Läpikuratoitua
ja läpidramatisoitua näyttelyseinää. Serlachius-museot 2014.
Kuva SJT.
Kirjoitan tätä
kuvataiteen näkökulmasta, koska kuvataiteen kokemisessa on aivan
omat omalaatuiset käytäntönsä. Pari vuosikymmentä sitten
kuvataiteen kokijan täytyi oppia omana harrastuksenaan näkemään
kuvataidetta. Nykyään asiat ovat toisin, taidemuseoissa ei enää
taiteen kokijaa jätetä yksin teoksen äärelle, vaan katsojan
puolesta on ”taiteen tarinaa” kuvittamassa ja ymmärtämässä
kuraattoreita, näyttelydramaturgeja ja mitä kummallisempia
museoalan ammattilaisia. On koittanut valmiiksi ohjattujen ja
valmiiksi pureskeltujen näyttelykokonaisuuksien aika. Kaiken sortin
oheistieto ympäröi niin taideteosta kuin taiteen kokijaakin. Usein
tämä ”yleisölähtöinen sisältö” – metatieto – on täysin
toisarvoista tai vain pinnallisesti esillä oleviin taideteoksiin
liittyvää. Tarkoituksena on tietenkin kosiskella uutta yleisöä –
nostaa kävijämääriä.
Muutokset tapahtuvat
hitaasti ja ne huomaa vasta kun on liian myöhäistä. Suomen
Taiteilijain näyttelyiden yli 100-vuotisen perinteen katkaiseminen
sentään herätti melkoisen kohun. Huhun mukaan Helsingin Taidehalli
ei olisi edes huolinut suojiinsa suurta yhteisnäyttelyä – se ei
ole nykyään mediaseksikästä. Niinpä Suomen Taiteilijaseura
taipui painostuksen edessä ja valitsi vaihtoehtoista näyttelyä
kuratoimaan Marketta Hailan ja Villu Jaanisoon. Kuraattorit
valitsivat näyttelyyn 12 taiteilijaa seuran hiipuvaa mainetta
kiillottamaan. Mutta mitä tuumivat ne loput 3000 seuran
jäsentaiteilijaa, joilla ei ollut edes mahdollisuutta tarjota
teoksiaan näyttelyyn. Onko kuvataide ajautumassa marginaaliin? Onko
Suomen Taiteilijaseura tullut tiensä päähän?
Vaan jossakin muualla on
toisin. New Yorkin Modernin taiteen museo (MoMA) avasi vuoden
vaihteessa uuden maalaustaiteen näyttelyn The Forever Now:
Contemporary Painting in an Atemporal World.
Näyttely on saanut monet kriitikot ihmettelemään siveltimen
paluuta digitaaliseen maailmaan, jossa hektisellä taideyleisölle ei
ole enää aikoihin annettu aikaa eikä paikkaa pysähtyä näkemään
ja ymmärtämään taidetta. Onko tuon tikunnokkaan kiinnitetyn
karvatukon paluu edes mahdollinen? Onko pensselillä sittenkin vielä
jotakin sanottavaa digiaikana?
Muutamat
vanhat maalarikonkarit, kuten David Hockney, esittelevät yhä
teoksiaan myös museoissa. Hockneyn mukaan syy siihen, että
kuvataiteesta on viime vuosikymmeninä tullut yhä vain ”vähemmän”,
on taidemaailmassa (museot, galleriat, taidekoulut), joka ryntäsi
suin päin käsitetaiteen hetteikköön. Tämän myötä katosivat
perinteisen kuvataiteen merkittävimmät ominaisuudet: kuvallisuus ja
teoksellisuus. Samalla menetettiin hyväksi havaitut
näyttelykäytännöt ja hukattiin mahdollinen ”kuvia näkevä”
taideyleisö. Tilalle houkutellaan kaikin keinoin uutta yleisöä,
jolle kaikki pitää olla valmiiksi selitettyä ja ymmärrettyä.
Toki
vielä periferian näyttelypaikoissa, joissa ei ole varaa palkata
näitä ”kuvakuiskaajia”, näkee vielä suoraan havaintoon
perustuvia ”kunnon näyttelyitä”. Siellä saattaa tavata vielä
taidetta näkevää yleisöäkin.
Me
odotamme, että kuvat esittäisivät jotakin ja psykologia takaisi
kokemisen järjellisen järjestyksen. Mutta virhepäätelmä
ymmärryksestä (tiedostuksesta) passiivisena varantona on nimenomaan
(vanhentuneen) psykologian tekemä. Ikään kuin olisi olemassa jokin
ymmärryksen kylläisyyspiste, johon saakka on turvallista tankata
”asiantuntijoiden” hyväksi tiedostamia havaintokohteita (tietoa,
taidetta ym.). Mutta havaitseminen onkin vastavuoroinen tapahtuma,
joka ei milloinkaan pysähdy mihinkään tiedostuksen pisteeseen.
Ymmärrys on jatkuvaa (valikoivaa) tapahtumista. Akvinon Tuomaan
ajatus silmistä lähtevistä havaitsemisen säteistä ei olekaan
niin hullu ajatus kuin ensin saattaisi luulla.
Me
odotamme, että kuvataide esittäytyisi ilmaisun ”tuttuudessaan”
niin, että asioiden ja olioiden lähes järjenvastainen tuttuus ja
näkymättömyys helpottaisi edes hetken ajaksi. Ehkäpä
Kierkegaardin kuuluisa hyppy ei olekaan hyppy tuntemattomaan, vaan
läpikotaisin tuttuun.
Tekstin
alkuosa (3000 merkkiä) on ilmestynyt kolumnina Ilkassa 14.1.2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti