”Auton ohjauspyörän
takana istuva ihminen on uusi biologinen laji.” Italo Calvino.
Kuvat SJT.
Jäljelle
jää vain Tie
ja
kysymys, miten on tien
seuraajan
olemisen laita.
Onko
se horjumatonta,
läsnäolossaan
tulematonta
ja
menemätöntä. Yhäkö
jokainen
uusi päivä on
kuin
ensimmäinen.
Aamu avautuu aurinkoisena
mutta tuulisena. Suuret pihakoivut viuhtovat kuin järkeä vailla.
Jälleen kerran valmistan sienikoriin eväät ja termoksellisen
vahvaa teetä. Tarkistan onko kesäsateiden turvottama ulko-ovi
lukossa. Sitikan ohjaustehosteessa on jokin vika, jota pitää
silloin tällöin katsoa. Vilkaise sitä silloin tällöin, sanoi
huoltomies. Minä vilkaisen. Se on siitä erikoinen vika, että se
korjautuu katsomalla. Ajatella! Näin voin jälleen turvallisin
mielin sinkoutua ”ketterällä radallani” minne vaan – ja auton
etupyörät kääntyvät nekin minne vaan.
Eilen iltaisessa
tv-elokuvassa päähenkilö – Italo Calvino – toivoi, että
hänellä olisi kärsivällisyyttä olla ikävystynyt. Calvinon
mukaan ikävystymisen aiheuttaa tapahtumisien toiston
yllätyksettömyys, siis vaihtelun vähäisyys, mikä taas johtuu
vastaanottajan havaintokyvyn urautumisesta ja turtumisesta. Maailman
meno (ja tulo) on yhtä kiivasta kaikkialla, myös ikävystyttävässä
tilanteessa tai paikassa. Epätoivoinen vaihtelun etsiminen johtaa
vain pahempaan ikävystymisen kierteeseen. Ikävystyminen on suuri
ongelma, joka johtaa aika ajoin hirmuisiin tekoihin. Lääkkeeksi
ikävystymiseen tarjotaan yleensä uusia harrastuksia ja muuta
puuhastelua, kun siihen tulisi käyttää meditatiivista silleen
jättämisen myrkkyä.
Eräässä toisessa
ohjelmassa tanskalaiset ikääntyneet äijät – piintyneet
vanhatpojat Harry ja David – kasvattavat poneja ja elävät visua
maalaiselämää. Toinen veljeksistä valmistaa jokapäiväiset
ateriat. Hän pilkkoo perunat, jotka jo edellisenä iltana on
tarkoitusta varten keitetty, ja paistaa ne runsaassa margariinissa.
Haastattelijan kysymykseen, käyttääkö hän koskaan sipulia tai
muita mausteita, hän vastaa että ei milloinkaan. Kullankeltaisiksi
paistetuissa lohkoperunoissa on veljesten mielestä aivan tarpeeksi
vaihtelua ilman ylimääräisiä kotkotuksiakin. Ja joka päivä
samat lohkoperunat, tulipa millaisia vieraita hyvänsä.
Auton ohjauspyörän
takana istuva ihminen on uusi biologinen laji, sanoo Calvino.
Milloinkaan ”Tie” ei ole ollut niin lähellä ihmistä kuin se
nykyään on – se syöksyy suoraan autoilevan subjektin tajuntaan.
Samaan aikaan auton taustapeilissä vilistää näkymä, jossa tie ja
maisema katoavat menneisyyteen. Havainnoitsija on lopultakin
nykyhetken kurkihirrellä – aitiopaikalla. Tässä jos missään
kulminoituu Herakleitoksen tunnettu fragmentti: ”Me kiidämme
samalla tiellä emmekä kiidä, olemme emmekä ole.”
Jo viime viikolla kävin
Pahajoella pesemässä vinttihuoneiston matot. Nyt ne ovat kuivat ja
vartovat mustaan muovisoikkoon viikattuina. Ne tuoksuvat vienosti
mäntysuovalta. Käyn kuvaamassa Pahajoen rantatöyräällä seisovan
omituisen männyn, joka on suunnannut viimeaikaisen kasvunsa
pohjoiseen päin sojottavaan oksaan. Se on kuin puu puussa. Samalla
töyräällä oli muinoin valtava mänty, jonka oksien kätköön
kiipesimme syömään naapurin pellosta varastamiamme nauriita.
Paluumatkalla poikkean
Harrissa, jossa suositun uimarannan lisäksi on hieno
taidenäyttelypaikka tai oli. Nyttemmin se on pilattu
seinänmittaisella posliinikannukokoelmalla ja kattoon saakka
yltävällä Toivo Kuulan patsaan mustaksi lakatulla kipsivaloksella.
Näyttelytila on supistunut olemattomiin ja koko paikka vaikuttaa
romuvarastolta. Taiteen ystävällä tänne ei ole enää mitään
asiaa, eikä täällä sen puoleen ketään olekaan. Rannalta
kantautuu harmittomien uimareiden ja pallonpelaajien iloiset
huudahdukset.
En ehdi ryhtyä uimasille,
sillä olen matkalla Lehtimäelle. Tuurissa tietä tukkivat kaikista
ilmansuunnista kohti Keskisen kyläkaupan temppeliä rientävät
syntisten autojonot. Pastori Vesa Keskinen on luvannut – kuten
Heidegger ikään – että kaiken maailman tavarat eivät siellä
ole vain esillä vaan myös käsillä – ja halvempaan hintaan kuin
missään muualla. Sitä sopii toki epäillä. Sirkus Sariola on
vallannut jokirannan ja taustalla siintää kyläkauppiaan
marmoriveistoksia kuhiseva italialainen puutarha. Kelpaa täällä
vapautua taakastaan!
Siitä on jo aikaa kun
olen näitä teitä ajellut. Jotkut taloryhmät mäenrinteillä
näyttävät tutuilta. Maailma tekeytyy tutuksi ja luo perustunteen
olemisen ja asumisen järjellisyydestä, vaikka minulla ei ole
aavistustakaan siitä mitä noissa ikkunoidensa mustuuteen
kätkeytyvissä taloissa tapahtuu. Hätkähdän yllättävää
kylttiä: Alajärvi. Miten hitossa olen joutunut Alajärvelle?
Pysähdyn asiaa miettimään risaisen kartan äärellä. Juon teetä
ja syön yhden gluteenittoman sämpylän. Tulen johtopäätökseen,
että sen täytyy johtua kuntaliitoksesta, joten ei muuta kuin
eteenpäin!
Eteerisen koivikon läpi
vilahtaa jo järvenselkä – sen täytyy olla Ähtärinjärvi,
mikäpä muukaan. Otan siitä lennossa kuvan. Tienvarren autiotalo
tuo mieleen jonkin muistikuvan menneisyydestä, mutta mitään
selvärajaista kuvaa siitä ei selkiinny. Joskus tuntuu, että
nuoruudestani ei jäänyt mitään muistettavaa. Turhaan eksyn
ilmenevien näennäiseen tuttuuteen ja salakavalaan tavanomaisuuteen.
Heideggerin mukaan tiedostava havainnoija juuttuu yhä uudelleen
raivaamansa maailmankuvan pauloihin, ”kietoutuu näennäisyyteen ja
sulkee näin itseltään pääsyn olemiseen”.
Lehtimäki, siinä se on
yhtäkkiä keskellä ei mitään. Käännyn jyrkästi kohti järven
itäistä laitaa. Soratie pölisee niin kuin se on aina kuivana
kesäaikana pölissyt. Talvella en ole täällä koskaan ollutkaan.
Maisema on yhtä aikaa tuttu ja vieras – ikään kuin jonkun muun
muistamana. Järvi kimmeltää kirkkaana, siihen verrattuna taivas
näyttää himmeältä ja savuiselta. Kapea horsmien kukittama tie
kääntyy rantaan. Kirjoitin siitä runon juuri tällaisena päivä
kauan sitten. Kirjoitin aina runon kun maailman tulemisen paino kävi
liian raskaaksi lehtien havinasta, veden läikkeestä ja ruovikon
raivosta. Ja linnut, kalat, yksisarviset ja koko luomakunta.
Illalla saavun
residenssiini juuri parahiksi kun teeveessä alkaa Allsång på
Skansen. Ärsyttävän iloiset ruotsalaiset laulavat yhdessä ja
heiluvat ja keikkuvat kuin vietereillä. Tänä kesänä
yhteislaulua vetää pitkä vaalea nainen, aivan liian pitkä minun
televisiooni. Viime kesänä siellä pomppi matalampi neito, joten
saatoin vapaasti hymähdellä mukana. Vartuin sellaisessa
ympäristössä, että pitkien naisten läsnä ollessa ei naurettu.
Sanni-täti – tunnettu lahkosaarnaaja – oli pitkä ja totinen
nainen, hänen olemuksensa sai hymynkin hyytymään. Kun taas
Tommo-sedän seurassa nauroimme katketaksemme. Epäiltiin, että
sellainen nauraminen ei ollut hyväksi keskenkasvuisille ihmisille.
Tiellä
kaikki se,
mikä
ei ole kätkeytynyt,
näyttäytyy
olevan
valepuvussa.
Tielle
asettunut seuraa
tien
filosofiaa, hän ei tutki
eikä
harjoita diskurssia,
tai
ehkä hän harjoittaa sitä
tienposken,
pilvenreunan
ja
iltatuulen kanssa.
Lisähuomioita
ikävystymisen filosofiaan:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti