Hokusai: Auringonlasku
Ryogokussa, ”36 näkymää Fujivuorelle”.
Sieluni vielä
aaveenakin toikkaroi
kesän niityillä
(Hokusai, suom. SJT)
Yksi kirjojen
kierrätyksestä poimimani kirja käsittelee japanilaisen
ukiyo-e-mestarin Hokusain (1760–1849) puukaiverrustaidetta
(woodblock printing). Ulkoasultaan jo hieman kulahtanut
kirjanen on kuulunut turkulaiselle taiteilijalle ja
herrasmieskriitikolle Osmo Laineelle. Ties millaisen taipaleen kirja
onkaan tehnyt Turusta Seinäjoen Torikeskuksen
”kirjanvaihtoviikonloppuun”.
Taiteilija, jonka me
tunnemme nimellä Hokusai, ei syntynyt eikä kuollut tuon nimisenä.
Kaikkiaan hän käytti uransa aikana noin kolmeakymmentä eri nimeä
teostensa signeeraamiseen. Tuon ajan Japanissa ei ollut harvinaista
käyttää muutamaa eri nimeä, mutta Hokusai meni tässäkin aivan
tolkuttomiin. Olen itsekin käyttänyt paria kolmea eri nimeä
”virallisen nimeni” lisäksi, kuten Ensio Mäntyaho ja Oski
Kalte. Muutimme 1950-luvulla Mäntyaho nimiselle kukkulalle, ja niin
meistä tuli Mäntyahoja. Muuttaessani tähän nykyiseen talooni
ovessa oli samettipohjainen nimilaatikko ja siellä irtokirjaimia –
vaivoin sain niistä koostettua yhden tolkulliselta kuulostavan nimen
Oski Kalte. Olen aina tiennyt, että en ole mikään Seppo Tanninen,
vaikka minua sellaisella nimellä kutsutaan. Luultavasti olen Oski
Kalte.
Hokusain elämä oli
muutenkin tolkutonta, hän eli perin vanhaksi, muutti asuinpaikkaansa
alvariinsa ja ehti elämänsä aikana maalata noin 30,000 kuvaa. Hän
pujotteli taitavasti tyylilajista toiseen tarttumatta lopullisesti
mihinkään. Kunnes hän tutustui eurooppalaiseen grafiikkaan, joka
avasi hänelle tien keskusperspektiiviin, varjostusten käyttöön ja
realistiseen ilmaisuun. Tässä on suurta sattuman ironiaa: Hokusai
lainasi maalaustyylinsä parametrit eurooppalaisilta 1800-luvun alun
realisteilta, kun taas eurooppalaiset taiteilijat – tutustuttuaan
hieman myöhemmin Hokusaihin – löysivät itsestään tuon
japanilaisen mestarin innoittamana häikäisevän impressionismin.
Mikään ei ole uutta
auringon alla. Ei myöskään tämä nykyään niin muodikas
”sisällöntuottaminen”, joka on jo ilmeisesti ohittanut tuon
niin monen näsäviisaan konsultin leivälle kaviaaria tuoneen
”tuotteistamisenkin”. Lehdistä saa lukea, että museoita jo
lopetetaan – ”Lönnströmin taidemuseo luopuu seinistään” –
sillä sisällöntuottaminen ei tarvitse seiniä. Ei todellakaan –
se tarvitsee vain toimivan suolen.
Näin oli käynyt myös
Hokusain aikaan, tuhatvuotinen maalaustaiteen perinne ei enää ”Edon
kunnon kaupunkilaisille” avautunut. Taide ei enää riittänyt,
tarvittiin jotakin muuta elähdyttämään sammunutta eetosta. Aivan
kuten meille on tänäisessä maailmassa käynyt. Edon eliitin
piireissä sisällöntuottajat olivat vallanneet taiteenkuluttajien
mielet ja koko taidemaailman. ”Itseensä tyytyväinen Edon
porvaristo ei tiennyt olevan mitään sen parempaa kuin heidän
teatterinsa, heidän putiikkinsa, heidän painijansa, heidän
katuelämänsä kirjavuus – tuo kaikki kaupunkiin rajoittuneena”,
kirjoittaa kirjan kirjoittaja Ichitaro Kondo.
Tällaista itsekylläistä
maailmaa vastaan Hokusai nostatti neroutensa. Pitkään tulokset
olivat huonoja, mestari toimi kuvittajana ja katukaupustelijana.
Vasta yli viisikymppisenä, kun mestari oli ottanut nimekseen Taito,
alkoi menestyksen syrjää pukata. Hän oli kehittänyt taitonsa ja
näkemyksensä huippuunsa – ja hänellä oli kaikkien aikojen
suurenmoisin idea. Hokusai – Taito – lähti kärryineen jälleen
liikkeelle ja maalasi mykistävän sarjan 36 näkymää
Fujivuorelle, jossa hän veti eurooppalaisen ”tieteellisen
perspektiivin” solmuun ja taas auki. Maalaukset avautuvat Fujille
mitä uskomattomimmista näkökulmista. Ensimmäinen kuva on kaikkien
tuntema Suuri aalto, mutta yllättäen todellinen aihe ei
olekaan aalto, vaan sen murtuvasta katveesta löytyvä syvälle
katsojan tietoisuuteen syöpynyt Fuji. Kuvasarjan maalari kiertää
näkökulmia etsien provinssista toiseen, kuvaa arkipäivän
tapahtumia ja erilaisia näkymiä niin maalta kuin mereltäkin – ja
kaikkea tätä olemisen ”haikeutta” leimaa, tai suorastaan
pyhittää, koko elinpiiriä mittaava Fuji. Näin Ichitaro Kondo:
”Hän antoi aikalaisilleen uuden mahdollisuuden kokea jokapäiväisen
elämän ja tavallisten ihmisten arvokkuuden.”
Oma suosikkini tässä
sarjassa on n:o 10, railakkaan tuulinen päivä Surugassa. Kuva on
huikeaa impressiota, jossa Fujin majesteettinen olemus on loihdittu
esiin yhdellä ohuella viivalla. Ehkä juuri tuo kuva sai
Merleau-Pontyn ajattelemaan pakahduttavan kaunista visiota viivaan
vangitusta vuoresta. Se näky ei hevin hellitä, vaikka siinä ei ole
”sisältöä” lainkaan.
Kauan ei Hokusai saanut
maineestaan nauttia. Kohtuus ei kuulu maailman parhaimpiin
ominaisuuksiin – usein tuntuu ettei se tunne sitä lainkaan. Uudet
tähdet, kuten Hiroshige, nousivat taidemaailman taivaalle. Mutta
Hokusai loihti suurenmoisia kuviaan päiviensä loppuun saakka, ja
loppujen lopuksi hänestä tuli yksi kaikkien aikojen suosituimmista
taiteilijoista. Omaa työtään hän kuvasi vanhuksenakin vielä
itsensä haastaen, ja signeerasi testamenttinsa jälleen uudella
nimellä: ”Taidehullu vanha mies”:
Tulin
tietoiseksi taiteesta kuuden vanhana. Piirtelin jokseenkin hyviä
kuvia kunnes olin viisikymmentä, mutta millään mitä tein ennen
seitsemääkymmentä ikävuotta ei ole mitään arvoa. Vasta sen
jälkeen sain luonnon eri aspektit haltuuni: linnut, kalat, eläimet,
hyönteiset, puut, ruohon – kaikki. Kun täytin kahdeksankymmentä
aloin kehittyä huimaa vauhtia ja yhdeksänkymppisenä tulen olemaan
todellinen taiteen mestari. Kun tavoitan sata vuotta tyylini löytää
todellisen ylevyyden ja viimeinen päämääräni on satakymmenen,
jolloin jokainen piirtämäni viiva ja piste sulautuu osaksi elävää
elämää.
(Hokusai, suom. SJT)
Ichitado Kondo: Hokusai,
english text by Elise Grilli, Tokyo 1955.
Hokusai: Suuri aalto,
”36 näkymää Fujivuorelle”.
Kiitos
VastaaPoista