Kulttuurikeskus Väven,
oikealla Bildmuseet ja taidekampus muotoilu- arkkitehtuuri- ja
taidekorkeakouluineen.
Kello on 6:30.
Kaupungintalon lipan alla seisoo sadetta pitämässä matkaajia
valmiina lähtemään Seinäjoen Taidemuseoyhdistyksen matkalle
kadonnutta kulttuuria etsimään. Nimenhuudon jälkeen huomataan,
että Hese puuttuu ja Mustonen. Molemmat tulevat viime minuutilla.
Bussi lähtee aikataulun mukaan 6:45.
Sateinen lakeusmaisema
keikkuu ikkunassa juoksevien vesinorojen takana. Vaskiluodon
satamassa tuuli iskee vastaan, sade tulee vaakasuorana. Aamiainen
laivalla, moottorien tärinä tarttuu teemukiin. Sataa edelleen,
vaahtopäät nousevat ja sammuvat lyijynharmaaseen mereen. Horisontti
on kadonnut sumuun. Saariston antama tuulensuoja jatkuu pitkään ja
pitää laivan menon stabiilina, vasta Valassaarten jälkeen tuntee
olevansa meren armoilla.
Laivan kabinetit ovat
tyhjillään. 1980-luvulla seilasimme useasti kumpaankin suuntaan
Artebotnian asioilla – kokoustimme usein laivan kabinetissa koko
matkan ajan. Artebotnia oli Västerbottenin ja Österbottenin
(Etelä-Pohjanmaan) taiteilijoiden muodostama taiteilijaseura – tai
paremminkin taiteilijaryhmä. Pidimme näyttelyitä
rannikkokaupungeissa molemmin puolin Merenkurkkua. Minkäänlaisia
muistiinpanoja ei noista ajoista ja toimista ole olemassa – aivan
kuin outoa unta näkisi. Viimeinen Artebotnian näyttely pidettiin
Västerbottenin museon tiloissa 1985 – taidemuseota ei Uumajassa
vielä ollut. Työskentelin tuolloin Italiassa, joten arvoitukseksi
on jäänyt miksi toiminta loppui kuin seinään. Rahoituksen
hankkiminen ainakin oli vaikeaa kahden maan kansalaisista koostuvalle
yhteisölle.
Nykyään kaikki on
toisin, Uumajan uusi taidemuseo hallitsee taidekampusta, jossa
sijaitsevat myös muotoilu- arkkitehtuuri- ja taidekorkeakoulut.
Kokonaisuus hakee vertaistaan näillä ja millä tahansa leveyksillä.
”Täällä on tällaista ja meillä ei ole mitään”, sanookin
joku matkalaisista synkeällä äänellä. Mistään tuollaisesta me
lahden toisella puolen asuvat niin henkisesti kuin aineellisestikin
takamatkalle jääneet ”itäpohjalaiset” emme uskalla edes
uneksia.
Täällä Länsipohjassa
kohtaavat pohjoisen ja etelän kulttuurit. Tästä maisemasta Torgny
Lindgren löysi eksemplaarin maisemamaalarin Kirjo Lehden ja mystiset
mittasuhteet saavassa tienoossa eksistoivat pylsynsyöjät ja
akvaviitinjuojat. Länsipohjan maisema on juuri se ”oikea maisema”,
sitä paitsi se on aivan samanlainen kuin Itäpohjankin maisema. Tämän ”pohjimmaisen
maiseman” hallitseva piirre on avaruus, mittaamaton tyhjyys
olevaisiksi koettujen elementtien väleissä – mikään määrä
maalia ei riitä tuota tyhjää täyttämään. ”Ja
onhan otettava huomioon kaikki se mitä en ole maalannut” kuten
Kirjo Lehti alias Herman Andersson huomauttaa.
http://seppo-zen-selallaan.blogspot.fi/2009/08/oikea-maisema.html
Aivan joen partaalla kohoava uusi
taidemuseo – Bildmuseet – on huikea kokonaisuus. Itse asiassa
koko joenranta kulttuurikeskus Vävenille – sekin uusi tulokas
tässä maisemassa – saakka on muotoutumassa yhtenäiseksi
kulttuuripuistoksi. Ulkoiselta olemukseltaan silmäänpistävä
puurakenteinen taidemuseo osoittautuu sisätiloiltaan suurenmoiseksi
museoksi. Valoisat näyttelysalit antavat mahdollisuuden
monenlaisille näyttelykokonaisuuksille. Saleista ja käytäviltä
joelle avautuvat suuret ikkunat tarjoavat hätkähdyttäviä näkymiä.
Päänäyttelynä on taidekorkeakoulun
viidennen vuosikurssin oppilaiden loppunäyttely. Valoisaa ja
positiivista taidetta, ehkäpä hieman enemmän tulevaisuuteen
uskovaa kuin vastaavan ikäluokan taide lahden toisella puolella –
eikä ihmekään. Toinen näyttely esittelee kuubalaista nykytaidetta
The Spaces Between / Contemporary Art from Havana. Siitä
myöhemmin.
Uumajan satamassa
synkät pilvet ja puuskittainen tuuli ennustavat paluumatkalle
myrskyä, jota ei sitten tulekaan. Kaikessa rauhassa voivat nälkäiset
matkustajat käydä saaristolaispöydän kimppuun laivan keinuessa
seesteisillä aalloilla.
Kuvat SJT 2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti