Hsiao: ”Zen 32”,
”Tutto é vuoto – Kaikki on tyhjää”, 1978.
Koskaan
ei tule olemaan mahdollista luoda kuvaa ilman väriä ja ilman
piirustusta, mutta maalaustaide ilman esineitä on ollut olemassa
vuosisadallamme jo yli 30 vuotta.
Max
Bill (1965)
Näkeminen
on tapahtuma, joka edellyttää katsojan äärimmäistä samastumista
katsottavaan. Itsestäänselvyys joka ei kaipaa todisteita tai
näyttöä: nähdessään tämän tai tuon silmät vahvistavat sekä
näkemänsä todellisuuden että omansa. Molemminpuolinen
tunnistaminen: tunnistan itseni tunnistamassani.
Octavio
Paz (1955)
1900-luvun alussa –
abstraktin taiteen potkiessa jo kehdossaan – ryhtyivät monet
taiteilijat teoretisoimaan ja filosofoimaan taiteen uusista
mahdollisuuksista. Sitä ei aina katsottu taiteilijalle kunniaksi,
vaan usein niiden ”kirjoittaja leimataan teoretisoivaksi,
aivotyöskentelyyn eksyneeksi 'epäonnistuneeksi' taiteilijaksi”,
kuten Kandinsky joutui toteamaan. Usein myös muistetaan Paul Kleen
kehottaneen maalareita maalaamaan, eikä puhumaan. Erikoista tässä
on se, että Klee itse oli yksi innokkaimmista taiteen
teoretisoijista, mutta ehkäpä hän näki eron taideteosten
selittelyn ja syvemmän ”sisäisen välttämättömyyden” pakosta
tehdyn teorian välillä. Klee piti teoriaansa tieteellisenä
tutkimuksena, joka johtaisi luonnon ja taiteen salaisen sisäisen
ykseyden löytämiseen. Monien mielestä Kleen teoriat olivat
kuitenkin enemmän taidetta kuin tiedettä, sekavuutta vain lisäsi
teosofiasta ja Rudolf Steinerin antroposofiasta uutetut ideat. Kukaan
muu kuin Klee ei olisi sellaisella teorialla saanut aikaan niin
suurenmoista taidetta.
Klee oli vakuuttunut, että
taide oli sekä metodi että tie, jonka avulla ohitettaisiin
jokapäiväinen optis-fyysinen esineiden katsomisen todellisuus ja
tunkeuduttaisiin kohti konkreettisten objektien takaista ”sisintä
luontoa”, jonka jo Goethe oli asettanut maalaustaiteen päämääräksi.
Sielunsa silmin Goethe näki abstraktin taiteen – ”lopullisen
värien taiteen” – mahdollisuuden. Myös Kandinsky oli samalla
asialla, hän julisti hengen valtakunnan ilmestymisen hetken olevan
lähellä. Uusi näkemisen kyky ikään kuin putkahtaisi ihmisten
keskuuteen. Siinä kaikui Augustinuksen kosmisen näkemisen periaate,
jonka mukaan näkyvän maailman kätkemät ideat säteilisivät
”illuminaatiossa” ihmismieleen valon kaltaisesti. Kandinskyn
mukaan myös taiteilijan lähettämä taideteos värähtelee
korkeimmissa sfääreissä ja kohottaa lopulta katsojan
samankaltaiseen hengenvalon ilmitulon tilaan. Mutta samalla hän
epäilee nykyajan katsojien etsivän taideteoksesta lähinnä
puhdasta luonnon jäljittelyä, vain harvoin ”katsoja kykenee
sellaisiin värähdyksiin”.
Kaikki tämä
ylenpalttinen hengennostatus liittyi teosofian nousuun 1900-luvun
alkupuolella. Klee ja Kandinsky kävivät ahkerasti mm. Steinerin
luennoilla, mikä näkyy heidän sananvalinnoissaan ja innossaan
esittää erilaisia kaavakuvia Steinerin tapaan. Teosofisia
julkaisuja ilmestyi tiuhaan. Annie Besantin ja Charles W.
Leadbeaterin kirjoissa oli jopa kuvia ja kuvauksia näistä ”uuden
näkemisen” tuloksista. Näitä ”protoelementtien perustyyppejä”
ilmestyi myös taiteilijoiden teoksiin, ne korvasivat esittävyyden
myötä kadonneet objektit. Tämä kadotetun objektin ongelma vaivasi
Kandinskya pitkään, mutta tunkeutuminen uuden ”hengentieteen”
avulla ohi esineiden pinnan kohti sisimmäistä sisintä korvasi
menetyksen monin verroin. Samalla se nosti abstraktin taiteen
arvostuksen aivan uuteen ulottuvuuteen, jonne pelkkää näkyvän
maailman pintakiiltoa (häpeän puna poskillaan) kopioivat
taiteilijat eivät voineet kuvitellakaan yltävänsä.
Zenin harjoittajien
piirissä oli jo pitkään tunnettu mielikuvista vapaa kuvaton kuva,
jossa tuota kuvatonta kuvattomuutta saatettiin kuvata viivalla, joka
kiersi ympyrän tai minkä tahansa tyhjän (muodon) ympäri.
Zen-taiteilijoita eivät häirinneet puuttuvat objektit, heidän
ongelmansa liittyivät lähinnä tyhjän kuvaamisen, voisiko
sellaisen suureen kuvata ilman mitään – ”ilman rihman
kiertämää”. Voisiko tyhjää – esim. reikää – kuvata
lainkaan ilman ympäröivää objektia. Oliko tyhjyyttä ylipäätään
missään muualla kuin objekteissa ja objektien välisessä
avaruudessa. Mitään esineiden takaista tyhjyyttä ei ollut
olemassakaan – sitä oli yhtä vaikea kuvitella kuin
neliönmuotoista ympyrää.
Teosofit
eivät näin pitkälle kuitenkaan halunneet mennä, vaikka he
ammensivatkin ajatuksiinsa syvyyttä buddhalaisesta perinteestä. He
halusivat vain nähdä näkyvän todellisuuden takana olevat
alkuperäiset ideat. Päämäärään pyrittiin meditaation ja
erilaisten keskittymisharjoitusten keinoin. Kandinskyn mukaan
henkiseen johti harjoittelun ja mietiskelyn polku sekä
vaivalloisempi taiteellisin ilmaisun kautta tapahtuva kehityksen
polku. ”Taiteessa voi huomata hitaan kasvun kohti henkistä, vaikka
tuon taiteen tekijät eivät itse sitä huomaisikaan.” Mutta monet
taiteilijat olivat jo samalla tiellä, kuten Kazimir
Malevitš, Piet Mondrian, Theo van
Doesburg ja Vilmos
Huszár.
Kovin hitaasti näytti
aika kulkevan kohti esineistä (objekteista) vapaata kuvaa.
Kandinskya ahdisti yhä ankarasti tuo esineen puute ja
tunnistamattomuuden kiusallisuus. ”Minusta maalarilla ei myöskään
ollut oikeutta maalata niin epäselvästi.” Mutta läpimurto tuli
yllättäen ja yllättävältä taholta. ”Muuan tieteellinen
tapahtuma raivasi tieltä yhden tärkeimmistä esteistä. Se oli
atomin jakaminen. Atomin hajottaminen vastasi minun sielussani koko
maailman hajoamista. Äkkiarvaamatta sortuivat paksuimmat muurit.
Kaikki kävi epävarmaksi, horjuvaksi ja peräänantavaksi. En olisi
ihmetellyt, vaikka kivi olisi edestäni sulautunut ilmaan ja tullut
näkymättömäksi.”
En näe mitään
nimenomaista, vaan näen kaiken. Octavio Pazin mukaan ”näkeminen
on alkuperäistä paratiisillista tautologiaa”. Myös Rilke, jolle
syvyyksien näyt olivat tuttuja, soimasi kanssaihmisiään
jääräpäisestä tavasta katsoa näkyvää todellisuutta objekti
objektilta, ikään maailma olisi eräänlainen olioiden ja esineiden
keskusvarasto: ”...tässä on talo, ja koira tuossa, ja tässä on
alku ja loppu tuossa.” Kadonneen objektin puute ei ole mikään
ongelma, se vaatii vain olemattoman hypyn katsomisesta näkemiseen.
Rilken lanseeraama ”sisäavaruus” kattaa kaiken havaitun ja
koetun, se kaikki on yhtä ja samaa tämänpuoleista sisäistä
tietoisuutta – mitään muuta ei ole. Ei sen puoleen – ideat
tulevat edelleenkin valon kaltaisina.
Abstraktin taiteen
aikakautta on kestänyt yli sata vuotta. Olemme nyt siinä
tilanteessa, kuten Octavio Paz huomauttaa, että voimme kysyä
zen-munkin tavoin, onko mikään muuttunut? ”Kenties ainoa vastaus
on se, ettei tee tuota kysymystä itselleen, nousee pystyyn ja lähtee
uudelleen liikkeelle etsimään läsnäoloa, ei niin kuin mitään ei
olisi tapahtunut, vaan niin kuin olisi tapahtunut kaikki – tuo
kaikki joka on yhtä kuin ei-mitään.”
Kuvataide
on kieltä joka kykenee ilmaisuun ainoastaan epähuomiossa ja
viittauksien kautta: maalaus esittää meille poissaolon merkit.
Octavio
Paz (1967)
Paul Klee: Pedagoginen
luonnoskirja (1925), suom. Bjarne Lönnroos, Taide 1997.
Wassily Kandinsky: Taiteen
henkisestä sisällöstä (1911), suom. Marjut Kumela, Taide
1988.
Sixten Ringbom: Pinta
ja syvyys, suom. Rakel Kallio, Esko Kukkasniemi, Paula Nieminen,
Taide 1989.
Paul Klee: Mustan
nuolen muodostuminen. ”Tämä nuoli syntyy, kun annettu riittävä
tai vallitseva valkoinen saa lisää energiaa toimiakseen tai
tullakseen mustaksi. Miksei toisin päin? Vastaus: paino on pienen
erityisseikan puolella suurta yleisyyttä vastaan. Jälkimmäinen
vaikuttaa vallitsevana ja tavanomaisena. Edellinen taas
epätavallisena ja toimivana. Ja nuoli lentää aina toiminnan
suuntaan.”
”Tämä kai tuli
selväksi.” (Kirjoittajan huomautus)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti