
meidät, jos nyt mikään voi. Näin tämäkin tie johtaa taiteeseen
ja runouteen – ilman runoutta elämä olisi sietämätöntä!
Näistä asioista
tietämättömänä seuraan kuin umpisokea alan tutkijoita, joten en
kykene esittämään minkäänlaista kokoavaa tai keventävää
mielipidettä. Mutta Alavudella on sellainenkin paikka kuin
Housunkylä, jossa en ole koskaan käynyt. Sen tiedän, että kylä
sijaitsee Housunjärven rannalla. Ja kovasti olisin pettynyt, ellei
sieltä löytyisi myös Housunvuori. Lupaan tehdä sinne
reportaasimatkan syksymmällä, kun sänkipellot jo kultaisina
hehkuvat auringonpaisteessa. Josko sieltä löytyisi tietoa, miten
kummassa nykyaikana – kun atomit on halkaistu ja kuussa käyty –
ei onnistuta tekemään kunnollisia toimivia alushousuja!
Yön
silmäkuopassa houreen lailla,
elämän
kivistäessä kuin tuskainen jänne,
näen
valon pilkistävän naisen jalkojen välissä.
Se
valaisee ajat sitten kadottamaani tietä
silmän
viisaudesta lihan viisauteen.
– SJT 1995
Paul Verhaeghe: Rakkaus
yksinäisyyden aikana, suom.
Janne Kurki, Apeiron kirjat 2006.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti