Suomessa 1960- ja
1970-luvuilla kuvataidetta opiskelleille ei taidekirjallisuutta juuri
ollut saatavilla. Kirjoja toki saattoi tila ulkomailta, mutta se oli
kallista puuhaa. Suurin puute oli taiteen teoriaa ja filosofiaa –
ja jopa estetiikkaa – käsittelevästä kirjallisuudesta. Unto
Pusan luennoista koottu julkaisematon teos Plastillinen
sommittelu kiersi monisteena kädestä
käteen. Erään näyttelyn avajaisissa – katsellessani seinällä
roikkuvia maalauksiani – Pusa tarttui olkapäähäni ja antoi
tuomionsa: ”Maalaustaiteessa ensimmäiset kymmenen vuotta kuluu sen
tosiasian oppimiseen, ettei osaa mitään!”
Modernin taiteen
historiasta oli sentään ilmestynyt suomeksikin pari teosta, Herbert
Readin Vuosisatamme maalaustaiteen
historia (1960) ja Sakari Saarikiven
Aikamme maalaustaide (1961).
Näin Readin televisiossa analysoivan häikäisevään tyyliinsä
Matissen maalausta. Päätin ”isona” tulla samanlaiseksi
kulttihahmoksi, joka loihtii kuulijoidensa nähtäväksi taiteen
kätketyimmätkin salaisuudet. Silloin en tiennyt, ettei sellaiselle
”valaistuneelle” riitä käytännön ihmisten todellisuudessa
kuin kourallinen kuulijoita.
Readia en tavannut
koskaan, mutta Saarikiven kanssa kävin monet kiperät
taideteoreettiset keskustelut. Eräänkin kerran etsiessäni Sakaria
Ateneumin vintiltä löysin vain kirjapinon päällä käryävän
piipun – itse intendenttiä ei näkynyt missään. Ja juuri Sakari
pani minut ARS 69 -näyttelyn ripustuksen aikana vahtimaan Edward
Kienholzia, ettei mokoma polttaisi sikareineen koko taloa.
Helsingissä noina aikoina
uuden taidekirjallisuuden aarreaitta oli Kaivokadulla sijainnut
American Center Library, jonka luennot, elokuvat ja musiikkiesitykset
kuuluivat jokaviikkoiseen rutiiniin. Kunnes kirjasto yllättäen
suljettiin 1980-luvun puolivälissä. Seurasi pimeyden aikakausi,
joka päättyi vasta Internetin tuotua uutta valoa periferiaan.
Nykyään on vaikea kuvitella ”nettiä” edeltänyttä maailmaa,
jossa kaikki tieto oli alati tietymättömissä.
Ennustuksista huolimatta
Internet ei lopettanutkaan kirjallisuutta. Vähäiselle
lukijakunnalle suunnattua filosofista ja taideteoreettista
kirjallisuutta alkoi ilmestyä – useimmiten pienkustantajien
toimesta – varsin runsaasti. Ja pääosin se on jännittävämpää
luettavaa kuin salapoliisiromaanit konsanaan. Toki teorian huimaus
saattaa viedä mukaan, kuten Freud epäili käyneen intohimoiselle
tutkijalle Leonardolle.
Myös renessanssinerojen
Albertin ja Cenninin taideteoreettiset kirjat käännettiin suomeksi.
Albertia ja Pusaa yhdisti – yli vuosisatojen – halu nostaa
maalaustaiteen arvoa tekemällä siitä lähes tieteellistä
toimintaa. Albertille maalaus oli concinnitas – sielun ja järjen liitto,
jossa kaikki osatekijät olivat sellaisessa sidoksessa, että ”mitään
ei voinut poistaa eikä mitään lisätä”. Se oli outo lausunto
lajityypistä, jossa jokainen siveltimenveto avaa tuhansia uusia
teitä kuljettavaksi.
Toisaalta, yksikään
taiteilija ei löydä tietään ennen kuin on maistanut teorian
hulluutta.
Ilmestynyt kolumnina Ilkassa 18.5.2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti