Minkälainen
olisi vankila, jonka ulkopuolella ei olisi mitään? Ei
minkäänlainen. Parempi käyttää kuvaa vapaudesta. Kielen
väistämättömyys on vapauden väistämättömyyttä. Meidän on
opittava elämään pelkän kontingenssin kanssa.
Nicholas Wolterstorff
Hyvän
ja merkityksellisen elämän edellytyksiin kuuluu välttämättömänä
tekijänä myös taide, vaikka monet ihmiset näyttävät
erinomaisesti tulevan toimeen ilman taidettakin.
Platonin
väittämä, jonka mukaan taide jäljittelee näkyvää maailmaa, on
jo ajat sitten kääntynyt nurin: maailma jäljittelee taidetta.
Jokainen kauniiksi ja harmoniseksi koettu luonnonnäkymä on saanut
esteettiset arvonsa taiteesta, vaikka havainnoija ei koskaan olisi
tietoisesti katsonut taidetta. Ilman taidetta maailma ei olisi
minkään näköinen.
Taiteen
hyvää tekeviä vaikutuksia on vaikea mitata, eroavatko ne muista
arkitylsyyden ylittävistä harrastuksista. Ihminen, joka on
kadottanut kiinnostuksensa valaistuksen, värien ja tilan lumoon, on
jo elämänsä menettänyt. Toki tiedämme tapauksia, joissa taide on
herättänyt ihmisen uuteen intohimoiseen oloon ja eloon. Mutta me
olemme tieteisuskossamme ajautuneet jo sellaiseen
”pseudo-tosiasioiden” maailmaan, että meidän on vaikea uskoa
mitään hyvää (jos sen puoleen huonoakaan) seuraavan niin
esineettömästä ja fiktiivisestä asiasta kuin taide.
Varsinkin
kuvataidetta tarkastellaan yhä romanttisen taidenäkemyksen valossa,
jonka mukaan taide on todellisuuden laitapuolella työskentelevien
taiteilijayksilöiden itseilmaisua, jonka tuotokset – taideteokset
– ovat merkityssisällöltään autonomisia kokonaisuuksia ja sitä myöten myös hyödyttömiä. Näin kirjoittaa Nicholas
Wolterstorff esseessään Taidefilosofia
analyysin ja romantiikan jälkeen (1993):
”Nämä kaksi romantiikan teemaa –
luominen itseilmaisuna ja teoksen autonomisuus – ovat olleet myös
analyyttisen taidefilosofian suuria teemoja, vaikka jälkimmäinen on
huomattavasti ylittänyt edellisen tärkeydessään. Iskulauseet
kaikuvat yhä korviin: intentiovirhe, affektiovirhe, implisiittinen
kertoja, pyyteetön kontemplaatio, hyödyttömyys.”
Myös
Terho Pursiainen ottaa kirjassaan Mielekäs
elämä, mielekäs yhteiskunta (2011)
taiteen
hyvinvointivaikutukset – ja jopa terveysvaikutukset – esille
eräänlaisena testitapauksena. Pursiainen lainaa Paul Tillichin
viittausta eräänlaiseen perimmäiseen vakavuuteen (ultimate
concern)
merkityksien syvyyden pohjakosketuksesta, jonka kokija voi saavuttaa
taiteen, meditaation tai minkä tahansa mielekkyysrakenteen
lävistämän ”huolen” kautta. Näin hän onnistuu ajamaan
”taiteen” ikään kuin sivuraiteelle, jossa ovat jo kaikki
muutkin elämyksiä tuottavat asiat. Pursiaisen taidekäsitys edustaa
lähinnä juuri tuota romanttista taiteen teoriaa: ”Oman
taidekäsitykseni lähtökohtana on, että taide alkaa vasta siitä,
mihin hyöty loppuu. Taideteos on puhtaasti itsetarkoituksellinen
teos. Mitä suuremmassa määrin taideteosta tarkastellaan jonkin
ulkopuolisen käytön, hyödyn tai arvon näkökulmasta, sitä
suuremmassa määrin se menettää merkitystään ja arvoaan
nimenomaan taideteoksena.”
”Taidekäsitykseni
mukaisesti taide on kaikkea sitä, mikä avaa ihmiselle hänen oman
elämänsä ja ylipäätään elämän syvyysulottuvuutta.”
Kirjoittaa Pursiainen ja jatkaa: ”Taide on vahvan serendipiteetin
piiriin kuuluva käsite. Tavoittelu tuhoaa taiteen terapeuttisen
arvon. Taiteella on onnellisuusvaikutuksia sikäli kuin taidetta
luodaan tai otetaan vastaan täysin riippumatta vaikutuksista,
itsetarkoituksena.” Tästä näkökulmasta katsoen taiteen
tukeminen hyvinvointivaikutuksiin vetoamalla ajautuu mielipiteiden
hetteikköön. ”Taiteen hyvinvointivaikutuksiin vetoavat taiteen
puolustajat tulevat myöntäneeksi päättäjien käsityksen, jonka
mukaan taiteella ei ole itseisarvoa. Jos sillä on jotakin arvoa
sillä täytyy olla arvoa jonkin hyödyllisen tavoitteen kuten
hyvinvoinnin välineenä. Ilmeinen johtopäätös jää tekemättä:
taidetta on tuettava siinä määrin kuin siitä on hyötyä.”
Mutta
taiteen kuuluminen mahdollisimman monien ihmisten merkitykselliseen
elämään vaatii myös yhteiskunnallisia toimia eli taiteen
taloudellista tukemista. Erityisen ongelmallinen on kauas
yhteiskunnan ulkopuolelle jäänyt kuvataide, jonka tekijöiden
työllistyminen ”omassa työssään” (kuten toimeentulotukea
jakavat viranomaiset ovat asian määritelleet) on vaikeaa ellei
peräti mahdotonta. Toimeentulon kannalta taideteosten myynti on
marginaalista, joten tuen suuntautuminen taiteilijan työhön ja
toimeentuloon olisi ensiarvoisen tärkeää. Valtio tukee myös
taidehankintoja ja tekee niitä itsekin. Tosin valtion
taideteostoimikunta ostaa (hankkii) taideteoksia lähinnä
helsinkiläisiltä taiteentekijöiltä, mikä on kätevää,
vaikkakin sietämättömän epätasa-arvoista. Tämä kaikki on
selkeää ja pätevää romanttisen taidekäsityksen piirissä.
Ajatuskin
(kuva)taiteen tukemisesta panee päättäjien mahat sekaisin ja vie
yöunet. Toisaalta me hyväksymme, että teollisuutta tuetaan ja että
tiedettä tuetaan. Me hyväksymme jopa sen (pienin mutinoin), että
teatteria ja musiikkia tuetaan, mutta kuvataiteen tukeminen tuntuu
täysin mahdottomalta. Taidemuseotkin – nuo näkemisen,
valostumisen ja henkisen hyvinvoinnin tyyssijat – ajetaan jokaisen
taantuman aikana toimintakyvyttömyyden partaalle. Vaikka kaikki
tutkimukset osoittavat ainaisen kulttuurisektorin ahdistelun
järjettömyydeksi. Meidän olisi korkea aika saada sellaiset
päättäjät ja virkamiehet, jotka olisivat vapaita taiteen ja
kulttuurin kurjistamisen sisäisestä pakosta.
Se,
miten me taiteeseen ja sen tukemiseen suhtaudumme, näyttää olevan
suuresti kiinni taideteoriasta. Romanttinen malli on rasittanut
käsityksiämme jo tarpeeksi kauan. Jos emme tiedäkään parasta
mahdollista ajattelun mallia, voimme kuitenkin esittää
vaihtoehtoja. Romanttinen taideteorian mukaan taideteos on – kuten
maailmakin – itseriittoinen autonominen kokonaisuus. Tämä tie
johtaa tuohon väitteeseen taideteoksen hyödyttömyydestä, kuten
Nicholas Wolterstorff huomauttaa. ”Taideteos on hyödytön. Sillä
ei ole mitään itsensä ulkopuolista tarkoitusta eikä perustetta
olemassaololleen. Taideteokset eivät ole sitä varten, että niillä
tehtäisiin jotakin. Taideteokset eivät ole sitä varten, että
niillä saavutettaisiin jotakin. Niitä ei pidä tahrata inhimillisen
ponnistelun lialla ja hiellä. Ne ovat intransitiivisia.”
Näkökulmaa
vaihtamalla Wolterstorff päätyy aivan toisenlaiseen linjaukseen:
”Mutta taideteokset eivät ole hyödyttömiä. (…) Ne ovat
kaikkein hyödyllisimpiä asioita, joita meillä ihmisillä on.
Käytämme musiikkia lasten uneen tuudittamiseen ja puuvillan
poiminnan säestämiseen. Käytämme runoja lasten viihdyttämiseen
ja jumalten puhuttelemiseen. Käytämme esittäviä maalauksia
tehdäksemme yleisöön vaikutuksen patruunojen rikkaudella ja
juhliaksemme uskontojen ja kansojen perustavia tapahtumia. Ja niin
edelleen ja niin edelleen. Taideteoksia ei koota hylättyjen
tavaroiden komeroihin tai heitetä hyödyttömyyden roskakasoihin. Ne
löytyvät inhimillisen toiminnan rakennuksista. Niitä käytetään.”
Tässä
kohtaa herää epäilys, että toimivatko taideteokset tällä tavoin
jokapäiväisessä elämässä käytettyinä enää taideteoksina.
Mutta tämäkin tie johtaa samaan romantikkojen vaatimukseen
taideteoksen ”autonomisuudesta kauneuden välttämättömänä
ehtona”. Ehkä meidän pitäisi seurata tätä pragmatistien
avaamaa polkua ja ymmärtää taide kokemuksena ja käytäntönä.
Shustermanin mukaan taiteen määritteleminen ”historiallisesti
määrittyvänä sosiaalis-kulttuurisena käytäntönä on
luultavasti paras minkä voimme saavuttaa. Se vangitsee täysin
taiteen käsitteen sisällön ja erottaa taiteen muista asioista.”
Kun taas ”Produktiiviseen malliin keskittyminen on johtanut
taideobjektien fetissointiin eikä suurtakaan huomiota ole
kiinnitetty niiden aktuaaliseen käyttöön arvostavassa
kokemuksessa. Suunnattomia summia käytetään taideteosten
hankkimiseen ja suojeluun, tuskin yhtään esteettiseen kasvatukseen,
jotta nämä teokset toimisivat paremmin ja rikastuttaisivat
useampien ihmisten elämää.”
Shusterman
todistaa Deweya apuna käyttäen, että kokemus käsitteenä sisältää
sekä taiteen vastaanottamisen että taiteen produktiivisen
tekemisen. ”Kokemuksen
käsite tekee paremmin oikeutta taiteen rikkaudelle sekä yhdistää
taiteilijan ja yleisön samaan kaksiosaiseen prosessiin. Niin taiteen
luomiseen kuin arvostamiseenkin kuuluu sekä päämäärästään
tietoista tekemistä että avointa vastaanottoa, kontrolloitua
valmistamista ja lumoutunutta syventymistä.” Wollterstoff
näyttäisi epäilevän, että pragmatistien ”kokemuksesta” uupuu
todellisuus ”tuolla jossakin”, ”todellisuus, joka sisältää
välttämättömyyden ja johon uskomuksemme voivat sopia tai olla
sopimatta, eikä vain sosiaalinen peli, jonka vaihtuvia sääntöjä
voimme seurata tai olla seuraamatta.”
Välittömästi
saatu tieto ”todellisuudesta” tulee annettuna – tämä ns.
”annetun myytti” olisi pragmatistien mukaan heitettävä
romukoppaan. ”Tiedolla oletettiin olevan fundamentalistinen
rakenne: osan siitä, mitä tiedämme, tiedämme välittömästi, ja
kaiken muun, minkä tiedämme, tiedämme sen perusteella.” Taide
tekee kaikkensa mitätöidäkseen kaikki teoriat ja määrittelyt.
Toisaalta ilman kuvausta ja teoriaa ei ole olemassa yhtään ainoaa
taideteosta. Toivo on edelleenkin pantava taiteen sattumanvaraisiin
käytäntöihin. ”Meidän on opittava elämään pelkän
kontingenssin kanssa.” Taiteilija pääsee luovassa prosessissaan
parhaimmillaankin vain ennustettavuuteen. Maailma on kohtuuton ja
järjetön – sitä on vain siedettävä.
Lopuksi,
puhuessaan aikaansa edellä olevana terapeuttina ja todellisena
poroporvarina, Platon vihjaa että taide on eräänlainen perversio,
korvike, vääristynyttä kompensoivaa toimintaa, jota harrastavat
ne, jotka eivät pysty olemaan sitä mitä viimeisenä keinonaan
imitoivat.
Arthur C. Danto
Nicholas Wolterstorff: Taidefilosofia
analyysin ja romantiikan jälkeen. Kirjassa Kauneudesta
kauhuun / Kirjoituksia taidefilosofiasta, toim. Arto Haapala &
Markus Lammenranta, Gaudeamus 1993
Terho Pursiainen: Mielekäs elämä,
mielekäs yhteiskunta, KAKS 2011.
Richard Shusterman: Taide, elämä
ja estetiikka, Pragmatistisen filosofian näkökulma estetiikkaan,
suom. Vesa Mujunen, Gaudeamus 1997.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti