Villa Lante, Gianicolo,
Rooma. Piirros SJT 1983.
Tienoo
on viipyvä laajuus, joka avautuu kooten kaiken yhteen niin, että
avoimuus on siinä pitänyt ja kestänyt antaen kaiken tulla näkyviin
tyyneydessään.
Martin
Heidegger
Maisemamaalaus
”tyhjyyden estetiikkana” on uuden ajan faustisen ihmisen
keksintöä. Antiikin ihmisillä ei ollut tyhjyyden käsitettä,
joten ympäröivä tila – luonto – oli vain paikka jossa
rajalliset esineet ja oliot oleksivat. Mitä tahansa esineiden –
kappaleiden – väliin jäikin, aristoteelisen tilakäsityksen
mukaan sillä ei ollut itsenäistä olemassaoloa. Ja maisemahan on
pääasiassa juuri tätä ”mitä tahansa”. Antiikin maailmasta,
joka koostui tarkoin määritellyistä ja nimetyistä kappaleista
(esineistä, olioista), käsin koettuna rajattomana avaruutena
avautuva maisemamaalaus olisi ollut outo näky. Tosin joskus tuntuu
siltä, että keskuudessamme liikkuu yhä näitä konkreettisia
esineitä havainnoivia ”antiikin ihmisiä”.
Toki luonnosta poimittuja
maisemallisia elementtejä löytyy jo hyvin varhaisistakin
maalauksista ja renessanssimaalareiden henkilökuvien taustalla
luonnonnäkymät olivat jo yleinen käytäntö. Mutta lähimmäs
nykykäsityksen mukaista maisemamaalausta pääsi Dürer (1471–1528)
Italian matkallaan 1494 maalaamissaan akvarelleissa. Näyttäisi
siltä, että Dürer on onnistunut ylittämään konkreettisten
kappaleiden – puiden, kivien, pilvien – vetovoiman ja maalannut
kappaleiden väleissä tyhjänä avautuvaa maiseman avaruutta,
ilmanalaa ja valaistusta. Kirjassa Maailman taide – Renessanssi
(1982) väitetään, että Dürerin aikalainen Albrecht Altdorfer
olisi ollut ”Euroopan ensimmäinen maisemamaalari”, mutta
Altdorferin maisemat ovat Düreriin verrattuna pelkkiä
”tavaraluetteloita”.
Eräänlaiseksi
maisemakokemuksen isähahmoksi on nostettu runoilija Francesco
Petrarca (1304–1374), joka kiipesi Mont Ventouxille 26.5.1336.
Raportissaan Nousu Ventoux'n vuorelle (2008) runoilija sanoo
nousseensa lähinnä uteliaisuuttaan lapsuudestaan saakka silmäinsä
edessä olleelle vuorelle. Mutta kyllä hän huipulta näkymiäkin
ihaili: ”Ensin ilman keveys ja ääretön maisema hämmensivät
minua niin että melkein huimasi.” Sitten hän nimeää
havaitsemiaan kohteita: ”Oikealla erottuivat selvästi Lyonin
seudun kukkulat ja vasemmalla, muutaman päivämatkan päässä,
Marseillen ja Aigues Mortesin rantoja huuhtova meri, ja Rhone näytti
virtaavan aivan silmiemme edessä.” Pari sataa vuotta myöhemmin
runoilija Torquatto Tassolla (1544–1595) oli myös tapana nauttia
maiseman lohdutuksesta Gianicolon kukkulalla Roomassa. Vanhuuden
vaivojaan ja lähes käsittämätöntä ”henkistä pimeyttä”
Sant' Onofrion luostarissa potenut runoilija tapasi istua iltaisin
kukkulalla nimikkopuuhunsa nojaten ja katsoa auringonlaskua yli
Rooman. ”En ole mitään, en osaa mitään, en kelpaa mihinkään,
en toivo mitään.” Tämä mies jos kuka oli tienoon – maiseman
– hyväätekevän (r)ajattoman tilallisuuden tarpeessa.
Torquatto Tasson puu.
Gianicolo, Rooma. Kuva SJT 1983 .
Ankarasti otsaa rypistävä kysymys koskee maailman ja havainnoijan
suhdetta. Onko maailma olemassa vain subjektin – ihmisen –
tekemissä havainnoissa ja kuvauksissa, vai onko maailma ”tuolla
ulkona” – sellaisena kuin se on – ihmisen tiedostuksesta
huolimatta. Eli paistoiko aurinko jo ennen ihmistä? Helposti voimme
kuvitella, että maailmassa olisi ollut ennen tiedostavaa subjektia
erilaisia värejä tuottavia valon aallonpituuksia, mutta yhtä
helposti voimme kuvitella – ja suorastaan tietää – että värien
olemassaolo on mahdotonta ilman näkevää silmää. Tässä
tapauksessa oletuksena tiedostavaksi subjektiksi on ihminen eikä
esimerkiksi jokin silmäkäs eläinolio. Mistäpä sen tietäisi, millaisia
johtopäätöksiä tästä voisi vetää.
Helposti voimme uskoa –
ja jopa tietää – että jotakin ”siellä” on, jotakin josta
meillä ”täälläolijoilla” on samansuuntaisia havaintoja ja kokemuksia. Kuten maalaustaide – ja kaikki taiteet –
osoittavat. Helposti voimme myös uskoa, että ilman taiteita tuo
yhteinen kokemus ”yhteisestä maailmasta” jäisi kovin haperaksi
– mikään historiatietoisuus ei sitä kykenisi yllä pitämään.
Hyvänä esimerkkinä tuon oudon aristotelisen ”maailmankuvan”
sinnikäs ajeerautuminen aina nykypäivään saakka.
Tähän kysymykseen
tarttuu myös Richard Shusterman kirjassaan Taide, elämä ja
estetiikka (1997). Koska käsite
esteettinen on
peräisin vasta 1700-luvulta, niin miten oli esteettisten kokemusten
laita sitä ennen. ”Jos itse esteettisen
käsitettä ei ollut olemassa ennen kuin taide uudella ajalla
vakiintui ja lokeroitui erilliseksi käsitteeksi, esteettistä
kokemusta ei ole voinut olla olemassa ilman taidetta ja se on
taiteesta riippuvainen.” Shusterman ottaa pihteihinsä Richard
Wollheimin, jonka mukaan jopa luonnon kauneuteen kohdistuvat
havaintomme ovat taideteoksista saamiemme esteettisten kokemusten
johdattelemia, joten emme voi tarkastella näitä tunteita ”taiteen
instituutioita edeltävinä tai niiden ulkopuolisina”. Siis miten
sen Petrarcan maiseman ihailun kanssa oikein oli?
Shustermania
riipii tässä nimenomaan esteettisen kokemuksen rajoittaminen siten,
että ”jopa luonnon yhteydessä esteettinen kokemus saa erityisen
asenteensa ja ominaislaatunsa modernin taiteen käytännön
opettamista arvostamistavoista”. Shusterman ottaa kreikkalaiset
apuun ja kysyy, että pitäisikö meidän hylätä kreikkalaisten
taide, koska tuolloin käsitettä taide
ei ollut olemassakaan. ”Sama kuin väittäisi, ettei kukaan
kärsinyt umpilisäkkeen tulehduksesta ennen kuin vaiva diagnosoitiin
ja nimettiin.” Tuo argumentti on täysin naurettava ja Richard
Rorty ampuukin sen alas tylyyn tyyliinsä: ”Mutta luonto, jota ei
ole kuvattu millään inhimillisellä kielellä, on yksinkertaisesti
Kantin tiedostamaton olio sinänsä – äärimmäisen hyödytön
käsite, filosofisten skeptikkojen peliväline, pikemminkin lelu kuin
työkalu.”
Tässä
ei tietenkään väitetä, etteikö maisemaan tarvittavat aihiot
olisi olleet ympäröivässä luonnossa jo ennen maisemamaalaustakin.
Mutta tuskinpa umpisuolenleikkauksiakaan voitiin suorittaa ennen kuin
keksittiin umpisuoli ja siihen liittyvät ongelmat. Joten ehkäpä
”maailman” olemassaolo on enemmän kuin pelkkä mielle. Helposti
voidaan uskoa – ja jopa tietää – että jotakin ”siellä”
on, jotakin josta meillä ”täälläolijoilla” on samansuuntaisia
yhteismitallisia kokemuksia, kuten maalaustaide – ja kaikki taiteet
– osoittavat. Helposti voimme myös uskoa, että ilman taiteita tuo
yhteinen kokemus yhteisestä maailmasta – maailmankuva – jäisi
kovin haperaksi. Mikään historiatietoisuus ei sitä pystyssä
pitäisi, kuten osoittaa aristoteelisen varsin oudon ”maailmankuvan”
sinnikäs ajautuminen aina nykypäivään saakka.
Provokatiivisesti
voidaan väittää, että ”todellisuus” on tiedostavien
subjektien – ihmisten – yhteisesti ylläpitämä harhakuva.
Täysin järjettömätkin osamaailmankuvat uppoavat tuohon
kokonaisuuteen niin saumattomasti, että ”todellisuus” näyttää
kaikin puolin ja kaikin ajoin umpitodelliselta. Tosin Herakleitos
huomauttaa, että ”maailman todellisuuteen” osallistuvat vain
hereillä olevat, nukkuvat ovat jossain muualla.
Pitäisikö
nyt sanoa, että maisemamaalaus on tämän ”yhteisen
todellisuuskokemuksen” huikein ja kaunein saavutus. Mutta täytyy
heti huomauttaa, että maisemamaalaus voi edustaa myös abstraktia
maalaussuuntausta. Siitä on jopa etua, sillä abstraktin maalauksen
edessä monille houkutuksille altis katsoja/kokija välttyy
ylenpalttisten detaljien ja viittauksien viettelykseltä, jolloin
maalauksen maisemallisia parametreja: tilallisuutta, valaistusta ja
värien vuorovaikutusta voi kokea suurenmoisessa ”todellisuudesta”
vapautuneisuuden tilassa.
Me
havaitsemme asiat, meillä on niistä yhteinen ymmärrys, olemme
ankkuroituneet niihin: tämän ”luonnon” kivijalan varaan
rakennamme tieteitä.
Maurice
Merleau-Ponty
Lisää muodoista ja
niiden välisestä tyhjyydestä:
http://seppo-zen-selallaan.blogspot.fi/2010/09/muotojen-alkuperaa-etsimassa.html
Ps. Tässä tekstissä
näkökulma on ahtaan länsimaalainen, esim. kiinalaisten
maisemamaalaustahan ei tyhjyyden puute rajoittanut antiikin
aikoinakaan.
Richard Shusterman: Taide,
elämä ja estetiikka, Pragmatistisen filosofian näkökulma
estetiikkaan, (suom. Vesa
Mujunen), Gaudeamus 1997.
Francesco
Petrarca: Nousu Ventoux'n vuorelle, (suom.
Laura Lahdensuu), Basam
Books 2008.
S. J. Tanninen:
Ostrobothnian Landscape (1974). ”Lakeusmaisema ilman latoja.”
Kuva SJT.
Ajattelen luomiskertomusta Raamatussa–siis aikaa ilman aikaa jopa. ”Alussa loi Jumala taivaan ja maan. Maa oli autio ja tyhjä ja pimeys olii syvyyden päällä, ja Jumalan henki liikkui vetten päällä.
VastaaPoistaJa Jumala sanoi:”Tulkoon valkeus” Ja valkeus tuli. Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä.” Ja niin edelleen, jne jne - taivaanvahvuus luotiin vetten välille, kuiva maa, meri, ruohot, puut, vihanta lajiensa mukaan, aurinko ja kuu päivää ja yötä varten, eläimet, kalat, kaikki ,lajiensa mukaan ja Jumala näki, että se oli hyvä. Sitten :”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ym ym–tehkää maa itsellenne alamaiseksi ja itsellenne ravinnoksi. Luotiin ihminen, joka sai nimetä kunkin elävän olennon ja Jumala pani hänet viljelemään ja varjelemaan Eedenin paratiisia. / Sellaisena se ei kauan pysynyt kuitenkaan.
Omassa ajattelussani lähtökohta on tämä ja ihmisen matkaprosessi lähtee täältä. Taide ei ole itseisarvo vaan väline kuten kaikki muukin hauraalla, lyhytaikaisella matkalla elämän alusta kuolemaan.
Oma kysymykseni koskee tiedostamisen lähtökohtaa, tarvetta mihin ja mitä ja miksi? Mikä tässä on alfa ja omega–mitä jää käteen mistäkin? Erakkous valintana ei ole outoa niille, jotka eivät tahdo eksyä yleisen ja helpon maailmanhengen vietäväksi ja taas toisaalta eläminen on vuorovaikutusta ja ilman sitä vaarana on pyöriä oman napansa ympärillä tai sitten löytää syvempi punainen lanka, jota on vaikea nimetä niille, jotka niin tietävät ”miten maailma makaa”. Hedelmällistä on sekoittaa jopa palikat välillä, tunnustella, kuunnella tyhjänä–onhan se oma tallessa äänettömänäkin jopa paremmin.
Kommenttini näyttää pitkältä- näin piti alkaa , koska tältä tuntumalta syntyessämme ja tullessamme maailmaan- se on viisaasti luotu kokonaisuus tähtijärjestelmineen ennen kenenkään ihmisen tai kansakunnan aikaan astumista.
Taide on väline, joka ei tuota esim työtä helpottavia koneita, mutta oliko ajan saatossa ilman kameroita ja dokumentointia yleensä jopa tarpeen senkaltainen taide, josta voimme nyt nähdä ajan tapoja ; ihmisten vaatetukset, korut, ruoat, kasvit, eläimet, rakennukset, aseet, kaupungit jne?
Liikummeko jollain käyrällä, jossa tämänkaltainen maailma alkaa olla jo täynnä materiaa ja nyt on aika taas palata siihen aineettomampaan, joka alussa oli?? Ja mitähän olemme oppineet?
Joitain ymmärryksen tasoja tämänkin välineen kautta selvästi läpikäymme. Pitävätkö hereillä olevat maailmaa pyörimässä –mites se zeniläinen lause:
hiljaa istuessa tekemättä mitään
kevät tulee, ja ruoho kasvaa itsestään
Kiitos taas Seppo blogista –ainakin ruohoon muitakin siemeniä –pakkohan tässä oli istua
monta tiimaa
kuin näkevä silmä, joka ei voi nähdä itseään