”Work in progress”,
Non Art Group, Pietarsaari 1987. Kuva SJT.
Nabokovin Kalvaassa
hehkussa (suom. 2014) vilahtaa tulevaisuuden kauhukuva, jossa
ihmiset ovat kadottaneet kyvyn lukea ja tulkita symbolien
merkityksiä. Ilman taidetta se saattaisi olla todellisuutta.
Nabokovin alkuteos Pale Fire ilmestyi jo yli 50 vuotta sitten,
mutta viesti on yhä kirkas: ”Todellisuus” ei ole aidon
taiteen subjekti eikä objekti, koska aito taide luo oman erityisen
todellisuutensa, jolla ei ole mitään tekemistä yhteisöllisen
silmän havaitseman keskimääräisen ”todellisuuden” kanssa.
Taide ylläpitää
todelliseksi kokemaamme todellisuutta, ja auttaa havaintojamme
syventämällä myös ylittämään todellisuuden. Tämä tosiasia
toki tunnustetaan ja juhlapuheissa muistetaan korostaa taiteen
hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Mutta taide on kuitenkin se,
joka hyötylaskennallisessa ajattelussa ensimmäisenä torpataan tien
oheen. Taide koetaan korkeintaan arvokkaaksi ajankuluksi ja hyväksi
viihteeksi. Mutta tosipaikan tullen me emme taidetta tarvitse –
meillä ei ole siihen edes varaa.
Seinäjoella taidemuseota
on puuhattu pitkään mutta varaa siihen ei ole ollut, vaikka muilla
kaupunginkokoisilla kaupungeilla näyttää olleen.
Valtakunnallisellakin tasolla on ryhdytty olemaan sitä mieltä, että
taidemuseoista puhuminen pitäisi lopettaa – ehkä tällaisella
nurkkakuntaisella asenteella yritetään vain turvata omia
määrärahoja. Sivulauseissa viitataan mahdollisiin tulevaisuuden
”taidekeskuksiin”, joissa kuitenkin piilee vaara ajautua
taiteesta ”taiteelliseen puuhasteluun ja askarteluun”. Ei ihme,
että taidemuseon tarpeellisuutta on vaikea hahmottaa – sitä
paitsi kaikkihan näyttävät taiteilevan muutenkin. ”Jos tauluja
halutaan, niin meidän mumma ne kyllä maalaa – se on harjoitellut
sitä hommaa jo vuosikymmenet kansalaisopistossa.”
”On olemassa asioita
joita vain taiteilijat havaitsevat”, totesi Anselm Kiefer
1980-luvulla. Tästä syystä taiteilijoiden taide on erityisen hyvää
tekevää ja ”kokemusmaailman syvyyttä avaavaa”. Kieferin
vaikuttavia maalauksia voi nähdä Mäntässä lokakuusta alkaen.
Mänttä onkin noussut uuden nykytaiteenmuseon myötä maakuntien
tasaisesta harmaudesta valon kaupungiksi. Seinäjoen
Taidemuseoyhdistys sentään tekee suosittuja taidematkoja muiden
kaupunkien taidemuseoihin.
Taideteoksilla on sekä
taiteellista että kaupallista arvoa. Viime vuosina on noussut esiin
”hoivataide”. Mitä se on? Todellista sen täytyy olla, koska
Suomen Kulttuurirahasto tuki sitä tänä vuonna mittavalla summalla.
Tulevaisuus näyttää mitä se tuo tullessaan.
Hyvästä kuvataiteestahan
ei ole pulaa, taiteilijoiden varastoissa on runsaasti hyviä
taideteoksia. Ongelma onkin siinä, miten nämä teokset saataisiin
esille ihmisten nähtäväksi – ja hyvää tekemään. Varastoon
kertyvänä omaisuutena kuvataide aiheuttaa erityistä päänvaivaa.
Se on taiteilijoille taakka ja lopulta perillisille ylipääsemätön
ongelma. Jos Etelä-Pohjanmaalle ei saada nykytaiteen museota, niin
pitäisikö perustaa ”taiteentuhoamislaitos”, jossa taideteokset
voitaisiin ympäristöystävällisesti hävittää.
Ilmestynyt Ilkassa kolumnina 18.3.2015.
Kyllä tuo taiteen merkityksen vähäisyys näkyy taas oikein hyvin, kun vaalit ovat läsnä. Kieferin näyttelyä odottaen. Ja on siis lähdettävä Mänttään asti, matka Seinäjoelle ei riitä...
VastaaPoistaJuuri eilisessä kokouksessa lisättiin Seinäjoen Taidemuseoyhdistyksen toimintasuunnitelmaan taideretki Kieferin näyttelyyn.
VastaaPoistaKiva! Pankaa sitten ilmoitus että tietää milloin lähdetään.
VastaaPoista