Taho.
Kuva SJT.
Taidetoimikuntien
perustamisen jälkeen 1970-luvulla vallitsi luulo, että määrärahojen
runsauden myötä myös tasapuolisuus toteutuisi apurahojen jaossa.
Ääneen todettiin: ”Ei sillä niin väliä ole keille apurahoja
jaetaan, kyllä se jonakin päivänä osuu jokaisen ansioituneen
anojan kohdalle.” Mutta rahaa tärvääntyi myös systeemin ja
uusien viranhaltijoiden ylläpitoon. Hakijoille tuli tutuksi tyly
lause: ”Valitettavasti emme ole voineet suostua hakemukseenne
määrärahojen riittämättömyyden vuoksi.” Ja loppukevennys:
”Päätöksestä ei voi valittaa.”
Läänien
taidetoimikuntien uskottiin tavoittavan nekin taiteentekijät, jotka
eivät yltäneet valtion toimikuntien tukeen saakka. Mutta kuten
arvata saattaa, apurahoja, taidepalkintoja, taiteilijaeläkkeitä
jaettiin muidenkin periaatteiden kuin ansioiden ja tarpeen mukaan.
Monet ansiokkaat taiteilijat jäivät silkkaa ”harmauttaan”
edelleenkin apurahojen ulkopuolelle – heidän nimensä eivät vain
nousseet jakopöydissä esiin.
Hämärän rajamailla
liikuttiin usein toimikuntien jäsenten nimeämisessä. Se, että
nimeämisessä ”kuultiin taiteen kannalta merkittäviä tahoja”,
oli pelkkää jargonia vaikka se viralliselta kuulostikin.
Poliittinen peli jylläsi taustalla ja jäsenten asiantuntijuus oli
usein hyvinkin hataraa. Olin läänin taidetoimikunnan jäsenenä
3-vuotiskauden 1980-luvulla. Lupauduin jatkamaan mutta yllättäen
putosin toiselta kaudelta. Selitykseksi sain kuulla, että olin ollut
toimikunnassa SDP:n mandaatilla. Ja tilalleni oli löytynyt ihan
”oikea demari”. En ymmärtänyt etsikkoaikaani, vaikka itse
Kalevi Sorsa lähetti minulle kutsun johonkin ”demarien
seminaariin”. Luulin, että minut haluttiin paikalle taiteen
asiantuntijana. Kissan viikset!
Miten lienee nykyään.
Millaiset ”tahot” valitsevat taidetoimikuntia ja millaisella
tietotaidolla. Hämärältä se yhä kalskahtaa: ”Taideneuvosto
päättää toimikuntien toimialoista, nimistä ja määristä sekä
nimeää jäsenet kaksivuotiskausiksi kuultuaan taiteen kannalta
merkittäviä tahoja.” Tuo ”taideneuvosto” on uusi keksintö.
Soppaa ovat hämmentäneet myös eri kulttuuriministerit. Taiteen
keskustoimikunta muutettiin pari vuotta sitten Taiteen
edistämiskeskukseksi, jolla on alueellisia toimipisteitä ja
taidetoimikuntia.
Esimerkiksi voidaan ottaa
valtion kuvataidetoimikunnan nimeämispolitiikka. Millä järjellä
on selitettävissä, että entisen Vaasan läänin alueelta ei sitten
läänin lopettamisen ole ollut edustusta ko. toimikunnassa. Eikö
näin tärkeässä valtakunnallisessa instituutiossa tulisi olla
edustus jokaisesta maakunnasta?!
Myös valtion
kuvataidetoimikunta on muuttanut nimeään, nyt se on visuaalisten
taiteiden toimikunta, jossa on kuvataiteen, valokuvataiteen sekä
sarjakuva- ja kuvitustaiteen jaostot. Uutinen lupaa lisää tukea
kuvataiteelle jo ensi vuonna. ”Uutena
tukimuotona aletaan myöntää avustuksia kokeiluihin ja
kehittämishankkeisiin.” Ollaanko perinteisiä kuvataiteen
muotoja ajamassa yhä syvemmälle marginaaliin muodikkaiden ”hali-
ja hoivataiteiden tieltä”. Jäämme
kuulolle!
Ilmestynyt kolumnina Ilkassa 12.8.2016
Lisähuomioita:
Merkittävimmäksi
muutokseksi Taiken (Taiteen edistämiskeskus) jakopolitiikassa
luvataan, että ”valtionavustusten jakaminen perustuu yhä
tiukemmin kulttuuripoliittisen strategiaan”, jonka ”toiminnallisena
tavoitteena vuoteen 2020 mennessä on olla Suomen johtava taide- ja
taiteilijapolitiikan asiantuntijaorganisaatio”. Mitä siinä oikein
sanotaan? Onko se lupaus vai uhkaus? Lisääkö se
kontrolliyhteiskunnan läpinäkyvyyttä vai kaiken läpäisevää
valvontaa? Tyhjänä määreenä kaikuva ”strategia” antaa
vapauden harjoittaa minkä tahansa näkemyksen ja mielipiteen varassa
käytäntöjä, jotka mahdollistavat niin palkitsemisen kuin
rankaisemisenkin. Ollaanko tässä siirtämässä taiteentekijät
Giorgio Agamben lanseeraamaan ”kontrolliyhteiskunnan leiriin”,
ellei peräti keskitysleiriin.
Taiken
sivuilla kerrotaan, että työyhteisö on tehnyt erityisen ja
omalaatuisen ”Taikelupauksen”, joka määrittelee näiden
erityislaatuisten arvojen näkymisen ”Taiken
toiminnassa sekä suhteessa taidemaailmaan ja yhteiskuntaan”.
”Taikelupauksen” kulmakivenä on klausuuli: ”Syrjimättömyys
ja yhdenvertaisuus ovat arvoja, jotka sisältyvät rakenteisiimme.
Toimintatapoihimme kuuluvat selkeät ja yhtenäiset käytännöt,
joilla varmistetaan kaikkien yhdenvertainen kohtelu.”
Vaikea kuvitella mikä taho tällaisen lupauksen on kehittänyt, vai
onko se vain tätä alati lisääntyvää kontrolliyhteiskunnan
tuottamaa ”bullshittiä”. Avustuksia hakevan taiteilijan
näkökulmasta tällainen avoimuus ja läpinäkyvyys on pelkkää
sanahelinää niin kauan kuin anomuksen hylkäyspäätökseen ei saa
muuta vastausta kuin sen, että päätöksestä ei saa valittaa.
Kohtuuden nimissä olisi hyvä saada tietää, mistä hylkäävät
päätökset vuodesta toiseen johtuvat, vaikka hakija ilmiselvästi
täyttää hakemuksessa vaaditut ehdot ja omaa vaaditut taiteelliset
ansiot.
Jotakin
muutosta on todellakin tapahtunut. Vielä vuonna 2013 hylkäyspäätöstä
siivitti litania: ”Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänään
saatuaan Taiteen edistämiskeskuksen lausunnon käsitellyt
hakemuksenne, mutta ei ole voinut siihen suostua jaettavissa olevien
eläkkeiden vähäisen lukumäärän johdosta.” Nyt 2016 se
kuulostaa asteen verran tylymmältä: ”Taiteen edistämiskeskus on
käsitellyt hakemuksenne eikä ole myöntänyt Teille ylimääräistä
taiteilijaeläkettä.” Siitä puuttuu vain peräkaneetti: ”Ja
hyvästä syystä, jota Te ette saa koskaan tietää!”
Ei
enää lieventäviä asianhaaroja, kuten iänikuinen ”eläkkeiden
vähäinen lukumäärä”, vaan yhden lupauksen vannoneen tahon
lopullinen päätös. Ei enää ministerin höpinää, jonka mukaan
taiteilijoiden eläkeasiat pannaan kuntoon. Kauas tapahtumahorisontin
taakse on kadonnut tutkimustulostenkin mukaan paikkansa pitävä
slogan, että ”jokainen taiteeseen sijoitettu euro tulee
kaksinkertaisena takaisin”.
Hämärän
rajamailta tulevat myös nuo epämääräiset ”strategiat”,
”arvot” ym., joilla julkisen vallan toimia ja kontrollia
kiillotetaan. Jo 1930-luvulla filosofi kirjoitti, että ”arvot”
ovat kalastelua sameilla vesillä. Nietzschen mukaan ”arvoihin”
sotkeutuminen vaatii hyppyä oman varjonsa yli. Mutta poliitikollehan
se ei ole temppu eikä mikään.
Noh, aina yhtä tarpeellinen saarna. Eikä tilanne tule muuttumaan yhtään mihinkään, ei ainakaan taiteilijoiden ja kirjailijoiden kohdalla. Ne välittävät tahot ovat aina tärkeämpiä kuin alkutuottajat.
VastaaPoistaMutta: kehuit julkaistun Ilmassa 12.9.2016 ja nyt tänään on vasta 16.8.2016!
Eikä kun siis Ilkassa piti olla julkaistunut!
VastaaPoistaAivan, siis 12.8. Vettä sataa ja kylmää on, ei tätä elokuuksi ole uskonut aikoihin. Uuttahan näissä on ainakin tuo "Taikelupaus", ikään kuin jokin lupaus toisi käytäntöihin tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Miten muuten tuollaisessa tehtävässä voi toimia, vai voiko?
VastaaPoista