Der fruchtbare Halbmond
/ Hedelmällinen puolikuu (2010). Kuva SJT.
Anselm
Kiefer on palannut Lontooseen suurikokoisten maalausten kanssa,
joissa hän meditoi tulenpalavaa maailmantuskaansa kuin
myrskynsilmässä. Juuri sen parempaa visuaalista taidetta ei
länsimaissa viime vuosina ole tehtykään.
S. J.
Tanninen: Kuvataidetta Lontoon talvessa, Ilkka 1977.
Serlachius-museo Göstassa on
parhaillaan menossa Anselm Kieferin teoksia esittelevä näyttely
Alussa – In the Beginning. Näyttely on yksi huikeimmista
Suomessa koskaan nähdyistä kuvataiteen näyttelyistä. Samalla se
nostaa Gösta-museon aivan omaan luokkaansa kotimaisten
taidemuseoiden laihanlaisessa katraassa. Aikaisemmin olen nähnyt
Kieferin näyttelyt I Hold All Indias in My Hand Anthony
D'Offay Galleryssa Lontoossa 1997 ja Let
a Thousand Flowers Bloom Louisianan
modernin taiteen museossa Humlebækissa 2001. Göstan näyttelyn
ripustuksen intensiivisyys ja Kieferin teosten sielua raastava
paineaalto ylittää jopa nuo aikaisemmat suuret taidekokemukset.
Maalarina koen Kieferin
teoksissa vahvaa maalauksellisuutta, vaikka ne rankassa
materiaalisuudessaan ja työstötekniikoiden veistoksellisuudessaan
eivät ehkä tiukasti ottaen maalauksia olekaan. Järeässä
näyttelykirjassa varoitetaan katsojaa moneen kertaan Kieferin ja
hänen teostensa pelottavasta monimutkaisuudesta – ne kun tuntuvat
sisältävän niin mahdollisten kuin mahdottomienkin maailmojen
historiat. Se on aivan turhaa, sillä Kieferin teokset soivat
väkevästi tilallisuudessaan, valollisuudessaan ja sisäisessä
hehkussaan vaikka ei partituuria olisi kuunaan nähnyt. Niissä on
universaalia tuhkasta noussutta poltetun maan kauneutta ja
ensimmäisen päivän varjotonta valoa, värien dynamiikkaa ja
harmaiden sävyjen säteilevää kirkkautta.
Oppaan – vai pitäisikö
sanoa museopedagogin – perässä tarpoessa huomaa, että nämäkin
hillittömät visiot saa selittämällä taantumaan mielipiteiksi.
Kiefer itse kieltäytyy olemasta minkään nimenomaisen –
mielipiteiden, valistuksen, politiikan – asialla. ”Taide on
vaikeaa, se ei ole viihdettä. On vain muutamia ihmisiä, jotka
voivat sanoa taiteesta jotakin – se on hyvin rajallista”, sanoo
Kiefer. ”Kun näkee uutta taidetta on annettava itselleen runsaasti
aikaa tutkailla sen heijastuksia ennen kuin voi päättää, onko se
taidetta vai ei.” Taiteen ostaminen ei ole taiteen ymmärtämistä,
sen enempää kuin sekään, että havaitsee – itse tai jonkun
opastuksella – taideteoksen viittaavan johonkin, siis esittävän
jotakin. Siinä kohtaa ollaan vasta aivan alussa – in the beginning.
Voyage au bout de la
nuit / Niin kauas kuin yötä riittää (2002) (yksityiskohta). Kuva SJT.
Välttyäkseni
sepustamasta uusia epiteettejä lainaan tähän Let
a Thousand Flowers Bloom
-näyttelystä Humlebækin
marskimaalla – seuranani kirkuvat linnut, viinipullo ja
smørrebrød – kesällä 2001
kirjoittamaani tekstiä:
”Louisianan modernin
taiteen museo ja ympäröivä paratiisillinen veistospuisto kylpevät
loppukesän auringonpaisteessa. Vehmaan vihreyden taustalla kimmeltää
valheellisen sininen Itämeri, jonka lenseillä aalloilla keikkuu
lukematon määrä purjeveneitä ja muita vesillä liikkumisen
välineitä.
Ihmisiä istuksii ja
loikoilee pitkin rantatöyräitä pikniklaukkuineen ja
viinipulloineen, jotkut ovat pujahtaneet museon hiekkarannalta
uimaan. Pikkulapsia juoksentelee pitkin nurmikoita viikinkisarvet
päissään. Taideaarteisiin tutustuminen ei ole saattanut ainakaan
näitä ihmisiä suuren järkytyksen valtaan.
Louisianan
erityisnäyttelynä on Anselm Kieferin majesteettisen suurikokoisten
ja vangitsevan hypnoottisten maalausten temaattinen kokoelma museon
länsisiivessä. Maalausten lisäksi esillä on Kieferin omaperäisiä
paperille työstettyjä ”taidekirjoja”, joita tällä kertaa ei
saa selata – katsoa vain valkoisen viivan takaa. Näyttely on
Kieferin ensimmäinen näyttely Tanskassa ja Pohjoismaissa
yleensäkin.
Kiefer aloitti
taiteilijauransa myrskyisesti 1969 ironisoimalla ristiriitaisia
tunteita herättävän pystykäsitervehdyksen, jota ovat käyttäneet
niin natsit kuin kommunistitkin. Kiefer kuvautti itsensä
saksalaisiin pussihousuihin sonnustautuneena tervehtimässä käsi
ojossa merkittäviä eurooppalaisia näkymiä: rakennuksia, aukioita,
meren rantaa, pilviä ja taivasta. Se oli epätoivoinen yritys
vapauttaa ihmisten eleet historiallisista kahleistaan.
Kansainvälisesti
kiistelty hahmo Kieferista tuli 1970-luvulla maalaamiensa rujojen
maalausten myötä, joissa tekijä perkasi yhä syvemmältä
saksalaista menneisyyttä ja sielunmaisemaa. Kieferin maalaukset
puhuttelivat eritoten sisältönsä kautta. Niissä oli outoja
synkkiä rakennelmia ja karrelle palanutta maailmaa, jossa oudot
hirviösankarit olivat toimittaneet hirvittäviä riittejään. Siitä
huolimalta Kieferin hiiltyneissä ja tummasävyisissä raskaalla
kädellä jyrätyissä teoksissa oli eräänlaista vapauttavaa
kauneutta, joka kätkeytyi tuhon ja luovuuden salaperäiseen
vuoropuheluun.
Yllättäen 1990-luvulle
tultaessa Kiefer alkoi maalata suurikokoisia maalauksia, joissa oli
paksulti akryyliväriä, shellakkaa ja säkeittäin mustia
auringonkukansiemeniä.
Maalausten aiheena oli
totinen raivoisasti kasvava auringonkukkapelto, jonka etualalla
taiteilijan alter ego makasi selällään shavasana-asennossa,
jota yogit kutsuvat vihon viimeiseksi asanaksi. Teosten
pakahduttava pysähtyneisyys antaa mahdollisuuden monenlaisille
tulkinnoille: taiteilija on mahdollisesti hylännyt protestinsa ja
jättänyt maailman silleen, kuten Heidegger sanoisi.
(Tähän
on pakko lisätä välihuomautus. Silleen jättäminen ei toki
tarkoita minkään hylkäämistä, päinvastoin, ehkäpä juuri se
mahdollistaa taiteen ja maan uudelleen pystyttämisen. Seuraten tässä
Keiferinkin hyvin tunteman filosofin eetosta. Kaikkineen sana
protesti tuntuu tässä yhteydessä väärin mitoitetulta.)
Louisianan näyttelyn
maalauksilla on vain yksi nimi Antakaa tuhansien kukkien kukkia.
Muutenkin nämä uudet teokset ovat kuin yhtä ja samaa järjettömän
suurta maalausta. Tervehtimisen teema on myös palannut takaisin
Kieferin kuvastoon; tällä kertaa jokaisen maalauksen vinjettinä
seisoo Maon patsasmainen hahmo oikea käsi pystyssä. Maalaukset ovat
saaneet alkunsa Kieferin Kiinan matkasta ja eräänlaisesta Maon
kulttuurivallankumouksen käänteisestä rehabilitoinnista. Louisiana
Magasinin haastattelussa Kiefer sanoo näkevänsä Maon tyhjänä
ikonina, jonka voi sijoittaa mihin tahansa tervehtimään mitä
tahansa.
Tästäkin huolimatta
Kieferin uudet teokset synnyttävät ylevän ja hartaan ilmapiirin,
sen kaltaista tunnelmaa on vaikea kuvitella löytävänsä mistään
muualta. Kieferin maalausten materiaalinen runsaus alistuu jälleen
kerran maalarin käsialan rokonarpiseen virtuositeettiin ja
kirkkaiden harmaiden sävyjen lumottuun valoon.”
I
hold all Indias in my hand,
pearls
which, in a diamond of rubies,
pronounce
ice with sonorous disdain.
And
sometimes words of tyrant fire,
crimson
flashes of laughter,
Dawn,
elegance and the pride of heaven.
Francesco
de Quevedo, Portrait of Lisi
S. J. Tanninen: Antakaa
tuhansien kukkien kukkia, Ilkka 2001.
Louisiana Magasin 2/2001.
Die große Fracht
/ Suuri rahti (1981/96). Kuva SJT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti