tiistai 2. syyskuuta 2014

AVOIMET OVET – KONSTRUNDAN 2014




Avoimet ovet – Open Doors
6.–7.9.2014 klo 12–18
Villenraitti 8, 60200 Seinäjoki

Järjelle on luonteenomaista luonnollinen kyvyttömyys ymmärtää elämää.
Henri Bergson


Jälleen on se aika vuodesta, kun taiteilijoiden työhuoneiden ovet avautuvat yleisölle – näin myös Villenraitin taidetalossa. Avoimet ovet on osa – nyt jo seitsemännen kerran järjestettävää – valtakunnallista Konstrundan -tapahtumaa, jossa 230 taiteilijaa esittelee työtään ja taidettaan 115:ssä eri kohteessa. Suomen suurimman taidetapahtuman vierailukohteet ja oheistapahtumien ohjelmat löytyvät Konstrundanin kotisivuilta. http://konstrundan.fi/fi/etusivu/




Myös Villenraitin ”Angstilassa” – kuten taloamme myös on nimitelty – on pitkin päivää yllätysohjelmaa taidenäyttelyn ja työskentelytilojen esittelyn ohessa. Taidenäyttely koostuu talon asukkaiden Olli Kiviluodon, Petri Loueksen ja S. J. Tannisen teoksista. Talon kokoelmissa on nähtävissä myös pohjoismaisen Non Art Group taiteilijaryhmän taidetta: Magdalena Margrét Kjartansdóttir, Jorma Korpela, Juhani Manninen, Peraxel Persson, Pia Mesterton Graae, Heikki Mäki-Tuuri, Helene Stigel ym. Lauantaina illan ja yön koittaessa ”Kellariklubilla” kuullaan elävää musiikkia, vierailijoina Tuukka Tanninen (esittää musiikkia bandinsa uudelta levyltä) ja Tiia Viitasaari (huilu). Ja tietenkin myös talon ääni- ja valotaiteilija Petri Loues erikoisine soitinkeksintöineen.




Paikkoja on jo hieman siistitty, lähinnä näyttelytilaa ”Klubia” ja pihaosastoa. Nurmea on leikattu ja joutoheinää kaadettu. Angstilan puutarha ei ole mikään tarkoin niistetty mallipuutarha, kaukana siitä. Lähinnä puutarhan tilannetta kuvaa ”kauhun tasapaino”, jossa tilanne on 6–5 luonnon hyväksi. Mutta me sinnittelemme perässä, kaadamme puita, karsimme pensaita ja yritämme hillitä villiintymistä. Mutta kaaos vaanii harmittomaltakin näyttävän kukkasen ytimessä ja nurkan takaa kurkkii outo pensas valmiina riistäytymään valloilleen. Puut keikkuvat tuulessa kuin yrittäisivät nousta juurilleen ja syöksyä talon kimppuun. Myrskyöinä voi kuulla miten ne oksillaan raapivat raivoisasti peltikattoa ja ikkunaruutuja.




Kutsumme puutarhaa Veistostarhaksi siellä sijaitsevien kolmiulotteisten taideobjektien vuoksi. Talossa on asunut 20 vuoden aikana kolmisenkymmentä eri alan taiteilijaa, mutta ei yhtään kuvanveistäjää. Joten puutarhan ”veistokset” ovat kaksiulotteisten taiteilijoiden – maalarit, muusikot, runoilijat ym. – aikaansaamia. Kuvanveistäjillä on erikoinen tarve tehdä objekteja, joiden ympäri voi kiertää. Me maalarit emme sellaisia osaa oikein taiteeksi katsoakaan – kuvahan on vain yhdellä puolella objektia. Veistostarhaan kannattaakin varata mukaan Arthur C. Danton mainio ”näkyviltä ominaisuuksiltaan erottumattomien objektien argumentti”, jolla voi erottaa taideteokset muista puutarhassa oleksivista (maailmallisista) objekteista. Pimeään aikaan taskulamppu on välttämätön, sillä monien epäillään puutarhaan eksyneen.




Alussa olevan sitaatin mukaan järjellä ei voi maailmaa ymmärtää, joten siihen pulaan me tarvitsemme alituisesti taidetta ja muuta hyväätekevää ”järjettömyyttä”. Mutta ensin on kyettävä erottamaan taideteos maailman muista esineistä, mikä on nykyään perin vaikeaa, kuten Danto huomauttaa. Tuon ongelman myötä meistä kaikista – niin taiteilijoista kuin katsojistakin – on tullut (taiteen)filosofeja. Meille ei enää riitä taideteoksen ulkopuolelta katsominen – representaation tunnistaminen – ei, me analysoimme ja luomme kuvauksia teoksen ominaisuuksista. Me olemme osa taideteoksen tapahtumisen prosessia – me olemme taideteoksen sisäpuolella. Osaammeko me enää edes kysyä, mikä on taidetta!

Tätä kaikkea me puimme syvällisesti ja pinnallisesti Avoimien ovien -tapahtumassa Villenraitilla. Paikalla olevilta taiteilijoilta voi kysyä mitä tahansa, ja taiteilijat vastaavat
mitä tahansa.

Mikään ei ole niin todellista kuin todellisuus.
S. J. Tanninen
























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti