Marcel Duchampin mittalaitteita
todellisuuden lopulliseksi kalibroinniksi. Rooma 1983. Kuva SJT.
En
ole lakannut maalaamasta. Jokaisen maalauksen täytyy olla olemassa
ajatuksissa ennen kuin se siirretään kankaalla ja se menettää
aina jotain kun se maalataan. Näen maalaukseni mieluummin ilman
tuota samentumista.
Marcel
Duchamp
Toisinaan
näen sen ja sitten maalaan sen, joskus taas maalaan sen ja sitten
näen sen.
Jasper
Johns
Varsin erikoinen on tuo
Duchampin lausunto. Vitsikään se ei voi olla – ei kukaan kerro
noin tylsää vitsiä. Omituiselta tuntuu ajatella, että ylipäätään
kenenkään ajatuksissa olisi valmiita maalauksia, jotka voitaisiin
siirtää kankaalle. Vaikka olisikin olemassa jokin ”kirkkaiden
ideoiden maailma”, ei se voisi olla kenenkään ajatuksissa, sillä
havaintojen ja tiedostuksen epämääräisyys samentaisi sen. Tuskin
Duchamp sellaiseen kuitenkaan uskoi, hänhän valmisti myös omat
artefaktinsa tosiolevaisen ”sumean maailman” tykötarpeista. Hän
jos kuka tiesi, että ”todellisuus” on varsin suhteellinen
kokemus, jossa on tilanteesta riippuen läsnä- tai poissaolevia
esineitä ja olioita milloin minkäkinlaisen havainnon kirkastamana
tai sumentamana – mutta itse todellisuutta ei ole missään.
Jasper Johns kuvaa
maalarin ja näkijän tilannetta tokaisussaan huomattavasti
osuvammin. Maalarilla saattaa olla ideoita ja visioita maalauksen
tekemiseksi, mutta maalausprosessin myötä alkaa hahmottua,
millainen maalaus intentioiden sekamelskasta on tulossa. Maalaus on
valmis maalaus vasta maalattuna. Johnsilla on toinenkin sanallinen
ilmitulema, joka sopisi vaikkapa Duchampin ohjenuoraksi: ”Ota
objekti. Tee sille jotakin. Tee sille jotakin muuta!”
Miten ylipäätään
voidaan kokea aitoja mielenliikutuksia taideteosten äärellä,
vaikka hyvin tiedetään taiteen olevan mielikuvituksen tuotetta –
fiktiota. Fiktion paradoksin mukaan todellisuuden tapahtumat saavat
täyttymyksensä todellisuudessa, mutta taideteos jää aina
pelkästään tapahtumisen ja täyttymyksen lupaukseksi. Vai voisiko
kuvitella, että taidekokemus – esteettinen elämys – on jo
itsessään täyttymys. Dewey sanoi ovelasti, että taideteos ei
roiku seinällä kuten hattu naulakossa.
Kuilu fiktion ja
todellisuuden välillä on harhaa, sillä suurin osa
todellisuudestakin on fiktiota. Todellisuudessa tapahtuu kaikkea sitä
mitä todellisuudessa tapahtuu, mutta monet ilmiselvätkin
todellisuuden ennakoinnit ja aihiot jäävät toteutumatta.
Hartaimmatkaan toivomukseni, suunnitelmani tai rukoukseni eivät
todellistumisen prosessissa mitään paina. Maailma ei
mielipiteistäni piittaa. Tämäkin nykyhetki sateisena kesäkuun
viimeisenä aamuna on painumassa fiktion puolelle.
Todellisuus todentuu
havainnossa – havainnon ulkopuolista todellisuutta ei ole
olemassakaan. Jopa yksittäinen havaintokin on illuusio –
havainnoija on joka hetki eriasteisten havaintojen (ilmentymien)
ristitulessa. Kokonainen havaintojen tsunami vyöryy ylitseni ennen
kuin ehdin minkäänlaiseen tiedostukseen – ja kun olen lopulta
mielipiteenmuodostuksen kynnyksellä – kukonaskeleen päässä
väärästä johtopäätöksestä – on tilanne jo lopullisesti
karannut ymmärrykseni tavoittamattomiin.
Taideteosta maalaava
maalari seisoo staflioineen kahden kuilun partaalla fiktiivisen ja
todellisen maailman välimaastossa. (Kuvanveistäjä ja graafikko
ovat välineellisyyteensä sidottuina jossakin muualla, ja maailman
ilmentymisiä kuvaavat videoijat, käsite- ja koostetaiteilijat eivät
ole ehtineet samalle seutukunnallekaan.) Mitä siellä tapahtuu? Siitä on hyvin
vähän kuvauksia ja luotettavaa tietoa vielä vähemmän.
Taiteilijoiden työhuoneet ovat salaperäisiä paikkoja, jossa
omalaatuiset tavarat ja työvälineet, luonnokset ja valmiit teokset
ovat joutuneet eräänlaiseen dynaamiseen epäjärjestykseen. Mitään
johtopäätöksiä ei voi vetää, sillä erilaisia työhuoneita on
yhtä paljon kuin on taiteilijoitakin. Mutta paraskaan työtila ei
riitä, vaan taiteilijan – eritoten maalarin – on päästävä
välillä jonnekin muualla työskentelemään. Matkustettava vaikka
maailman ääriin.
”Vaikeinta maalarin
työssä on päästä työhuoneelle”, sanoo Arakawa eräässä
haastattelussa. ”Useimmiten menen studiooni, kun en halua mennä
sinne. En ymmärrä sitä. Useimmiten en halua mennä sinne
lainkaan!” Työhuoneelle menemisen kynnystä madaltaakseen Arakawa
ja partnerinsa Madeline Gins kehittivät heliumvyön, joka kohotti
taiteilijan jalat irti maasta. Lisäksi Arakawa oli saanut visun
neuvon Duchampilta: ”Taiteilijaksi ei tulla pelkästään
maalaamalla tauluja!”
Reinhardt – jolta tämän
jutun otsikkokin on lainassa – sanoo maalaavansa vasta sitten, kun
tähdelliset asiat on hoidettu eikä ole enää mitään muuta
tehtävää: ”Kun posti on luettu ja kirjeisiin vastattu, laskut
maksettu, asunto ja työhuone siivottu, lapset pakattu kouluun tai
leirille, vaimo päästetty ostoksille, kun on syöty, käyty
vessassa, otettu aamu-, keskipäivä- tai iltapäivänokoset, vailla
ahdistusta, erilaisia kipuja, nautintoja, keskeytyksiä, esteitä,
haittoja.” ”Kun lopulta ei ole kertakaikkiaan mitään syytä
olla työskentelemättä. Silloin juuri on ihanteellinen hetki
aloittaa.”
Tuo kaikki on niin totta,
ettei siihen ole mitään lisäämistä. Ulkomaailma – todellisuus
– tekee taiteilijan elämästä helvetin. Reinhardtin mainitsemat
päivän toimet – arkipäivän rutiinit – kestää miten kuten.
Mutta se ei riitä, ei toki. Puhelin soi, ulkomaailma kutsuu. On
kokouksia, palavereja ja muuta joutavaa. On pidettävä kirjanpitoa,
maksettava laskuja, hoidettava käsittämätön määrä juoksevia
asioita. Ja lopulta on kuoltava.
”Se on naurettavaa”,
vakuuttaa Arakawa. Taiteilijat eivät kuole, se on silkkaa faktaa
eikä mitään fiktiota. Keskusteluun puuttuu myös Gins: ”Kuolema
on vanhanaikaista. Aikanaan ihmiset sanoivat, että ihminen ei voi
lentää. Katsokaa nyt, taivas on sakeanaan lentäviä ihmisiä.
Ihmiset ajattelevat, että heidän täytyy kuolla. Mutta entä
huomenna?” ”Mikään tässä maailmassa ei ole hyväksyttävää,
niin kauan kuin olemme kuolemaan tuomittuja.” lisää Arakawa.
Taide ei yksin tätä
ongelmaa ratkaise, niinpä Arakawa & Gins päättivät uudistaa
myös arkkitehtuurin. Aivan uudenlaiseen asumiseen tarvitaan
totaalisesti toisenlaista arkkitehtuuria, jopa ”torakat osaavat
käyttää paremmin nykyisiä taloja kuin me ihmiset”. Nykyisessä
elämänmallissa ”elämä on sairaus, ja maailma on sairaala.”
Nöyrästi me popsimme lääketehtaiden lanseeraamia lääkkeitä
lääkkeiden aiheuttamiin sairauksiin.
Arakawa & Gins loivat
uuden rakentamisen utopian ja filosofian: “Reversible Destiny: We
Have Decided Not to Die.” Päämääränä ei ollut vain parempi
suunnittelu ja miellyttävämmät elinolosuhteet, vaan lopulta
ikääntymisen pysäyttäminen ja ikuinen elämä. Täydellinen talo
taiteellista työskentelyä ja itseään tiedostavaa iänkaikkista
elämää varten.
Elämä
on täynnä epätoivoisia hetkiä, mutta jos sinulla on voimaa
ajatella, kaikki on mahdollista.
Arakawa
Ad Reinhardt: Taide
taiteena, valikoituja kirjoituksia, Vapaa Taidekoulu 1995.
Arakawa: I am looking
for a new definition of perfection,
Artnews 5/1980.
No otetaan nyt se Duchampin idea. Mielikuvitella osaa tietysti kuka tahansa. Sitä ei sitten kukaan muu kuin se ihminen itte osaa sanoa kuinka pahasti maalaaminen sumentaa alkuperäistä mielikuvaa, joka sijaitsee aivoissa.
VastaaPoistaSitten voi ajatella aivan toiseen suuntaan, mennä n.k. todellisuuteen. Siitä on helppo raapaista osa ja rajata se tauluksi ja esittää tuotantona.
Tuossa on kaksi mallia. Elä hihkaise heti, vaan kääntele ja vääntele.
Pahinta tuossa skenaariossa on tietysti että ihmisestä tulee jonkinmoinen tehdas ja se pakkotahtisena jatkaa niin kauan kuin ylipäänsä elää ja yleisö kuolee haukottelemiseen.
John Dewey käsitteli asiaa opuksessaan Art as Experience, paitsi että ne kirjan luvut ovat opiskelijoiden raapustamia luentomuistiinpanoja. Kannatan pragmatisteja ainakin johonkin määrään.
Olen tätä pohtinut, kun olen maalannut 7-vuotiaan kanssa tauluja hänen uuteen huoneeseensa. Hän tietää tarkalleen, mitä milloinkin on maalattava, mikä suuresti hämmästyttää minua. Minun mielikuvituksessani ei ole sellaisia kuvia, jotka voisi siirtää esim. maalaukseen. Puhuisinkin mieluummin mielenmateriasta kuin mielikuvista. Toisaalta, kun yhtenä päivänä en tiedä miten maalata tai kirjoittaa, niin seuraavana päivänä se saattaa olla helppoa kuin heinänteko. En tiedä, miten sekään on mahdollista. Meillä ihmisillä on erikoinen kyky kokea jonkin objektin viittaavan johonkin toiseen objektiin, siis ryhtyvän jonkin poissaolevan objektin kuvaksi. Mutta kaikki objektit eivät näin toimi, esim. jokin auto ei ryhdy jonkin toisen aivan samanlaisen auton kuvaksi. Tämä vasta erikoista on. Parasta olisi jos taideteokset viittaisivat vain itseensä, esittäisivät vain itseään kuten pihassa oleva auto. Mutta eihän se käy, aina on niitä jotka tietävät paremmin kuin minä, mihin kaikkeen maan ja taivaan välillä minunkin maalaukseni viittaavat. Tämän viittaamisen ja esittämisen voisi jättää kokonaan valokuvien tehtäväksi, joista ei oikein mihinkään muuhun olekaan.
VastaaPoista