Tänään koko taivas
on päättänyt pudota alas.
Ja
eräänä huomenena hän nousi aamuruskon myötä, astui auringon
eteen ja puhui sille näin: Sinä suuri tähti! Mitä olisi sinun
onnesi, ellei sinulla olisi niitä, joille loistat!
Friedrich Nietzsche
Aamu on sateisen viileä,
joten keitän poikkeuksellisesti puolitumman uutoksen
pu'erh-teestä. Kun pääsen tienpäälle vettä alkaa tulla
runsaasti, pyyhkimet eivät riitä pitämään tuulilasia kirkkaana –
tänään koko taivas on päättänyt pudota alas. Sydänmaantien
maisemat näyttävät aina samanlaisilta: vuoroin synkkää metsää
ja vuoroin vähäisiä peltoaukeita. Olen jälleen matkalla
kotikonnuille – viimeistä kertaa katsomaan äitiäni. Puhelimen
soidessa varhaisessa aamussa tiesin heti mistä on kysymys. Äiti
oli aamuyöllä hiipunut pois, kuten sanonta vanhojen ihmisten
kohdalla kuuluu. Hän oli viimeiset päivät jo hyvin väsynyt ja
suurimman osan ajasta jossakin muualla, kuten Herakleitos sanoo
niistä jotka nukkuvat eivätkä osallistu yhteiseen todellisuuteen.
Hannah Arendtin mukaan
”maailman todellisuus” on ihmisten vuorovaikutuksen synnyttämä
”näyttäytymistila”, jonka varaan rakentuvat kaikki julkisen
alueen toimet ja välttämättömyydet. ”Ihmisille
maailman todellisuuden takaa muiden läsnäolo, näyttäytyminen
kaikille, sillä sitä, mikä tapahtuu kaikille me kutsumme
olemassaoloksi. Riippumatta siitä, missä ihmiset
kokoontuvat, näyttäytymistilan olemassaolo on mahdollista, ei
välttämätöntä tai ikuista.” Yksinkertaistaen olemassaolo on
toisilleen näyttäytymistä – jos mitään ei näy, ei mitään
ole olemassakaan. Miltä minä näytän – miten minä olen. Kaikki
se mikä on henkilökohtaisesti vain meidän, ei näyttäydy
kenellekään – ”se tulee ja menee ohitse kuin uni”. Täällä
metsätaipaleella kaatosateessa ajaessani minua ei ole olemassa edes
itselleni – ehkä juuri siinä mahdollistuu jokin vapautumisen
aihio.
Tapaan sisareni Kukka ja
Hautaustoimisto Sepposen edessä. Seisomme ensin tovin ymmällämme
sateessa, mutta päätämme sitten mennä sisään. Kukkien huumaava
tuoksu tulvahtaa vastaan, kuten aina jouluaattoina kun haimme täältä
äidille joulukukkaa. Muulloin me emme kukkia ostaneetkaan. Miten
voin palvella, sanoo kauppias Sepponen, vaikka kyllä minä jo tiedän
asian, otan osaa, äitinne oli niin hyvä meidän asiakas, tuossa hän
tapasi istua, kun jalat olivat jo käyneet kovin huonoiksi. Kauppias
ohjaa meidät istumaan saman pöydän ääreen jossa äitikin tapasi
istua, mutta vaikka kuinka tarkasti katson en onnistu saamaan sieluni
silmiin kuvaa kukkakaupassa istuvasta äidistäni.
Nopeasti asiat tulevat
selvitetyksi, äidin toiset nimet ja syntymäaikakin muistuvat
mieleen. On hyvä, että joku osaa hoitaa tällaisia asioita.
Viimeksi olin järjestämässä isäni hautajaisia 1967, vieläkin se
aiheuttaa muistikuvissani kaaosta. Olin vasta 18-vuotias, enkä ollut
edes kuullut ”maailmassa vallitsevasta todellisuudesta”. Noihin
aikoihin saimme maailman ja sen sisällön ikuisine lakeineen yhtenä
ja samana pakettina. Meille jäi tehtäväksi luoda käsitteet ja
kuvaukset tuon valmiin maailman haltuun ottamiseksi. Nykyään saamme
vain maailman, kuin tyhjän kankaan – meidän on itse maalattava
niin käsitteet, sisällöt kuin lopulta koko maailmakin. Totuus ei ole enää
löydettävissä, se on tehtävä itse.
Sovimme kauppiaan kanssa,
että parin tunnin päästä äiti on valmiina sairaalan kappelissa.
Jää sen verran aikaa, että pysäköin järven rantaan juomaan
mukillisen teetä ja haukkaamaan palasen eilen leipomaani
raparperitorttua. Tortussa on niin runsaasti inkivääriä,
kardemummaa ja kanelia, että se saa melkein koko auton leijumaan.
Katselen järvelle – Vähäjärvelle – se on niin vähäinen että
se melkein hukkuu Lapuanjoen alkujuoksuun. Täällä on kaikki
melkein tai lähes – mikään ei yllä täyteen olemiseensa.
Tulen kappelille
etuajassa, ovi on vielä lukossa. Oven yläpuolella on sen verran
lippaa, että voin pitää sadetta. Katselen jälleen järvelle,
samalle Vähäjärvelle. Otan siitä nyt kuvan. Samassa ovi avautuu.
Tule vain Seppo sisään, sanoo kauppias ja viittaa peremmälle
katutason pieneen huoneeseen. Äiti näyttää erilaiselta, ikään
kuin lopulliselta – päämääräänsä ehtineeltä. Sisareni ja
hänen miehensä tulevat, joten meitä sukulaisia on kolme. Pärjäämme
hyvin tällä porukalla, sanoo kauppias ja aloittaa virren. Kauppias
laulaa tunteikkaasti ja varmalla otteella, joten pääsen siihen
helposti mukaan, vaikka en olekaan laulumiehiä ja virsimiehiä en
ollenkaan. Luetaan rukous, asetetaan ”silmäliina”, suljetaan
arkku ja aloitetaan matkavirsi. Kun arkkua siirretään jään
veisaamaan yksin, onneksi virsi on tuttu. Jo riittää Seppo, tapasi
äiti sanoa, mutta tänään saan laulaa loppuun saakka.
Matka ei ole pitkä,
sillan yli ja ylös mäkeä kirkon kupeeseen. Äiti ei matkailua
harrastanut, pisimmät matkansa hän teki Jyväskylään ja
Laukaaseen. Hän asui koko ikänsä samalla Pahajoen töyräällä –
ilman sotaa isäni ei olisi milloinkaan sinne eksynyt. Seisomme
ruumishuoneen räystään alla, vettä sataa edelleen. Tehtävä on
suoritettu. Käymme vielä kirkkoherranvirastossa sopimassa
hautajaisjärjestelyistä. Paikalle osuu myös kanttori ja kysyy
musiikkitoiveita. Äkkiä ei tule mieleen kuin Bachin Air –
on se ainakin parempi kuin tuo väärin perustein Albinonin nimiin
pantu aivokurkiaista viiltävä Adagio.
Portittoman portin
vaiheilla ajatukset eivät ehdi loppuun saakka, valmista
johtopäätöstä ei tule vaan mietteet hajoavat kaaokseen. Mitään
sellaista ei ole argumentoitu, mihin voisi osoittaa mielipiteensä. Ei
ole mitään minkä kiinnittäisi mielen peräseinään näennäisen
vakauden merkiksi – ei mitään mikä takaisi varmuuden
selväjärkisyydestä. Runoilija sanoo
tarvitsevansa ”kaaosta voidakseen synnyttää tanssivan tähden”,
mutta epäilee toisaalta eläneensä liian kauan ohuessa
vuoristoilmassa ja kuunnelleensa ”liian kauan puroja ja puita”.
Aika kulkee edelleen ja ulkona maailma seisoo vaiti.
Surullisesti
oli kuultu harakoiden
laulavan sinä iltana.
Aineettomana
se helisi kuin vartoen,
että orastava hämärä
taantuisi yön pimeydeksi.
Tulevaan
suhtauduttiin ikään
kuin se olisi ollut jo olemassa.
Lymyttiin
siinä mahdollisuudessa,
että koittaisi kylläisemmät ajat
ja varsinaisempi elämä.
SJT 2010
Taustalla pilkistää Vähäjärvi. "Täällä on kaikki
melkein tai lähes – mikään ei yllä täyteen olemiseensa."
Osanottoni. Leon äiti kuoli tammikuussa. Muistan äitisi, käytiin pyöräilemässä teidän mäellä ja hakemassa kananmunia joskus. Mukava ihminen, vähän hiljainen, mutta ei ehkä kumminkaan ujo, tiesi kuka minä olin.
VastaaPoistaKiitos. Hän oli omapäinen ihminen, tuskin nyt ujo, mutta karttoi turhaa puhumista. Joskus oli suorastaan vaivaannuttavaa istua hoitokodissa tuntitolkulla vaiti. Mutta puhuessaan käytti värikästä ja usein jopa hätkähdyttävää kieltä. Asiat tulivat kyllä selviksi. Näinhän ne äidit lähtevät, terveisiä Leolle.
VastaaPoistaOsanotto minultakin -kokonainen ihmisen elämä -matkustipa kauas tai lähelle. Ilman häntä ei olisi sinuakaan-ketjun osia olemme, vaikka pyrimmekin ymmärtämään ketjun riippumista olemassaolon yksityisyyksissä ja kokonaisuuksissa. Tämä vertaus nyt ehkä otettuani lapsenlapsen rippijuhlissa kolmen sukupolven valokuvan
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKorjataan sanat : kaunis, iso.
VastaaPoista