”Luulenpa,
että olen aina luonut näin: kasvot kaukaisten asiain katselussa,
kädet yksinään.” Rainer Maria Rilke. Piirros SJT 2017.
Ja
kun joskus tulen tienristeykseen ja löydän paikan, jossa
harhaanmenoni alkoi, silloin aloitan uudelleen alusta työn ja tien,
niin luontevasti ja vakavasti, kuin vain alusta-alkaja voi...
(Rilke, Viareggio 8.4.1903)
E.
M. Cioran ei ollut ollut koskaan palkkatyössä, jonka hän muisti
ehkä ainoana asiana, josta voisi olla hieman ylpeä. Se ei ehkä
pitänyt aivan kirjaimellisesti paikkaansa, mutta mikäpä pitäisi.
Asiahan on taiteilijalle perin tuttu, olen itsekin rehvastellut
sillä, etten ole koskaan ollut oikeissa töissä. Sekään ei pidä
aivan kirjaimellisesti paikkaansa, sillä koulupoikana olin kesäisin
isäni maalausfirmassa lankkumaalarina. Cioran oli ennen Pariisiin
muuttoaan toiminut Romaniassa opettajana 1936–1937. Jo silloin hän
huomasi, miten helppoa on mieltyä askareiden
houkutukseen. ”Se on vaara, joka uhkaa laiskuutta, tuota kuin
ihmeen kaupalla henkiin jäänyttä paratiisin jäännettä.”
Kadunlakaisijoista
snobeihin kaikki tuhlaavat rikollista jalomielisyyttään, kaikki
jakavat onnen reseptejä, kaikki haluavat ohjata kaikkien askeleita,
mikä tekee yhteiselämästä sietämätöntä ja elämästä oman
itsen kanssa vieläkin sietämättömämpää.
(Cioran,
Antiprofeetta)
Toinen
asia joka ilahdutti Cioranin synkkää elämää, oli jättäytyminen
epäilyn ja täydellisen ristiriidan tilaan, jossa olemassaolo
saattoi löytää omimman olomuotonsa ilman turhia illuusioita elämän
tarkoituksesta. Epäilemättä Cioranin yksinäisyys oli yhtä syvää
kuin Rilken runoilijan yksinäisyys. Rilke oli kyllä naimisissa,
kuten myös Cioran, mutta sitä ei lasketa. Rilke hoiti suhdetta
vaimoonsa Claraan kirjeenvaihdon kautta. ”Yksinäisyyteni pitää
ensin olla luja ja varma kuin metsä, johon kukaan ei ole vielä
astunut”, hän kirjoitti Vireggiossa 8.4.1903 päivätyssä
kirjeessään. ”Luulenpa, että olen aina luonut näin: kasvot
kaukaisten asiain katselussa, kädet yksinään.”
”Kädet
yksinään” jossakin – ikään kuin niillä ei olisi mitään
muuta tekemistä kuin kirjoittaa. Huomio on niin järkyttävä, että
tekisi mieli huutaa. Rilke käsitteli ”käsien teemaa” jo
varhaisessa runossaan Rukous (1902). Kirjoittaminenkin on
tietysti paskapuuhaa, illuusioiden luomista ja kiintymistä omiin
mitättömiin ideoihin. Cioran – niin paljon kuin hän
toimettomuutta arvostikin – valitsi fragmentaaristen aforismien
kirjoittamisen, ne sopivat eräänlaisena proosan ja lyriikan
ristisiitoksena hyvin ikävystymisen, tyhjyyden ja ”naurettavan
ihmisen” kuvaamiseen. Mitä muutakaan voi kaiken uskonsa kadottanut
kuin tarrautua sanoihin, joista tulee todellisuuden korviketta ja
viimeinen lääke olemattomuutta vastaan.
Yhäkö
räikeästi nostan katsettani
erilleen
esineistä? Tutki käteni:
työkaluina
ne lepäävätkö nöyrästi?
Sormuskin
sormessa on yksinkertainen
ja
valo, täynnä luottamusta, yllä sen, –
kuin
valaistuja teitä, jotka keskenään
risteilevät
häipyäkseen pimeään...
(Rilke,
Rukous)
Rilke
kirjoittaa (Meudon 15.9.1905) jälleen Claralle, lyhyen kuumeisen
viestin. Hän on yksinäisellä vaelluksellaan löytänyt lähes
täydellisen runoilijan kammion, jossa on työhuone, makuuhuone ja
garderobi. Siis suuri mustanpuhuva vaatekaappi, jollainen hallitsee
eteläisen Euroopan vaatekomerottomia makuuhuoneita. Kun
avioliittoaikeet olivat ajaneet Kierkegaardin hulluuden partaalle,
hän muutti asumaan tuollaiseen garderobiin. Rilke ylistää
asumuksensa esineiden kauneutta ja katsoo ikkunasta avautuvaa Sévren
laaksoa ja sen kaukaisia kyliä. Hän lopettaa kirjeen pakahduttavaan
huudahdukseen: ”Ajattele, miten hyvä minun nyt on... Ja eläydy
siihen...”
Revi
siitä, sanottaisiin nykyään, kun meillä on yhä vähemmän mistä
repiä. Cioranin mukaan elämän erityislaatuinen käytännöllisyys
on siinä, että se tarjoaa täydellisessä merkittömyydessäänkin
tolkullisen elämän kaikille. Olipa elämä millainen tahansa –
rikas, köyhä, onnellinen, ahdistava, lyhyt, pitkä ja mitä hyvänsä
– se antaa kaikille varman ja järkevän alustan, jonka pohjalta
voi laatia liikuttavan elämäkerran tai uskottavan profiilin
”someen”. Mutta tällainen varmuus on itsepetosta, sillä ”suurta
kertomusta” ei koskaan ole ollutkaan.
Yöaika,
jolloin moni valittaa,
eläimet
huutavat ja ärhentävät,
on
meille kuin kauhuntäysi maa,
ja
mitä päiväksi nimittävät,
ei
taida olla yhtään tutumpaa.
(Rilke,
Itäinen päivälaulu)
On
ryhdyttävä toimeen ja opeteltava ”ajattelemaan epäilyjämme ja
varmuuksiamme vastaan”, huomauttaa Cioran. Tämä ei ole tie, ei
edes polku, tämä on upottava suo, loputon umpihanki. Cioranista ei
ole enää mitään kirjoitettavaa, kaikki on jo sanottu.
Kirjoittajan kohtalo on sanoa yhä uudestaan se, mikä on jo sanottu
useaan kertaan. Nietzsche ajoi meidät torille (”siinä missä
yksinäisyys loppuu, tori alkaa”), mutta Cioranin jälkeen torilla
on puhaltanut hyinen viima. Mihinkään ei ole luottamista,
suvaitsevimmat ja mukavimmat ihmiset löytyvät misantrooppien
joukosta. ”Olemassaolo on poikkeustila.”
”Muiden
nimissä puhuva on aina huijari.” Entä mikä on omissa nimissään
puhuva? Jo henkilökohtainen nimi merkitsee ”eksaktia
romahtamista”, kirjoittaa Cioran. Huomasin jo varhain, että olin
itse romahtanut omaan ”seppouteeni”, siksi valitsin uuden
salaisen nimen, Ensio Mäntyaho, ja myöhemmin taas uuden, Oski
Kalte. Se oli kivinen ja päättymätön tie. Ulkomailta tulleissa
kirjeissä oli lisää nimivaihtoehtoja: Sepo Tanninenu, Heppi Tanni
ja ehkä karmein kaikista, Seppo Jeesus Tanninen. Uusi nimi olisi
pitänyt virallistaa, jotta sen arka voima olisi ylittänyt vanhan
nimen vahvan hegemonian. Mutta uuden nimen myötä olisin vain
romahtanut ”oskiuteen” tai johonkin muuhun nimeen. Mitään ei
ollut tehtävissä.
Jälleen
kerran – kiertääkseni tosiasioiden vuoren – valitsin
epämääräiseen suuntaan viittaavan keskimmäisen nimen,
eräänlaisen taiteilijanimen. Juuri taiteilija – jos kuka – on
nimensä panttivanki. Jokaisen nimen takaa löytyy romahtanut
”jokakuka”, jonka täytyy yhä uudelleen täyttää – brändätä
– nimensä tiukasti rajatut ulottuvuudet. Nimi heiluu kuin piilu
nimetyn vaiheilla, siitä ei pääse koskaan eroon, ei edes
kuolemalla. Taiteilijan – tuon ”luojaparan” – ”vanhuus on
todella loputon”, toteaa Cioran ja tekee ehkä ainoan mahdollisen
johtopäätöksen: taide turmeltui lopullisesti, kun se kadotti
anonyymiutensa ja ryhtyi omistamisen kohteeksi.
”Olla
olematta mitään – loputon voimavara, päättymätön juhla.”
Alzheimerin tauti – tiedostuksen ”liiallinen kirkkaus” –
vapautti lopulta Cioranin sanojen vankilasta. Tämä on jo kolmas
aamu tällä pisteellä, eikä minulla vieläkään ole mitään
sanottavaa Cioranista. Luen takkuisen akanan lailla kurkkuun
tarttuvan aforismin: ”Kaikissa vesissä on hukkumisen väri.”
Aforismi on jo sinänsä kirjoittamisen tyylilajina mahdoton –
kuivakkaa pikkusievää näsäviisastelua. En sano, että aina olisi
näin, varsinkaan en sano, että Cioranin kohdalla olisi näin. En,
sitä en sano. Minä en sano mitään!
Mitä
enemmän olemme ihmisten kanssa, sitä enemmän ajatuksemme
synkkenevät; ja koska niiden kirkastumisen tarpeessa siirrymme
takaisin yksinäisyyteen, löydämme sieltä varjon, jonka
ajatuksemme ovat sinne levittäneet.
(Cioran,
Tyhjyyden lähteillä)
Simo
K. Määttä: Cioran – itsetuhosta itseilmaisuun, teoksessa
Misantropian historia, toim. Juri Nummelin, Savukeidas 2013.
Rainer
Maria Rilke: Hiljainen taiteen sisin, Kirjeitä vuosilta
1900–1926, suom. Liisa Enwald, TAI-teos 1997.
Rainer
Maria Rilke: Uusia runoja – Neue
Gedichte,
suom. Liisa Enwald, ntamo 2016.
E.
M. Cioran: Katkeruuden syllogismeja, suom. Juhani Ihanus ja
Carla Schubert, Loki-Kirjat 2004.
E.
M. Cioran: Hajoamisen käsikirja, suom. Simo Määttä, niin &
näin 2009.
Täytyy sanua notta zon ziinä kin .
VastaaPoistaTietopuoli on vähäinen ,mutta panoo ajattelehman .
VastaaPoista