Vuoren varjossa.
Taantuvatko Etelä-Suomen kulttuurikaupunkien ”intensiteettikolmion”
ulkopuolelle jäävät taajamat harrastus- ja ulkoilureservaateiksi. Kuva SJT.
Legitiimi
maku ja kansanomainen maku edellyttävät toisiaan, sillä ”puhdasta
katsetta” ei ole helppoa eritellä ja kuvailla ilman vertausta
naiiviin populaariin katseeseen, jota vasten se määrittyy.
Pierre
Bourdieu
Tämän päivän Suomessa
taide – varsinkaan kuvataide – ei todellakaan kuulu kaikille.
Suomalaisessa kulttuurissa ja elämässä kuvataide on tungettu
syvälle marginaaliin. Tutkimusten mukaan Suomen taidemuseoiden
toiminta on heikkoa ja näkymätöntä. Mutta pelkästään
taidemuseoiden vika ei taiteen ja kulttuuripääoman alennustila ole,
vaan syyt ovat syvällä yhteiskunnan rakenteissa. Vaikka juuri
kulttuuripääoman nimiin juhlapuheissa vannotaan. Me emme edes
huomaa naapurimaiden satsausta kulttuuriin – esimerkkinä
kulttuurikaupungista voisi olla vaikkapa Uumaja upeine uusine
taidemuseoineen ja kulttuurikeskuksineen.
Syyksi taiteen
”hiljaiseen vastustamiseen” tarjotaan Pierre Bourdieun jo
1960-luvulla ranskalaisiin kohdistamasta sosiologisesta
tutkintamallista tuttua ”luokkalähtöistä taiteen
vastaanottokokemusta”. Kysymys on mausta – huonosta ja hyvästä.
Suomalaiset sosiologian tutkijat ovat julkaisseet järeän
tutkimusraportin Suomalainen maku
(2014), jossa tarkastellaan
”kulttuuripääoman” eri lajityyppien kulutuskäytäntöjä.
Kuluttajakokijan sielusta
kamppailevat legitiimi ”hyvä maku” ja kansanomainen ”huono
maku”. Bourdieulaiset mauntutkijat näkevät myös suomalaisten
eriytyvän sosiaalisesti kulttuuripääoman kulutuksessa. Perhetausta
– varallisuus ja elämäntavat – mahdollistaa pääsyn ”hyvän
maun kansalaiseksi”. Ne, jotka eivät jo kotioloissaan ole saaneet
”hyvän maun” rokotusta, eivät siihen myöhemminkään yllä,
vaan jurottavat kaiken ikäänsä ”hiljaisina taiteen
vastustajina”.
Tutkijoiden mukaan hyvän
ja huonon maun edustajat eriytyvät selkeimmin juuri kuvataiteen
vastaanottokyvyssä. Huonon maun omaavat näkevät taideteoksessa
vain kuvan eli keskittyvät siihen, mitä se ”esittää”. Kun
taas hyvän maun edustajat näkevät kuvallisuuden ohi taideteoksen
syvimpiin merkityskerrostumiin ja suoraan visuaalisen ilmaisun
ytimeen. He ovat valmiita satsaamaan taiteeseen ja taidelaitoksiin.
Mutta useimmiten sen estävät enemmistönä päsmäröivät
”huonomakuiset”, jotka tärväävät taloudellisen varannon esim.
kilpaurheiluun ja urheiluareenoihin.
Joskus käy toki niinkin,
kuten mauntutkijat toteavat, että arvostetut hyvänmaun taideteokset
siirtyvät – esim. painotuotteina – suuren ”huonomakuisen”
yleisön taiteeksi ja menettää näin ”legitiimin arvostuksensa”.
Tässä päättelyketjussa unohtuu se tosiasia, että taide on myös
valaistumisen ja itsensä ylittämisen tie, joka on kaikille avoin
taloudellisista ja kulttuurisista lähtökohdista huolimatta.
Suomessa on vain muutamassa suurimmassa
kaupungissa ja Mäntässä nykypäivän vaatimukset täyttävä
taidemuseo. Tässä on avautunut Etelä-Pohjanmaan kunnille tuhannen
taalan paikka yhteisvoimin rakentaa nykytaiteen museo, joka täräyttää
maakunnan suoraan kulttuurimaailman tietoisuuteen. Vai toteutuuko
kaupungistumisen myötä akateemikko Ilmari Hustichin jo 1970-luvulla
ennustama uhkakuva Etelä-Suomen kulttuurikaupunkien
”intensiteettikolmiosta” – muun Suomen taajamien taantuessa
harrastus- ja ulkoilureservaateiksi.
Ilmestynyt kolumnina
Ilkassa 22.7.2015
Lisäkommentit:
Maantietieteilijä Ilmari
Hustichin 1970-luvulla laatima ennuste muuttoliikkeen vaikutuksista
kaupunkien kulttuuriseen kehitykseen vaikuttaa yhä pätevältä. Sen
jälkeen on tapahtunut monensuuntaista kehitystä, mutta
kaupungistuminen on vain kiihtynyt entisestään (Tiede 7/2015).
Maaseudulla kaupungit ovat kaukana toisistaan, ja niiden väliin jää
suunnattomia tyhjyyden taipaleita, joiden todellisuus ja tiedostus
jää kokonaan vaeltajan omalle vastuulle.
Tarvinneeko Bourdieun
1960-lukulaista tutkimusmetodia ”luokkalähtöisestä taiteen
vastaanottokokemuksesta” edes kommentoida, eikö se kuulosta
dinosaurusten aikaisten äärivasemmistolaisten kohellukselta.
Suomalaiset tutkijat ovat kuitenkin vielä uudessa tutkimuksessaan
Suomalainen maku (2014)
päätyneet metodin käyttöön. Ehkäpä nykypäivän
”luokkayhteiskunta” ilmenee selvimmin mahdollisuuksissa
kulttuuripääoman hyödyntämiseen. Kotikasvatuksen olemattomat
”taiteelliset virikkeet” – taloudellisista resursseista
huolimatta – tuottavat huonoja taiteen kuluttajia. Varsinkin jos
kouluissakin keskitytään vain ”hyötylaskennallisen”
yhteiskunnan tärkeiksi kokemiin aineisiin.
Monet kirjassa
haastatellut ovat esimerkkejä täydellisestä kyvyttömyydestä
hahmottaa taideteosta tai edes kuviteltua ”todellista maailmaa”.
Nuo ”tyhjyyden taipaleet” eivät avaudu vain erämaissa vaan myös
ihmisten tiedostuksessa:
Luontoaiheet,
jotta niinku Kolilta on maalattu näitä kansallismaisemia ja
muualtakin täältä Suomesta. Ne on semmoset, ne luontoaiheet ja
semmoset, niinku enemmän niistä tykkään. / Joo, mä tykkään
maisemista. Mutta mä tykkään enemmän hienoista valokuvista. /
Vaikka kuumaisema, mikä on piirretty sillain erittäin hienosti,
mikä on piirretty sillain, et se vastaa todellisuutta.
Mikel Dufrenne summaa
asian tylysti: ”Taideteos
ei ilmene esteettisenä objektina moukalle, joka vain silmäilee sitä
välinpitämättömänä.”
Tässä valossa taidelaitokset – erityisesti taidemuseot – ovat
tärkeitä tietoisuuden ja sivistyksen tuottajia. Taidemuseot voivat
tuottaa eri alojen – taiteiden ja tieteiden – synergiaa tavalla,
johon muut laitokset eivät ohjelmallisten linjauksiensakaan vuoksi
kykene. Esteettinen kokemus ei ole vain arvokas keino itsensä
sivistämiseen, vaan siitä on hyötyä myös taloudelliseen
menestykseen tähtäävissä toimissa.
Sellaisia taidemuseoita,
joissa on pysyvästi esillä myös oman asuinalueen kuvataidetta, on
Suomessa vain harvoja – jos nyt lainkaan. Asiaa hämärtää
entisestään median ja ”asiantuntijoiden” ylläpitämä
”virallisen taiteen mielikuva”, ikään kuin olisi olemassa
salaiset taiteen koodit, jotka toteutuvat sitä paremmin mitä
lähempänä ollaan kuvitellun ”keskuksen piiriä”. Kuvataiteen
asema on Suomessa lähinnä teeskentelyn asteella. Tällaisessa
tilanteessa kulttuurista ja sivistyksestä puhuminen on juuri tuota
Dufrennen mainitsemaa ”välinpitämätöntä silmäilyä”.
Teoksessa
avautuvaa totuutta ei voi milloinkaan vahvistaa tai johtaa mistään
aiemmasta. Aiempi tulee teoksen ansiosta kumotuksi yksinoikeutetussa
todellisuudessaan. Tämän vuoksi sitä mitä taiteessa säädetään
ei voi koskaan punnita eikä korvata käsiteltävissä tai
käytettävissä olevan avulla. Säätäminen on ylijäämää,
lahjoitus.
Martin
Heidegger
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti