Alkuviikko
meni hiihdellessä, Žižekin synkkään tuijotukseen törmäsin vain
mennen tullen työpöydän kulmalla. Kuva SJT 2017.
Ajatteleminen ja
tietäminen eivät ole sama asia. Ajattelu, taideteosten lähde,
ilmenee ilman muuttamista ja muodonmuutosta kaikissa suurissa
filosofioissa, kun taas tietämisen tärkein muoto on tiede.
Hannah
Arendt (Vita activa,
s. 172)
Poikkesin
viikonlopulla avajaisissa ja huomasin pettymyksekseni, että en
kyennyt kokemaan esille ripustettuja teoksia taiteeksi. Oliko
loskainen vaellus pitkin Pajupuron rantaa pilannut katseeni vai mistä
oli kysymys. Tavan mukaan ajauduin avajaisista paikalliseen Pubiin
taidepuhetta pitämään. Kotiin palattuani huomasin lainanneeni
Slavoj Žižekin kirjan Pehmeä
vallankumous (2009).
Alkuviikko meni hiihdellessä, Žižekin synkkään tuijotukseen
törmäsin vain mennen tullen työpöydän kulmalla. Sitten iski
vasempaan pakaraan ankara noidannuoli. Ei muuta kuin pari päivää
lepoa Žižekin kanssa, jos sitä voi levoksi kutsua. Heti kirjan
avattuani Žižek alkoi purkaa näkemiseen ja kokemiseen liittyviä
ongelmiani.
Taide
ja tiede toimivat sublimaationa ”katkaisemalla ihmisten
uppoutuneisuuden siihen elettyyn kokemukseen, joka heillä on
todellisuudesta”, Žižek
huomauttaa. Tiede sublimoi abstraktion tuomalla (loihtimalla)
todellisuuden piiriin uutta todellisuutta, joka usein on taidettakin
mielikuvituksellisempaa ja arveluttavampaa, kuten atomipommi,
biologiset aseet, geenimuuntelu jne. Žižekin
lacanilaista eetosta seuraten taide askartelee eletyn todellisuuden
piirissä ja nostaa siitä esiin objekteja ”Asian
tasolle”. Esimerkkinä Žižek mainitsee Duchampin, jonka ”pisoaari
taideobjektina muunsi olemuksellisesti pisoaarin aineellisuuden Asian
ilmenemismuodoksi”. (Tässä yhteydessä Asia
– Lacanin
teksteistä tuttu la
Chose – on siis taiteen
asialla.)
Tiede
vie sublimaation täydellisyyteen saakka ja katkaisee lopulta Asialta
kaulan. Tuloksena on tavanomaista elettyä todellisuutta, olipa sen
ilmenimismuoto ollut alkujaan miten fantastinen tahansa. Kuten
vaikkapa kuulennot. Todellisuutena sekin ilmiö uppoaa eletyn
kokemuksen arkipäivään. ”Huh heijaa, pitääkö tässä taas
lähteä kuuhun, vasta viime kuussahan kävin siellä.” Kun taas
taiteessa sublimaatio jää vajaaksi ja keskeneräiseksi, ja juuri
tämä sublimaation epätäydellisyys mahdollistaa taidekokemuksessa
niin Asian arvokkuuden kuin kantilaisen ylevyyden
elämyksenkin.
Taidekokemuksen
onnistuminen edellyttää myös katseen epätäydellisyyttä ja
katseen harhautumista (eksymistä) välimaastoon ohi tyrkyllä
olevien kohteiden. Asiaa selventääkseen Žižek kertoo, miten hän
erään kerran tarkasteli kahden peilin avulla takaraivolleen
ilmestynyttä ylimääräistä nystyrää. (Isoäitini epäili ja
tiesi, että sellaisen (äly)nystyrän saa liiallisesta
ajattelemisesta, mikä tässä tapauksessa sopii kuvaan.) Peilien
kautta Žižek näki itsensä oudosta näkökulmasta, jossa oma kuva
ei katsonutkaan takaisin, vaan esittäytyi maailmaan vetäytyneenä
vieraana objektina. Myös hänen katseensa tuntui paenneen jonnekin,
ikään kuin joku olisi varastanut sen.
Samalla
tässä karanneessa katseessa, kuten Žižek huomauttaa, näyttäytyi
näkymätön Asia eli tuo Lacanin vihonviimeinen objekti a,
joka on (aina) tiedostavan havainnon ytimessä, mutta joka jää
katseelta näkymättömäksi, kuten jää itse katsekin. objekti a
on tietysti myös kuulohavainnossa jo ennen kuin pihaustakaan on
kuulunut. Bernard Baasin mukaan ”tuo
kumma ääni (objekti a)
on yhtaikaa vieras ja vieraannuttava: se on vieras, koska se ylittää
symbolisten jäsentymisten tutun järjestyksen ja vieraannuttava (ja
samalla ahdistava), koska se kutsuu subjektia asettumaan alttiiksi
tyhjyydelle (olemisen puutteelle), josta se on peräisin”.
Heideggerin
käsite ”virittyneisyys” ammentaa (luultavasti) tuosta samasta
”olemisen puutteen” lähteestä. Ihminen on (aina) jo valmiiksi
merkityssuhteessa maailmaan jonkin mielialan – ”virittyneisyyden”
– kautta. Ja kuten filosofi huomauttaa, ”täälläolo” huonossa
vireessä on vain taakaksi. ”Se, että mielialat voivat mennä
piloille ja vaihdella, tarkoittaa vain, että täälläolo on aina jo
jollakin mielellä.” Huonostakaan mielialasta ei voi luopua, sen
voi vain korvata toisella mielialalla. ”Mieliala on ontologisesti
täälläolon alkuperäinen olemistapa, jossa se on avattu itselleen
ennen mitään tietämistä ja tahtomista ja niiden
avaamisulottuvuuden tuolle puolen”, kuten Heidegger kirjoitta
teoksessaan Oleminen ja aika
(2000).
Mielialan
”virittyneisyys” resonoi objekti
a:n tavoin
ihmisen maailmasuhteessa jo ennen ”tietämistä ja tahtomista”.
Ja vielä kerran filosofi teroittaa: ”Ja sitäpaitsi, mielialan
herraksi ei koskaan tulla vailla mielialaa, vaan aina vastakkaisen
mielialan avulla.” Virittynyt mieliala on avautunut maailman
tiedostamiselle ja käsittämättömän ymmärtämiselle, jolloin
”eksistoiva täälläolo voi ymmärtämisen pohjalta kehittää
erilaisia näkemistavan, ympärilleen näkemisen ja pelkän katseen
tarkentamisen mahdollisuuksia”. Katseessa huomio kiinnittyy aina
johonkin, ja joksikin nähdyn voi korvata vain näkemällä jotakin
muuta. Mutta voiko huonon katseen korvata, kuten huonon mielialan,
jollakin paremmalla katseella?
Huonon
mielialan korvaaminen paremmalla on tuttu juttu. Mielialan oikut oppi
jo lapsuudessa. Kun isoäitini sanoi, ”mitä siinä murjotat, nyt
ollaan iloisella mielellä”. Ja hepskukkuu, kuin taikasauvan
iskusta oltiin iloisia kuin keväiset peipposet. Mutta entä katse,
miten se korvataan toisella katseella. Ja mikä takaa, että se
toinen (uusi) katse on yhtään sen parempi kuin vanhakaan. Millaiset
ovat hyvän katseen kriteerit, kannattaako kiinnittää huomiota
syvyysnäön terävyyteen vai harhailevaan suurpiirteisyyteen,
havainnon kirkkauteen vain impressionistiseen suttuisuuteen. Mieliala
on sentään yksinkertainen juttu, tiedän siltä istumalta, miltä
tuntuu. Mutta jos joku kysyy, mitä näkyy, alan kuin idiootti
luetella tienoossa lojuvia esineitä ja niitä paimentavia olioita.
Tuollaisella luettelolla ei ole mitään tekemistä näkemisen
kanssa.
Seuraavaksi
Žižek käsittelee Absoluutin
ilmenemistä taiteessa. Onko tällä Absoluutilla
jotakin tai mitään tekemistä Asian
ja/tai objekti a:n
kanssa, sitä en osaa tässä vaiheessa sanoa. Žižekin mukaan
Absoluutti
ilmenee ”niinä ylevinä hetkinä, jolloin jokin yliaistinen
ulottuvuus loistaa läpi arkisen todellisuutemme”. Nyt ollaan aivan
asian (ja Asian)
ytimessä. Platonin tunnetut ontologiset tasot olivat ”ideat,
niiden aineelliset kopiot ja kopioiden kopiot”. Aineellinen
todellisuus – aistimaailma – ilmenee (aistimaailman ja
taivaidenkin ulkopuolisten) ikuisten ideoiden kopioina – ja taide
näiden kopioiden kopioina. Syystäkin Platon hylkäsi taiteen
kuuluisalla tokaisullaan, että taide on kelvoton tapa tuottaa lisää
todellisuutta, jota jo muutenkin on liikaa. Tai jotakin sinne päin.
Tässä
päättelyketjussa jää huomaamatta se, kuten Žižek huomauttaa,
”että Idea
voi ilmetä vain siinä etäisyydessä, joka erottaa arkisen,
aineellisen todellisuutemme (toinen taso) sen kopiosta”.
Aineellisen objektin kopio ei viittaa eikä väitä olevansa itse
kopioitu objekti, vaan sen idea. Ja näin taiteessa (kopion kopiossa)
on jotakin enemmän kuin alkuperäisessä, se saa Idean
ilmenemään ja näyttäytymään. Ei ihme, että pelkkä ajatuskin
sai Platonin suivaantumaan. Žižek viittaa Lacaniin: ”Taide
(kopion kopiona) ei kilpaile aineellisten objektien kanssa, jotka
ovat ”suoria” ensimmäisen tason kopioita Ideasta.
Pikemminkin taide kilpailee itse yliaistisen Idean
kanssa.”
Wau!
Nyt on pakko saada happea ja lähteä hiihtämään. Perskules,
unohdin että minullahan on pakara hyytynyt ja koko vasen lonkka
jumissa. No, ehkä varovaista kävelyä postilaatikolle ja takaisin.
Vaan Žižek puhuu ja puhuu – on vaikea kuvitella, että hän olisi
tämän tekstin kirjoittamalla kirjoittanut. Voisin viettää
seuraavat kymmenen vuotta Žižekin tekstien parissa. Avaisin kirjan
summittaisesta kohdasta ja kirjoittaisin kommentteja. Aihepiirit
eivät loppuisi, sillä jo tämän kirjan puitteissa Žižek
ratkaisee Lähi-idän kriisin, selvittää Euroopan tulevaisuuden,
setvii psykoanalyysin mahdollisuuksia kyberavaruudessa, pui eettisen
väkivallan olemusta ja kansallisvaltion ongelmia sekä katkaisee
reaalisen kierteen ja toteaa siinä ohessa kaikki ihmiset zombeiksi.
Vain muutaman rusinan tattaripuurosta poimiakseni.
Mutta
miten siinä käy mielialan, kun se on nyt jo pohjalukemissa. On
ryhdyttävä pikapikaa kirjoittamaan terapeuttista runontynkää
hilatakseni sen takaisin räystään reunalle. Žižekin – kuten
muunkin filosofian – ongelma on se mielipideavaruus, jonne me
ihmiset olemme itsemme ahtaneet. Siellä ei ole tilaa muuta kuin
toisille korvaaville mielipiteille. Perimmältään me olemme samaa
mieltä (lähes) kaikesta, tosin eri syistä ja ehkä joskus eri
näkökulmistakin. Näin me saamme aikaan väittelyä ja
suunnattomasti lisää kaiken tukkivaa mielipidekaaosta. Mikään
ongelma ei tule sitä kautta ratkaistuksi muuta kuin vahingossa
sattuman toimesta. Voimme vain uneksia Rilken lanseeraamasta
kokonaisvaltaisesta tiedostuksen intersubjektiivisesta
”sisäavaruudesta”.
Kaikki tuntevat keinon
päästä siitä eroon, mutta silti kukaan ei halua päästää siitä
irti, ikään kuin umpikujassa pysyminen tarjoaisi jotain patologista
libidinaalista tyydytystä.
Slavoj
Žižek
Slavoj
Žižek: Pehmeä vallankumous, suom.
Janne Porttikivi, Gaudeamus 2009.
Martin
Heidegger: Oleminen ja aika,
suom. Reijo Kupiainen, Vastapaino 2000.
Bernard
Baas: Asia, ääni ja aika,
suom. Kaisa Sivenius, Loki-Kirjat 2008.
Terve seppo.
VastaaPoistaMikäs muu kokemushorisontin tuolla puolen ku mittelee kuin juuri objekti a ja juuri sitähän on kiehtovaa yrittää tavoitella, se pitää meidät liikkeessä. Niin taiteilijat, tieteilijät, filosofit kuin jokamiehetkin. Siksi näitä blogejakin kirjoitamme seppo! Kun kirjoitin tuosta de Mellosta blogissani Sinistä poikaa aiemmin, obekti ahan sielläkin kummitelee, siellä öisessä paukahduksessakin. Käys kattoon.
...objekti a on puutetta liikuttava "objekti". Sen kanssa tässä on elettävä.
PoistaNyt vasta huomasin kommenttisi. Ehkäpä se on juuri tuo objekti a, joka saa houkuteltua ideat esiin / erilleen jokapäiväisistä objekteista eli esineistä. Sain sen käsityksen Baasin tekstistä, että ilman objekti a:ta esim. huutajan ääni jäisi kokonaan kuulumatta, vaikkakin sellaista äänetöntä huutoa on vaikea kuvitella! No, monia muitakin asioita ja "asioita" on vaikea kuvitella, siitä huolimatta ne eivät ole vähemmän olevaisia.
Poista