Taidekriitikko
työskentelemässä – maleksimassa näyttelyn vaiheilla, Louisiana
Museum of Modern Art 1993.
Vielä 1970-luvulla
kulttuuripiireissä oltiin sitä mieltä, että taiteilijan ei ole
soveliasta ryhtyä kirjoittamaan taidekritiikkiä. Taidekriitikoista
oli kuitenkin noihin aikoihin pula, joten monet kirjoitustaitoiset
taiteilijat ryhtyivät tehtävään lisätienestin toivossa. Itse
sorruin houkutukseen 1980-luvulla. Pari vuosikymmentä kiersin
kotimaan ja Euroopan taidemuseoita ja -gallerioita taidekriitikkona –
kamera kaulassa, pressikortti rintapielessä ja muistilehtiö
kädessä.
1990-luku oli
taidekriitikkojen kulta-aikaa, lukuisat lehdet tarvitsivat runsaasti
artikkeleita ja kritiikkejä. Yleinen mielikuva kriitikoista oli
eräänlainen nomadilauma, joka vaelsi maasta ja näyttelystä
toiseen nauttien päivisin lounasta museoväen kanssa ja rellestäen
iltaisin taiteilijoiden kanssa. Ehkä se ei aivan väärä mielikuva
ollutkaan, tosin ani harvoin tein tuttavuutta kritiikkini kohteena
olevien taiteilijoiden kanssa. Tietenkin Suomen taidemaailmassa vielä
tuolloin kaikki tunsivat toisensa.
Ensimmäisen kritiikkini
kirjoitin Karel Appelin näyttelystä Firenzessä 1985 ja viimeisen
Carl-Henning Pedersenin näyttelystä Kööpenhaminassa 2003. Siihen
väliin mahtuivat niin Picasso, van Gogh, Miro, Strindberg, Jorn,
Beuys, Kiefer, Kirkeby, Baselitz kuin monet muutkin ulkomaiset ja
kotimaiset mestarit. Olen yhä SARVin (Suomen Arvostelijain Liitto)
ja AICAn (Kansainvälinen Kriitikkojen Liitto) jäsen. Se takaa
edelleenkin vapaan pääsyn näyttelyihin, ja usein tarjotaan
lounastakin – ei toki kotimaassa. Mutta kriitikkojen kulta-ajat
ovat ohi. SARVin mukaan vain muutama kriitikko tulee nykyään
työllään toimeen.
Kritiikin kadottua
mediasta on myös ”kriittinen asenne” hävinnyt lähes tyystin
taidekokemuksesta. Nykyään meille kelpaa taiteeksi mikä hyvänsä
ja kriittisyyden tilalle on tullut häikäilemätön ”tykkäämisen
asenne”. Uuden taiteen perehtymistä ja vaivannäköä vaativat
teokset ovat korvautuneet ”taidekkeilla” – taiteen näköisillä
helpoilla taide-esineillä.
Tässä on nähty
positiivisiakin piirteitä. Kokeilevan taiteen kehityksen esteeksi
nousi suomalaisessa taidemaailmassa vallinnut tilanne, jossa
”viralliset taiteilijat” ja ”viralliset kriitikot” veisasivat
samaa virttä. Vain ani harvat uskalsivat nousta ”virallista
näkemystä” vastaan. Kaikki halusivat (ja haluavat) kirjoittaa
samoista ”virallisista teoksista”. Eikö tällainen käytäntö
ennemminkin yksipuolista taidepuhetta, kysyy Marissa Mehr Kritiikin
Uutisten (3/2015) pääkirjoituksessaan.
Baudelairen mukaan
ihanteellinen kriitikko on näyttelyissä maleksija, joka avaa
mahdollisuuksia taiteen kokemiseen. Kriitikolla on oltava kyky
ylittää yhä uudelleen taideteosten luontainen ominaisuus vastustaa
tulkintoja. Nykyiset näyttelyntoiminnan muotikäytännöt
”sisällöntuotanto ja ”yleisötyö” ovat vuosikymmenessä
peittäneet lähes kaiken sen, mitä taidekritiikki 300 vuodessa ehti
avata. Joten myös kulttuurikritiikkiä tarvittaisiin.
Hyvää taidetta on
paljon, mutta näkeekö sitä enää kukaan!
Ilmestynyt kolumnina
Ilkassa 25.11.2015.
Lisähuomioita:
Usein kuulee sanottavan,
ettei taidekritiikki ole mihinkään kadonnut, se on vain muuttanut
muotoaan – mennyt nettiin. Mutta samalla taidekritiikin status on
kärsinyt täydellisen romahduksen – myös kriittinen asenne on
kadonnut netin uumeniin. Yksikään taiteilija ei jännitä, mitä
jossakin nettisivuilla kirjoitetaan hänen näyttelystään,
konsertistaan, kirjastaan tai ylipäätään mistään. Se on aivan
saman tekevää. Ei nettikirjoituksista piittaa myöskään museot,
galleriat jne. Yleisön nähtäväksi asetellaan edelleenkin vain
lehtikirjoittelun tuloksen – olivatpa ne millaista tuubaa hyvänsä.
Kuka kantaa huolta
taiteellisesta tasosta, kysyy musiikkikriitikko Wilhelm Kvist
Kritiikin Uutisten (4/2014) haastattelussa. Ei kukaan, pitäisi
vastata. Kuvataiteen näkökulmasta katsottuna tuntuu kuitenkin, että
klassisen musiikin maailma on ainoana taiteenlajina säilyttänyt
kriittisen asenteensa ja pyrkimyksen korkeaan tasoon. Muiden
taiteiden osalta ”taide” sana täytyy kirjoittaa jo sitaateissa.
Käsite taide ei kysyttäessä tuo enää juuri kenenkään mieleen
yksittäistä taideteosta, vaan jotakin hämärää kolmiulotteista
”installaatiota” joka tapahtuu jossakin erityisessä tilassa ja
erityisessä valaistuksessa. Kultakuumeen radio-ohjelmassa
(19.11.2015) asiantuntija sai vaivoin puristettua kuuluville taiteen
määritelmän: ”se on tunnelman luomisen väline”.
Ja näin tarina jatkuu:
Nykyään on jo yleistä, että rakennussuunnittelussa on
arkkitehtien joukossa myös erityinen tunnelman luomisen
ammattilainen. Siis joskus muinaisina aikoina tuota ”tunnelmoijaa”
kutsuttiin taiteilijaksi. Kuvataide on taantunut tunnelmoinniksi ja
kaikki muut taiteet viihteeksi. Poikkeuksena on yhä tuo ärsyttävä
klassinen musiikki – eikö olisi jo korkea aika viihteistää ja
tunnelmoistaa sekin. ”Ei ole väärin nauttia viihteestä!”
”Viihdytä itsesi hengiltä!”
Jo mainitussa
haastattelussa Kvist kaipaa jopa valtiota apuun taiteen kritiikin
pelastamiseksi. ”Valtio käyttää valtavasti rahaa yritystukiin ja
ylläpitää kaatumassa olevia yrityksiä. Olisi tärkeätä
keskustella siitä, mihin valtio varojaan käyttää.” Mutta kuten
Kvistkin myöntää, ”tunnelmointi” on levinnyt kuin rutto
kaikkialle ja taiteen tuottajat ovat alistuneet suurten yleisömäärien
metsästykseen. Jos me emme tarvitse enää taidetta, niin emme me
tarvitse taidekritiikkiäkään.
Kritiikin Uutiset on niin
hyvä ja aidosti kriittinen lehti, että sitä kannattaisi lukea
muidenkin kuin noiden keskuudessamme zombeina liikkuvien
kriitikoiden.
Olen aikaisemmin
käsitellyt samaa teemaa blogissani Mitä tapahtui
taidekritiikille (2011).
Siinä taidekritiikin
vaiheita tarkastellaan Octavio Pazin artikkelin Läsnäolo ja
nykyhetki: Baudelaire taidekriitikkona (1967) näkökulmasta.
Ehkäpä
juuri tähän samaan harhaan ei-esittävästä taiteesta eräänlaisena
merkkien kielenä, jota sen salat selvitettyään saattaisi lukea
kuin avointa kirjaa, perustuu myös taidekritiikin kaikkitietävyyden
harha. (…) Me olemme buddhalaismunkin tavoin yli sata
vuotta uneksineet modernismista ja heränneet yhtäkkiä karmea
epäilyksen vallassa, oliko se sittenkin vain unta, eikö silmämme
koskaan avautuneetkaan – eikö mikään ole muuttunut. Pazin mukaan
tämä paradoksi on riivannut koko modernia taidetta ja varsinkin sen
kritiikkiä koko 1900-luvun ajan. ”Kenties ainoa vastaus”,
kirjoittaa Paz, ”on nousta pystyyn ja lähteä uudelleen liikkeelle
etsimään läsnäoloa, ei niin kuin mitään ei olisi tapahtunut,
vaan niin kuin olisi tapahtunut kaikki – tuo kaikki joka on yhtä
kuin ei-mitään.”
”uudelleen liikkeelle etsimään läsnäoloa, ei niin kuin mitään ei olisi tapahtunut,
VastaaPoistavaan niin kuin olisi tapahtunut kaikki – tuo kaikki joka on yhtä kuin ei-mitään.”
Vein eilen kirjastoon Jaakko Hämeen-Anttilan Usko nimisen kirjan. Hän on kääntänyt
mystikkorunoilijoita ja tämähän se onkin paradoksaalista: Myäs hän sanan käyttäjänä kirjoittaa sanan symboliarvosta ja että olennainen on vailla sanan verhoa -siis sanoittaminen on sanoittamattomalle mahdotonta. Mutta ettei ei-mitään? Kaikki yhtä tyhjän kanssa?
Paz viittaa tuossa modernin taiteen "ihmeeseen", jossa kaikki tapahtui vaikka me emme sitä huomanneet, ikään kuin ei olisi tapahtunut mitään. "Oliko se sittenkin vain unta, eikö silmämme koskaan avautuneetkaan." Mikään ei muuttunut, mutta meistä tuli tällaisia zombeja!
PoistaSeppo, Johanna,
VastaaPoistaminulla kyllä alkaa olla sellainen loppupäätelmän aika, että koko instituutio, niin luova kuvantekeminen kuin siitä kirjoittaminenkin on loppunut. En usko että kumpiakaan on enää tulevaisuudessa. Ehkä jotain pientä joissain etelän kaupungeissa, mutta ei mitään, jolla olisi merkitystä tai josta keskusteltaisiin.
Taide ja kulttuuri marginalisoituvat lopullisesti. Siinä puhuu myös poliittinen tahto. Kyllä semmoinen tahto on aina ollut, nyt se vain on vallassa. Vastustusta yksinkertaisesti ei ole tarpeeksi eikä sillä sillä tavalla ole enää merkitystä. Jotkut isot rahastot pitävät jonkin aikaa vielä yllä jotain, mutta eipä siitä sitten ole, kun yleisö tottuu käymään messuilla ja megakonserteissa.
Näinhän se on. Nykyään kulttuurin tärkeydestä paasaaminen tarkoittaa jotakin muuta kuin taiteita. Kun muistelee menneitä aikoja kun esim. näyttelyn tiedotustilaisuudessa oli kymmeniä median edustajia ja lehdet täynnä juttuja, niin ei sitä todeksi usko. Unta sen on täytynyt olla!
VastaaPoista