”Olioita
sinänsä”, Constantin Brancusin ateljeemuseo, Pompidou-keskus,
Pariisi 1999. Kuva SJT.
Tunnettu ja suosittu ranskalainen romaanikirjailija Michel Tournier
(1924–2016) oli myös loistelias esseisti ja terävänäköinen
taidefilosofi. Oheisen tekstin kirjoitin Tournierin esseekokoelman
Taaborinvuori ja Siinainvuori ilmestyessä suomeksi 1990.
"Kirjailijalle
ei ole mitään lumoavampaa kuin päästä lymyämään suuren
maalarin tai suuren kuvanveistäjän ateljeen nurkkaan, unohtua sinne
ja katsella kaikessa rauhassa luovaa ihmistä luomistyönsä
parissa." Näin kirjoittaa Tournier jatkaen Vasarin, Valeryn ja
Genet'n perintöä.
Tournier
väittää että logosfääri – sanojen kyyhkyslakka – antaa
siivet kuvataiteelle, ilman sitä "heillä olisi lyijynraskaat
jalat". Vasari ei ollut ehkä kovin merkittävä maalari, mutta
ilman hänen teostaan Taiteilijaelämäkertoja (1568) me emme
tietäisi renessanssin taiteilijoiden elämästä juuri mitään.
Tournier
käsittelee kirjassaan kuvan ja merkin suhdetta, joiden
vastapooleiksi hän asettaa Siinain ja Taaborin. Kun Mooses toi
laintaulunsa alas Siinainvuorelta, oli kansa rakentanut
palvottavakseen kultaisen epäjumalankuvan. Sen nähdessään Mooses
löi rikki laintaulut, koska merkki ja kuva olivat yhteen
sovittamattomat.
Taaborinvuorella
Jeesus asettui Vanhaa testamenttia vastaan: ”Hänen kasvonsa
loistivat kuin aurinko.” Jeesus paljasti opetuslapsilleen
jumalallisen olemuksensa ja vahvisti näin kuvan voiton merkistä.
"Kristitty länsimaailma onkin sittemmin jatkanut tällä
kaikkialla läsnäolevan, riivaavan, palvotun kuvan tiellä. (…)
Yllemme levittyvä, katumme ja talomme valtaava kuvatulva peittää
vahingoittamatta nämä kalliot, puheen ja kirjoituksen, nämä
korvan ja silmän merkit, mutta ennen kaikkea älyn virittäjät.”
Vuonna
1839, Institut de Francen annettua valokuvalle virallisen
siunauksensa, Horace Vernet julisti maalaustaiteen kuolleen. Mutta
maalaustaiteenkin oli kuoltava voidakseen syntyä uudelleen.
1908
Kandinsky ripusti epähuomiossa maalauksensa ylösalaisin ja kuin
taikasauvan iskusta ulkoisten ilmiöiden muodostaman kuvaverhon takaa
paljastui numeeni – olio sinänsä. Tapahtuman seurauksena
Kandinsky hylkäsi figuratiivisen maalaustaiteen, joka vuosisatoja
oli estänyt ihmissilmältä suoran näkemisen mahdollisuuden, ja
alkoi maalata kätkeytymätöntä numeenien ”sisäistä
säteilyä”.
Michel
Tournier kirjoittaa perimmäisistä asioista kiehtovasti ja
selkeästi. Hän saa meidät uskomaan ihmeeseen, että verhon taakse
voi ehkä sittenkin kurkistaa. Maalauksen todellinen arvo paljastuu
vasta esittävän figuratiivisen naamion takaa. Jos siellä ei ole
mitään, maalaus on arvoton.
Lumoutuneena hän lähestyy taulua ja huomaa että se on yksi
hänen omista töistään, joka on epähuomiossa ripustettu
ylösalaisin. (…) Väärin päin katseleminen oli repinyt harmaan
verhon joka samentaa ja heikentää nuoruuden esineistä ja
olennoista. Tämä perustarina merkitsee abstraktille maalaukselle
samaa kuin Aatamin ja Eevan tarina ihmiskunnalle
Michel Tournier
(Ilmestynyt
Ilkassa 11.6.1990)
Michel
Tournier: Taaborin-vuori ja Siinainvuori. Taide 1990.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti