Art
House Angstila ilta-auringon hehkussa. Tiina Asunmaan maalarinaisten
jäljiltä talo on puhjennut aivan uuteen väriloistoon. Talon vanha
nimikin on alkanut vaikuttaa kuppaiselta oksymoronilta. Kuva SJT
2017.
Yhteisöelämä on jatkuvasti
kurjistunut kulkiessaan olemisesta ja toiminnasta omistamiseen, jonka
viimeisenä vaiheena on pelkkä ”näkyminen”.
Jussi Vähämäki
Nykyajan
ylikuumentuneen todellisuuden ja sosiaalisen median paineessa myös
taide taiteena on alituisen säätämisen kohteena. Taiteena
tarjoillaan kaiken sortin sijaistoimintaa – taiteen näköistä
korviketta. Milloin mistäkin mediakeitoksesta ponnahtaa esiin uusi
ilmiö, joka juuri nyt on ”kuuminta uutta”. Tärkeintä on, että
se on helposti kulutettavaa ja että siitä saadaan nopeasti kaikki
irti.
Taiteen
kenttää ohjastetaan uusin keinoin. Kulttuurilautakunnat ovat
kadonneet ajat sitten. Tilalle saatiin ensin vapaa-ajanlautakunnat ja
nyt lopun aikoina esiin ovat putkahtaneet ”hyvinvointilautakunnat”.
Näin on vähin äänin siirrytty taiteen – sivistymisen ja
valaistumisen – tieltä viihtymisen ja askartelun valtaväylälle.
Myös
taidemuseot ja -galleriat ovat ryhtyneet noudattamaan tätä
yhteisöllistä viitoitusta. Toimintatuet tulevat yhteiskunnan
kassasta, joten on syytä rientää sinne, missä kuvitellaan
kaikkien muidenkin olevan. Jos missä niin taidemaailmassa halutaan
olla ajan hermolla. Taannoin media levitti jonkin gallupin tuloksena
uutista katutaiteen uudesta tulemisesta.
Jo
seuraavana päivänä johtavat taidemuseot ilmoittivat olevansa
katutaiteen asialla. Kulttuuritoimijat yllyttivät taiteilijoita
käymään katujen ja rakennustyömaiden aitojen kimppuun. Ehtipä se
ennen kunnallisvaaleja erään puolueen ohjelmaankin. Vaan muutamassa
kuukaudessa into laantui ja katutaiteilijat katosivat kylmiltä
kaduilta.
Maalaustaiteen
teoksilla näyttelypaikkaa hakiessa saa kieltävän vastauksen, jossa
vedotaan uuteen näyttelystrategiaan, jonka puitteissa etsitään
uusia taidemuotoja – teoksia joissa rajapinnat kohtaavat. Usein
näyttelyissä näkeekin teoksia, joista rajapintojen kahnaus on
hävittänyt niin teoksellisuuden kuin taiteenkin. Mutta yleisö
saakoon, mitä yleisö haluaa – tai mitä yleisön kuvitellaan
haluavan.
Millaista
taidetta yleisön – taiteen kokijan – ylipäätään pitäisi
haluta. Olen tehnyt pitkän uran kuvataiteen ammattilaisena enkä
silti tiedä, mitä haluan. Toivon saavani nähtäväkseni ja
koettavakseni hyvää ja yllätyksellistä taidetta. Ei tulisi
mieleenikään lähteä keneltäkään taiteilijalta haluamaan yhtään
mitään. Ja näin luulen olevan muidenkin yleisöön lukeutuvien
laita.
Miten
tämä ohjastaminen vaikuttaako sitten taiteeseen. Ainakin
apuraha-anomukset muotoillaan niin, että ne tyydyttävät avustuksia
jakavien lautakuntien säätäjiä. Ehkä taidetta silti tehdään
niin kuin sitä on aina tehty – taiteen ehdoin. Ja kaikki ovat
tyytyväisiä, paitsi ne tien oheen jääneet, joilta ei koskaan
kysytä mitään.
Uutta
taideilmiötä odotellessa!
Ilmestynyt
kolumnina Ilkassa 9.8.2017.
Muutama
lisähuomio:
Nämä
taidetoimijoiden lanseeraukset uuden taideilmiön etsinnässä ovat
kuitenkin varsin nössöä luritusta – ei noilla määreillä uutta
luovaa innovaatiota löydy. Kannattaisi vapauttaa kielenkantimet
vanhoista käytännöistä ja turhasta jahkaamisesta – ja antaa
eetoksen laulaa. Mallia voisi ottaa vaikkapa Charles Jencksin
linjanvedosta, jota lukiessa näkee sielunsa silmin uusien ajatusten
törmäilevän tajunnan laajentuneessa avaruudessa. Jencksin
ajeerauksessa rajat kaatuvat ja pinnat paukkuvat, tekee mieli tarttua
saman tien pensseliin, kynään, hakuun, harjaan tai mihin tahansa
kättä pidempään:
Kompleksisuus
on teoria siitä, miten vuorovaikutuksessa olevat komponentit voivat
saavuttaa emergentin organisoitumisen, kun ne (lisäämällä
energiaa, materiaalia, tai informaatiota) työnnetään kauas
tasapainotilasta järjestyksen ja kaaoksen väliselle kynnykselle.
Tämä tärkeä raja tai kynnys on kohta, jossa systeemi usein
hyppää, jakautuu tai on luovasti vuorovaikutuksessa uudella
epälineaarisella, arvaamattomalla tavalla (Heureka-hetki) ja jossa
uutta organisoitumista voidaan pitää yllä feedbackilla ja
jatkuvalla energian lisäämisellä. Tässä prosessissa laatu
emergoituu spontaanisti itseorganisoitumisena, merkityksenä, arvona,
avoimuutena, fraktaalisina malleina, puoleensa vetävinä
muodostumina ja (usein) kasvavana kompleksisuutena (suurempana
vapauden asteena). (suom. Pekka
Passinmäki)
Sellainenkin
tosiasia on päässyt unohtumaan, että juuri maalaus taideteoksena
ja maailmoivana oliona on silkkaa reaalitodellisuuden ja
imaginaarisen rajapintaa. Maalaus maalauksena – ilman mitään
esittävää tukiverkkoa – on vedenpitävä todistus rajan
olemassaolosta, ei jonkin päättymisen vaan pikemminkin jonkin
alkamisen pintana. Värien taide – maalin levittämisen käytäntönä
– on yhä kumouksellisinta toimintaa, jota pienten valaistumisien
polulla voi harjoittaa. Ehkäpä kerta hutkauksella valaistuneet
eivät maalaustaidetta harjoitakaan.
Maalaus
tarjoaa yhä mahdollisuuden kurkottaa intentionaalisuuden tuolle
puolen ja nähdä mitä tahansa ”suurempana vapauden asteena” –
niin vaikeaa kuin se onkin. Vuosikausia olen seurannut ihmisiä,
jotka vierailevat täällä Art House Angstilassa. Suurin osa
kävijöistä hakee epätoivoisesti pelastavaa esittävää
(kerronnallista) ainesta maalauksistani. Usein joudun auttamaan
keksimällä jonkin tarinan näkemisen tueksi, jota angstin partaalle
ajautunut maalausteni kokija pääsee järjissään talosta ulos.
Tämän
päivän näyttelyissä nähtävä taide on usein ohentunut
”taiteesta” ohueksi kuin vuoristoilma. Sellaisen kuvitellaan
olevan ihmiselle hyväksi – se tuottaa hyvinvointia ja pidentää
jopa ikää. Mikä minä olen siitä mitään sanomaan. Voin jo nyt
hyvin kuvitella sellaisen tulevaisuuden, jolloin taide tai
paremminkin taidekokemus on kadonnut maailmasta. Vanhat taideteokset
roikkuvat yhä museoiden seinillä, mutta ne synnyttävät vain
lievää hybristä ja sekalaisia tunnereaktioita (affekteja).
Sellainen taide voidaan aivan hyvin korvata joillakin pillereillä –
sellaisia varmaan on jo.
Charles
Jencks: Complexity Definition and Natures Complexity, 1997.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti