Joseph Beuys, varhainen
litografia (Italienischer Weinmarkt, 1946) ja myöhäinen
serigrafia (Zeichen aus dem Braunraum, 1984). Kuvat Beuys
Grafik (Umeå 1995).
BEUYS:
Sinun pitäisi, Jannis, nyt heti mennä pankkiisi ja heittää rahasi
ikkunasta pellolle. Se on suora seuraus ajattelustasi. Sinä torjut
talouden ja samalla olet tiukasti sen vanki. Ja niin kauan kuin
kapitalismi täällä vallitsee, olet ihan yhtä velkaantunut kuin
minäkin. Mutta minä taistelen sitä vastaan. Minä en usko, että
kerjäläiseksi ryhtyminen on oikea tie. Äärimmäisenä keinona se
kyllä on aina käytettävissä.
KOUNELLIS:
Emme me autiomaahan lähde. Mutta voi olla, että meidät lähetetään
sinne, ja se onkin toinen juttu.
Yhä vain on yöpöydälläni
avoinna Keskustelu-kirja
(suom. 1988). Jotenkin viehättää tuollainen avoin taiteen
olemuksesta käytävä keskustelu. Minulla ei ole aavistustakaan
mistä aiheista nykyään keskustellaan vai keskustellaanko mistään
– pidetäänkö vain yllä ”sumeaa pöhinää ja pörinää”.
Olen toisinaan käynyt joissakin seminaareissa ja muissa vastaavissa
tilaisuuksissa, joissa itsestäänselvyyksien ympärillä pyörivä
”joutohöpinä” on saanut minut epätoivon valtaan. Lukuisista
yrityksistä huolimatta en ole verkostoitunut, tuotteistunut enkä
löytänyt sisäistä eläintäni.
Tuo kyseinen keskusteluhan
käytiin Baselin taidehallissa lokakuussa 1985. Paikalla olivat
Joseph Beuys, Jannis Kounellis, Anselm Kiefer, Enzo Cucchi ja
Jean-Christophe Ammann. Keskustelun ensimmäisessä osassa –
kesäkuussa 1985 – Kiefer totesi, että nykytaide on kuin ”suuri
allas täynnä tummaa lietettä, ja on mahdotonta erottaa mitä siinä
ui”. ”Kaikki on luvallista ja liberaalia; kaikki saa uida.”
Lopulta jonkin käsitteellisen sekaannuksen vuoksi koettiin koko
allas taiteeksi – viis siitä mitä siellä ui. Tuossa nykytaiteen
tilanteessa – 30 vuotta sitten – dadaismin perilliset koettiin
taantumuksellisiksi ja Duchamp poroporvariksi.
Nykynäkökulmasta
katsottuna poikkeavaa on taiteilijoiden vasemmistolaisuuden ja
anarkistisuuden korostaminen – naiiviuteen saakka. Ei sillä,
etteikö nykypäivän taidetta tehtäisi yhtä naiiveista verukkeista
lähtien. Onneksi taide on lähes aina parempaa kuin sen tekemisen
syyt ja selitykset. Aikansa suurena antisankarina pidetty Beuys uhoaa
nostavansa kuvanveistollaan ”koko paskakoneiston saranoiltaan”.
”Meidän pitäisi olla iloisia päästyämme lopultakin
porvaristosta eroon”, toteaa Beuys. Mutta koneisto vain jauhaa ja
”suuret ihanteet, vapaus, veljeys ja tasa-arvo” kajastavat
kaukana taivaanrannassa. Menneinä aikoina taiteilijalla oli sentään
jotakin vastassaan, nykyään vain oma itsensä, kuten Kiefer
lakonisesti lausahtaa.
Beuysin visio ”kaikkien
taiteesta” ei myöskään ole toteutunut, vaikka eräänlaisena
”kumouksellisten ihanteiden” etiäisenä museoiden nurkissa yhä
askarrellaan ”taiteellisia joutavuuksia”, ikään kuin hokema
”taide kuuluu kaikilla” vaatisi kaikkien ryhtymistä
taiteilijoiksi. Beuys näkee (valppaalla silmällään) sellaisen
ajan olevan käsillä, ”että jokainen ihminen on taiteilija”.
”Madridissa näin, miten suuria neroja jätehuollossa
työskentelevät miehet ovat, (…) he ovat suurempia runoilijoita
kuin nykyrunoilijat konsanaan.” Kounellis epäilee varovasti, että
Homeros tuskin sentään oli jätekuski. (Nykyään ei enää ole
jätteitäkään, on vain kierrätysmateriaalia.)
Kiefer ei näe mitään
merkkejä tällaisesta kehityksestä. On olemassa asioita joita vain
taiteilijat havaitsevat. Tästä syystä ”on olemassa taiteilijoita
ja ei-taiteilijoita, niin on aina ollut ja tulee aina olemaan”.
”Ehkä on myös jumalia, jotka eivät mitenkään liity ihmisiin.
Uskon, että taiteilijalle on mahdollista kuvata näitä voimia.
Tiedän, että kuulostan absurdilta sanoessani, että ihminen saattaa
ehkä havaita jotakin, aavistaa voiman, joka ei ole missään
suhteessa häneen” Mutta ehkä juuri taiteilija – erotukseksi
ei-taiteilijasta – pystyy siihen.”
Beuys nostaa seuraavaksi
esiin maanviljelijät, ”jotka ovat taiteilijoita ja viljelevät
perunoita”. Jos ihminen – pellollaan työskentelevä luova olio –
kykenee kehittämään maasta elintärkeän tuotteen, niin ”silloin
hänet täytyy hyväksyä myös taiteilijaksi.” Kounellis myöntyy
ymmärtämään, että Beuys haluaa viedä perunoita museoon, mutta
”perunoiden viljely ei ole taidetta, kulttuuria kyllä”. Beuys
vetoaa laajennettuun taidekäsitykseen, ”jonka mukaan sosiaalinen
kuvanveisto on tärkein taidelaji”. Maalaustaiteen traditiossa
työskentelevät – Masaccion kaltaisten menneisyyden haamujen
kanssa seurustelevat – eivät toki sitä ymmärrä. Duchamp oli
sentään 1900-luvulla, Brancusi kaukana antiikissa.
Anarkistisesta maalarin
asenteestaan tunnettu Kiefer toteaa, että kaikki jotakin varten
tehty taide on ”dekoratiivista”. ”On olemassa suuria
taiteilijoita ja on koristelijoita.” Usein kuitenkin juuri nuo
”koristelijat” ovat kaikkein ”suurimpia”. Mitä muuta on
”sosiaalinen taide” sosiaalisena tilauksena kuin koristelua –
ja onko sitä edes olemassa, ”sosiaalista taidetta”. Beuys sanoo
etsivänsä ”luovuuden kantajaksi” suurinta typerystä, kaikkein
alhaisimmalla tasolla olevaa tyhmyriä. ”On päästävä
osalliseksi tylsämielisyydestä, sillä siinähän ovat tallella
kaikki voimat kuten villi tahto, kiinnittymätön tunne-elämä ja
ehkä aivan toisenlainen tietämys. Ehkä ne ovat taivaassa jo
olemassa.” (Beuyshan tapasi konsultoida näyttelyitä tehdessään
täytettyä jänistä.)
Jo aikaisemmin
keskustelussa ohimennen mainitun Jean Genetin eräässä näytelmässä
etsitään maailman ruminta naista. Mitä tekemistä sillä on
minkään kanssa. Ehkä Genet elähdytti Beuysin (epä)taiteellista
eetosta – tietenkin myös Genet on jo menneen taiteen pieruja.
BEUYS:
Genet on humanisti.
KIEFER:
Hän on rikollinen ja fantastinen, laaja-alainen taiteilija.
BEUYS:
Rikollinen on hyvin tärkeä henkilö. Minäkin olen rikollinen. Mitä
muutakaan tänään voi olla?
KIEFER:
Sinä olet valtion tunnustama rikollinen.
Keskustelu, toim.
Jacqueline Burckhardt, suom. Päivi Skyttä, Taide 1988.
Anselm Kiefer, ateljee
1985. Kuva Keskustelu 1988.
Kerros nyt, minne tulee Kieferin näyttely? Jostain olin lukevinani, mutta hävisi jo mielestä. Hesaan ehkä?
VastaaPoistaLokakuussa Mänttään, taidemuseo Göstaan. Sinne täytyy tehdä taidematka.
VastaaPoistaHei, järjestäkää niin, että lähtee joku pikkubussi tai jotain sieltä, me päästäis sitten Vaasasta sinne ja sieltä etiäpäin! Jooko?
VastaaPoistaHyvä idea!
VastaaPoista