Oli juhla ja
juhannusilta.... Kuva SJT.
Kuvitteellinen
keskikesän ilta ja yö tuntemattoman erakkoeläjän elämässä
pragmatistisen filosofian näkökulmasta.
Päivä on harmaa ja
sateinen, ja jatkuu samanlaisena iltaan saakka. Suuret pihakoivut
nuokkuvat uupuneina koko alkukesän kestäneen tuulen pelmutuksesta.
Ruoho on pitkää ja märkää. Saskatoonit ovat jo kukkineet, samoin
kirsikkapuut, mutta mustaselja ei kuki vielä pariin viikkoon.
Kukkiko mustaselja viime vuonna tähän aikaan, kysytään joka
juhannus kuin Viime vuonna Marienbadissa. Vaan kukaan ei
muista, vaikka sen hahmo 6–7 metrin korkuisena hallitsee koko
pihatienoota. Jos nyt pihapiiriä voi tienooksi kutsua, vaikka
laskisi näköetäisyydellä olevat naapuripihatkin mukaan.
Oleva moninaisuudessaan
muodostaa tienoon, jossa oliot oleksivat olemisessaan! Näin
filosofia huolimattomasti siteeraten on saatu kaikki havainnossa
todentuva samaan olemisen piiriin – sisäavaruuteen, kuten Rilke
sanoisi. Juhannuksena siitä tulee mieleen kotiseutu – kotikontu –
jossa lapsuuden kesäpäivät kuluivat tienoon rajoja etsien ja
laajentaen. Vaan äkkiä tulivat vastaan maailman rajat ja
rajattomuus – tiedostuksen kiivaus ja uupumus. Joskus 1980-luvulla
kirjoitin muistikirjaani: ”Maailma tulee tulevaisuudesta; ja me
olemme matkalla kohti sen tulemista.” Nyt on aika nollata tuokin
harhaluulo: emme me mihinkään matkalla ole! Päivitetään se:
”Maailma tulee tulevaisuudesta; ja me tänne suin päin viskatut
olemme osa sen tulemista.” Pragmatistit ovat hylänneet
”annettuuden myytin”, joten pitäisikö tuo ”tulemisen
myyttikin” heivattava turhana painolastina tiedostuksen
kirkkaudesta. Vaikka eihän maailma
vieläkään valmiiksi ole tullut?
Elämä on lahja,
sanotaan, vaikkakin se useimmiten on puutteellinen ja vikaantunut,
niin lahja kumminkin. Jos sellaisen saisi vaikkapa joululahjaksi,
niin pikaisesti se palautettaisiin takaisin myymälään takuuseen
vedoten. Vaan elämällä ei ole takuuta eikä sen puoleen
käyttöohjettakaan. Vailla ohjeistusta sen kummemmin suunnasta kuin
päämäärästäkään on ihmispolon vaelluksensa aloitettava.
Toisista kanssaihmisistä voi päätellä itsekin olevansa
samankaltainen arvoitus ja kummajainen olevaisten moninaisessa
joukossa. Tietämättömyytensä hämmentämänä on tehtävä
valintoja ja päätöksiä. Vain ani harvat asiat onnistuvat ensi
yrittämällä – jos milloinkaan. Sattuman satoa ympärillään
silmäillessään täytyy olla päästään vialla, jos siinä
kaaoksessa on jotakin johdatusta ja järkeä näkevinään.
Epäonnistumisien ja
turhautumien sarja elämän kaaressa on loputon. Karmeita virheitä
on tullut tehtyä – syvä häpeän puna poskilla niitä on
muisteltava. Olo ja elo kohti laajenevan tienoon rajoja on
sattumanvaraista, tulvillaan katkeraa ironiaa ja katteettoman
myötätunnon – solidaarisuuden – kaipuuta. Toisinaan
johtotähtenä on tunne ja toisinaan järki – ja lopulta
pseudotieteilijöiden näppärä yhdistelmä, ”tunneäly”. Mutta
johtopäätös on ankara. Tunnetilat – emootiot – eivät ole
sisäisiä tiloja, vaan ympäristön – tienoon – tapahtumia
(Dewey 1980). Toisaalta usein kuulee sanottavan, että pelko tuntuu
vatsassa, mutta eiköhän sekin ole kaukana tienoon laitamilla –
syrjäseudulla.
Mielipiteet, käytännöt
ja luontumukset tulevat apuun kaaoksen näennäisessä
jäsentämisessä. Ilman niitä – suoran kokemisen armottomassa
paahteessa – emme kestäisi järjissämme päivääkään. Minkä
tahansa ilmiön ja ilmenemisen syyksi riittää, että siitä saadaan
muotoiltua mielipide. Se riittää! Edes filosofia ei pyri ”modernin”
jälkeisessä maailmassa totuuteen, riittää kunhan tarpeeksi monet
– tai edes jotkut – ovat samaa mieltä mistä tahansa asiasta –
olkoon se ”totuus”. Monet löytävät tästä
itsensä, ja jos häpeän rusotus nousee poskille, niin syystäkin. Toki on niitäkin, joiden mielestä filosofia
ilman pyrkimystä totuuteen ei ole enää filosofiaa (Habermas 1983).
Käytännöt kantavat yli
tämänkin juhlan. Juhannussaunassa on jo käyty, lyöty
koivuvihdalla edestä ja takaa, ja jääkylmä juhlaolut on
parhaimmillaan nautinnassa. Lapsuudessani juhlatunnelmaa haettiin
metsästä, koivuja pystytettiin ovipieliin vaikka pihassa jo
ennestäänkin heilui lähes taivaaseen saakka yltäviä koivuja.
Valtavat koivut piirittävät nykyistäkin taloani, mutta
sisäänkäyntien porraspieliä vartioivat tuijat – kesät talvet
tuijien erityisessä suojeluksessa.
”Oli juhla ja
juhannusilta”, laulaa Mauno Kuusisto korvanapissa. Muut
vuotuisjuhlat ovat valmiiksi tulevia täyttymyksen hetkiä, kun taas
juhannus keskeneräisessä kaipauksen tulemisessaan on aina jo
mennyttä, kuten runous niin liikuttavasti osoittaa: ”...ilo, onni
ja unhon huuma, /sua odottaa, sua odottaa /sinä sydän rauhaton,
kuuma.” ”Ei ollut ilta, yö, ei aamukaan. / Niin oli
ihmeen valkeata vaan.” (V. A. Koskenniemi)
Ja grilli käy
kuumana ”valkeassa yössä”, myös naapurien grillit hehkuvat
kuin pätsit. Sakeat savut ja väkevät tuoksut risteilevät ilmassa
– pelkän nenän varassa ei taistelukentäksi muuttuneelta
pihatantereelta enää löytäisi omaa grilliään ja siellä
tirisevää tofunakkia. ”Se, mitä vielä on sanottavissa, on
silkkaa hulluutta”, lukee vanhassa muistikirjassani. Sitä vastoin
lainaankin tähän Oski Kalteen keskikesän tunnelmissa kirjoittamaa
runoa Skip
(2006).
Skip
Olin istunut laitteessa
monta tuntia
onnistumatta
kirjoittamaan riviäkään.
Täytyy olla niin, että
apodiktisuuteen kuuluu
epäilemätön varmuus
annetun olemisesta.
Kunhan tulee arki,
arkipäivä, sanottiin.
Mutta ei sitä tullut,
pelkkiä pyhäpäiviä vain.
Viittä väärinkäsitystä
ei voi pitää kokonaisuutena,
ei vaikka minkälaiset
perkeleet riivaisivat.
Sitten tulivat
tunnetilojen ylivalta, mietiskelyn nautinto
ja harhakuvat
harjoituksen päämäärästä.
Turmeluksen aikaa
leimasivat nurinkuriset käsitykset,
huonot käytöstavat ja
välinpitämättömyys.
Sinun ystäväsi ovat
mielikuvitusystäviä, sanoi äiti.
Minä en tiennyt että
muunkinlaisia olisi.
Paitsi isoisä ja äiti.
Ja isä, sanoi äiti, onhan vielä isä.
No on, mutta isä on
isä, ei se mikään ystävä ole.
Sitten on vielä Rooman
ystävät, amici di Roma,
sanoi Anna-täti, joka
nojatuolimatkaili Roomassa.
Asiassa on monia puolia,
sanoi isoisä. Ja Kauko-setä
alkoi luetella puolia:
äitipuoli, takapuoli,
mummopuoli, käsipuoli,
savipuoli, mielipuoli...
Anna-täti käänsi
sivua; se kahahti terävästi
kuin viikate kuivassa
ruovikossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti