”Nyt
juuri paistoi aurinko yli pilvivuoristojen sinertävien harjanteiden,
yli Suomenlahden vesikatosten, yli kanervamattojen ja vihreiden
havukatosten.”
Unto Seppänen
Yleensä
kirjankierrätyksestä tai kirjanvaihtotapahtumasta mukaan jääneet
kirjat jäävät lukemattomina nurkkiin pyörimään. Aikansa ne
häiritsevät, osuvat välillä silmään ja vaativat huomiota,
kunnes jonkin toimeliaisuuden puuskassa vien ne takaisin vaihtoon.
Tällä kertaa olen lukenut lähes kaikki talven mittaan mukaani
ottamani kirjat. No, ei niitä ollut kuin muutama – ehkä jokunen
piileksii vielä jossakin ja yllättää minut kevätsiivouksen
yhteydessä. Yleensä tuollainen aikansa piileksinyt kirja näyttää
niin oudolta, etten muista sitä milloinkaan nähneeni. Mutta samalla
tavalla saattaa käydä maalaustenikin kohdalla – jos en ole niitä
vuosikymmeniin nähnyt.
Yksi näistä
kirjoista on Unto Seppäsen intohimoinen romaani Juhla
meren rannalla (1928). Kirjan
tapahtumat sijoittuvat Karjalan kannakselle koristeellisten
merenrantahuviloiden maisemaan. Maisema on ikään kuin ennestään
tuttu, niin paljon noita kunnaita lapsuudessani ylistettiin – ja
sinne oltiin palaamassa heti kun ”maailma tulee järkiinsä”.
Isoisäni luki enemmänkin karjalaisia kirjailijoita, mutta isäni ja
äitini eivät tainneet enää uskoa maailman järkiintymiseen.
Pahajoki muodostui kohtaloksemme. Pahajoki on Macondoni – ja vain
se mittaa satavuotista yksinäisyyttäni.
Luin kirjasta
kokeeksi pari sivua ja niin vain nuo ylenpalttiset tapahtumat veivät
mukaansa. Seppänen aloittaa teoksensa pitkällä kursiiviin
kirjoitetulla sisäänajolla, ilta-auringon säteet heijastuvat
rannan tuhansista ikkunalaseista ja koko maisema on ikään kuin
soittoon, nauruun ja juhlaan helähtämäisillään. Ei
sentään: huvilathan olivat tyhjiä, ja puistoissa riippuivat oksat
vielä harmaina siimoina. Ainoastaan rantapuissa heloitti jo
vihreitä, hentoja kuvioita alkaneen kesän muotoina, ja näiden
latvatyrhyillä piirtelikin tuulen käsi päivisin suuntaa kesän
tulolle.
Kannaksen
kesä tulee räjähtäen, paikallinen rautatieasema ja kauppakartano
heräävät eloon. Ja huomenna alkoi se,
mitä oli odotettu – satapäiväinen juhla meren rannalla.
Ihmisiä tulee ja menee, raviin piiskattujen hevosten vetämät
vaunut kiitävät pölypilvissä pitkin rantatietä.
”Maantie ei makaa!” Tämä tie vei asemalta sadoin kuormin
pietarilaisia kesävieraita merenrannan puistikkoihin ja
huvilakyliin, ja sen metsäiset pielet olivat kaiuttaneet
lukemattomasti onnellisia kesän ihasteluja, vallattomia huhuiluja ja
lasten heleätä ääntelyä.
Samassa
alkujaksossa esitellään myös päähenkilöt, tornilla varustetun
huvilan omistava liikemies, huijari ja peluri Koslov, hänen
romantiikan nälkään riutuva vaimonsa Tamara ja runoja rustaava
nuorukainen Anton. Kolmiodraama on valmis, Anton ei saa silmiään
irti nääntyvästä Tamarasta. Antonin haaveksivat silmät
hakeutuvat alituiseen mystisen tornin sinisiin ikkunoihin ja niissä
vilahtavaan kaipuun kohteeseen. Rannalla tapahtuva arka kohtaaminen
lyö tunteiden laineet vereslihalle. Lyyrisyyteensä pakahtuva
maisema – tienoo, kontu – on syntynyt vain todistaakseen tätä
hetkeä.
Kauppojaan
ja armottomia ryyppyjuhliaan järjestelevä Koslov ei saa vaimoonsa
Tamaraan yhteyttä – vaimokin on tullut kylkiäisenä jonkin
uhkapelin yhteydessä. Pelurin tuuriinsa luottaen Koslov oli ollut
varma tämänkin kaupan onnistumisesta ja nauranut makeasti
tuodessaan nuorikkonsa sinisellä lasitornilla varustettuun
huvilaansa. Koslov oli tottunut panemaan juhlat käyntiin ja nyt oli
alkamassa elämänmittaiset satavuotiset juhlat. Mutta jokin musta
lohkare ilmentyi Koslovin sisälle ja kasvoi kasvamistaan. Koslov
nousi ja tavoitteli vaimoansa. Tämä painautui tiukasti
akkunankehystä vastaan, ja Koslov sai käsiinsä kylmän,
elottomalta tuntuvan ruumiin, jonka hän työnsi takaisin ärähtäen.
Vaivoin
hylkään tuon sydäntäkääntävän rakkaustarinan – huonostihan
siinä käy, sehän on selvä. Koslov ei ole ainoastaan viinamäen
miehiä, vaan myös kyltymätön uhkapeluri. Siinäkin hän
muistuttaa isoisääni Aleksanderia. Seppänen osoittautuu
loistavaksi pelihimon kuvaajaksi, etsimättä tulee mieleen
Dostojevskin Pelurit (1866/2001):
Minut
valtasi vimma: otin viimeiset minulle jääneet kaksituhatta
floriinia ja asetin ne kahdelletoista ensimmäiselle luvulle – noin
vain, umpimähkään, laskematta vähääkään! Silmänräpäyksen
aikana minulla oli odottaessani ehkä sama tunne, jonka madame
Blanchardt koki pudotessaan Pariisissa ilmapallosta maahan.
Dostojevski
vertaa pelaajan angstista hurmiota aeronautti Sophie Blanchardtin
putoamiseen palavasta vetypallosta 1819. Myös Seppänen tuo pelurin
saman huimauksen partaalle. Kyse ei ole jokaviikkoisesta lottoajasta,
joka toivoo edes pientä voittoa vaikkapa vain naapurin kiusaksi.
Todellinen peluri ei kaipaa voittoa vaan karvasta kaikennielevää
tappiota. Tällaista ”maailmantappiota” krapulainen Koslov on
hakemassa kasinolta, jonne hän on juuri rantautunut.
Ja
äkkiä hän tunsi, ettei hänen pelihimonsa ollutkaan vielä
sammunut eikä saanut kaikkea tyydytystään. Hänhän oli voittanut
koko päivän. Nyt se yllätti hänet viiltävänä, kivuntuntoisena
tappionkaipuuna, sillä tappiossahan oli vasta oikea pelin antama
väsymys.
Vain
angstin synnyttämästä fantasiasta syntyy taide, vain se saa runon
lentoon ja vain se sysää maalarin värit intensiiviseen hehkuun.
Tappionsa hetkellä Koslov muistaa vaimonsa Tamaran ja tämän kylkiä
vasten painautuneet kylmänluiset kädet. Koslovilla ei ole muuta
tietä angstinsa ilmaisemiseen kuin väkivalta. Tamara
saa korvata, mikä minun voitossani oli häviötä! Minä näytän
Tamaralle, että olen pelannut hänet kerran! Ja mitä moukkaa hän
oikein pitää seuralaisenaan, otetaanpa siitä ruoskalla selvä?
Koslov kaataa pöydällä seisovat
viinalasit naamaansa ja horjuu ajurin rattaille.
– Aja kengät pois konisi jaloista! Aja kuin sutta karkuun!
Ja yhtäkkiä kesä on
mennyt. Anton lukee rannalla kesäiset runonsa ja repii paperiliuskat
yksi kerrallaan tuulen vietäväksi. Punaisenhulluna juoksevaa
iltapilveä ei ole enää, nyt on harmaa syksy. Esiin nousee
lohduton näkymä viimeisestä maailmanrannasta, jonka yli väreilee
tuskin havaittava sukupolvien aalto. Se muistuttaa Foucaultin näkyä
hiekalle piirretyistä kasvoista odottamassa viimeistä aaltoa. Mutta
miksi odottaa, kun ensimmäinen aaltokin ajaa saman asian. Voisi
kuvitella, että Seppänen on Foucaultinsa lukenut, mutta se on
mahdotonta – 1920-luvun loppupuolella filosofi taapersi vielä
polvihousuissa.
Raskas
lainevyöry kaatoi hänet, mutta hän ponnisteli pystyyn ja kulki yhä
syvemmälle. Hänen ylitsensä työnsi syksy monta raskaanmustaa
vesipengertä, joiden harjoilla oli heleää, valkoista
vaahtohiekkaa. Hauta oli valmis. Sileälle vedenjättöhiekalle oli
jäänyt Antonin askelien painalluksia. Pian aaltojen terävät
lapionkärjet ne siitä tasoittivat.
Unto Seppänen: Juhla
meren rannalla, Otava (1928)
Fjodor Dostojevski:
Pelurit, suom. Juhani Konkka, Tammi (1866 /2001)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti