”Minä täällä –
maailma siellä!” Kuva SJT.
”Eron
toi esille mykkä merkki; se kohosi
graafisen
tilan keskellä pyramidin kaltaisena,
salaisena
ja vaiteliaana kuin hauta, oikesis.”
S. J.
Tanninen: Korpus, Différancen taantuminen eråksi (2006)
Jostain tietymättömästä
syystä se osuu aina perjantaihin, kun suuri moka tai kvanttihyppy
tapahtuu. Viime vuoden aikana siitä sai hyvää kokemusta, kaikki
onnettomuudet vesivahinkoa myöten sattuivat perjantaina. Siinä oli
aina koko viikonloppu hyvää aikaa miettiä, mitä helvettiä nyt
tehdään.
Viime viikolla puhelin soi
niin kuin se soi jossain syvällä taskun uumenissa. Soittaja
ilmoitti hyväntahtoisesti, että nyt on ehdottoman hyvä aika
päivittää laajakaista, nopeus kaksinkertaistuu eikä maksa juuri
mitään. Lakkaa siellä teilläkin tökkimästä, sanoi soittaja.
Hän tiesi kaiken, senkin että meillä tökkii. Yritin vastustaa ja
sanoin, että kokemuksesta tiedän että tulee hankaluuksia, hermot
romahtaa ja ollaan ilman nettiä päivätolkulla. Ei tule, vakuutti
soittaja, siirrät vain sim-kortin vanhasta reitittimestä
uuteen, ja kyllä pelittää.
Perjantaina posti toi
uuden laitteen. Ja perjantaista huolimatta – niin luottavainen olin
– vaihdoin sim-kortin vanhasta vehkeestä uuteen. Saahan sen
toki vanhaan takaisin jos ei toimi, sanoin itsekseni ääneen. No,
eihän se tietenkään toiminut, aikansa takuttuaan kone ilmoitti
suuren uutisen: VIRHE 651. Ei hätää, sanoin itselleni – nyt jo
melko lailla hermostuneesti – ja siirsin sim-kortin takaisin
vanhaan vekottimeen. No niin, sekään ei enää toiminut: yhteys
ei ole käytettävissä koska modeemissa tai verkkosovittimessa on
ongelma. Naapurin koirakin tämän olisi tiennyt, vaan minä en
ollut vieläkään oppinut mitään. Ja taas oli hyvää aikaa koko
viikonloppu miettiä, mitä kaikkea tekevälle ihmiselle saattaa
sattua ja mitä kaikkea sattuisi, vaikka ei tekisi mitään.
Kävin naapurin koneelta
katsomassa, mikä on VIRHE 651. Se osoittautui yhdeksi aurinkokunnan
yleisimmistä virheistä, mutta kukaan ei tuntunut tietävän mitä
sille pitäisi tehdä. Luulenpa, että juuri tämänkaltainen virhe
innoitti Derridan keksimään käsitteensä différance.
Pitkään différancea pidettiin
nihilistisenä inhimillisen järjestyksen kapinan, dekonstruktion,
kaaoksen ja järjettömyyden työkaluna. Mutta nykyään
”tietokonemaallistumisen” myötä siitä on tullut jokapäiväinen
ilmiö – se voi yllättää yksityisen ”individin” missä
tahansa. Se voi pilata kokonaisen työpäivän tai valaista jonkin
pimeän nurkan. Toisaalta sitä ei ole lainkaan ”olemassa” eikä
sitä voi lausua ääneen – sitä paitsi sehän on väärin
kirjoitettukin. ”Différance ei kuulu ääneen eikä kirjoitukseen
sanan tavanomaisessa merkityksessä. Se sijoittuu puheen ja
kirjoituksen väliin outona tilana (...) Se sijoittuu myös sen
rauhoittavan tuttuuden tuolle puolen, joka kytkee meidät
jompaankumpaan ja saa meidät joskus kuvittelemaan, että ne olisivat
kaksi eri asiaa.” (Derrida 2003)
Ystäväni
Juha Saaren mukaan différance
edustaa nykyajassa niin harvinaista eettistä kategoriaa. Toisaalta
se viittaa myös virheen ja erehdyksen elämää virkistävään
mahdollisuuteen. Ilman virheitä me kotustaisimme vieläkin
luolissa ja kommunikoisimme koputtelemalla sääriluunkappaleilla
toistemme päitä. Tähän – juuri tähän – me olemme tulleet
virheiden ja virhepäätelmien ansiosta. Matkan varrella me olemme
hylänneet taikauskon ja siirtyneet tieteisuskoon. Faustinen
”maailmantunne” – järki – on vienyt meitä kuin pässiä
lieassa, kuten Goethe meitä valistaa. Vaan onko mitään todellista
edistystä tapahtunut? Onko jokainen käänne ollut käänne
parempaan?
Mihin me oikein olemme
tulleet – siitä ei tunnu olevan kenelläkään mitään tietoa.
Tällä hetkellä maailmassa on enemmän ”asiantuntijoita” ja
sortin tiedemiehiä kuin ylipäätään koskaan. Ja
historiankirjoituksen ”runonlaulanta” muistaa sitä kyllä
ylistää. Mutta hiljaisuuden pato on alkanut murtua ja todellinen
tilanne alkaa pilkistää murtumasta. Varovastikin arvioiden me
olemme nykyään enemmän hukassa kuin milloinkaan aikaisemmin ns.
historiallisena aikana. Vähitellen on alkanut näyttää siltä,
että se tiedollinen kehitys, jota me olemme niin suuresti
arvostaneet, onkin virheitä tulvillaan.
Jako sieluun ja ruumiiseen
on jo ajat sitten ollut mennyttä kalua. Saunantakana on jo pitkään
hihitelty tuota Descartesin ”jättimokaa”. Siinä ohessa meni
myös niin kätevä käsitepari subjekti – objekti. Minäisyys on
pelkkä kulttuurin luoma sosiaalinen turhake, joka vain harhauttaa
ihmistä pitämään maailmaa oman reduktionsa kohteena, ellei peräti
tuotteena. Entä psykologia – sielutiede, kuka malttaisi kertoa
noille onnettomille ”virkapsykologeille” ettei siellä suunnalla
ole ollut alun alkaenkaan mitään tutkittavaa. Kärjistystä, totta,
mutta mikä tahansa uusi toiminnanhaara perustetaankin, niin kohta
siellä on niin paljon tutkittavaa ja tärkeää työtä tekemättä,
että mitkään inhimilliset resurssit eivät siihen riitä.
Eteenpäin! Kieli maailman
todellisuuden kuvastajana on sekin heitetty yli laidan – mikä
puolestaan tietää naurukohtausta korrespondenssiteorian suhteen.
Uuspragmatistit – Davidson ja Rorty etunenässä – väittävät
ettei mitään eksaktia kieltä ole olemassakaan. Se on pelkkää
lingvistien keksintöä. Näin Donald Davidson: ”Johtopäätökseni
on, ettei mitään sellaista kuin kieli ole olemassa, jos kielellä
tarkoitetaan vähänkin samaa kuin mitä monet filosofit ja
lingvistit ovat olettaneet. Mitään sen kaltaista ei voi oppia,
hallita tai saada synnyinlahjaksi.” Kommunikaatio
perustuu sosiaaliseen ”kielelliseen toimintaan”, jossa
sattumanvaraisen (intuitiivisen) ”arvauksen” tuloksena ollaan
joko samaa tai eri mieltä, tai jos sekään ei riitä, siirrytään
järeämpiin keinoihin, ja otetaan nirri pois. Näiden tosiasioiden
toteamiseksi ei tarvita mitään vastaavuusteoriaa!
Eikö tuo kuulosta aivan
vanhalta Wittgensteinilta. Joka tapauksessa näyttää siltä, että
me kommunikoimme yhä edelleenkin koputtelemalla toistemme kalloja,
nykyään se vain tapahtuu tietokoneilla, älypuhelimilla ja muilla
digitaalisilla vehkeillä. Niin että mikä tässä on sitä
”tieteellistä edistystä”!
Ehdin tässä välissä
nukkumaan yhden levottoman yön yli. Aamuisin maailma näyttää
valoisammalta muutenkin kuin valaistuksensa osalta. Yllättäen
onnistun aivan omin toimin korjaamaan tilanteen ja VIRHE 651 häipyy
ruudultani. En tiedä mitä tein, mutta sen tiedän, että ilman
subjekti – objekti suhdetta se ei olisi ollut mahdollista. Perun
kaikki eiliset puheeni. Minä olen subjekti ja maailma turhakkeineen
on objekti. Sillä siisti. Minä olen täällä ja maailma kaikkine
siinä oleksivine olioineen on tuolla. Se on kätevää ja se toimii.
Totta kai ”minä” olen mukana maailmassa – maailmaan heitettynä
tai livahtaneena, kuten Juha Saari sanoo – mutta samalla minä olen
myös sen ulkopuolella omassa immanentissa tiedostuksessani. Sekin on
kätevää ja toimivaa, sanokoon kuka tahansa mitä hyvänsä.
Nyt kaivan vanhan
virttyneen ”sieluni” kaapista esille ja vien sen järven rannalle
vuoren juurelle ihmettelemään. Ihmettely on ainoa mihin meillä
riittää resurssit, kuten Goethe sanoo, enempää meillä ei ole
lupa pyytää.
Yritimme
dekonstruktiivisista
tulkinnoista
yksinkertaisinta
epäröiden
otimme pyramidin kaltaisen
käsitteen
käyttöön vasta siinä vaiheessa kun alkoi
näyttää
siltä että oli pakko lähteä pyykille keskellä kirkasta
päivää
vaikka yötäkin
olisi
ollut
nyt jo
tarvitsimme apuvoimia
kuin
kutsuaksemme pyykin todelliseksi
ja käsillä
olevaksi tarvekaluksi
esineeksi
ja käsipyykiksi
sanan
sisään
ja kautta
ulos
maailmaan
ikään
kuin
jos ei
olisi
sanaa
ei
olisi
mitään pestävääkään
S. J. Tanninen: Korpus, Différancen taantuminen eråksi
(2006)
Juha Saari kirjoittaa:
http://juhasaari.blogspot.fi/2014/03/differancen-etiikka.html
http://juhasaari.blogspot.fi/2014/03/differancen-etiikka.html
Tervehdys Seppo.
VastaaPoistaTodellakin. Différance on elementaarisinta etiikkaa. Derrida oli/on itselleni eetikoista ensimmäinen. Onko edes mahdollista ajatella fasistia, joka perustaisi aatteensa difffffféraaaaanceeeeen, että hänelle mikään toiminnan perusta olisi viivettä tai "pelkkää" jälkeä? Sisäisessä lohkeamassaan epäröivä fasisti? Kuin yrittäisi ajatella pyöreää neliötä.
Tein blogiini tekstin tästä jutusta innoittuneena.
VastaaPoista