Asger
Jorn: Talvi ajaa meidät pois, öljy, 1970. Kuva SJT.
”Me
olemme kipinöitä, joiden tulee hehkua niin kirkkaina kuin
mahdollista.”
Asger Jorn
Asger Jorn (1914–1973)
syntyi 3.3.2014 Vejrumin pikkukylässä Jyllannin niemen läntisellä
puolella. Koulunsa Asger kävi Silkeborgissa, innostui radikaalista
politiikasta ja maalaustaiteesta, jolla Skagenin maalareiden
perintönä oli Jyllannissa ja koko Tanskassa näkyvä ja juhlittu
maine. Ensimmäisen kerran hän esitteli ekspressionistien hengessä
maalattuja maisemiaan paikallisessa näyttelyssä 1933.
1936 Jorn
hyppäsi moottoripyöränsä selkään ja huristeli Pariisiin. Siellä
hän opiskeli Légerin Nykytaiteen Akatemiassa ja työskenteli tovin
Le Corbusierin assistenttina. Hän tapasi taiteilijoita kuten
Picasso, Hartung, Matta ja Lam. Mutta Jorn ei oikein syttynyt silloin
vallinneelle surrealistiselle kumouksellisuudelle; se vaikutti
sekavalta puuhastelulta. Jorn palasi takaisin Tanskaan.
Saksalaismiehityksen
aikana 1941–1944 nuorenpolven tanskalaistaiteilijat, Ejler Bille,
Egill Jacobsen, Henry Heerup, Carl-Henning Pedersen jne, kerääntyivät
Jornin lanseeraaman julkaisun Helhesten
vaiheille. Ryhmä piti yhteisiä näyttelyitä ja jakoi yhteisen
taiteen tekemisen konseptin vapaasti assosioituvista väreistä ja
muodoista.
Pariisissa
Jorn tapasi tulevat cobralaiset Karel Appelin, Dotremontin,
Corneillen, Constantin ja Pierre Alechinskyn. Cobra
perustettiin 1948 ja ryhmän tyylisuunnaksi vakiintui
”spontaani-abstraktismi”, lopullinen orientoituminen värin ja
muodon kieleen. Virallisesti Cobra-ryhmä
eli lyhyen intensiivisen kauden 1948–1951, vaikka ryhmän
näyttelyjä järjestetään ahkerasti vielä tänäkin päivänä.
Jorn oli
intohimoisen kiinnostunut kaikesta uudesta ja radikaalista. Hän
syöksyi väreineen ja härveleineen maalauksellisen aihionsa
kimppuun ja antoi levottoman sielunsa mellastaa. Hänen taiteensa on
epäsovinnaista ja täynnä räjähtävää voimaa. Jornin
pyrkimyksenä oli ilmentää maalauksissaan suoraan maalauksellisen
voiman ja spontaaniuden vaikutelmaa, mikä vaati teknistä taitoa ja
tarkkaa värien tuntemusta – se ei syntynyt pelkästään
roiskimalla. Itse hän kuvasi luovaa odysseiaansa kohti maalausta
”odottamattomaksi, tuntemattomaksi, sattumanvaraiseksi,
kaoottiseksi, absurdiksi ja mahdottomaksi”.
1950-luvulla
Jorn kiinnostui myös keramiikasta ja suuntasi ”helvetillisen
pyörremyrskynsä” keramiikkalaattojen käsittelyyn – hän
muokkasi savea jopa moottoripyörällään. Näillä menetelmillä
syntyi keraaminen 30 metriä pitkä ja 3 metriä korkea keraaminen
reliefi aarhusilaiseen koulurakennukseen. Jornin intohimoinen
ikonoklasmi suuntautui kaikkeen ympäröivään, hän saattoi
uudelleenmaalata valokuvia, painokuvia tai vaikkapa torilta ostettuja
maalauksia.
Asger
Jorn: Stalingrad, öljy, 1957–1960. Kuva SJT.
1995
Louisianan taidemuseo järjesti suuren Asger Jornin teosten
näyttelyn. Se näytti taas kerran miten paljon Tanskan nykytaide on
velkaa tälle ukkosen kaltaiselle isoisälleen. Näyttelykirjassa
Peter Shield vertaa Jornin taidetta goottilaiseen katedraaliin, jossa
myriadit yksityiskohdat pakottautuvat kohti valoa. Tyypillistä
Jornin työskentelylle oli kerroksellisuus. 1956 hän aloitti
suurikokoisen maalauksen (296x492 cm) valmistamisen ja esitteli sen
seuraavana vuonna Torinossa mahtipontisella nimellä La
ritirata di Russia. Myöhemmin hän osittain
peitti maalauksen valkoisella ja antoi sille – ikään kuin
katuvaisena naureskellen – nimen Le fou rire
(Hullunnaurua). Seattlen
maailmannäyttelyssä 1962 Jorn esitteli jälleen samasta
maalauksesta uuden version nimellä Stalingrad
– nyt lopullisessa kuosissaan. Tanskan kulttuurikaanoniin teos
valittiin 2006.
Tämän
merkillisen miehen luova kiihko on pysähtynyt Silkeborgissa Jorn
museon seinille lumoaviksi taideteoksiksi. Jo tuulikaapissa törmää
ultramariinia ja mustaa hehkuvaan reliefiin. Museo on hiljainen ja
valoisa kuin temppeli; saleissa ja käytävillä vaeltaa mykistyneitä
katsojia.
Jorn alkoi kerätä jo 1953 taidekokoelmaa museota varten. Hän vaihtoi omia teoksiaan tunnettujen taiteilijoiden teoksiin ja sai lahjoituksinakin mm. Ernstin, Arpin, Wolsin, Michaux´n, Dubuffetin teoksia. Nämä kokoelmat saatiin esille Silkeborgissa jo 1959. Eräässä valokuvassa Jorn poseeraa 1965 punatiilisen ja aika vaatimattoman näköisen museorakennuksen edessä.
Jorn alkoi kerätä jo 1953 taidekokoelmaa museota varten. Hän vaihtoi omia teoksiaan tunnettujen taiteilijoiden teoksiin ja sai lahjoituksinakin mm. Ernstin, Arpin, Wolsin, Michaux´n, Dubuffetin teoksia. Nämä kokoelmat saatiin esille Silkeborgissa jo 1959. Eräässä valokuvassa Jorn poseeraa 1965 punatiilisen ja aika vaatimattoman näköisen museorakennuksen edessä.
Niels F.
Truelsenin suunnittelema museo valmistui 1982 Gudenån
rantapenkereille levittäytyvään vehreään puistoon, yhdeksän
vuotta Jornin kuoleman jälkeen. Museo pitää sisällään
kokoajansa taiteellisen perinnön ja myös parhaan mahdollisen
kokoelman Asger Jornin omaa tuotantoa, maalauksia, keramiikkaa ja
veistoksiakin.
Kaikki
näyttää yhtä aikaa samanlaiselta ja erilaiselta kuin kaksitoista
vuotta sitten, kun kävin täällä edellisen kerran. Jotkut teokset
joita silloin en ymmärtänyt saavat minut hämilleen oman
puutteellisen näkemisen kykyni edessä. Harmittaa. Ehkä täälläkin
pitäisi käydä useammin.
”Mikä
tahansa todella uusi on luotaantyöntävää, koska se on
epänormaalia ja kohtuutonta.”
Asger Jorn
Ko. teksti
perustuu aikaisemmin julkaistuun juttuuni: Asger Jorn –
Tanskalainen modernin taiteen pyörremyrsky (2002).
Mielenkiintoista on, että 6-osainen Maailman Taide (1986) on
onnistuttu tekemään mainitsematta kertaakaan Asger Jornia. Mutta
eipä siellä mainita Carl-Henning Pederseniäkään, Cobra-ryhmä
sentään mainitaan kerran Karel Appelin ja toisen kerran Pierre
Alechinskyn yhteydessä. Kirjassa todetaan, että ryhmän
”tavoitteena ei ollut luoda uutta tyylisuuntaa vaan avata väylä
itsensä toteuttamiselle, leikille ja mielikuvitukselle”. Olivathan
nämä maalarit sentään kärkijoukossa luomassa abstraktia
ekspressionismia jo 1940-luvulla, Yhdysvalloissa suuntaus saavutti
huippukautensa vasta 1950-luvulla.
Louisiana
Revy 2/1995: Asger Jorn.
Museum
Jorn – Silkeborg, museon kivitarhaa ja Jean
Dubuffetin keramiikkaseinä. Kuva SJT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti