Varhainen aamu on
aurinkoinen, valonsäteet taittuvat suureen ikkunaan ja heittyvät
kirkkaina läiskinä pitkin seiniä. Keitän teen ja katson uutiset
televisiosta, kello on kahdeksan. Uusi hallitus kiihdyttää mieliä,
oppositioon jääneiltä oikeamielisiltä kunnon poliitikoilta tippuu
pelkästä kärsimyksestä hiukset päistä. Että maailma osaakin
olla, mitään muuta se ei sitten osaakaan. Pilvet peittävät
taivaan ja pimentävät huoneet. Jo ennen yhdeksää alkaa satamaan.
Juon teen, syön
kaurarieskaa pitkän siivun, hapankurkun ja yhden tomaatin. Peseydyn
ja tyhjennän suolen. Pesen hampaat. Huuhtelen teelasin. Oliko se
Reinhardt joka sanoi, että vasta sitten, kun ei ole enää mitään
syytä – ei edes tekosyytä – tehdä jotakin muuta, on aika mennä
työhuoneelle ja ryhtyä tekemään taidetta – ryhtyä
taiteilemaan. Menen työhuoneelle, mutta tänään en taiteile.
Tänään ripustan näyttelyn Y-Galleriaan Kyrkösjärven rannalle.
Tulostan listan ja
julisteen. Tarkistan maalaukset ja käärin ne solumuoviin. Kahdeksan
maalausta, enempää ei tähän näyttelyyn tarvita. Työvälineiksi
varaan ruuvitaltan ja pihdit. Matka on niin lyhyt, pari kilometriä,
etten tarvitse eväitäkään. Teetermos on kuitenkin hyvä olla
mukana – voin käydä järvenrannalla meditoimassa. Meditatiivisia
ovat nämä uudet maalauksenikin – aukkoja ajan ja mielen virrassa,
tyhjyyden estetiikkaa ja poissaolevan kauneutta.
Kello on vasta puoli
kymmenen, galleriaan pääsee puolen päivän jälkeen. Radiossa soi
musiikkia vanhasta Euroopasta, kuuntelen sitä. Ch'io mi scordi di
te?, kysyy sopraano Soile Isokoski. Miten tähän on tultu, miten
en saa sinua unohdetuksi? Sitä minäkin ihmettelen, olen ihmetellyt
jo kauan. Ilma alkaa jälleen kirkastua, ei alakaan satamaan. Se on
hyvä se.
Maisemallisen
tilallisuuden tulkintaan on kaksi tietä: läntinen sääntökunta
keskittyy perinteisesti tilan avaruudessa ja tienoossa eksistoivin
(oleskelevien) olioiden (esineiden, pilvien, kasvien jne.)
laskennalliseen esittämiseen. Taustalla lienee Aristoteleen havainto
ja teoria maailmasta, jossa ei ole tyhjyyttä lainkaan – ei edes
avaruudessa. Maailman partikkelit ovat niin tiiviisti kiinni
toisissaan, että niiden väliin ei jää minkäänlaista
väliavaruutta. Reikäkin on näin ollen konkreettinen esine –
tavara. Tyhjyyttä ei voi edes ajatella. Maailmankaikkeus on
näennäisesti erilaisista osasista koostuva kiinteä kompakti
kappale.
Itäinen sääntökunta
perustaa kaiken olevan tyhjän päälle, tyhjyys kannattelee kaikkea
tilassa olevaa. Itse asiassa kaikki tilallisuus on pelkkää tyhjää.
Ei ole olemassa mitään tienoota, horisonttiin saakka avautuvaa
tiedostuksen aukioita, jossa maailma on paljastumisensa tilassa,
kuten Heidegger kirjoittaa. Tienoo on mielikuvituksen tuotetta, halpa
temppu rauhoittaa tuntemattomaan heitetyn orvon piruparan oloa.
Itäisen taiteen päämääränä on tyhjyyden ja poissaolevan
esittäminen – tai pikemminkin poissaolevan paljastumisen
mahdollistaminen. Tyhjyys on kaiken olevan luonut ja tekee itseänsä
tykö.
Voiko näistä kahdesta
ääripään teoriasta sanoa, että ne ovat molemmat päteviä
maailman hahmotuksia. Voidaan sanoa, ja voidaan jättää
sanomattakin. Tällä Tiellä meidän on hylättävä kaikki
oikeat mielipiteet – siis samantien kaikki mielipiteet. Itäisen ajattelun mukaan
mielipiteet kiertävät kuin planeetat totuuden ympärillä. On aivan
sama minkä mielipiteen valitsee, se on yhtä kaukana – tai lähellä
– totuudesta kuin mikä tahansa muu mielipide.
Toki länsimainen taidekin on eksynyt vaihtelevalla menestyksellä tyhjyyden tielle jo renessanssin päivistä alkaen. Joten kaiken sortin välitilan ja välimaaston kulkijaa on kulkijoiden joukossa – luultavasti itsenikin sieltä löydän. Kohtuuden nimissä on todettava, että myös länsimainen filosofia on päätynyt tyhjyyden äärelle. Ontologinen – olemisen olemisena – tutkiminen on filosofian tärkeintä työsarkaa. Mutta mitä olevaisen moneuden – olioiden, kivi- ja kasvikunnan, maan ja taivaan – tuolta puolen on löytynyt. Ei yhtään mitään, pelkkää tyhjyyttä. Ainoa johtopäätös on, että ”olemista sinänsä” ei ole edes olemassa.
Toki länsimainen taidekin on eksynyt vaihtelevalla menestyksellä tyhjyyden tielle jo renessanssin päivistä alkaen. Joten kaiken sortin välitilan ja välimaaston kulkijaa on kulkijoiden joukossa – luultavasti itsenikin sieltä löydän. Kohtuuden nimissä on todettava, että myös länsimainen filosofia on päätynyt tyhjyyden äärelle. Ontologinen – olemisen olemisena – tutkiminen on filosofian tärkeintä työsarkaa. Mutta mitä olevaisen moneuden – olioiden, kivi- ja kasvikunnan, maan ja taivaan – tuolta puolen on löytynyt. Ei yhtään mitään, pelkkää tyhjyyttä. Ainoa johtopäätös on, että ”olemista sinänsä” ei ole edes olemassa.
Kello on vasta puoli
yksitoista. Jälleen taivas vetäytyy sankkaan pilveen, vaan satamaan
se ei silti ryhdy. Radiosta raikaa Suvivirsi.
Panen
radion kiinni ja ryhdyn kuuntelemaan Kurt Weillin ja Bertolt Brechtin
häikäisevää yhteistyön tuotosta Happy
End. Brother give yourself a shove. Sitä
tässä nyt tarvitaankin, kunnon tönäisyä. Tämäkin on
Heideggerin käsitteistöä: taide ikään kuin tönäisee tai sysää
(Stoss)
meidät todellisuuden kätkeytymättömyyden tapahtumaan. Emme
tarvitse edes tuota Kierkegaardin kuulua hyppyä, tarvitsemme vain
taideteoksen antaman sysäyksen, ja olemme kuin taikaiskusta olemisen
paljaassa ytimessä. Se ei ole vain tuolla tai tälle puolen, edessä
tai takana, se on kaikkialla!
Kuorin
perunat. Ovatpahan valmiina, kun palaan ripustamasta. Tofun paistoin
jo eilen illalla, kun se oli alennustuote ”30 % HUOM PÄIVÄYS”.
En ole vuosiin ostanut tofua normaalihinnalla. No, sitä ei tarvitse
tässä kertoa. Kipaisen pikaisesti talon takaa voikukanlehtiä ja
horsmanversoja salaatiksi. Kylmä viima käy edelleen. Mistä sitä
riittää, huomenna on jo kesäkuu. Naapuri kysyy, onko tänään
avajaiset? Mitkä ihmeen avajaiset, minähän olen auki kaiken aikaa.
Happy End
on ehtinyt jo lapsuuteni
suosikkilauluun Surabaya Johnny.
Kello
on jo yksitoista. Pakkaan maalaukset ja muut tarvikkeet autoon.
Kamera, aivan, kamera pitää ottaa. Panen kuvan ripustuksistani
Facebookiin. Sitikka hyrähtää käyntiin kuin suuri kissa. Järveltä
tuulee ankarasti, vain vaivoin saan taulupaketit sisälle Y-taloon.
Vahtimestari näyttää paperia, siihen on pantava nimi alle. Ei
hätää, minulla näitä nimiä riittää. Käytävä on pitkä kuin
ikuisuus. Ikkunoista näen, miten järvi kiehuu puuskittaisessa
tuulessa. Galleria on vähäinen, vain kolme seinää, neljäs
pelkkää ikkunaa. Näyttely on äkkiä ripustettuna. Onko tämä
näyttelyksikin liian vähäinen. Vaan kaikkein vähäisimmistä
ilmiöistä alkaa näkemisen tapahtuminen – havainnon reflektio.
Edelleenkin tärkeintä on se, mitä siinä ei ole.
Näkymättömän estetiikka –
Beauty of Absence, Y-talon Galleria 1.6.–31.7.2015
Ja nyt en muista kuka esitti sen laulun Surabaya Johnny! Pahuksen laulu alkoi soida päässäni. Mulla ei ole kyllä sitä älppäriä, mutta se on ehdottomasti niitä 30-luvun schlagereita, joista Mellerin Arto teki joskus nuorena runokokoelma-seppeleen. Ehkä se oli Lotte Lenya? Oliko?
VastaaPoistaOnnea näyttelylle! Kuulostaa hyvältä tuuliselta paikalta. Niitä riittää.
Lotte Lenya tietenkin. Tässä olen kuunnellut Spotifysta löytyvää englanninkielistä levytystä (2007), jossa laulaa Charlotte Cohn. "Cohn's 'Sailor's Tango' is gorgeous and haunting and her rendition of 'Surabaya Johnny' soars: dynamic and beautiful."
VastaaPoista