Alpo
Keturi Alajoen henkeäsalpaavassa maisemassa kesällä 2001. Kuva
SJT.
Meillä on tehtävä: käsittää tämä
katoava maa niin syvälti ja niin intohimoisesti, että sen olemus
syntyy meissä uudelleen, ”näkymättömänä”.
Rainer Maria Rilke
Jos
ei satu olemaan maalari, niin toiseksi tärkeintä on olla maalarin
ystävä, kuten Nietzsche eräässä tokaisussaan todisti. Kun Alpo
Keturista ryhdyttiin tekemään kirjaa joskus 2004 vaiheilla, olin
sekä maalari että maalari Alpo Keturin ystävä. Alpo oli
ehdottanut minua kirjan maalauksia käsittelevän osan
kirjoittajaksi, vaikka tuolloin minua pidettiin lähinnä
vaikeatajuisena sekopäänä. Kirjan elämäkerrallisen puolen
kirjoitti Tellervo Lahti.
Ehkä
Alpo päätteli, että minä saatoin olla se viimeinen mahdollisuus
löytää hänen taiteestaan muutakin kuin lakeusmaalarin. Ei minulla
ollut mitään lakeusmaisemia vastaan, päinvastoin ihailin (salaa)
antautumista niin valtavan tyhjyyden kuvaamiseen. Huomasin tuota
pikaa, että maisemamaalauksissa Keturi ei seisonut muiden
lakeusmaalareiden tavoin näkymän laidalla, vaan hän oli
sijoittanut maalarinkioskinsa keskelle maiseman avaruutta –
toisinaan jopa hataraan latoon, jonka oviaukosta ja seinänraoista
hän antoi tienoon näyttäytyä.
Modernin
aikakauden kumoukselliset filosofit (mm. Heidegger, Merleau-Ponty,
Deleuze) olivat päättäneet hätistää maailmaa ulkopuolelta
tarkkailevan ihmisen pois subjektiivisen yksisilmäisestä
tähystyspaikastaan, jossa hän oli piileksinyt hamasta perspektiivin
keksimisestä lähtien, takaisin ihmisten ja elämän
keskipisteeseen. Silmän viisaudesta lihan viisauteen, kuten Maurice
Merleau-Ponty asian ilmaisi havainnon kehollisuutta korostaessaan.
Kun maailmaa ei voinut enää katsoa
ulkopuolelle sijoitetun (jumalan) silmän näkökulmasta avautuvana
tilana, oli sitä siirryttävä tarkastelemaan kaiken olevan
keskeltä, elävän elämän pirstoutuneista näköpisteistä. Tai
kuten Rosi Braidotti kirjoittaa Gilles Deleuzen subjektikritiikistä:
”Toisin kuin kartesiolaisessa maailmassa, jonka täyteys on osoitus
tyhjyyden kauhusta, Deleuzen maailmassa ei tehdä eroa sisäisen ja
ulkoisen tilan välille eikä järjen piiriin kuuluvan ja sen
ulkopuolisen välille. Tässä maailmankaikkeudessa 'minä' menettää
etuoikeutetun perspektiivinsä luomakuntaan.”
Ennen
perspektiivin keksimistäkin oliot ja asiat mahtuivat kyllä
maailmaan; ne olivat kuvamaailmassa kiinni ilman välitilaa, väliötä,
jossa fransiskaanimunkki Bonaventura koki kaltaisuuden kehkeytyvän.
Perspektiivin ankara järjestys venytti olioiden välille etäisyyden
ja syöksi katsojan kauas kuvan ulkopuolelle. Kunnes moderni taide
tempaisi jälleen oliot perspektiivin sektorilta ja
ripotteli ne pelkiksi fenomeeneiksi katsojaparan ympärille.
Alpo
Keturi: Vanha lato, 1974, öljy. Kuva SJT.
Keturi
opiskeli ja työskenteli nuoruudessaan Helsingissä, kuten niin monet
muutkin ”alueilta” lähteneistä maalareista. Nykyään tulee
jopa oikeiden uutisten jälkeen lyhykäisesti ”uutisia alueilta”
– siis sieltä tyhjyydestä. Keturi maalasi jo 1950-luvulla
Suomi-Filmissä seinänkokoisia elokuvajulisteita, joten hänestä
olisi voinut tulla Suomen Rosenquist jos Suomi olisi ollut jossakin
muualla kuin Suomessa.
Keturi
palasi Pohjanmaalle kuvataiteen mustaan aukkoon, josta minkäänlainen
lähtönopeus ei riitä ylittämään singulariteetin rajaa. Asutaan
siellä ja täällä, vaan ei kenenkään kanssa samassa maassa. Ja
kaikesta huolimatta se tuntui (ja tuntuu kai yhä) ikään kuin
suurelta etuoikeudelta.
Tästä näkökulmasta katsottuna
taiteilijalla ei ollut juuri minkäänlaisia vapauksia; häntä
orjuuttivat yhtä lailla 'ismejä' ohjastavat taidekriitikot,
epävakaat asiantuntijat, erilaisiin lautakuntiin naamioituneet
taiteen 'ostajahankkijat' kuin myös ymmärtämisensä ympyröihin
juuttunut taideyleisökin. Varsinkin 'mediassa' avoimen ihmettelyn
korvasi (ja korvaa edelleenkin) kaikkea tirkistelevä uteliaisuus ja
kaiken selittävä lörpöttely.
Keturin
kanssa kirjan tekeminen oli helppoa ja hauskaa puuhaa – häneltä
eivät kaskut kesken loppuneet. Tärkeintä oli olla maalari, muut
välttämättömyydet tulivat vasta sen jälkeen. Kuten esimerkiksi
mattojen pudistelu, jota Alpo kerrankin paikallisen iltapäivälehden
gallupissa kehui harrastavansa. Vaimo Salli kimpaantui kotona lehteä
lukiessaan, kun matot olivat yhä pudistelematta, eikä Alpoa ollut
näkynyt kolmeen päivään
Jo
varhaisista teoksistaan alkaen Keturi maalasi öljyväritekniikalla
pehmein hillityin sävyin vuorotellen niin esittävää kuin
abstraktiakin maalausta. Muiden lakeusmaalareiden lähes
aineettomasta ideamaailmasta poiketen Keturi maalasi lähietäisyydeltä
lyhyillä selkeillä vedoilla ruohomättäiden ja heinänkorsien
robustista struktuuria tavoitellen.
Tämä värin alisteisuus atmosfäärin
ja maalauksen kokonaisharmonian vaikutukselle näkyy jopa Keturin
myöhemmin Italiassa työstämissä maalauksissa, vaikka niiden
taustalla hehkuu kuuma välimerellinen auringonpaiste. Palmujen ja
pinjojen varjot on pensselöity samoilla sävyillä, joilla saattoi
yhtä hyvin kuvata syksyisen räntäsateen keskellä makaavia lähes
värittömiä Alajokilaakson nurinkäännettyjä peltoja.
Pohjanmaalla on maalattu ainakin
Nelimarkasta alkaen ihmisistä tyhjää maisemaa. Vaikka koko näkyvä
tienoo, niin kauas kuin silmä yltää, on saanut muotonsa ihmisen
toimesta, ei sinne ole edes vahingossa eksynyt maalarin (joka on
edelleenkin maalauksensa ja näkymänsä ulkopuolella) lisäksi
ketään toista olevaista, ei edes koiraa. Ja vaikka olisikin, niin
tuskinpa maalari olisi sitä maalauksensa läpi nähnyt.
Ja
mikä ihmeellisintä Keturi onnistui maalaamaan myös keskellä
Roomaa päiväsaikaan maalauksia, joissa ei näy ristinsielua.
Poikkeuksena näkymä Villa Orsinista, jossa kaukana taustalla
olevalla muurilla on muutama pikkuruinen ihmishahmo vähäisillä
väritäplillä sutaistuna. Samankaltainen poissaolon läsnäolo
vallitsee Keturin teoksissa maalasipa hän sitten Marbellan kujia tai
Alajoen jo sinänsä autiota maisemaa.
Keturin maisemamaalaukset antavat
vielä mahdollisuuden katsoa maisemaa epämääräisestä
etäisyydestä, kuin taiteilijan ja katsojan yksissä tuumin
järjestelemän pienoismaailman kuvana. Mutta Keturin
lähietäisyydelle zoomatuissa miljöökuvissa, latokompositiossa ja
pihapiireissä maalarin tiukkaan rajattu näkökulma ja
ekspressiivinen käsiala siirtävät maiseman kaikkialle kokijan
ympärille. Taideteos on dynaaminen välitila, ei kenenkään maa,
näkyvän ja näkymättömän välillä. Lopulta maalari vie katsojan
harvaseinäisen ladon seinustalle, keskelle maisemaa,ja pakottaa
näkemään hehkuviksi valoviiruiksi pilkottua visiota säleisten
seinien läpi. Tuloksena on Keturin maisemaminimalismia
näyttävimmästä päästä vaikka nähtävää ympäristöä on
esillä niukanlaisesti.
Katsoja
joutuu kuin imaistuksi paikallisen läsnäolon yhteyteen ja
tarkastelemaan maalauksen fragmentteja, olevan yksityiskohtia,
sellaiselta lähietäisyydeltä että siinä kokee jo aavistuksen
materian peruuttamattomasta tympeydestä.
Lainaukset
Tellervo
Lahti & Seppo J. Tanninen: Tärkeintä on olla maalari,
Seinäjoen Taidemuseoyhdistys 2005.
Alpo
Keturi: Ilta, 1966, öljy. Kuva SJT.
Mukavaa luettavaa ja hieman perinteisestä poikkeavavaa Juhannus Tannisen ja Tellervo Lahden teksti.Hyvä!
VastaaPoista