”Jokainen taideteos
on oma maailmansa.” ”Hommage à Ligeti I & II”, SJT 2014.
Sama
vanha kuu
ja
öisen taivaan pilvet
niin
kuin ne ovat.
Välimatka minän ja
maailman välillä on ainoa havaittava todellisuus, joka meillä
”täälläolijoilla” on. Siis tuo ylittämätön alue –
ei-kenenkään-maa – maailman ja maailman välissä. Se ei lyhene
eikä vähene vaikka matkustaisin minne hyvänsä. Tosiasiassa
jokainen tekemäni matka tiedostuksen ja avartumisen mielessä on
surkea epäonnistuminen. Mitä suurempi pettymys sitä kiihkeämpi
tarve on ylistää matkan kuviteltuja ihanuuksia. ”Olisin voinut
olla siellä vaikka kuinka pitkään”, tarkoittaa, että sekuntikin
vielä ja minut olisi saanut viedä pakkopaidassa hoitoon.
Vaan matkaan on lähdettävä
yhä uudestaan ja uudestaan, vaikka jossakin syvällä sisimmässäni
tiedän, että tällainen älyllinen epärehellisyys liudentaa
mahdollisuuksiani todellisiin todellisuuden kokemuksiin.
Vääjäämättömästi tämä tie johtaa yleisten – ellei peräti
virallisten – mielipiteiden relativismiin. Vähä vähältä
maailman ja maailman välinen vapaa-alue silloittuu umpeen loogisilla
argumenteilla. Lopulta Tie katoaa kokonaan näkyvistä. Maailma on
yhä täällä tai siellä (jossakin), vaikka emme keksisi yhtäkään
sanaa kuvaaman sitä.
Tie ei ole perille pääsyn
väylä, vaan Tien seuraamisen ”väline”. Tie ei ole vain
itämaisen ajattelun (taolaisuus) ilmentymä, vaan se on ollut alun
alkaen myös länsimaisen ajattelun ytimessä. Kantasuomen sana tie (tee) on jopa vanhempi kuin konkreettinen tie, jonka sana nykyään ilmituo. ”Minä olen Tie”, totesi
runoilija ja pappismies Angelus Silesius (1624–1677) ja kehotti
kanssakulkijoitaan (The Cherubinic Wanderer) ryhtymään
Tieksi – tulemaan Tieksi ja siksi mikä on. Tunnetuimman runonsa
hän runoili tien ohessa kasvavalle ruusulle.
Ruusulla
ei ole syytä,
se
kukkii koska se kukkii.
Se
ei huomioi itseään
eikä
kysy näkikö kukaan.
Runoilija antaa ymmärtää,
että tällainen itsensä ylittävä ja jotakin kohti – elämää,
rajaa, kuolemaa – oleminen on se elämisen tapa, jota vaeltajan
tulisi tieltään etsiä. Heideggerilta tuttu käsite täälläolo
(Dasein) on juuri
tuollaista ihmisen eksistentiaalista täällä olemista – ajan ja
paikan tiedostavaa elämää tässä ja nyt. Sen vastakohta on
epävarsinainen maailmallisuuteen ja mielipiteenmuodostukseen
hukkunut elämä ”jonakuna” eikä (varsinaisesti) kenenäkään.
Dasein on käännetty
täälläolon lisäksi ainakin paikallaoloksi ja läsnäoloksi.
Erikoisin käännös on Antti Salmisen (Mitä on metafysiikka,
2010) kohtolo (koht'olo), joka kohti olemisen lisäksi
viittaa olemiseen määrättynä kohtalona – heitettynä maailmaan
olemisen paimeneksi. Pakostakin tulee mieleen isoisäni käyttämä
kohtsillään (koht'sillään), jossa tulee esiin
olemisen viive tiedostuksen kuilun yli. Kaikki tarpeellinen tuli
kumminkin tehtyä, ei aivan heti mutta kohtsillään. Ehkäpä se on karjalaisen
heimon yleinen tapa suhtautua elämään. Englanninkielinen käännös
being there tuntuu johtavan omituiseen siellä olemisen
harhaan. Äskeinen EU-äänestys paljasti, mitä jääräpäinen
”sielläolo” lopulta saa aikaan.
Heideggerin mukaan
maailmojen välisen kuilun ylittämiseen meitä painostaa olevan
outous, ”se voi herättää ja nostattaa meissä ihmetystä”.
Arvoituksellisesti filosofi toteaa, että täälläolo (kohti
oleminen) on pysyttäytymistä ei-missään. Tuollainen ei-missään
pysyttäytyminen on jo aina olevan tuolla puolen (transsendenssissa)
olemista . Jos täälläolo ei transsendentoisi, ei mitään
paljastuisi eikä mitään olisi. ”Olevan olemisessa tapahtuu
ei-minkään ei-mikäännytys.”
Myös taiteen outous
(toiseus) voi kantaa yli kuilun ja avata uusia maailmoita.
Mikel Dufrennen (1910–1995) mukaan taideteokset poikkeavat kaikista
muista olennoista, olioista ja esineistä kyvyssään tuottaa uusia
maailmoita. Jokainen taideteos on oma maailmansa. ”Tällainen
maailma on kuin sarastus, jonka kajossa oliot paljastuvat. Voisi myös
sanoa että se on tunnelma, jossa ilmenevät sen piiriin kuuluvat
asiat.”
Dufrenne huomauttaa, että
taideteoksessa ilmaistu maailma ”ei ole toinen maailma, vaan
paremminkin se on esitettyjen asioiden laajenemista omaksi
maailmakseen”. Ympäröivästä todellisuudesta käsin taideteos
voidaan nimetä ja tulkita sieluttomaan mykkyyteen, sokeuteen ja
kuurouteen, jolloin se kadottaa ei-missään pysyttäytymisen
loistonsa. Dufrennen mukaan taideteos voidaan kokea myös ”asiaksi,
joka on jotakin itseään enemmän ja jonka merkitykset vasta alkavat
avautua – tällöin teos on itse melkein kuin subjekti”.
Ehkä tähän liittyy myös
Lacoue-Labarthen käsite ”alkuperäinen mimesis”, jonka
mukaan mimesis ei alkujaan ollutkaan (maailman) jäljittelyä,
vaan ilman mallia ”taidetta ja koko olemassaoloa tuottava voima ja
olemisen mielen tuottamisen periaate”, kuten Martta Heikkilä
kirjoittaa artikkelissaan Kuvien mykkyys ja sokeus: Dekonstruktio
ja taideteos (Tiede & Edistys 1/2016). Taide näyttää tai
paremminkin tuottaa kokonaan uusia merkityksiä – se ei toimi
jäljittelyn keinoin. Jos lähdemme tälle dekonstruktion tielle –
kuten nyt on käynyt – mullistaa se kokonaan kokemuksemme
taiteesta.
Taideteoksen aihe on taide
itse – teos esittää aina itseään! Kuvataideteoksen visuaalinen
voima ja loisto lymyää mykkyydessään ja sokeudessaan teoksen
kehyksien sisäpuolella – sillä ei ole aitoa yhteyttä ympäröivään
ulkoiseen maailmaan. Ehkäpä taideteoksen outous johtuu juuri tästä
todellisuutta ja maailmaa karttavasta (oudosta) mimeettisyydestä,
joka johtaa näkemisen ylittämiseen ja lopulta näkemisen tuolle
puolen.
Jälleen kerran taiteesta
kirjoittaminen osoittautuu mahdottomaksi, tarvittavat sanat
kaikkoavat ja päivänsavu verhoaa tienoon – vielä yksikin rivi ja
minut saisi panna köysiin. Yöllä unen ja valveen poimussa keksin
yllättäen ratkaisun ja ulospääsyn takaisin Tielle. Aamulla luen
yöllä tekemäni muistiinpanon: ”On hetimiten palattava alkupatian
sumeaan nautinnollisuuteen.” Tämä selvä!
The
Rose because she is Rose
Doth
blossom, never asketh Why;
She
eyeth not herself, nor cares
if
she is seen of other eye.
Angelus
Silesius, The Cherubinic Wanderer (1657)
Martin Heidegger: Mitä on
metafysiikka?, suom. Antti Salminen, niin&näin 2010.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti