”Non
Art Group – Jubileum”, 30-vuotisnäyttely, Seinäjoki 2004. Kuvan
teokset:
Birgit
Smelvaer, S. J. Tanninen, Pia
Mesterton Graae, Voitto Kantokorpi, Kuva
SJT.
Non
Art Group gathered together accidentaly in Helsinki 1974. The basic
idea was some kind of artistic society among those who studied in
Helsinki the early 1970s, and who share the same enthusiastic
interest to the various possibilities on new art. The group organized
art camps, outdoor happenings, sauna parties and mushroom excursions.
– Hafnarborg
Centre of Culture and Fine Art 1999
Non Art Group perustettiin
1974 Helsingin Haagassa, jossa tuohon aikaan lähes kaikki ryhmän
jäsenet asuivat. Koolla oli tuttu porukka: Jaakko Hirvonen, Juha
Ilvas, Hannu Kauhala, Jorma Salmela ja Seppo J. Tanninen. Jo
seuraavana päivänä ryhmään liittyi myös Heikki Mäki-Tuuri,
haagalaisia hänkin. Ensimmäinen ryhmän tekemä taideteos oli illan
kohokohta Composition N:o 1, kolmen litran lasitölkki
rouskuista valmistettua sienihakkelusta – sienisalaattia, kuten
usein kuulee harhaanjohtavasti sanottavan. Samalla määrittyi ryhmän
toimintalinjat: retkeily, sieneily, runoilu, musisointi ja
kaikenlainen epätaiteilu. Näyttelytoimintaa ei edes mainittu –
ryhmän taiteilijajäsenillä oli noihin aikoihin aivan riittävästi
tekemistä omien näyttelyidensä kanssa.
Taideleireily astui kuvaan
jo ryhmän ensimmäisellä retkellä Mynämäelle, jossa pidettiin
taideleiri Mynä. Myöhemmin taideleirejä pidettiin ainakin
Vääksyssä, Lehtimäellä, Virolahdella, Ähtärissä ja usein myös
Haagan kallioilla. Luennoitsijoina toimivat ryhmän jäsenet vuoron
perään. Runoilu ja äänityssessioita pidettiin milloin missäkin,
mikä tahansa paikka kävi, kunhan siellä kohtasivat nuo tärkeät
parametrit: tilallisuus, ajallisuus ja valollisuus. Jyväskylän
Vesitorninmäellä saimme oivalluksen äänittää kaupungin ääniä
eri suunnista, mutta luovuimme ajatuksesta kun huomasimme, että jo
Erik Satiesta alkaen samaisen idean parissa oli puuhasteltu.
Ähtärissä äänitimme kovassa tuulessa aaltoilevaa järveä ikään
kuin sisältä päin. Vedimme siiman järven pohjasta suoraan
mikrofoniin – ja järvi alkoi laulaa.
WSOY julkaisi 1976 SJT:n
kuvarunokokoelman Krunoja,
joka oli omistettu runoilijan isoisän Aleksanderin ostamalle
kirjoituskoneelle Rheinmetall N:o 319932.
Tuntui suorastaan ihmeeltä, että tuossa yksitotisuuteen
taantuneessa suomalaisessa ”taidemaailmassa” saattoi julkisuuteen
putkahtaa jotakin noin riettaan avantgardistista. Kun kirja ilmestyi
Akateemisen kirjakaupan ikkunaan, kerrottiin Tannisen ja Hirvosen
seisoneen vielä kolmen aikaan yöllä näyteikkunan edessä.
Myöhemmin kirjaa teilattiin mm. Hesarin – vasemmistolehdistä
puhumattakaan – yleisönosastossa ankarasti. Tannisen ”maailmasta
vieraantunut runous” ärsytti tuolloisia ”edistyksellisiä”
piirejä. Jo aikaisemmin Tanninen oli järkyttänyt ”taidemaailmaa”
maalauksillaan, ja nyt hän oli siirtänyt ikonoklasminsa runouteen.
”Se mies ei kaihoa tunne.”
Lyhtypylväät
olivat haagalaisten yleisiä ilmoitustauluja. Non Art Group teki
ympäristöinstallaation (1975–1976) teippaamalla lyhtypylväisiin
erilaisia keksittyjä ”hullunhauskoja” ilmoituksia. Haagalainen
-lehtikin etsi noita ”riivattuja tekijöitä”, mutta turhaan.
Informed -show oli
ryhmän ensimmäinen näyttelytoimintaan suuntautuvan hanke.
Sattumoisin Mäki-Tuuri ja Tanninen – toisistaan tietämättä –
olivat muuttaneet Etelä-Pohjanmaalle 1970-luvun lopussa. Samalla
vaivalla olisi voinut muuttaa vaikka Etelänavalle. Non Art Groupia
ei koskaan virallisesti rekisteröity, joten olikohan siinä mitään
järkeä toimia vuosikymmenet ”johtotehtävissä” yrityksessä,
jota ei ollut edes olemassa. Mutta olihan se oivallinen mahdollisuus
ylittää arkitodellisuus mennen tullen.
Non
Art Group ja elektronimusiikkiyhtye Neum (Esa Kotilainen, Otto Romanowski, Ilkka Niemeläinen), Kluuvin Galleria (1981),
Kurikan taidehalli (1982). Ensimmäinen näyttelykokoonpano: SJT,
Heikki Mäki-Tuuri, Jaakko Hirvonen, Ilpo Jokilehto, Antti Maasalo.
Ryhmän
ensimmäinen ”oikea taidenäyttely” Näkyväisiä oli
Seinäjoella 1977. Näyttelytoimintaan mukaan tulivat Leo Ackley,
Jaakko Hosia, Jorma Korpela, Kari Ovaska, Antti Maasalo ja Ilpo
Jokilehto. Musiikki oli edelleenkin tärkeä osa näyttelyä, olihan
Hirvonen nimenomaan muusikko eikä kuvataiteilija. Seuraava näyttely
tehtiin Seinäjoki-kvartetin kanssa, se oli nimeltäänkin
Näyttelykonsertti
(1978). Samoissa merkeissä Non Art Group teki yhteisesiintymisen
elektronimusiikkiyhtye Neumin kanssa myös Kurikan taidehallissa
(1982), jossa täyteen ahtautuneessa väkipaljoudessa Neum soitti
ilmanvaihtoputkia myöten resonoivaa teknoavantgardeaan innokkaasti
taputtavalle yleisölle. Se ei hevin unohdu.
Neum
oli tehnyt musiikin jo 1980 Seinäjoen taidehallissa pidettyyn
Ostrobothnia -5°
-näyttelyyn,
johon ryhmä oli koonnut joukon taiteilijaystäviään.
Näyttelyluettelosta joitakin poimien: Juhani Hakalahti, Markku
Hakuri, Outi Heiskanen, Eero Hiironen, Outi Ikkala, Leena
Luostarinen, J. O. Mallander, Ukri Merikanto, Jukka Mäkelä, Marika
Mäkelä, Kari Ovaska, Reijo Raekallio, Juhani Tuominen, Sinikka
Tuominen, Veikko Törmänen, Hannu Väisänen. Taiteilijat olivat
suurimmalta osaltaan tuntemattomia Pohjanmaalla, joten yleisön
taholta vaadittiin näyttelyn sulkemista. Neuvottelujen jälkeen
näyttely avattiin ehdolla, että Neumin musiikkia ei enää soiteta,
koska se asiantuntijoiden mukaan hajottaisi aivan uuden talon.
Hirvosen
ohella näyttelyihin musiikkia tekivät monet tutut muusikot, kuten
Antti Hytti, Sakari Kukko ja eritoten jo edellä mainittu
elektronimusiikkiyhtye Neumin jäsenet Esa Kotilainen, Ilkka
Niemeläinen ja Otto Romanovski. Avajaisissa esiintyivät monet
soittajat: Tuukka Tanninen, Sameli Rajala, Tiia Viitasaari ja mm.
Jyväskylän Studiokuoron ”iskuryhmä”. Ja tietysti täytyy
mainita ryhmän omat nauhoitukset, joita on lukuisilla
purkamattomilla kelanauhoilla. Mieleen ovat jääneet lyhyet
”kappaleet”, Piece for Piano and Hailstorm
ja Piece for Tambourine and Washing Machine.
Hyvänä esimerkkinä Ripsaluoman vintiltä löytynyt äänitys
Midsummer Night– Music for the Wood-Shed (1984).
https://www.youtube.com/watch?v=r5zc1FhsX2k
”Pelimannimonumentti
Happening”, Törnävä (1983); ”Avoin kaupunki”
-seinämaalausprojekti, Pietarsaari (1987). Kuvat SJT.
Seuraavaksi
Non Art Group kiersi näyttelyineen koko Suomen ja osallistui
vaihtelevalla menestyksellä muutamille taidemessuille. Siinä ohessa
pimensimme vahingossa Seinäjoen keskustan Valo–ääni–muoto
-tapahtumalla (1981), rakensimme
vaihtoehtoisen Pelimannimonumentin Provinssirokkiin
(1983), hukkasimme kokonaisen Vallettaan matkalla olleen näyttelyn
Sisiliaan (1984) ja maalasimme Pietarsaareen Suomen pisimmän
ulkoseinämaalauksen (1987). Kivirikon taidetaloon ja sen
pittoreskiin puistoon ryhmä järjesti Art Park
-kesäshown vuosina 1988, 1990 ja 1992, joista ensimmäisen Aamulehti
arvio kesän parhaaksi näyttelyksi. Näyttelytoiminnan
myötä Non Art Groupista tuli Yes Art Group, kuten Hirvonen asian
ilmaisi. Siinä oli sekä hyvät että huonot puolensa. Toiminta
rahoitettiin pääosin apurahoilla. Non Art Group ei maksanut palkkaa
kenellekään, mutta kulukorvauksia kylläkin – elämästähän
syntyy kuluja ja taide-elämästä varsinkin.
"Art
Park" -summershow, Kivirikko, Seinäjoki (1988). Teokset: J. Manninen, Non Art Group ja J. O. Mallander. Kuvat SJT.
1990-luvun
alussa ryhmä päätettiin lopettaa, mutta jälleen kuin vahingossa
törmäsimme uuteen mahdollisuuteen, kun Pia Mesterton Graae tuli
toimintaan mukaan. Ryhmä päätti aloittaa uuden elämän Tanskassa.
Ensimmäinen näyttely 6 finske billedkunstnere
oli Kööpenhaminassa käsittämättömän kauniissa vanhojen tammien
ympäröimässä Skovhuset-galleriassa 1993. Tanskan television
uutistoimitus teki avajaisista näyttävän pätkän, ja
avajaispuheet hoiti joviaaliin tapaansa lehdistöattasea Timo Heino.
Siirsimme
näyttelyn kesäksi Mønin
saarelle vanhaan kasvihuoneeseen, joka oli saarelle saapuessamme
vielä jonkin väärinymmärryksen vuoksi kanalana. Me ajoimme kanat
ulos ja teimme kasvihuoneesta upean näyttelytilan. Asuimme saaren
suurimman maalaistalon piharakennuksen vintillä, josta saattoi öisin
unenpuutteessa seurata kattoikkunasta tähtitaivasta. Aamulla talon
tyttäret huusivat riipaisevilla äänillään, että nyt syömään
tai jäätte ilman. Saimme talosta käyttöömme polkupyörät, joten
tuo huikeasta klintistään
kuuluisa saari tuli pyöräiltyä moneen kertaan.
Kulturspinderiet,
Silkeborg, Tanska (2002). Teokset: Helene Stigel, Aðalheiður
Valgeirsdóttir, Magdalena Margrét Kjartansdóttir. Ryhmäkuva:
Lars Munthe, Magdalena Margrét Kjartansdóttir, Heikki Mäki-Tuuri,
Aðalheiður Valgeirsdóttir, Carsten Andersen, Juhani Manninen, Pia
Mesterton Graae, Helene Stigel, SJT, Hafdís Ólafsdóttir.
Sitten
suuntasimme Fynille, Svendborgiin (1994). Nyt mukana oli myös Lars
Munthe. Avajaiset olivat paikallisen taideyhdistyksen Svendborg Amts
Kunstforeningin näyttelypaviljongin puutarhassa, josta avautui
pittoreski näkymä venesatamaan. Edelleenkin oli suuria ongelmia
tullauksien ja maahantulomaksujen kanssa – elettiin aikaa ennen
EU:ta – joten jouduimme turvautumaan erikoiseen järjestelyyn. Eräs
opetusministeriön virkamies oli luvannut jossakin tilaisuudessa,
että jos joku tai jotkut taiteilijat ymmärtävät lähteä
ulkomaille pitämään näyttelyä, niin hän maksaa vaikka omasta
pussistaan heti tuhat markkaa. No, sehän oli vain paikalla oleille
kerrottu vitsi, mutta rahat tulivat. Taiteilijat olivat ajautuneet
kummalliseen tilanteeseen keräämään näyttelypisteitä kotimaassa
saadakseen apurahoja – kun taas ulkomaannäyttelyistä annettiin
”suorastaan” miinusta.
Ryhmässä
ei oikeastaan ollut lainkaan pysyviä jäseniä, vaan ainoastaan
toimintaan osallistuvia taiteilijoita, jotka olivat ystävystyneet
erilaisissa näyttelysysteemeissä. Jatkossa mukaan tulivat Helene
Stigel, Peraxel Persson ja Carsten Andersen. Myös islantilaiset
Magdalena Margrét Kjartansdóttir,
Aðalheiður Valgeirsdóttir
ja Hafdís Ólafsdóttir
olivat jo jakamaton osa seuruetta. Myöhemmin joukkoon tulivat vielä
Bryndis Jónsdóttir, Kristen Geirsdóttir ja Britt Smelvær
(Norja) sekä Annalena Törnström ja Antti Savela (Ruotsi). Ja monet
suomalaiset taiteilijat jotka olivat olleet mukana ryhmän
hankkeissa: Seppo Kari, Voitto Kantokorpi, Juhani Manninen,
Markku-Tapani Hakala, Tiina Laasonen, Juha Tammenpää, Carl Wargh,
Kari Virtanen, Minna Herrala, Osmo Juvonen, Marikki Hakola, Pauno
Pohjolainen ym.
Non
Art Groupissa oli taiteilijoita kaikista pohjoismaista, se oli kuin
varta vasten tehty iskuryhmä EU:n rahoitushankkeita varten. Mutta
eihän se niin mennyt. Ja se joka oli sanonut, että suomalaisten
taiteilijoiden kannattaa tehdä näyttelyitä vain Suomessa, oli
edelleenkin oikeassa. Ryhmä teki vielä pari pienimuotoista
näyttelyä Kööpenhaminaan (1996 ja 1998). Tanskaan jäänyt
näyttelymateriaali siirrettiin Kööpenhaminan Taiteilijaseuran
varastoon odottamaan parempia aikoja. Mutta yllättäen Pohjoismainen
Kulttuurirahasto myönsi apurahan ja lähetti ryhmän Islantiin
(1999). Me saavuimme Islantiin kuin kotiin pitkän pitkän matkan
jälkeen. Oli maaliskuu ja aurinko paistoi – se oli täydellistä.
Näyttelyn avajaisiin saapui koko Reykjavik.
Tanska, Silkeborg
(2002), Pia Mesterton Graae, Juhani Manninen, SJT, Heikki Mäki-Tuuri;
Svenborg (1994); Islanti, Hafnarborg Centre of Culture and Fine Art (1999),
Lars Munthe avaa näyttelyä. Kuvat SJT.
Seuraavana
vuonna Non Art Group piti – ikään kuin tyhjäkäynnillä –
näyttelyn Aalborgissa (2000) ja sen jälkeen Helsingissä (2001) ja
Turussa (2001). Sitten ryhmälle tarjoutui loistava näyttelypaikka
Silkeborgista, ja latasimme jälleen täysillä – 14 taiteilijaa
neljästä Pohjoismaasta. Näyttelyn Orbis
Pictus – Nordic Art näyttelypaikkana
oli komea kulttuurikeskus Kulturspinderiet. Tuntui kuin olisimme
olleet liian pitkään liikkeellä ja hukanneet todellisuuden jo
moneen kertaan. Olimme vieneet monia suomalaisia taiteilijoita
ulkomaille ja tuoneet monia ulkomaalaisia taiteilijoita Suomeen.
Kontakteja ja ystävyyssuhteita syntyi paljon. Mutta juuri
minkäänlaista arvostusta ei tuollaisesta hulluudesta siunautunut.
Kun EU:n myötä alkoivat auvoiset paikallisia taiteentekijöitä
”tuotteistavat” ja ”verkostoivat”
”kansainvälistymisprojektit”, Non Art Group oli jo ajanut
aavelaivansa unohduksen satamaan. ”Olemme täällä kovin yksin ja
tunkkaisessa ympäristössä.” (S. J. Tanninen Demarin
haastattelussa 9.4.1992)
Mutta
vielä kerran me kokosimme luumme ja seilasimme yli lahden
rakastamaamme Skåneen. Pidimme kesänäyttelyä Munkaljunbyssa
vanhan maalaistalon vesivoimalan yläkerrassa – Peraxel Perssonin
kotitilalla – kaukana kaikkialta. Jonkun tanskalaisen
taiteilijaryhmän avajaiskutsuja oli jäänyt käyttämättä, ne
kelpasi meille: Storm
og Stille – Nordic Art, Röamölla Galleriet, (2003).
Me olimme varautuneet noin pariin kymmeneen avajaisvieraaseen. Haimme
Ängelholmista jo edellisenä päivänä kolme pönttöä viiniä ja
illaksi jotakin grillattavaa. Istuimme avajaispäivän aamuna
Peraxelin studiossa – näyttelytila oli jo siivottu pulunpaskoista
ja pantu parhaaseen näyttelykuntoon. Yhtäkkiä ulkoa alkoi kuulua
ääniä, yleisöä virtasi näyttelyyn ei vain Ruotsista vaan myös
Tanskasta. Se oli sydäntäkääntävää – se korvasi kaikki ne
lukemattomat turhatkin näyttelyt. Vaikka mikäpä tässä maailmassa
turhaa olisi!
Vielä
yksi episodi. Keijo Nevaranta soitti Kristiinasta ja esitti että
paikallisessa Galleria Spectrassa olisi hyvää näyttelytilaa.
Keskustelimme asiasta Peraxelin kanssa, ja niin päätimme siirtää
näyttelyn Munkaljungbystä vielä Kristiinaan. Spectrassa avajaisia
edeltävät päivät olivat myrskyisiä, paikalle riensivät lähes
kaikki Suomen päivälehdet – Hesarikin – kyselemään, että
mistä ihmeestä tällainen näyttely tällaiseen talorähjään.
Suomessakin oli hetkensä ja varsinkin iltansa – vaikka ”kohtuus”
ei täältä kotia koskaan löytänytkään – lyhdyt valaisivat
sisäpihaa ja kuu kuumotti taivaalla. Oli soitantoa, runoilua,
viiniä, ruokaa ja kaikki nuo elähdyttävät parametrit:
tilallisuus, ajallisuus ja valollisuus.
Quis
hic locus,
quae
regio,
quae
mundi plaga?
Juha
Ilvas, Tellervo Lahti: Maalattu
maailma – Painted World,
Non Art Books 2009.
Röamölla,
Munkaljunby, Ruotsi (2003). SJT, Peraxel Persson, Pia Mesterton Graae.
Teokset: SJT, Magdalena Margrét Kjartansdóttir, Seppo Kari.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti