Tien päälle on
päästävä, oli mikä oli. Kuvat SJT.
Seutua
tuntematon ajaa helposti ohi huomaamatta muuta kuin korkean ja tiheän
havumetsän, jota kasvaa tien molemmilla puolin: mutta ken ottaa
vaivakseen astua alas ajoneuvostaan...
Zacharias Topelius
Jälleen kerran on se
aamu, kun bussi vartoo kaupungintalon edessä. Tien päälle on
päästävä, oli mikä oli. Aurinko paistaa pilvettömältä
taivaalta, mutta kadulla on vielä yön sateen jäljiltä lätäköitä.
Keväinen viima kertoo, että maa on yhä jäässä ja vapaana
virtaavat vedet kylmiä. Yhdistyksen väkeä parveilee bussin
vaiheilla ja osa istuu jo sisällä bussissa. Joku aivan viime
tipassa herännyt ylittää puolijuoksua Alvar Aallon aukiota. Tänään
suuntaamme Kangasalle ja Tampereelle. Bussi nytkähtää liikkeelle
ja tuota pikaa ollaan kaupungin ulkopuolella.
Lämmin kevätsää on
saanut luonnon räjähtämään ylenpalttiseen vehreyteen muutamassa
päivässä. Näkymä on raa'assa väriloistossaan suorastaan
pelottava. Vielä pari viikkoa sitten rutikuivin oksin huojuneet
lehtipuut ovat kadonneet vihreään massaan. Katseen mentävää
vapaata aukkoa on turha hakea metsän seinämästä. Tuon tuosta on
silmiään lepuutettava sinisellä taivaalla vapaana ajelehtivissa
pilvissä. Joku peräpenkiltä kysyy, olenko koskaan ajatellut
maalata maisemaa. Olen kyllä, mutta näin keväällä sellaiset
ajatukset menevät nopeasti ohi.
Alavudelta lähdemme
seuraamaan valtatie 66:n väylää – maineikasta maantierosvojen,
kulkureiden ja runoilijoiden tietä. Tätä tietä matkasivat
aikoinaan jo Runeberg ja Topelius monet monituiset kerrat. Tunnettua
on Topeliuksen kiihkeä suhde Alavuden kestikievarin tummaan
kaunottareen Gretaan. Se pani runosuonen sykkimään: Tule
syleilyyni sa nuori tumma ja kaunis sieluni lumoojatar. Tule
soututuhdolle, povelleni, meri vieköön purtemme... sinä värjyt,
keinuva ruusunkukka... Myöhemmin Topelius taipui sosiaalisen
paineen alla ja valitsi järkiavioliiton. Sellaisia arkajalkoja me
valtatie 66:n vagabondit olemme.
Runeberg kirjoitti
arkajalkuudesta runossaan Torpan tyttö. Adlercreutzin joukot
ovat juuri lyöneet ”ryssät” Alavuden kirkonmäelle 17.8.1808.
Vaan sankarit eivät kaikki ole paikalla. Tyttö katsoo ikkunasta ja
laulaa karmean laulun: Tee hauta mulle, äitini, jo päättyy
päivät multa; paennut taistelua on tuo kurja sulho-kulta, mua
muistanut ja itseään ja sua kuullut vaan ja veljein toivon pettänyt
ja isiensä maan. Voi ihmistä
ehdottomuudessaan. Katso itseäsi.
Ympäristöestetiikan
professori Yrjö Sepänmaa nimesi eräässä haastattelussa
sielunmaisemakseen juuri näiltä kohdin Alavuden Kirkkojärvelle
peltoaukeaman yli avautuvan näkymän. Tieto ei saa takapenkkiläisiä
vakuuttuneeksi, mutta vähätpä he tietävät millaista on viettää
lapsuutensa tällaisessa maisemassa tällaisen tien varrella. Monet –
elikkä kaikki – muistavat Jussi Raittisen levyttämän laulun
vuodelta 1975: Vielä Teeveehoolle
värssyn omistan. Kun on tehnyt meille tien noin
surkean. Tehkää uus, valtatie
kuuskytkuus. Tuo
puhekieleen tarttunut elikkä-vitsauskin
on luultavasti Alavudelta kotoisin. Kun koulumatkalla ohitimme
erityisen ison talon, lausui joku meistä vakuuttavasti: ”Katollakin
kaksi tornia elikkä kolme.”
Elikkä
– no johan nyt – Alavutelaisten torni on normisuomalaisten savupiippu. Se
siitä. Myös Topelius kuvasi tienvarren näkymiä ajopeleistään
katsellen. Erityisesti kirjailijan mielikuvitusta kiehtoi
Ryövärinkuoppa, jonka hämärissä rotkoissa tien kulkijoita
ryöstelevät maantierosvot piileskelivät: Siinä
ovat rosvot ennenmuinoin majailleet väijyskellen matkustajia: monen
markkinamiehen hyvinvarustettu kuorma ja monen pellavakauppiaan
sattumalta täyteläinen rahakukkaro on siinä ryöstetty, ja kenties
on joskus viaton veri tahrannut tienvieren ruskeaa kanervikkoa. Mutta
rosvot ovat aina, takaa-ajolta turvassa, vetäytyneet takaisin syviin
rotkoihin ja laaksoihin, joita lähtee "ryövärin ruopista"
etemmäski suureen metsään.
Jostain
käsittämättömästä syystä kuljettaja kääntää bussin
Virroilta kohti Keuruuta ja hylkää ilman parempaa tietoa vanhan
kulttuuritien. Kuin järkeä vailla me köröttelemme ylimääräiset
pari tuntia halki kuivien kiveliöiden ja kitukasvuisten pöheikköjen.
Tie kuuluu välttämättömyyksien piiriin – se on se mikä se on.
Turhaan ei mestari varoittanut tienseuraajia tien vaaroista. Joka
hetki on oltava valmis myöntämään, että kuljettu tie saattaa
olla väärä. Mutta sitä mestari ei sanonut, että tie voi olla
yhtä aikaa sekä väärä että oikea. Ei tarvitse etsiä
maisemareittejä, mikä tahansa tie kelpaa.
Bussi
kiitää ja tie pölisee. Mutta kulkevaisen ei kannata tietä
parjata. Kierkegaard väitti toiston olevan rakastettu, johon ei
koskaan kyllästy. Peräpenkiltä pannaan paremmaksi: yksitoikkoisuus
on ystävä, joka ei petä. Ja Lacan vastaa tähän maailmoja
syleilevästi, että ahdistus on ihmisen paras ystävä, se ei
koskaan petä. Näin paljon hyviä pettämättömiä asioita
meditatiivisen elämän tukipuiksi. Kelpaa taas mietiskellä, kun
pilvet ovat sillä lailla hassusti pitkin taivasta.
Ohitimme
jo alkumatkasta Lipakolla vähäisen tienvarren talon. Se muistuttaa
onnellisesta lapsuudesta ja havahtumisen ja heräämisen vuosista.
Muistan miten nojasin suureen mäntyyn ja kuulin sen suhisevan
valheitaan. Kysymys on kulttuurista, kaikkialla ja kaiken aikaa.
Tarpeellinen määrä ”uskovia ja tahtovia” pakottavat muodon,
tavan ja käytännön muutokseen ja raivaavat välttämättömyyksien
jättämään olemattomaan rakoon ihmisten inhimillisen maailman.
Olemme siitä suunnattoman kiitollisia, vaikka sitä ei meistä tien-
ja metsänreunan olioista hevin uskoisi.
Bussi kiitää halki
tienoon. Paluureitiksi valikoituu suorin mahdollinen tie, jonka
loputonta tylsyyttä matkalaiset muistavat ylistää. Borgesin
kuvailema suoralle viivalle (tielle) viritetty labyrintti löytyykin
juuri täältä, Parkanon ja Jalasjärven väliseltä tieosuudelta.
Vaan viis siitä. Tunnelma bussissa on korkeimmillaan – eväät on
kaivettu esille. Meillä ei ole vain reikä naamassa ja siellä
hampaat. Me emme vain revi ruokaa suuhumme ja latki juomaa perään.
Me maistamme, muotoamme ja arvioimme, kohotamme viinilasit kohti
valoa ja arvioimme elämyksen laajuuden ja syvyyden. Me olemme
ylittäneet rajan, meillä ei ole enää paluuta metsänpetojen
joukkoon. Kysymys on kulttuurista, kaikkialla ja kaiken aikaa.
SORATIE
Kiidän halki tienoon. Tuuli ulvoo siivekkeissä
ja maisema vilisee silmissä. Kaasua! Kaasua!
Taivas tai helvetti, väliäkö sillä, kunhan vain
sensitiivisissä reseptoreissa tärähtää. Siinä
meni
mummola, Pahajoen koulu ja Korpisen kauppa,
Sapsalampi, Virrat ja Jäminkipohja!
Auto ei makaa, ei seiso eikä istu – autolla on oma
paikalla olemisen eksistenssinsä. Se on pysäköity.
Siinä se on rannassa – olen sen siihen pysäköinyt,
auringonpaahtamalle soratielle. Ja metsä puhui,
kun kirkas järvensilmä kimmelsi metsän läpi,
höpisi omiaan, uhkasi kasvaa tien umpeen!
SJT (1966/1995)
PS. Runo on alkujaan
vuodelta 1966, mutta sittemmin uudelleen muokattu. Olin juuri saanut
ajokortin, siitä tuo valtaisa hybris. Baudelairen Pahan
kukkia (Les fleurs du mal, 1857) ilmestyi
suomeksi 1962. Se teki koulupoikaan suuren vaikutuksen. Runon alku
onkin sortin pastissi Baudelairen runosarjan Matka (Le voyage) viimeisestä runosta.
Alavus ilmestyi
kartalle neljän uudisasukasperheen myötä 1557 nimellä Alavojervi,
joissakin asiakirjoissa Alavoierffui. Myöhempi nimen kehitys:
Alavojervi – Alavoträsk – Alavo – Alavuus – Alavus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti