Sameli Rajalan rakentama
”Dreamachine” näyttelyssä ”Pohjalainen taide”, Seinäjoki
2006. Kuva SJT.
Joskus
joillakin harvoilla, ja suuremmallakin joukolla silloin tällöin,
tietty määrä visionäärisen kokemuksen kirkkautta kuitenkin ikään
kuin läikähtää yli tavallisen näkökyvyn piiriin ja
jokapäiväinen universumi muuttaa muotoaan.
Aldous
Huxley
Aldous Huxleyn
legendaariset esseet Tajunnan ovet
(1954) ja Taivas ja helvetti
(1956) on kirjoitettu jo kuusikymmentä vuotta sitten. Suomeksi
esseet ilmestyivät yhtenä kirjana 2012. Teksteissään Huxley
raportoi meskaliinin avulla valvotuissa oloissa suorittamiaan
”psykedeelisiä matkojaan” tajunnan takaniityille ja
”Antipodisille mantereille”. Huxley ei pidä kokemuksiaan
ylitodellisina harhakuvia, vaan ikään kuin kirkastuneena
havainnoimisen tilana ja tiivistyneenä todellisuutena. Ja vaikka
visionääriset näkymät ovat täyttymyksellisen hurmioituneita,
niin näin ei ole aina. Samaa tietä pääse myös helvetin
painajaisiin, jolloin ”käytännöllisistä yhteyksistään
irrotettu olemisen väkevyys tuntuu uhkaavalta” ja esineiden kiivas
läsnäolo ilmentää vain kaaosta ja kauhua.
Jälkimmäisessä
esseessään Huxley käsittelee keinoja, joilla tajunnan raskaita
ovia voisimme raottaa myös me, jotka emme voi testata laittomia
kemiallisia aineita. Erityisen vaikeaa matkailu tajunnan terra
incognitaan ei ole, jos nyt ei aivan
helppoakaan. Jotkut piipahtavat noilla ”toisilla mantereilla”
satunnaisesti ja toiset reissaavat edestakaisin kuin tuttuun
kaupunkiin. Huxley varoittaa meitä nykyteknologian vempaimien
sokaisemina (siis 60 vuotta sitten!) aliarvioimasta perinteisiä
näkyjä tuottavia materiaaleja, sillä ”ensisijaisen tärkeää on
löytää jokin turvallinen, helppo ja luotettava menetelmä itsensä
ja muiden kuljettamiseksi vanhasta maailmasta uuteen, tuttujen
lehmien ja hevosten maanosasta harjakengurujen ja vesinokkaeläinten
mantereelle.”
Helpoiten
saavutettavissa ovat innovatiivinen taide ja sykähdyttävät
luonnonnäkymät. Erityisesti maisema – niin taideteoksena kuin
aitona tilan, valon ja värin synergiana – tarjoaa hyvät
mahdollisuudet laajempaan havaintokokemukseen. Maisema on jo
itsessään avautuneen mielen tila, jonka dynaamisimmatkin osat
koostuvat lähinnä pelkästä tyhjyydestä. Maalarin työn kannalta
kaikkein tärkeintä maalattavaa ovat juuri nuo objektien väleihin
jäävät tyhjät kentät. Huxley pitää maisemaa
varsin uutena eurooppalaisena keksintönä. ”Euroopassa
maisemamaalaus on kukoistanut vasta neljä tai viisi vuosisataa.
Kiinassa ainoastaan tuhat vuotta, Intiassa ei käytännöllisten
syiden vuoksi milloinkaan.” Huxleyn selitys maiseman myöhäiselle
ilmitulolle on ”maisemarunous” – verbaalinen esitys riitti
pitkään korvaamaan tuon tilallisuudessaan hankalasti hahmotettavan
kokonaisuuden.
Katsoessaan
maisemamaalausta Huxley muistaa (tai jokin ei-minäisyys hänessä
muistaa) ”jyrkät kallionkielekkeet, rajattomat lakeudet sekä
valoisat taivaat ja meret mielen Antipodeilta”. Tässä yhteydessä
on mainittava myös suuria affekteja – mielenliikutuksia –
aiheuttava pohjalainen lakeusmaisema, jossa Huxleyta lainaten ”koko
laaja maisema kumisee tyhjyyttään ja hiljaisuuttaan”.
Muutosvoimaisia
aiheita ovat myös usvapilviin katoava maisema ja jonkin oudon,
väkevän vakaan muodon, kuten sään syömän kiven tai muinaisen,
loputtomasta tuulen kanssa kamppailemisesta vääntyneen männyn,
yhtäkkinen paljastuminen. Ne nimittäin tietoisesti tai
tiedostamatta muistuttavat minua toisen maailman välttämättömästä
vieraudesta ja selittämättömyydestä.
Aldous
Huxley
Välineellisiä
keinoja visionäärisyyden kiihdyttämiseksi ovat hiilidioksidi ja
välkkyvä strobovalo, jota esimerkiksi diskoissa käytetään.
Metsässä – tai jossakin muualla hiljaisessa paikassa –
karjuminen, huutaminen ja laulaminen ovat koeteltuja keinoja
hiilidioksidin määrän lisäämiseen verenkierrossa, ja sitä
myöten ”näkyjen näkemiseen”. Yksinkertaisinta on
meditaatiossakin käytetty hengityksen sääntely ilman mitään
näkyvää melskaamista. Pimeässä ja hiljaisessa tilassa (mieluiten
askeesissa) meditoiminen on takuuvarma konsti, kuten luolamunkit
tietävät. Huxley viittaa Milarepaan ja Pyhään Antoniukseen.
Monet auringonlaskun
aikaan metsäisellä tiellä matkanneet ovat havainneet, miten
lumoavia visioita voi kokea katsoessaan silmät puolisuljettuina
metsän läpi vilkkuvaa auringonvaloa. Näin tapahtui myös Brion
Gysinille 1958. ”Valtava tulva voimakkaita kirkkaita värejä
räjähti silmäluomieni takana, moniulotteinen kaleidoskooppi pyöri
äärettömässä tilassa. Minut oli heitetty ajan ja maailman
ulkopuolelle. Kunnes visio äkillisesti lopahti, kun olimme tulleet
puiden ohi. Mitä minulle tapahtui?”
Tapahtuma jäi
vaivaamaan Gysiniä niin paljon, että 1961 hän rakensi Ian
Sommervillen kanssa rei'itetystä sylinteristä, lampusta ja vanhasta
levysoittimesta ”ensimmäisen silmät kiinni katsottavan
taideteoksen”. Metsäisellä tiellä koettua valoilmiötä
jäljittelevän laitteen nimeksi tuli Dreamachine.
Näkyjän näkijän kissanpäivät olivat koittaneet, ei muuta kuin
napsautti laitteen päälle ja antoi psykedeelisten visioiden lipua
ohi joutavana nuokkuvan tajunnan. Pääsin itsekin kokeilemaan
laitetta, kun Sameli Rajala rakensi Pohjalainen
taide 2006 -näyttelyyn oman
Dreamachine-versionsa.
Erikoinen sattuma
on, että juuri Brion Gysin lähetti Alice B. Toklasille sittemmin
kuuluisaksi tulleen hasiskakkuohjeen. Resepti päätyi myös Toklasin
suosittuun keittokirjaan – Alice B.
Toklas Brownies. Maistoin kerran
Amsterdamissa palasen Alice B. Toklasin kakkua. Ensin sillä ei ollut
mitään vaikutusta, mutta myöhemmin kaupungilla vaeltaessani se
jumitti katseeni yhteen suuntaan kuin ravihevosella. Kaikki asiat ja
esineet olivat suoraan etupuolellani kuin valokuvassa, ja katseeni
seurasi näkymän laidassa kuin kamera yksisuuntaisen maailman menoa.
Olin tyrmistynyt. Ehkä se johtui kokemuksen puutteesta, miten
tahansa, mutta en kaivannut lisää tuollaisia kokemuksia.
Se, että näkee
asiat ”sellaisina kuin ne itsessään ovat”, on puhdasta sanoin
kuvaamatonta autuutta, kirjoittaa Huxley Platonia mukaillen. Tässä
on asian ydin, nähdä asiat sellaisina kuin ne ovat. Se on lähes
mahdotonta ja vaarallistakin. Käsityksemme todellisuudesta on niin
tiukkaan lukkoon lyöty, että sitä ei avaa juuri mikään. Vaikka
todellisuus on vain yhteinen sopimus (kompromissi), ja vaikka se on
joka hetki luotava uudelleen, niin me varjelemme sitä lain,
asetuksin ja sopivaisuusoletuksin, sillä kaikkien tulee olla
kuuliaisia yhteiselle todellisuudelle. Kuuliaisuuden takaamiseksi on
keksitty ruma sanakin: ”yhteisöllisyys”!
Huxley myöntää
ajautuneensa toisinaan runolliseen liioitteluun kuvatessaan ”näkyjen
maailmoita”. Valo on häikäisevän hohtavaa ja pienimmätkin
kivensirut loistavat kuin timantit. Ja vaikka värit hehkuvat
kirkkaina ja puhtaina, ne ovat silti täydellisessä harmoniassa
keskenään. Kaikkialla on jalokiviä, eksoottisia kasveja ja outoja
myyttisiä olioita. Hyxleyn mukaan visionääri ei juuri koskaan näe
mitään ennestään tuttua, vaan ”kaikki on uutta ja
ällistyttävää”. Menneisyys ei ole visiomäärin taakkana, kuten
on laita unennäkijällä.
Muistan erään
aamun lapsuuteni Pahajoelta. Seisoin puutarhan perällä juuri
hakatun halkokasan äärellä. Puiden halkaistut pinnat kiilsivät
kirkkaina ja tuoreen puun pihkainen tuoksu levisi huumaavana.
Auringonvalo sädehti kastehelmissä kuin ensimmäisenä aamuna, sen
luoma tilaton tila oli kaikkialla, myös sisäpuolellani. Esineet ja
maankamara olivat kadottaneet nimensä, ne olivat olemassa vain minun
tahdostani valon ja varjon rajapintoihin vangittuina. Mutta kirjavia
kiviä, eksoottisia kukkia tai tarunhohtoisia olioita en nähnyt.
Perhosta jahtaavalla Mooses-kissallakaan ei ollut minkäänlaisia
haluja ryhtyä pussihukaksi tai vesinokkaeläimeksi. Kaikki oli perin
tavalliseksi havaittua – nyt vain ikään kuin paljastumisensa
tilassa.
Ja vielä yksi tie.
Valveen ja unen rajamailla todellisuuden salvat usein laukeavat ja
minäisyytensä kadottanut minättömyys voi leijua vapaana
todellisuuden takaisissa toisissa maailmoissa. Huxleyn todistuksen
mukaan ”visionääristen kokemusten ja unien välillä on
merkittävä ero” unien tappioksi. Unet ovat eräänlaista
arkitodellisuuden huonoa surrealismia, ja kaiken lisäksi ne ovat
värittömiä tai korkeintaan tylsästi väritettyjä. Tähän en
osaa sanoa mitään. Joskus olen jonkun unen kirjoittanut yöllä
ylös, ja aamulla häpeänpuna poskillani sitä lukenut. Mutta sieltä
rajamaastosta olen joskus onnistunut jotakin kaivamaan.
Unen rajamailla
ilmestyvät
oudot äänet
ja sahalaitaiset kuvajaiset.
Pimeyden
hohtaessa tyhjyyttään
valkeampana
kuin lumi
avautuu
ruosteenpunainen rosoinen onkalo.
Unohdus ja
humala,
unennäkijän
epätodennäköinen valinta.
Epäröinnin ja
tunnistuksen hetkellä
havainto
vetäytyy paljaana
aavemaisen
puuntyngän suojiin
kiinnittämään
suuren erehdyksen
lahoon
kantoon.
Runossa pistää silmään ”valkeampana
kuin lumi” hohtava pimeys. Visionäärisissä kokemuksissa on
yhtäläisyyksiä, kaikkialla ja kaikkina aikoina. Huxley vertaa
tuota näkyjen näkijän valoa Tiibetiläisessä kuolleiden
kirjassa (1979) kuvattuun ”savuiseen valoon” ja Miltonin
”näkyvään pimeyteen”. ”Kaikkein suurinta näkyvyyttä
kaikkein suurimmassa hämäryydessä.” Taivas ja helvetti ovat ikään kuin
samassa (tajunnan) tilassa, jos on toinen, on myös toinen. Riippuu
valmistautumisesta, mielialasta ja viime kädessä sattumasta kumpaan
”autuuteen” epätodennäköinen näkyjen matkaaja putkahtaa.
Monia kysymyksiä jää yhä kysymättä.
Kuten sekin, millaista musiikkia Huxleyn ”sisäavaruudessa” soi?
Kenen musiikista hän sanoi: ”Tämä voi olla vain yhtä
helvettiä?”
Mutta ei voi mitään, tyhjä kangas
vartoo telineessä ”viheliäisempänä ja tiukemmin suljettuna kuin
tietoiseen persoonan vangittu maailma”.
Aldous Huxley: Tajunnan ovet &
Taivas ja helvetti, suom. Ville-Juhani Sutinen, Like 2012.
”Maisema on jo
itsessään avautuneen mielen tila.” Charlottenlund 2002, Kuva ja
kuvankäsittely SJT.
Ensin: Lapuaa pitkin poikin faceryhmässä juuri Alajoen maisemakuvat pelloista( ihanat, erivärisin ja avarin peltopläntein) nähtyään ei-pohjalainen ystävän ystävä oli kammoksunut tyhjyyttä ja ettei tuolla ole mitään. Siis sama näkymä nähdään eri silmin . Kirjailija Miki Liukkonen kaipasi TV:ssä kauhua ja miksikä, voi kysyä. Extriimin kaipaus on jonkinlaista tunneköyhyyttä mielestäni kuten murhan seuraaminen filmeissä???? Sairasta jännitystä, ihminen tapetaan ja kuolee ennen aikaansa jos ei usko predestinaatioon. Emme varmaan näe "oikeasti"jos ajattelee mitä röntgen tai muu laite näkee -vain kyllä eri mielet näkevät omansa laadun mukaan ja tunteen positiivisen tai negatiivisen pohjasävyn perusteella kuten myös mitä on oppinut asioista. Minua ruokkii ainakin harmonia ja värit. Valitsen säästä mieluummin tyynen-usvaisenkin kuin myrskyn ja tuulen.Joku kokee elävänsä kun on vauhtia ja meteliä-itse päinvastoin.. en tarkoita kuitenkaan "kyllä on koria maalaus tai kukkahames"😊
VastaaPoista