Forum Romanum – Foro
Romano. Antiikin raunioita keskellä nykypäivän Roomaa. Kuva SJT.
”Ed
è subito sera – ja äkkiä on ilta.”
Salvatore
Quasimodo
”Ruoho
vihertää megalomaanisten maailmankaupunkien päällä uuden
vuosituhannen, 2000-luvun alun vuosisatoina. Faustista hybristä
seuraa nemesis, luonnon kosto. Suuret metsät valtaavat Euroopan
lakeudet ja rinnemaat. Kohta kukaan ei ymmärrä, mihin me olimme
pyrkineet, miksi eläneet ja kärsineet.”
Juhani
Sarsila
Luin flunssan kourissa
Juhani Sarsilan hienon ja erinomaisen synkän kirjan Melancholica
(2013). Se johti toiseen kirjaan, G. H. von Wrightin Ajatus ja
julistus (1961). Molemmissa kirjoissa käsitellään yhtenä
aihepiirinä Oswald Spenglerin teosta Länsimaiden perikato
(1961), joka alkujaan ilmestyi kahdessa osassa 1918–1922.
Merkittävää on, että teos syntyi juuri modernismin ytimessä, kun
taiteen, musiikin, filosofian, tieteen ja koko länsimaisen
kulttuurin padot murtuivat. Merkittävää on myös se, että von
Wrightin esseesarja ilmestyi alkujaan jo 1951 aikakauslehdessä Nya
Argus.
Luin
ristiriitaisen vastaanoton saaneen Länsimaiden perikadon
joskus 1960-luvulla. Kirjasta ei
ole jäänyt mieleen juuri muuta kuin tuo hätkähdyttävä sanoma,
että juuri nyt kun elimme kehityksen voitokasta aikakautta –
taiteen, tieteen ja tekniikan triumfia – länsimainen kulttuuri
olikin jo syvällä illassa. Aivan kuten Quasimodo oli hätkähdyttävästi
runoillut. Jos ihmislaji oli putkahtanut maailmaan kuin taivaista
pudoten, niin yhtä salaperäisesti olivat ilmestyneet (suuret)
kulttuuritkin ihmiskunnan keskuuteen noin 5000 vuoden aikana.
Spenglerin suuri oivallus oli nähdä kulttuurit organismeina: ne
syntyivät, kasvoivat ja kuihtuivat. Niitä saattoi verrata myös
vuodenaikojen kiertokulkuun, kuten von Wright Spenglerin aatosta
seuraten tekee.
Kulttuurin
keväässä elämäntunto on naiivia, ”tarun ja toden, inhimillisen
ja jumalallisen välinen raja on häilyvä”. Tosiasioihin
pitäytyminen ei ole toiminnan mittana. ”Taide on persoonatonta ja
uskontoon sidottua, goottilaisen katedraalin aikaa.” Kesän mittaan
kulttuuri kypsyy ja herännyt tietoisuus pyrkii vapauttamaan
ihmishengelle lisää tilaa ja mahdollisuuksia. Seuraa
uskonpuhdistukset ja tieteen herääminen: ”Lutherin ja Calvinin
uskonpuhdistus, Cusanuksen ja Brunon matemaattiset haaveilut,
Galilein ja Descartesin ankaran mekaaninen luonnonselitys. Taiteessa
suuret mestarit (Rafaello, Leonardo, Michelangelo) painavat oman
persoonallisen leimansa vielä suuresti uskontoon liittyvään
aihevarastoon.” Syntyy ”kolmas sääty”, porvaristo.
Syksyn
seesteisyydessä mietiskely ja epäilys hillitsevät toimintakykyä.
Järki on yhä kunniassa, ja ”valistus” ajan korkein päämäärä.
”Uskonnon, taiteen ja yhteiskuntaelämän perinnäiset muodot
alkavat tuntua pakkopaidoilta; ei enää tyydytä reformaatioon, vaan
kaivataan takaisin luontoon.” Voltaire, Rousseau ja Goethe astuvat
esiin. ”Goethen Faust on siinä määrin yleispätevä, että
on aivan luonnollista Spenglerin tavoin kutsua länsimaista
kulttuuria faustiseksi.” Kulttuuri muuttuu läpikotaisin
porvarilliseksi ja kaupunkilaiseksi.
J. F. Willumsen:
Vuorikiipeilijä (1912). Faustinen ihminen on nietzscheläinen
anti-sankari, äärettömyyden ja vilvaitten vuorituulien kasvatti.
Kuva SJT.
Von
Wrightin mukaan kulttuuria ylläpitävät ”luova vähemmistö” ja
”imitoiva enemmistö”. ”Kulttuurien kehitys on siis
olennaisesti muutamien harvojen luovien yksilöiden ja heistä
koostuvan luovan vähemmistön käsissä.” Kulttuurin taantuessa
kukoistuksensa jälkeen ”sivilisaatioksi” osat vaihtuvat:
imitoiva enemmistö ei enää ”ymmärrä” luovan vähemmistön
korkealentoista taidetta, vaan luo oman viihdyttämiseen keskittyvän
”taiteensa”. Kulttuurin näivettymistä vauhdittavat ”sekä
elinvoimaiset barbaarit ulkoapäin että epätoivoinen proletariaatti
sisältä päin”.
Talven
tulo on ankaraa aikaa, ”kulttuuri jähmettyy sivilisaatioksi”.
Talvi latistaa kaiken: taide muuttuu viihteeksi ja harrastukseksi,
tieteestä tulee tekniikkaa ja filosofiasta julkista polemiikkia ja
maailmanparannusta. ”Sivilisaation apostoleilla on nimenä Buddha,
Zenon tai Marx; sen suuria liikkeitä ovat buddhalaisuus, stoalaisuus
ja sosialismi.” ”Luominen lakkaa, mutta aikaisempien aikojen
henkisen vaivannäön hedelmät leviävät standardisoidun
massatuotannon ansiosta joka linnaan ja hökkeliin yli koko
kulttuurialueen.” Politiikkaa ja kaupankäyntiä hallitsevat suuret
maailmankaupungit, niiden ulkopuolelle jäävät alueet ovat
säälittävää provinssia, idyllistä ”maalaisserkun surullisen
vanhanaikaista mutta usein menneen loistoajan muistoista rikasta
asuinpaikkaa”.
Huomaamatta
taantunut kulttuuri menettää otteensa ja katoaa nopeasti kasvavan
ruohon ja primitiivisten elämänmuotojen tieltä. Von Wright
kirjoittaa häikäisevästi: ”Mitä väsyneistä kulttuurikansoista
voi lopulta tulla, sen voi tänä päivänä nähdä Egyptin maata
viljelevistä fellaheista tai Kreikan saariston vähään tyytyvistä
lammaspaimenista. Aika, kaiken levottomuuden äiti, on pysähtynyt
heidän kohdallaan.”
Entä
sitten 1900-luvun modernismin huikea epookki, joka uudisti kaikki
taiteenlajit ennenäkemättömään lentoon. Ehkä ”luominen oli
lakannut 1800-luvulla”, mutta 1900-luvulla se oli jälleen täydessä
terässä – suorastaan räjähdystilassa. Mutta Spenglerillä on
tähänkin selitys, ”intiaanikesä” syvällä syksyssä. Von
Wright kirjoittaa esseessään 1900-luvun puolivälissä: ”Kulttuuri
saa kokea intiaanikesän, joka pinnallisesta tarkastelijasta
voi näyttää kulttuurin kulta-ajalta. Että tämä käsitys on
väärä, sen todistaa mm. se, että tällöin luodaan vain vähän
uutta ja että ihmiset sivilisaation muodossa nauttivat vain
aikaisempien sukupolvien kulttuurityön hedelmiä.” Olisiko tämä
arvio aikamme kulttuurista – sivilisaatiosta – ollut näin
kitsas, jos kirjoittaja olisi kirjoittanut sen myöhemmin.
Amerikkalaisetkin keksivät ensimmäiset omat taiteen tyylilajinsa –
abstraktin ekspressionismin ja minimalismin – vasta tuon
kirjoitusajankohdan jälkeen.
Von
Wright kertoo esseissään yllättävän asian. Antiikin ihmisillä
ei ollut äärettömyyden – avaruuden, tyhjyyden – käsitettä.
”Kreikan topos
merkitsee paikkaa, so. kappaleen sijaintia suhteessa toisiin
kappaleisiin. Latinan spatium
taas – josta englanti ja ranska ovat saaneet avaruuden eli tilan
nimityksensä – merkitsee lähinnä välimatkaa eli etäisyyttä
(kahden kappaleen välillä).” Aristoteleen topos
rajoittui kappaleiden pintoihin, siellä missä ei ollut kappalaita,
ei ollut mitään muutakaan – ei edes tyhjää. Juuri tyhjyyden
puutteen ongelmat johtivat kreikkalaisen filosofian umpikujaan.
”Aristoteles kielsi tyhjiön olemassaolon. Missä ei ole
kappaleita, siinä ei siis ole mitään, ei siis myöskään tyhjää
tilaa.”
Äärettömyys
– avaruus, tyhjyys – löysi paikkansa vasta faustisen ihmisen
sielusta ja maailmankuvasta. Aikaansa edellä oli Petrarca, joka
nousi Monte Ventosolle 1336 nimenomaan maiseman äärettömyyttä
ihailemaan. Aikalaiset pitivät tällaista ”tyhjän” katselemista
hulluutena. Spenglerin eetos nousee siivilleen: ”Katse rajattomaan
avaa faustisen ihmisen silmät näkemään luonnon (ja oman
olemassaolomme) mielekkyyden. Nimenomaan me arvostimme ja etsimme
korkean vuoriston loputtomia etäisyysnäköaloja, eivät helleenit
eivätkä liioin täysrenessanssin ihmiset. Se on faustista kaipuuta.
Tahdotaan olla yksin rannattoman avaruuden kanssa. Jo sanalla
etäisyys on kaikkien kielten länsimaisessa lyriikassa surumielisen
syksyinen aksentti. Turhaan sitä saa etsiä Kreikan ja Rooman
lyriikasta.”
Länsimainen
faustinen ihminen olisi tuntenut suurta ahdistusta –
maailmankokoista suljetun paikan kammoa – antiikin
kreikkalaisten rajallisessa ”luolamaisessa” maailmankaikkeudessa,
joka oli ikään kuin nurin käännetty kappale, jonka sisään
näkyvä maailma oli vangittu. Kreikkalaisten taivaassakin oli
umpikansi ja heidän taiteensa koostui kiinteistä kappaleista –
veistoksista. Maalaustaiteen tyhjyyden estetiikka olisikin ollut
heille mahdotonta. Joku Nelimarkan ”latomaisema” olisi suistanut
raiteiltaan vielä renessanssinkin ihmiset. Tosin Spengler
huomauttaa, että renessanssi oli vain pienen piirin hanke – suurin
osa ihmisistä ei sitä edes huomannut. ”Renessanssi valtasi
muutamia sanan ja kuvan taiteita, siinä kaikki.”
Mutta
antiikin kreikkalaiset eivät äärettömyyksiä kaivanneet, he
asettivat johtotähdekseen filosofian – se ei ollut vain
valveutunutta tiedostamista vaan myös parasta viihdettä, joka
kohotti harjoittajansa kontemplatiiviseen hurmioon. Kontemplatiivinen
elämä oli lopullinen päämäärä, kunhan ensin välttämättömyydet
– politiikka ja talous – oli hoidettu alta pois. Tämän me
alituisesti politikoivat ja kuin tuli hännän alla
välttämättömyyksissä touhuavat faustiset ihmiset olemme
unohtaneet – meillä ja vain meillä faustisilla ihmisillä ei ole
päämäärää lainkaan...
Metsänkaipuu,
arvoituksellinen sääli ja nimeämätön
hylättynä
oleminen: se on faustista ja vain faustista.
Sen
tuntee meistä jokainen.
Oswald Spengler
Ognuno
sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di Sole:
Ed è subito sera.
trafitto da un raggio di Sole:
Ed è subito sera.
Salvatore Quasimodo
G. H.
von Wright: Ajatus ja julistus, WSOY 1961.
Länsimaisen faustisen
ihmisen arkkitehti Goethe oikoo koipiaan antiikin kulttuurin
raunioilla. Johann Heinrich Wilhelm Tischbeinin maalaus (1787).
Tuolloin uitiin jo syvällä paistinkastikkeen värisessä
maalaustyylissä.
Kai näitä samoja miettivät kaikki ainakin jossain vaiheessa elämäänsä. Joka tapauksessa maailma on muutoksen tilassa vaikka ihminen yrittäisikin väenväkisin pysyä pystyssä ja aloillaan. Minkäänlaista maaliin tuloa tuskin tapahtuu.
VastaaPoistaJa kun oikeastaan Spenglerkin puhuu evoluutiosta joka kulkee suoraan eteenpäin, sokea juna.
Sarsila pitää tsekata. Kiitos!