Luonnos sarjaan Aerial Visions, 2009.
Kun on selvää, että ”mediastatus” on arvoltaan äärettömästi suurempi kuin se, mitä todella kyetään tekemään, niin on vain normaalia, että tuo status on helposti siirrettävissä ja se myöntää oikeuden (kenelle tahansa) loistaa missä tahansa roolissa.
- Guy Debord (1990)
Näinä viheliäisinä aikoina on esiin astunut kokonainen teollisuudenala, joka kaikkea muuta kuin vähäpätöisellä tavalla on edistänyt sitä silkkaa typeryyttä, että taide ei muka ole eikä voikaan olla muuta kuin luonnon mitä tarkinta toistamista… Koston jumala on kuullut tämän seurakunnan rukoukset. Daquerre on heidän messiaansa!
- Charles Baudelaire (1858)
Taideteoksen
äärellä on yhä tuskallisempaa olla – itse asiassa pelkkä
oleminen on nykyään jo tuskallista. Tuottajan ja tuotetun välisen
eron kadottua on mahdotonta sanoa, kuka on katsoja ja kuka
taiteilija, ”teoksen todellinen tekijä”. Ovatko asiat niin
hullusti, että pelkästään taideteosta katsomalla on jo ryhtynyt
luovaksi taiteilijaksi. Walter Benjamin ennusti jo 1930-luvulla, että
ero tekijän ja kokijan välillä oli muuttumassa tapauskohtaiseksi,
tarpeen mukaan vaihdettavaksi funktioksi. Katsojalla oli (jo silloin)
täysi oikeus taiteilijan rooliin, koska hänestä oli tullut
pitkälle erikoistuneessa maailmassa asiantuntija missä hyvänsä
asiassa.
Ero kirjoittajan ja yleisön välillä on menettämässä perimmäistä luonnettaan. Erosta tulee pelkästään funktionaalinen. Se vaihtelee tapauksesta riippuen. Lukijasta voi milloin tahansa tulla kirjoittaja. Hänellä on oikeus kirjoittajan rooliin, koska hänestä on tullut - hyvässä ja pahassa - asiantuntija äärimmilleen erikoistuneessa työprosessissa, olkoon hänen työnsä miten vaatimatonta hyvänsä.
- Walter Benjamin (1936.)
Kuka
tahansa voi olla taiteilija ja mikä tahansa voi olla taidetta,
kysymys on ns. ”harmaan häpeän” alueella toimimisesta. Hän ken
uskaltaa, uskaltaa paljon, toisaalta mitään ei ole
hävittävissäkään. Taiteeksi riittää sekin, mikä vain näyttää
taiteelta. Taiteelle ei kukaan kaipaa mitään erityistä sisältöä,
riittää kun sen viereen voidaan asettaa mikä tahansa mielipide
(kuin kukkalaite). Autuas näkemättömyyden (uuden onnellisuuden)
aika on koittanut: kaikki on taidetta, hyvää vai huonoa, mitä
sillä on väliä.
Vielä muutama vuosi sitten kysyttiin
sarkastisesti, että onko meillä mitään hyvää sanottavaa
taidekritiikistä. Nyt on kysyttävä, että onko meillä ylipäätään
mitään sanottavaa. Eikö se kuulosta kummalliselta,
kuvataidekritiikki on sentään ollut normaalia ja järkevää
toimintaa aivan viimeisiin aikoihin saakka jo 150 vuoden ajan (jos
sen aloitti Baudelaire) tai jopa 450 vuoden ajan (jos sen aloitti
Vasari). Miten tahansa, taiteilijan oli elettävä kritiikkinsä
kanssa. Mutta nykyään kuvataiteen arvottamista on enää turha
etsiä sanomalehtien kulttuurisivuilta.
Kuvataiteesta
kirjoittaminen on käynyt mahdottomaksi, kun näkeminen on muuttunut
pelkän nimetyn ”intentionaaliseksi” näkemiseksi. Mutta onko
intentionaalinen näkeminen lainkaan näkemistä, eikö se ole
pelkkää ”luuloluilla” tunnistamista ja päälleliimaamista.
Vasta se on nähty, mikä on nähty ensimmäisen kerran outoudessaan
ja paljaudessaan, hämmentävän ei-tuttuuden häikäisyssä.
Kritiikin tehtävän tulisi kummuta juuri tästä sijoiltaan
avoimeksi nyrjähtäneen näkemisen oraalle pyrkivästä
kokemuksesta. Sen tulisi karttaa alttiina vaanivaa nimeämistä kuin
myrkkyä ja suuntautua sinnikkäästi arkihämärään raottuvan
aukon aukipitoon.
Kuinka huono taideteoksen pitää olla,
että sen huonous saisi meidät hätkähtämään. Me olemme antaneet
maailman romahtaa maailmaa esittävään kuvaan, valokuvan litteään
yksisuuntaisuuteen, appresanttien osiensa keskinkertaisuuteen,
välttävään ”todellisuuteen”. Tekniikan (valokuvauksen
aparaattien) myötä näkemisen ylle on langennut näkymätön varjo,
joka ei johdu pelkästään valon puutteesta, vaan päinvastoin
eräänlaisesta valon häiriötilasta, jumiintumisesta,
”stagnaatiosta”. Kirkas ”maailmansilmä” on sumentunut
ikiajoiksi.
Jos valokuvauksen nyt sallitaan korvata taide joissakin funktioissaan, on se pian tyystin syrjäyttävä taiteen ja hävittävä sen perikatoon, kiitos sen luonnollisen liittolaisuuden, jonka valokuvaus saa kansanjoukoilta osakseen.
- Charles Baudelaire (1859)
Valokuva(konee)n
ilmestyttyä maailmaan ab nihil (ei-mistään), se oli
outo vieras, jonka yksisuuntainen häilähdys vaikutti kovin tutulta.
Nopeasti se kasasi ylleen erilaisia ulottuvuuksia muuttumatta
vähääkään perusominaisuudeltaan. Se pani katsojan muuttumaan ja
vääntelemään alituisesti uusia ilmeitä sokealle linssille.
Suurimman muutoksen se vaati katsojan silmältä ryhtyessään
taiteeksi. Yhdessä yössä se kaappasi taiteet harsomaisen valon
rei'ittämän seittinsä varjoon. Ja hyväuskoinen katsoja antoi
tämän abnihilisaation tapahtua avuttomana muljahtelevien silmiensä
edessä.
Se oli niin helppoa, kuvan kuvallisuus tarjosi
vaivatonta maailmallista vastaavuutta, representatiivista evidenssiä.
Jos se (valokuva) ei olisi ryhtynyt maailman kuvaksi, niin mikä
sitten? Sitä on myöhäistä kysyä. Nyt kun se on menettämässä
”kuvallista” luotettavuuttaan digitalisoinnin myötä, niin mihin
se vielä ryhtyykään? Ehkäpä se ryhtyy silkaksi todellisuudeksi,
reaaliaikaiseksi kokemusmaailmaksi. Miten sitä voisi vastustaa, ei
mitenkään, parasta olisi yrittää pitää silmänsä kiinni.
Liikkuvat kuvat ovat vieneet ajatuksieni paikan.
- George Duhamel (1930)
Tässä
kohtaa on pakko tulla "elävään" kuvaan, suoraan lähetykseen. Onko
”elävä kuva” kuva lainkaan? Sillä kaikki mikä on ruudun
takana, olipa se kuinka suoraa ja yhtäaikaista tahansa, on
edelleenkin illuusiota. Suora reaaliaikainen kokeminen on yhä
jossain ulottumattomissa, välitilan vankina. Puu on yhä ulkona
puutarhassa ja toinen ihminen… missä se on? Se on tietenkin toisen
säihkyvän ruudun ääressä lumoutuneena nonhaptisen tilan
aineettomista mahdollisuuksista – kadonneena ajallisuuden piirin
ulottumattomiin.
Nyt-hetkessä väreilevä havainto
(välitön kokemus) houkuttaa kurkottamaan mediaalisen ”viiveen
kuilun” yli suoraan olemisen ytimeen. Kierkegaard olisi jo hypännyt
Heideggerin tönäisemänä pois tuntemattomaan. Mutta se ei enää
ole mahdollista. Olemme ajautuneet ”dubitatio” -tilanteeseen,
jossa havannoiva ymmärrys ei saa tarpeeksi evidenssiä puoleen eikä
toiseen, se estää sekä hypyn että paikalleen
jäämisen.
Epävarmuus taideteoksen edessä on ajanut
taideyleisön kirpputorille ja taiteilijat tuottamaan taidetta yhä "tyhmemmillä" välineillä. Samaan aikaan suora kokemisyhteys
taideteoksiin on karannut kauas elämismaailman horisonttiin,
kaatopaikan taakse. Kuvallinen (esittävä) kuva on kuin jonkin
puutetta, jota se ei kuitenkaan kykene korvaamaan, koska vain tuon
”puutteen” varassa se on voinut kuvaksi ryhtyä. Kun taas
maalauksessa, joka ei ole minkään kuvana, on ainutlaatuinen
mahdollisuus nähdä jotakin, jota ei ole missään aikaisemmin nähty
ja joka ei ole minkään poissaolevan korvikkeena. Tosin se vaatii
näkijältään kykenemättömyyttä olla näkemättä "tuttuja" asioita milloin missäkin väriläiskässä. Väriläiskä on vain
väriläiskä.
Nyt kun valokuva on digitalisoinnin myötä
hukannut etsikkoaikansa todellisuuden imitoijana, meidän ei muu auta
kuin kääntyä takaisin maalaukseen löytääksemme tien takaisin
todellisen kokemiseen. Polvet vapisten ja silmissä vielä varjojen
rajoilla säkenöivä petollinen kirkkaus. Ja mitä on vastassa,
pintaan sivelty värin olemattomuus, suttuiset kädet ja
housunpersuksiin pyyhityt maalitahrat. Haisiko se jollekin,
pellavaöljylle, hartsille, tärpätille, tervallle? Kuka muistaa
vielä?
Maalarin maalaaminen on aukimaalaamista,
paljastamista. Maalauksen mikään kohta ei ole appresantti, mikään
ei ole minkään peittämää, väriläiskän takana ei ole mitään
piilossa. Väriläiskän takana oleva läiskä ei ole edes läiskä.
Maalauksella ei ole takapuolta lainkaan, se on pelkkää näkyvillä
olevaa etupuolta leveydeltään ja pituudeltaan, nurkasta nurkkaan.
Kaikki me tiedämme hyvästä kokemuksesta, että on olemassa
sellaisia asioita, kuin mietiskely, joutokävely, puutarhanhoito,
teenjuonti ja taiteet ylipäänsä, jotka paljastavat (vaikka vain
hetkellisesti) maailman avoimeksi ja kristallinkirkkaaksi. Asioita,
jotka saavat Deleuzen mukaan "tapahtuman pulpahtamaan esiin ja
salamoimaan puhtaalla pinnalla".
Jokapäiväisissä
toimissamme meidän on tultava toimeen paljon vähemmällä
kirkkaudella, epämääräisten ja puutteellisten havaintojen turvin.
Husserlin mukaan meidän on tyytyminen siihen, että
(näkö)havainnossa on näitä kiusallisia puuttuvia takapuolisia
osia, että maailmasta saatu kuva (tieto) on puolittainen. Ei auta
kuin sokeasti luottaa siihen, että vastaantulijalla (ja muilla
objekteilla) on nämä havainnosta puuttuvat takapuoliset osat
mukanaan. Itse asiassa me olemme siitä varmoja, niin varmoja että
me luotamme valokuvankin kannattelevan iljanteisessa pintakalvossaan
silkkaa todellisuutta. Tämän kokemuksen myötä maailma on
litistynyt niin tiiviiksi pinnaksi, ettei ole enää edes sellaista
ulottuvuutta, jossa Kierkegaardin hypyn voisi suorittaa. Sellainen ei
putkahtaisi mieleenkään, siloisesta liukumisesta pinnalta toiselle
on tullut jo toinen luonto.
Olemisesta on tullut pelkkää
oleskelua ja taiteesta näköalatonta inventaariota, pesänselvitystä.
Politiikka on keinoja ilman päämäärää. Maailman karnevaali on
muuttunut mediataiteeksi, ja se, mitä me tapasimme sanoa
”todellisuudeksi” on salakavalasti muuttunut ikuiseksi
tositelevisio-ohjelmaksi. Meillä on sitä varten sopivat ilmeet ja
sopivat tokaisut. Me emme voi vaikuttaa enää yhtään mihinkään,
me vain lorvailemme universaalissa spektaakkelissa nauttimassa
vapaudestamme sanoa mitä tahansa mistä tahansa missä tahansa.
Meemit täyttävät päämme kuin muurahaiset keon ja panevat sen
uskomaan milloin mihinkin ideaan, vaikka omat silmänmunat ja
korvanluut viestivät aivan muuta.
Se että ruumiit puhuvat on tiedetty jo pitkään.
- Deleuze (1969)
Politiikasta
on tullut viihdettä, tosin tylsää viihdettä, mutta onko se sen
tylsempää kuin globaalisiin mittasuhteisiin paisuneet
tosi-tv-sarjat, reaaliaikaiset reality-ohjelmat. Meistä kaikista
(aivan kaikista) on tullut viihdetaiteilijoita ympärivuorokautisessa
spektaakkelissa. Vaikka jokaisessa makuuhuoneessa ei olekaan
nettikameraa, niin kokoaikainen näkyvyys ja läpikotainen esilläolon
tunne pitävät huolen esityksen jatkuvuudesta. Edes pään sisällä
ei ole enää yksityisyyttä; sielukin on ajettu (tuotteistettu)
sieltä pois. Heti kun oli sana ”konsumismi”, meistä kaikista
tuli totaalisia asiakkaita, kuluttajia. Me kulutamme kaikkea
mahdollista, jopa maailmankaikkeutta. Haluamme mieluummin ei-mitään,
kuin olemme kokonaan haluamatta.
Kaikissa taiteen lajeissa on roskan tuottaminen niin absoluuttisesti kuin suhteellisestikin suurempaa kuin aikaisemmin. Ja näin tulee olemaan niin kauan kuin ihmiset jatkavat suhteetonta luku-, kuva- ja äänimateriaalin kulutustaan.
- Aldous Huxley (1962)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti