Kirjoittaja
suosikkimuseonsa Louisianan veistostarhassa, Humlebæk
2003. Kuvat SJT 1989, 2003.
Ilman
taidetta me taantuisimme nopeasti, ja alkaisimme (taas) syödä
toisiamme.
Taide on yhtä elintärkeää
kuin puhdas ilma, silti sitä ei tarvitse kaikkien ihailla. Riittää
että edes jotkut ovat tietoisia asioiden oikeasta laidasta.
Jotta taiteenystävät
voivat kokea taideteoksia, se vaatii tarpeellisen määrän toimivia
taidemuseoita, joissa on esillä niin uutta kuin vanhaakin taidetta.
Taidemuseon tehtävänä on taiteen muistin ylläpito, sillä taiteen
perinnön tulee säilyä myös tuleville sukupolville, huolimatta
siitä miten ahkerasti tai laiskasti nykypäivän yleisö käy
taidenäyttelyissä. Tulosvastuun vaatimus on levinnyt myös
taidemuseoiden piirin, ja tulosvastuuta mitataan karkeasti
yleisömäärillä. Uusien yleisöjen etsiminen tuntuukin menevän
usein museoiden toiminnassa varsinaisten museaalisten tehtävien ohi.
Nykyään sana museo on
niin huonossa huudossa, että monet museot välttelevät sanan
käyttöä ja jotkut ovat jopa vaihtaneet nimensä ”taide- ja
kulttuurikeskuksiksi”. Viime vuonna kokonainen rypäs maamme
ykkösmuseoita – Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja
Sinebrychoffin taidemuseo – päätti Valtion taidemuseon
säätiöimisen myötä korjata kiusallisen tilanteen. Lopputuloksena
on uusi ja uljas Kansallisgalleria, jossa on kätevästi päästy
eroon molemmista iljetyksistä: ”museo” ja ”taide”.
Suomen Museoliitokin
riemuitsee tutkimuksessaan (2011), että ”museouudistusten
yhteydessä tapahtuvien nimenmuutosten yhteydessä museo-sanan
poisjättäminen museon markkinointi- ja viestintänimestä on
nykyään tavallista, myös silloin kun uudistettu yksikkö keskittyy
pelkästään museopalveluihin”.
Miten ja milloin
museo-sanasta tuli kirosana. Johtavatko Joron jäljet yhä esteetikko
Theodor W. Adornoon, jonka mielestä ”museo” viittaa ikävästi
nykyajalle tarpeettomiin tavaroihin. ”Museota ja Mausoleumia
yhdistää muukin kuin fonetiikka. Museot koostuvat perhehautojen
tapaan taideteoksista.” (Adorno 1967). Yhtäläisellä kiivaudella
Adorno vihasi myös ”lökäpöksyintellektuellin” harrastamaa
jazzia ja ”tuhansien järvien syvänteistä” kumpuavaa
Sibeliuksen musiikkia.
1970-luvulla
museokielteisyys nousi huippuunsa. Aihetta käsittelee Douglas Crimp
kirjoituskokoelmassaan Museon raunioilla
(1990). Suomentaja intoutuu ylistämään
Crimpia ”piikiksi taideinstituutioiden lihassa”. Myös Crimp
lainaa Adornoa, jonka mukaan museon institutionaalinen kuolleisuus
tarttuu myös siellä oleviin taideteoksiin. Nykyään
museovastaisuutta lietsovat ”kansallistunteen” elähdyttämät
nurkkakuntaisuuden apostolit. Ylikansallisen Guggenheim Helsinki
-museohankkeen on nimenomaan pelätty uhkaavan ”kansallista
virallista taidettamme”. Mitä ikinä se sitten onkaan!
Mutta kuten sanottu, me
tarvitsemme taidetta. Ja taiteen kokemiseen me tarvitsemme
taidemuseoita. Taidemuseot ovat kaupunkien sydämissä olevia elämän
keitaita, joissa voi valaista niin itseään kuin maailmaakin. Sitä
paitsi taidemuseoissa on bonuksena asialliset saniteettitilat.
Taide
tavoittelee sitä, mikä on meissä ja tässä maailmassa
tavoittamatonta mutta läsnä olevaa, asioita, jotka ovat olemassa
mutta eivät tule havaittaviksi ilman kykyä katsoa tai kuunnella
maailmaa toisin. Taiteen olemus piilee juuri tässä,
tavoittamattoman etsimisessä. Tapa, jolla kirjoitamme ja puhumme
taiteesta, on siksi merkittävä. Se, kuinka suhtaudumme taiteeseen,
kertoo paljon siitä, millaisia itse olemme.
Sini Mononen
Teksti on ilmestynyt ilman kuvaa ja sitaatteja kolumnina Ilkassa 20.5.2015.
En kyllä usko että me ollaan koskaan syöty toisiamme ihan siis ravinnoksi. Sitähän ne ajattelivat että niin on, kun löysivät Neandertalilaisen, jonka luita olivat jotkut terävät esineet naarmuttaneet.
VastaaPoistaMutta se yksi luuranko on ainut semmoisia naarmuja täynnä oleva. Ei edes siellä Indonesian viidakossa, Papua-Uusi-Guinean alueella ole ollut ihmissyöntiä sellaisena, vaan ilmeisesti jonkinmoisena rituaalina. Eikä siitäkään ole selvää kuvaa, koska ne nykyihmiset vissiin haluavat pelotella länsimaisia ihmisiä.
Muuten kyllä samaa mieltä muistista.