Vanha
korpi, öljy, 1974. Kuva SJT.
Olen nähnyt maaseudun, onneksi, vielä
silloin kun se oli maaseutua, kun se oli kunnossa.
Veikko Vionoja
Kirjoitin
kritiikin K. H. Renlundin museon 1999 kokoamasta Veikko Vionojan
90-vuotisnäyttelystä. Jutun otsikoksi olin pannut Pohjalaismaisema
pirtin ikkunassa, mutta lehden toimituksessa se oli korjattu
vetävämmäksi: Vionoja on vanginnut pohjalaisuuden kuviinsa.
Ehkä tuo vangitseminen oli
hieman liikaa luvattu, mutta en ottanut siitä paineita. Kun on
tuuleen huutanut, on tuuleen huutanut.
Vionojan maalausten värimassaan
alistettu ja äärimmilleen niistetty valaistus teki jo heti
ensimmäisillä katsomiskerroilla hämmentävän vaikutuksen. Kaikki
tuntemani maalarit höpisivät koko ajan valosta ja sen kirkkaudesta
– ja sitä etsittiin mediterraanisia sfäärejä myöten. Mutta
tässä oli maalari joka ihannoi hämäryyttä ja viimeistä
lepattavaa valon ripettä pimeyden syrjällä. Siinä oli
vähintäänkin jotakin arkipäivän sankarillisuutta.
Mieleen juolahtaa Picasson maalausmatka Hollantiin. Mutta eihän niin pohjoisessa maalaamisesta mitään tullut, kuten Pablo totesi, paikallinen valokin oli kuin pässinpaskaa. Entä jos Picasso olisi rohkeasti suunnannut kohti pohjoista, yli Jyllannin hiekkasärkkien suoraan suomalaiseen yöttömän kesäyön maagiseen valoon. Ei sellaista uskalla edes kuvitella.
Mieleen juolahtaa Picasson maalausmatka Hollantiin. Mutta eihän niin pohjoisessa maalaamisesta mitään tullut, kuten Pablo totesi, paikallinen valokin oli kuin pässinpaskaa. Entä jos Picasso olisi rohkeasti suunnannut kohti pohjoista, yli Jyllannin hiekkasärkkien suoraan suomalaiseen yöttömän kesäyön maagiseen valoon. Ei sellaista uskalla edes kuvitella.
En ole innostunut kaikista Vionojan yliviritetyistä lakkapintojen kiilloista – niissä on oma leipääntynytkin
puolensa. Mutta kirjoitin lähinnä siitä vapauttavasta elämyksestä,
joka kumpuaa Vionojan maisemien alakuloon pysähtyneestä maailmasta
– että sielläkin selvitään ja eletään täyttä elämää.
Ehkäpä siellä eletään jopa varsinaisempaa elämää kuin monessa
muussa epävarsinaisemmassa paikassa.
Katsottuani nyt pitkästä aikaa
uudelleen Vionojan maalauksia Seinäjoen taidehallin näyttelyssä,
olen yhä vaikuttunut, vaikka tässä näyttelyssä ei noita
valohämyyn vaienneita kesäyön visioita olekaan. En ryhdy
kuitenkaan uudelleen mestarin maalauksia ruotimaan, vaan tyydyn
tuohon vanhaan tekstiin joka ilmestyi Ilkassa 17.8.1999:
”Veikko
Vionoja aloitti taidemaalauksen omin päin itsekseen virheistä oppia
ottaen. Hän oli ehtinyt jo maalata Ullavan kirkon alttaritaulunkin
ennen kuin hän vasta lähes kolmekymppisenä 1936 lähti
opiskelemaan taiteentekemistä taideyhdistyksen piirustuskouluun.
Opettajina olivat Uuno Alanko ja William Lönnberg.
Pitkään
itseoppineena maalannut taiteilija ei tuntunut saavan koulusta mitään
irti jo kehitteillä olleeseen omaan tyyliinsä. Vionojan
maalauksissa avautuu tiheätunnelmainen pohjalainen maisema ja
miljöö. Luonto on karua ja lähes autiota, vain siellä täällä
kasvaa vertauskuvallinen yksinäinen puu. Rakennukset ovat jykeviä
ja jyrkän suorakulmaisia. Sama ankara geometria hallitsee
sisätilaakin, esineet ovat lattialla olevia mattoja myöten
suoraviivaisen järjestyksen piirissä.
Ihmiset
ovat Vionojan maalauksissa yhtä harvinaisia kuin puutkin. Jokin
siluettimainen olemiseensa eksynyt anonyymi hahmo saattaa vilahtaa
pihapiirissä tai tuvan lattialla. Läsnä ovat ennemminkin ihmisten
aikaansaannokset, työn ja uurastuksen leimaama miljöö ja
kaikkialle yltävä armoton järjestys.
Kesäyön
ja varsinkin juhannusyön kuvissa tunnelma on mystisen latautunut.
Myös tuo hiljainen eksistentiaalinen hahmo on pukeutunut
värikkäämmin ja ilmestynyt marginaalista keskelle maisemaa. Koko
luomakunta on pysähtynyt pakahduttavan valon ja varjojen kauneuden
äärelle – yksinäisyyden tunne on kosmisen viiltävä.
Vionojan
maalausten valaistus on äärihetkien valoa, aamunkajon ja illanhämyn
rajapintojen väreilyä. Tämä hämyjen maailma yhdistettynä
vankkarakenteiseen sommitteluun on kuin allegoria jostakin hitaasta
ja raskaasta, jossa on kuitenkin läsnä värien kepeys: ilakoiva
kukkapuska pöydän kulmalla, papukaija maitokannun kyljessä tai
murheellisten mattojen värikkäät raidat.
Vionojan
pohjalaismaisemat ja asetelmalliset pirttikuvat ovat muodostuneet
lajinsa arkkityypeiksi. Niitä on yritetty myös jäljitellä, mutta
aina huonolla menestyksellä – Vionojan herkkäviritteinen
valaistus on jäänyt saavuttamatta.
Taide-lehden
haastattelussa (4 /1963) Vionoja luonnehti taiteensa lähtökohtia
seuraavasti: ”Luonto ei saa tulla sellaisena kuin se arkipäivänä
esiintyy – se on elettävä. Kesäyön näkymät ovat
sielunmaisemia, niistä täytyy karsia pois kaikki realistinen
liikatodellisuus, kunnes jäljellä on vain kauneus tai ehkä
paremminkin muisto.” ”
Veikko
Vionojan maalauksia, Seinäjoen taidehalli 17.6.–20.8.2017.
Veikko
Vionoja – Tekijämies, toim. Timo Huusko, Maahenki 2009.
Kuvat
Veikko Vionojan 90-vuotisnäyttelystä, K. H. Renlundin museo 1999.
Mökin
ikkuna, öljy, 1977 / Syysillan ikkuna, öljy, 1974. Kuvat
SJT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti