Tupakansavuista
diskurssia. Kounellis, Cucchi ja Kiefer näyttävät virkamiesmäisen
asiallisilta, kun taas hattupäinen Beuys on kuin paikalle eksynyt
pyykkikoneen asentaja.
The medium
bears the artist!
Dan Flavin
Pragmatistien mukaan
ihmisten loistokkaan menestykseen luonnon arvaamattomassa kaaoksessa
on mahdollistanut kyky johtaa kognitiivista varantoa käyttöesineisiin
– työkaluihin. Tärkeimpänä työkaluna tietenkin inhimillisen
mielen väline: kieli, puhe ja kirjoitus. Jakaessaan älyllisiä
toimintojaan ympäröivän maailman hoidettavaksi ihmiset ovat
vapautuneet olioisuuteen rajoittuvasta ymmärtämisen kahleesta.
Taide ei ole tässä poikkeus, vaikka äkkiseltään näyttääkin
että lähes kaikki taiteen lajityypit ovat käytännöissään
sitoutuneet ikiaikaisiin materiaaleihin ja työmenetelmiin. Myös
taide syntyy ja kehittyy ulkoisten välineiden kautta.
Toimiakseen maailman
”käsillä oleva” välineellisyys kaipaa aika ajoin järjestelyä
ja ”uudelleensuunnittelua”. Tätä toimeliaisuutta sanotaan myös
siivoamiseksi, mutta pelkällä sanavalinnalla voidaan siirtää
ikävät siivoustoimet vaikkapa aurinkoisiin syyspäiviin ajautumatta
silti kammottavaan siivottomuuteen. Uudelleensuunnittelussa törmää
kaikenlaisiin esineisiin – välineisiin ja laitteisiin – joita ei
muista edes omistaneensa. Niiden tarpeellisuudelle ei näytä
löytyvän puolustusta, mutta silti niistä luopuminen on vaikeaa.
Tällä kertaa käteviin käsiini osuu muutama tylsääkin tylsemmän
näköinen kirja, yksi niistä Keskustelu (1988) näyttää
erityisen luotaantyöntävältä.
Avaan sen ja unohdun
lukemaan sitä työhuoneen nurkassa epämukavassa asennossa
polvillani. Keskustelua käyvät Joseph Beuys, Jannis Kounellis,
Anselm Kiefer ja Enzo Cucchi Baselin taidehallissa 1985. Keskustelun
aiheet käsittelevät tuttuja taiteen ongelmia, erityisesti tuolloin
askarrutti kuvataiteen välineellistyminen ja käsitteellistyminen.
”Tilaavievät taidemuodot” – ”prosessi- ja käsitetaiteet”
– olivat ilmestyneet taidemaailman ja taidemarkkinoiden riesaksi.
Joseph Beuys oli lajityypin maailmanlaajuisesti tunnettu
supersankari.
Kirjan nimiölehdellä on
apeansininen leima: Arvosteltavaksi. Olenkohan minä
arvostellut tämän kirjan – mielenkiintoista. Hetken penkomisen
jälkeen löydän oikean kansion ja kellastuneen lehtijutun
Keskustelun uusi tuleminen (7.6.1989). Muistan, että
kirjoitin sen toukokuussa 1989 Jyllannin jo kesäksi ryhtyneessä
seesteisessä maisemassa Hald Hovedgaardin kartanossa. Avoimesta
ikkunasta kuului lintujen laulua ja puutarhajuhlaa valmistelevien
naisten naurua. Mutta millaisiin maallisiin härveleihin olin noina
ihmeellisinä aikoina siirtänyt älyllistä ylijäämääni. Voi
toki olla niinkin, että ulkona meluavat naiset, huoleton
tanskalainen elämäntyyli ja pitkät öiset keskustelut instituutin
johtajan kanssa akvaviittipullon äärellä olivat tyhjänneet
kognitiiviset varantoni.
Kirjoitin tekstiä yhden
rivin näytöllä varustetulla Brother-merkkisellä
matkakirjoituslaitteella, jossa oli mahdollisuus tehdä korjauksia
juuri tuon yhden rivin verran ennen kuin laite tulosti tekstin
paperille. Se oli hankala vehje, toimi sekä paristoilla että
suoraan pistokkeesta. Mutta millaista tekstiä se tuotti:
Kounellis,
Kiefer ja Cucchi toteavat nykyisen maailman olevan vaiheessa, jossa
sekä kapitalismi että sosialismi ovat osoittautuneet mahdottomiksi,
josta niin porvaristo kuin muutkin luokat ovat hävinneet ja jossa
taiteen tekeminen on käynyt mahdottomaksi.
He
toteavat myös turhia kainostelematta, että havainnoimisen ja
kuvaamisen keskuksessa (joka jälleen on Euroopassa!) ovat vain
taiteilijat ja vain heillä on valta muodostaa siitä näkemys.
”Taidehistorioitsijat ja kriitikot tulevat vasta toisessa
vaunussa.” Näkemyksen valta on totaalista valtaa, koska siihen ei
liity poliittista eikä taloudellista valtaa; se ei myöskään ole
valtaa yli toisen ihmisen.
Vasta
keskustelun toinen osa heittää niin sanotusti kurat pellolle, kun
mukaan tulee vanha vihtahousu Joseph Beuys, sittemmin jo manan
majoille siirtynyt taiteen suuri häirikkö. Kaikki saavat ansionsa
mukaan. Poliittisesta ja taloudellisesta vallasta ei enää kannata
edes keskustella, sillä ne ovat vain "meikkifilosofiaa ja
propagandaa". Kun järjestelmä on menossa konkurssiin, on
taiteella jälleen suuri mahdollisuus rakentaa aitoa kulttuuria
taantumuksellisten muistomerkkien sijasta.
Toisen
maailmansodan jälkeisestä arkkitehtuurista nämä uuden
renessanssin rakentajat toteavat, että "täytyy olla
mahdollista, että nämä arkkitehtien suunnittelemat kaameat
kaupungit voidaan vielä joskus repiä maan tasalle".
Arkkitehtuurin alennustilan myötä katedraalien rakentajista on
tullut muoto- ja tilatajun menettäneitä ympäristön latistajia.
Poliittisen ja taloudellisen vallan kanssa tekemänsä allianssin
turvaamaa arkkitehtiä ei voi edes arvostella; tekipä hän mitä
tahansa, hän on aina kultapossukerhon jäsen.
Muusikoista
ei myöskään kannata keskustella, ja kirjailijoistakin vain
runoilijat saavat armon. Kuvataiteilijoista Beuys sanoo niin rumasti,
ettei sitä voi toistaa. ”Taiteilijat ovat niin konventionaalisia,
että he voisivat muodostaa uuden luokan”. ”Ehkä on totta, että
kuollut taiteilija on elävää parempi.”
Noista ajoista on kulunut
30 vuotta, ja näköjään aivan turhaan. No, ainakin jutun otsikko
lupaili liikoja, keskustelu ei tullut takaisin. Tuli vain pelkkää
”pörinää” (”buzzing”), taukoamatonta yksisuuntaista
lörpöttelyä. Erilaiset projektit alkoivat ”tuottaa hyvää
pörinää”. Todellinen keskustelu ei palaa enää milloinkaan.
Oliko sitä koskaan ollut olemassakaan?
Keskustelu, toim.
Jacqueline Burckhardt, suom. Päivi Skyttä, Taide 1988.
Kognitiivisten
resurssien siirto ympäröivän maailman laitteisiin ja käytäntöihin
mahdollistaa myös taiteellisen työn. Hald Hovedgaard 1989. Kuva
SJT.
Pörinältä se on munkin korvissani kuulostanut, eikä siltä oudolta uussanalta joka kuuluu jo radiossakin, pöhinä.
VastaaPoista