Välttämättömyyksien
hoidosta on tehty päämäärä – ne on hoidettava yhä
välttämättömämmin.
SJT
Herään aikaisin. Aamun
usvat ja sumut piirittävät vielä tienoota. Keitän teetä kuten
joka ikisenä aamuna. Välillä iskee salakavalasti mieleen ajatuksen
aihio, onko tässä alituisessa teenkeittämisessä mitään tolkkua.
Aina samat toimet kiehuvan veden kohinan säestämänä: pannun
lämmitys, teenlehtien mittaaminen, pannaanko sekaan myös ripaus
pu'erh-teetä, entä
sitruunaa vai antaako olla ilman. Juuri näissä toistuvissa
rituaaleissa on meditatiivisen elämän ydin ja mielenrauhan
perusparametrit. Henkilökohtaisesti en voi ylpeillä suurilla
mielenrauhan saavutuksilla, paremminkin löydän itseni
kuilunpartaalla keikkuvien kierkegaardilaisten ekvilibristien
joukosta. Vaan sinnikkyydessä ja toistojen määrässä olen
mestariluokkaa.
Pakkaan koriin
teetermoksen, eväsleivät ja palasen punajuurikaakaopiirakkaa.
Samaan koriin mahtuu vielä kamera ja pari CD-levyä. Matka ei ole
pitkä, sen aikana ehtii kuunnella vain yhden levyn – tänään se
on Keith Jarrettin trion Somewhere. Aurinko pilkistää jo
esiin pilvien puurosta. Sää on lämmintä, syyssääksi suorastaan
kuumaa. Auto kulkee kepeästi, kahden valoristeyksen ja kolmen
liikenneympyrän jälkeen olen metsäisellä taipaleella. Jarrett
aloittaa ensimmäisen ”piisinsä” Deep Space
soolona ikään kuin sattumanvaraisesti pianoaan tapaillen. Millaiset
mietteet häntä ajavat eteenpäin, että kauhaisen hieman tuolta ja
ehkä hieman tuoltakin, vai onko hän yhtä kaukana tietoisista
valinnoista kuin teenkeittäjä – tulemisensa autuaassa tilassa.
Sitten jo svengi vie mukanaan, basisti Gary Peacock ja rumpali Jack
DeJohnette aloittavat lumoavan ja noitamaisen yhteistyön. Jarrett
ääntelee juoksutustensa lomassa eläimellisesti kuin Glenn Gould
ikään. Vai kuulenko minä omiani?
Jänis
loikkii tien poikki. Siilinraatoja on tiellä tiuhaan. On ollut hyvä
siilivuosi, jos nyt näin voi sanoa. Metsän jälkeen tulee
vapauttavaa peltoaukeamaa. Mäenrinteessä on suuri lauma lehmiä
louskuttamassa leukojaan. Lehmät ovat polkeneet koko aitauksensa
mustanruskeaksi kuravelliksi. Viljaa on jo paikoin puitu ja myös
heinää on rullattu suurille rullille. Aurinko paistaa jo täydeltä
terältä. Pitäisi olla sienimetsässä eikä ajella pitkin mantuja.
Vaan tänään on perunkirjoitus, se on välttämättömyytenä
parasta hoitaa alta pois, kuten pankinjohtaja sanoo.
Istumme
sisareni kanssa Alavutelaisen pankin johtajanhuoneessa. Olen
muistavinani, että poikasena olin isäni kanssa maalaamassa tätäkin
taloa. Ikkunat ovat korkealla, joten järven rantaa ei näy. Jos
olisivat alempana, niin näkyisi. Johtaja tulostaa perukirjan
luonnokset ja kysyy onko se näin. On kai, sanon. Mistä sen
tietäisi, aikaa on kulunut paljon – ja aika vie lopulta kaiken.
Isäni kuolemasta on jo lähes viisikymmentä vuotta, äitini kuoli kolme kuukautta sitten. Ja jakamatonta pesää ollaan jakamassa. On
lämmintä, olen vähällä nukahtaa.
Katselen
kopiota isäni kuoleman jälkeen 19.6.1967 toimitetusta
perunkirjoituksesta. ”Pesän varat: Mäntyaho-niminen tila
(12,00,00), käteistä rahaa kuolinhetkellä (300,00), pieni määrä
maataloustyökaluja, lapioita ym. (20,00), Taunus-merkkinen
pakettiauto (5,000,00), televisio, seinäkello ja sähköhella
(500,00), kirjoitus- ja laskukone sekä ompelukone (700,00), keitto-
ja ruokailuvälineet (25,00), miesten taskukello (50,00). Pesän
velat ja poistot: Arkku ja autokyyti (280,00), kuolinilmoitus
(32,40), hautapaikka, kaivuu ja laitto (72,00), toimitusmiesten
palkat ja kulut (20,00).” ”Omaisuuden lisäksi kuului vainajan
omistukseen yksi vanha 9 mm väljyyttä oleva Colt-merkkinen
pistooli, joka romun arvoinen ja leski ilmoitti luovuttavansa aseen
Alavuden piirin nimismiehelle käytöstä poistettavaksi.” ”Vuonna
1967, lokakuun 30 päivänä, määräsi Alavuden kunnan
perintöverolautakunta, että tästä kuolinpesästä on suoritettava
perintöveroa seuraavasti: poika S... J... T... 49,05 mk.”
No
niin, ja sitten vaan nimet alle, sanoo pankinjohtaja. Kirjoitan
nimeni asiakirjoihin, se on helppoa, olen ikään kuin siihen
tehtävään kasvanut. Nyt en enää omista ”kotikonnusta”
mitään, en maata sen vertaa, että siinä voisi seisoa. Se tuntuu
oudon tyhjältä ja lopulliselta. Isoäitini, joka harrasti
sananlaskuja runomitassa, väläytti toisinaan zenin taitojaan
tokaisemalla: ”Tyhjän saa pyytämättäkin.” Se tuntui
pikkupojasta lohdulliselta. Meille kaikille oli varattu jo
syntymäosana jotakin, jota ei tarvinnut etsiä eikä pyydellä. Se –
tyhjyys – asusti valmiina meidän kaikkien sisikunnassa, kunhan
vain emme hukkaisi sitä ennakkoluulojen ja mielipiteiden töryn
alle.
Olin
käynyt jo aamupäivällä Pahajoella, Mäntyahon tilalla. Laakson
ylittävän sähkölinjan langoilla istui lintuja kuten
lapsuudessanikin – nämä vain eivät olleet kottaraisia vaan
joitakin muita lintuja. Katselin maisemaa ja avaruutta viimeisen
kerran omistajan elkein Ensio Mäntyahona. Mitä se sitten
tarkoittikaan. Anarkisti Pierre-Joseph Proudhonin mukaan yksityinen
omistusoikeus oli ainoa vastavoima valtiopedolle – se takasi
ihmiselle hänen vapautensa. Mitä ajatteli Kierkegaard
käyskennelleessään öisin aaveen tavoin perintötalossaan –
takasiko se hänen vapautensa. Hän oli perunut valmiin
naimiskauppansakin ja eleli yksin lopun elämäänsä: ”Parempi
hyvästi hirressä kuin huonosti naimisissa.” Hänkin harrasti
isoäitini tavoin zen-tokaisuja.
Aurinko
paistaa kuin viimeistä päivää, on aika kääntää autonnokka
kohti uusia koitoksia. Roomassa 1983 kirjoittamassani runossa Spleen
Pahajoen laakson myyttinen avaruus ja menneisyys puhkeaa vielä
kerran unenomaiseen hohtoonsa. Kuten olen jo monesti aiemmin sanonut,
menneisyys pitäisi lailla kieltää.
Spleen
Se
oli kovaa kiintymystä
näkyvät
ominaisuutensa
kadottaneeseen objektiin.
Sillä
ei ollut osallisuutta
sen
enempää pyöreään kuin
kulmaiseenkaan muotoon.
Jos
se oli jotakin nimenomaista,
se
oli kaukana teknisten
laitteiden
ulottumattomissa.
Kevät
tuli aikaisin, mutta
maa
oli jäässä vielä Ensionakin.
Sinä
vuonna siemenperunat
kairattiin
maahan.
Iltaisin
me seisoimme talon takana,
hatut
päissä ja kaulukset
korviin
pystytettyinä.
Arveltiin,
että siellä vietettiin täyttä
sensitiivistä elämää.
Kunpa
olisikin, mutta ei – me olimme
niin
normaaleja että huimasi.
SJT, Rooma 1983
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti