Oikea jury mutta väärä
galleria. Reykjavik 1999. Kuva SJT.
Sattumoisin
osui käteeni vanha Taide-lehti vuodelta 1996. Lehdessä pohditaan
taidenäyttelyiden kuratointia, joka tuolloin oli vielä varsin uusi
asia. Sitäkin pohditaan, onko se kuratointia vai kuraamista.
Aikaisemmin tällaista näyttelyiden kokoamista ja ripustuksen
suunnittelua hoitivat komissaari ja jury – yhdessä tai erikseen.
Juryn
päämääränä on saada aikaan näyttelykokonaisuus, jossa
yksittäiset taideteokset tulevat mahdollisimman hyvin esille. Hyvin
tehty näyttely on usein parempi kuin osatekijöidensä summa.
Nykyään yhä useammin tätä tehtävää hoitaa kuraattori.
Näyttelyjuryt koostuvat taiteilijoista, kun taas kuraattori saattaa
tulla mistä tahansa.
Kuratoinnista
tuli nopeasti ilmiö, jota ilman ei yhtäkään näyttelyä kuviteltu
saatavan aikaan. Vastenmielisenä alettiin pitää käytäntöä,
jossa taiteilijat ovat toteuttamassa taidenäyttelyitä. Jo
mainitussa lehdessä haastateltu silloinen Moderna Museetin johtaja
Pontus Hultén pitää sitä suorastaan itäblokin touhuna. Mutta
ovathan taiteilijat niin taiteen kuin taiteen tekemisen
asiantuntijoita – miten ihmeessä he eivät saisi olla päättämässä
omista asioistaan.
Toisaalta
Hultén näkee kuratoinninkin ajautuneen epäterveeseen malliin, jossa
näyttelyitä tekevät kuraattorit kuvittelevat itse olevansa jonkin
sortin taiteilijoita, joille taideteokset ovat vain oman
näyttelyteoksen – illustraation – oheismateriaalia. Hyvin pian
kuraattorit ryhtyivätkin kyhäämään taideteosten ympärille uutta
yleisöä kosiskelevaa sisältöä. Yhdenkään juryn mieleen tuskin
pälkähtäisi taideteosten avittaminen sekalaisilla
metatiedostoilla.
Kuratointi
ei ollutkaan ainoa autuuteen johtava tie. Monessa tapauksessa vanha
kunnon kolmipäinen jury tuottaa paremman tuloksen. Sitä paitsi
taide on intersubjektiivista – taiteen asiantuntemus ja ymmärrys
ei asu kenenkään yksityisen ihmisen päässä. Taide on ihmisten
välistä toimintaa.
Tämän
hetken näkyvintä näyttelyantia edustaa Serlachius-museo Göstassa
Mäntässä menevä Anselm Kieferin teosten näyttely
”In the Beginning”. Näyttely on
yksi kaikkien aikojen parhaista visuaalisen taiteen näyttelyistä
Suomessa. Kieferin teokset eivät kuratoinnista kummene, niin
intensiivisiä, monitulkintaisia ja selkeästi tilaa hallitsevia ne
ovat. Ne eivät selittämällä ja tarinoimalla mielipiteiksi
lannistu. Ehkäpä tästä syystä monet kokevat Kieferin teosten
äärellä olevansa vasten ymmärryksensä seinää.
Taiteen
ymmärtäminen on usein hankalaa ja joskus melkein mahdotonta. ”Taide
on vaikeaa, se ei ole viihdettä”, sanoi Kiefer eräässä
haastattelussa. ”On vain muutamia ihmisiä, jotka voivat sanoa
taiteesta jotakin. Kun näkee uutta taidetta on annettava itselleen
runsaasti aikaa tutkailla sen heijastuksia ennen kuin voi päättää,
onko se taidetta vai ei.” Paradoksaalisesti voisi sanoa, että
taiteen ymmärtäminen on ymmärtämättä jättämistä. Vain
heittäytymällä ohi ennakko-oletusten ja kuvallisuuden ansan voi
vapautua kokemaan taiteen ainutlaatuisen.
Näkeminen on väijyksissä olemista, sen odottamista mikä tulee
nousemaan taustalta esiin nimeä vailla ja mikä on aluksi
mielenkiinnotonta; vaikeneva alkaa puhua, suljettu avautuu.
Paul Virilio, Taide 4/1996
Ilmestynyt
kolumnina Ilkassa 20.1.2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti