Mielipidettä tivaamassa, ”Raising
the Whip”, The Mustard Seed Garden Manual of Painting, Bollingen 1956.
Ihmiset eivät tuhlaa
aikaansa sanojen tutkimiseen,
vaan nauttivat
lörpötyksestään kuin jotkut linnut
Petrarca
Mielipiteitä,
mielipiteitä koko siitä monikertojen laajuudesta,
jonka tämä erityinen
monikerta, ihmiseläin, tutkii intressiensä
itsepäisessä
päättäväisyydessä.
Alain Badiou
Mielipiteet
ovat olemukseltaan aina toden ja valheen tällä puolen, väittää
Badiou, ”niiden ainoa tehtävä on kommunikointi”. Kielen tehtävä
on olla kommunikoitavissa – mitään muuta tehtävää sillä ei
ole. Toisaalta maailma ei piittaa siitä, mitä mieltä me siitä
olemme. Ja kommunikaatiokin mielipiteiden tasolla on varsin
kyseenalaista. Helpoin tapa välttää sanaharkkaa on olla samaa
mieltä tai vastata jollakin toisella yleispätevällä
mielipiteellä, joka ei ole selkeästi myönteinen eikä vastainen.
Näin saadaan pidettyä yllä sujuva puhumisen mahdollisuus. Se
kuulostaa viattomalta, mutta mielipiteiden varjoissa muhii kaikki
maailman pahuus. Jatkuvaa puheen virtausta
puolustellaan lakonisilla tokaisuilla, kuten ”Sanat eivät satuta”
ja ”Kyllä maailmaan ääntä mahtuu”.
”Miksi ihmiset puhuvat
niin paljon?”, kysyy Susan Blackmore kirjassaan Meemit –
kulttuurigeenit (2000). Vastaus on yksinkertainen: meemit
tarvitsevat levitäkseen mahdollisimman paljon puhetta – julkista
lörpöttelyä, small talkia. Ihmisten keskinäinen
puheenpälpätys on tehokkain tapa levittää meemejä. Kaiken
sortin konsultit ovatkin löytäneet tästä oivan leipäpuun:
lörpöttelyä taitamattomat kanssaihmiset ovat yhteisöllisyyteen ja
vapaaseen kaupankäyntiin tähtäävän maailman vihollisia.
”Hiljainen ihminen on kuin toimeton kopiokone, joka odottaa
hyödyntämistään”, kirjoittaa Blackmore.
Jatkuva puheen tuottaminen
vaatii suunnattomasti fyysisiä ja henkisiä voimavaroja – enemmän
kuin ajattelu – siitä huolimatta puheen ja ”chattailun” määrä
lisääntyy koko ajan räjähdysmäisesti. Blackmoren mukaan meillä
on aivot täynnä ideoita, muistoja, ajatuksia, toiveita, jotka
kiihkeästi pyrkivät purkautumaan puheena ilmoille. Tässä
valtavassa sanomisen paineessa kukaan ei kykene kaikkea sanottavaansa
kontrolloimaan, joten avuksi tarvitaan valmiita käteviä
mielipiteitä ja totuttuja puhumisen käytäntöjä. Ja kaikki tämä
vain siksi, että julkisuuden spektaakkeli pysyisi pystyssä.
Yleispätevät mielipiteet
ovat sosiaalisuuden sementtiä, yhteisöllisyyden illuusio ei ilman
niitä toteutuisi. Ne säästävät meidän jokaisen aikaa ja vaivaa
– ja onko mitään muuta vaihtoa? Säätilan arvioinnista se
yleensä alkaa, kuten Badiou huomauttaa ja jatkaa mielipiteiksi
sopivien aiheiden luetteloa: ”Viimeisin
elokuva, lasten sairaudet, matalat palkat, hallituksen kataluus,
paikallisen jalkapallojoukkueen menestys, televisio, lomat, julmuudet
lähellä ja kaukana, republikaanisen koulun vastoinkäymiset, erään
hard rock
-yhtyeen viimeisin levy, herkkä mielentila, kysymys siitä, onko
maahanmuuttajia jo liikaa vai liikaa vai ei, neuroottiset oireet,
menestys instituutioissa, hyvät pikkupurtavat, viimeiset
lukukokemukset, kaupat, joista saa tarvitsemansa edulliseen hintaan,
autot, seksi, aurinko...” (Badiou 2003)
Ilman
vaihtoehtoa olemme mielipiteiden myrskyn armoilla. Voisi kuvitella,
että meemien
vilkkaassa vaihtumisessa tapahtuisi jotakin positiivistakin
kehitystä. Kun taas mielipide ei muutu miksikään, olipa se kuin
haitallinen ja epätodellinen tahansa. Jos se muuttuisi, se ei olisi
enää mielipide – piru tietää mikä se olisi? Yksi ainoa
sinnikäs mielipide voi varjostaa omistajansa tiedostuksen sopukkaa
vuosikymmenet. Ja mitä ilkeämpänä ja valheellisempana se pomppaa
esiin lörpöttelyn tuoksinassa, sitä helpompi siihen on uskoa ja
sitä suurempaa hurmosta sen levittäminen tuottaa. Mielipiteen
ensisijainen tehtävä ei ole paljastaa vaan väärentää ja johtaa
harhaan.
Vallantahto
pirstoutuneessa olemuksessaan, jonkin tahtomisena: sen älyllinen
tulkinta – varhainen mielipide – on moraalia, jonka kosminen
tehtävä on väärentää.
Giorgio Colli
Kuten
sanottu, ilman mielipiteitä maailma olisi paratiisi. Tieto
sinänsä ei paratiisia tuhonnut, vaan mielipiteeseen ryhtyminen. Vastoin Jumalan
nimenomaista tahtoa Eeva ja Aatami söivät ”hyvän ja pahan tiedon
puusta”. Ongelma ei ollut tiedon hyvyydessä tai pahuudessa –
sellainen väite oli Jumalan taholta silkkaa metafysiikkaa – vaan
siinä, että tieto tarvitsee representaatiota ja tulkintaa.
Konsultti Käärme luikerteli paikalle ja kuiskasi Eevan korvaan
kaikkien aikojen ensimmäisen mielipiteen: ”Aatamilla on koko paratiisin pienimmät
vehkeet ja sietämätön tapa kaivella tikulla hampaitaan.” Ilman
käärmettäkin myös Aatami oli heti Eevaa vilkaistuaan perillä
asioiden saamasta käänteestä: ”Eevalla on aivan liian leveä
takamus, se syö aivan liikaa taatelia ja lihavia toukkia.” Sen
jälkeen kaikki on ollut representaatiota ja tulkintaa.
Mitään järkevää
sanomaa alituisesta puhumisen ja ”somettamisen” tulvassa on turha
etsiä. Julkisuus vaatii jatkuvaa osallistumista – jatkuvaa
mielipiteiden päivitystä. On kohtuutonta syyttää jotakuta
”chattaaja” siitä, että tulee päästäneeksi suustaan jo
pitkään tulikuumana kielenpäällä pyörinyttä ”lööperiä”.
Se tulee ulos vaikka kuinka nipistelisi itseään persuksista – ja
jos se ei tule ulos omasta niin sitten jonkun muun suusta. Ei olekaan
ihme, että filosofit – kuten Donald Davidson – ovat päätyneet
omituiseen väittämään, että kieltä ei ole. On vain kaoottista
yritystä kommunikaatioon, jossa kaikki keinot ovat sallittuja. Vai
mitä pitäisi ajatella sellaisista metaforista, kuin ”sataa
vanhoja ämmiä äkeet selässä” tai englantilaisittain ”sataa
kissoja ja koiria”. Mutta siitä huolimatta intersubjektiivisuuden
ihme tapahtuu – me ymmärrämme toisiamme, vaikkakin useimmiten
väärin.
Sitten on vielä nämä
ihmismielen riiviöt, meemit. Blackmoren mukaan sosiaalinen
media on täynnä uuden karheita meemejä, jotka himokkaina
kisaavat pääsystä mahdollisimman moneen pääkoppaan. ”Yksityisen
ihmisen äänestä käydään ankaraa kilpailua — aivan samoin kuin
puutarhassa käydään ankaraa kamppailua kasvumahdollisuudesta.
Hiljaisuuden säilyttäminen on yhtä kovaa työtä kuin
rikkaruohojen kitkeminen.” Mieleen tarrautuneiden meemien
tiedostamisen myötä avautuu uusi avarampi maailma. Valinta on
minun, kuten Blackmore huomauttaa, joko jatkan elämääni uskoen
että päässäni on jokin ”tietoinen kummajainen”, joka tietää
miten maailma makaa ja mitä mieltä ”minä” siitä kulloinkin
olen tai vapaudun tiedostuksen myötä meemien kahleista.
Blackmoren sanoin: ”Tässä mielessä voimme olla aidosti vapaita —
emme siksi että voimme kapinoida itsekkäiden kopioitujien tyranniaa
vastaan, vaan koska tiedämme että ei ole olemassa mitään, mitä
vastaan kapinoida.”
Ehkä hiljaisuudessa
murjottamisen sijaan meemipleksiä vastaan voi nousta
taolaisen wuwein – ”toimettoman toimeliaisuuden”
keinoin. Laozin
sanoin ”se ei tee mitään eikä se jätä mitään tekemättä”.
Toinen tie on zenin tie, joka ohittaa
tehokkaasti kaikenlaisia mielen takiaisia. Zenin isoisä D. T. Suzuki
on luvannut, että ”zenillä
ei ole mitään tekemistä mielipiteiden kanssa”. Se on suuri
lupaus, suurempi kuin äkkiseltään uskoisikaan. Lyhin tie
todelliseen muutokseen on mielipiteistään luopuminen. Se tie johtaa
hyvin lähelle, mutta juuri siksi se on pisin ja vaikein tie,
huomauttaa Martin Heidegger eurooppalaisesta ”silleen jättämisen
periaatteesta”. Ehkäpä nämä kaikki ovat yhtä ja samaa zenin
tietä tai ainakin rinnakkaispolkuja.
Silleen
jättäminen vilahtaa jo keskiaikaisen mystikon Mestari Eckhartin
(1260–1328) teksteissä. Luultavasti silleen jättäminen olisi
jäänyt niille sijoilleen, ellei Heidegger olisi nostanut sitä
1900-luvun filosofian näyttämölle. ”Olioiden silleen jättäminen
(Gelassenheit)
ja avoimuus salaisuudelle eivät tapahdu koskaan itsestään. Ne
eivät ole satunnaisia. Molemmat onnistuvat vain jatkuvan rohkean
ajattelemisen myötä. (…) Mietiskelevä ajatteleminen vaatii
meiltä, että antaudumme sellaiselle, mikä ei ensi silmäyksellä
ollenkaan sovi kuvaan.” Samaa sanoo Suzuki: ”Merkittävimpien
zeniä luonnehtivien ominaisuuksien joukosta löydämme nämä:
hengellisyys, ilmaisun suoruus, piittaamattomuus muodosta tai
vakiintuneista käytännöistä sekä jatkuva ja lähes hillitön
taipumus poiketa sovinnaisuudesta.”
Silleen jättäminen
vertautuu helposti sikseen heittämiseen, mikä saa toimen ihmisen
selkänikamat paukkumaan ja väkinäisen hien nousemaan kuuliaiselle
otsalle. Tie silleen jättämisen avoimuuteen tapahtuu meditatiivisen
ajattelun myötä. ”Peltotiekeskustelussa” Heidegger kirjoittaa:
”Ehkä silleen jättäminen kätkee korkeimman toiminnan kaikista
maailman toiminnoista ja ihmissuvun tekemisistä...” Asioilla on
tapana tapahtua niin kuin ne tapahtuvat luontaisesti Taon suuntaan
kohti vapautta ja luonnollista hyvinvointia. Välttämättömyyksien
edessä ei kannata turhaan touhuta: “Älä toivo asioiden
tapahtuvan niin kuin sinä tahdot, vaan toivo niiden tapahtuvan niin
kuin ne tapahtuvat.” Epiktetos (55–135)
Nyt – itäisen ja läntisen
eetoksen välillä saavutetun konsensuksen jälkeen – on painettava
jarruja tai muutoin saatan sortua mielipiteeseen. Kirjassaan
Filosofisia tutkimuksia (1953/suom.
1981) Wittgenstein kirjoitti lauseen: ”Filosofia
jättää kaiken ennalleen.” Siitä saakka tuota arvoituksellista
lausetta on yritetty tulkita suuren hämmennyksen vallassa. Monet
ovat sitä mieltä, että filosofi ei esittänyt siinä mielipidettä
ja yhtä monet ovat sitä mieltä, että filosofi ei siinä
ylipäätään sanonut sitä mitä sanoi. Stanley Cavell on pohtinut
tarkoittamisen ja sanomisen välistä suhdetta kirjassaan Must
We Mean What We Say? (1999).
Kuinka tärkeää on tarkoittaa, mitä sanoo, vai onko sillä mitään
väliä? Tuleeko kaikki kumminkin sanotuksi tyyliin: mitään se ei
sanonut eikä se jättänyt mitään sanomatta. Niin ennalleen kuin
silleenkin jättäminen avaavat kysymättömän kysymyksen, johon ei
ole vastausta.
Filosofia jättää
kaiken ennalleen.
Ludwig Wittgenstein
Zenillä ei ole mitään
tekemistä mielipiteiden kanssa.
D. T. Suzuki
Olkoon toisilla kaikki
mitä he tahtovat. Itse tyydyn siihen mitä minulla on.
Joshu
Susan Blackmore: Meemit
– kulttuurigeenit, suom. Osmo
Saarinen, Art House 2000.
Martin Heidegger: Silleen
jättäminen, suom. Reijo Kupiainen, niin & näin 2002.
Alain Badiou: Etiikka, Essee pahan tiedostamisesta,
suom. Janne Kurki, Apeiron 2004.
Nonnih. Sulle sitten on tuolla meemi, somen puolella eli fesessä.
VastaaPoistaSitten mietin miten saataisiin Alavus lager-olut levitetyksi kaikkialle Pohjanmaalle. Siinä on komia Alavuden vaakuna, siis tervatynnöriä kannattelevan karhun kuva!
Paneudun itse olemisen mysteeriin heti kunhan tässä kerkiän.
Paitsi että nyt on otettava tauko ajattelussa. Harkitsen jouluna vege-ruokalistan keräämistä, joka olisi lapsille erittäin hyödyllinen.
VastaaPoistaJos syövät hyvin ja kevyesti, niin eivät sitten ole koko ajan niskassa vaatimassa lähtemistä sinne tai tänne, saati sitten leffojen katselua tai muuta yhtä vaivalloista. On tärkeää että myös isovanhemmat viihtyvät.
Ajatukset kyllä tekeytyvät koko ajan vaikka en mitään ajattelisikaan saati sanoisi. Se noissa silleenjättämisissä on parasta.