”Valohämyä –
kirkastettua hämärää”
Nelimarkka-museo, Alajärvi
8.2.–4.5.2014.
”Don't
talk, painter, paint!”
Paul
Klee
Kävin esittelemässä
Valohämyä-näyttelyn Nelimarkka-museossa. Yleisöäkin oli
kohtuullisesti sunnuntai-iltapäivän viimeisinä tunteina.
Kysymykset kohdistuivat lähinnä tekniikkaan – kukaan ei esittänyt
tuota kauhistuttavaa kysymystä, mitä nämä teokset esittävät?
Kun esittelin ensimmäisiä näyttelyjäni 1970-luvulla, silloin
lähes kaikki yleisön kysymykset kohdistuivat maalausten
”esittävyyteen”. Tuolloin kuviteltiin, että täysin
abstraktitkin teokset ovat jotenkin todellisesta ”esineiden ja
olioiden” maailmasta ”piloille” tyyliteltyjä. Ja jos vain
saataisiin tekijältä jokin vinkki, miten näitä ”outouksia”
tulisi katsoa, niin toki sieltä avautuisi tuttuja nimettäväksi
kelpaavia näkymiä ja asioita. Sitten vain pidettäisiin silmät
”sillä tavalla” – ja kaikki olisi hyvin.
Samaan ongelmaan törmäsi
Paul Klee jo modernismin alkutaipaleella esitellessään teoksiaan
1924 näyttelyn avajaisissa Jenassa. Esitelmä julkaistiin 1945
nimellä Über die moderne Kunst. Englanninkielisen version On
Modern Art (1948) esipuheessa
Herbert Read mainitsee, että juuri Klee jos kukaan on oikea henkilö
selittämään kuvataiteen selittämättömiä prosesseja. Ja lausuu
heti perään tuon modernistien erehdyksen: ”Sellainen taide kuten
maalaus on jo itsessään kieli – muotojen ja värien kieli, jolla
monimutkaisia intuitioita ilmaistaan.”
Miksi taiteilija päätyy
alituiseen vääristämään luonnolliset muodot lähes
tunnistamattomiksi, kysyy Klee yleisönsä puolesta. Hienotunteisena
herrasmiehenä hän valottaa asiaa mahdollisten maailmojen
näkökulmasta. Taiteilija – epätodennäköisenä filosofina –
ei pidä tätä maailmaa parhaimpana eikä huonoimpana, hän vain
sanoo, että ”nykyisessä ilmenemismuodossaan se ei ole ainoa
mahdollinen maailma”.
Sen vuoksi hän
(taiteilija) tunkeutuu silmineen (with
penetrating eye) läpi luonnon
asettamien muotojen. Mitä syvemmälle hän katsoo, sitä enemmän
hänen visionsa laajenee nykyhetkestä menneisyyteen ja ilmaisee
valmiina tuotteena koetun maailman sijasta luomistapahtumaa itseään.
Myöskään luova akti ei ole tullut valmiiksi – täydelliseen
muotoonsa – vaan se ikään kuin ”venyy menneestä tulevaan”.
Klee oli selvästikin perillä fenomenologian aikakäsityksestä,
jossa menneen retentio
ja tulevan protentio
venyttävät havaintokokemuksen nyt-hetkeä.
Tuo ajatus on myös lähellä Derridan lanseerausta merkistä
(taideteoksesta) ”lykättynä läsnäolona”.
Merkki
edustaa läsnäolevaa sen poissaollessa ja ottaa sen paikan. Kun emme
voi käsittää tai osoittaa asiaa, eli läsnäolevaa, läsnäolevaa
olevaa, kun läsnäoleva ei ole läsnä, me merkitsemme, kuljemme
merkin kiertotien kautta. Me otamme vastaan ja annamme merkkejä, me
teemme merkkejä. Näin merkki olisi lykättyä läsnäoloa.
Valohämyä-näyttelyn
esittelyssäni olin tullut
samankaltaisten kysymysten äärelle,
ja olin jo valmis sijoittamaan taideteoksen juuri tuohon
viivästymisen ja ennakoinnin väliseen ”onkaloon”. Maalarin
maalannassa kyse on viivytyksestä tai ennallistamisesta – se ei
vielä ole se tai se on (jo) ollut se, ja se on jättänyt jälkeensä
jäljen (merkin, taideteoksen). Muistikirjaani olin kirjoittanut
itselleni vinkin: ”Se on jotakin, joka ilmenee eräänlaisena
puutteena ja tilallisuutena, joka ei ole edes läsnä (juuri nyt tai
ei koskaan).” Mutta maalauksen läsnäolo on erilaista kuin
esimerkiksi musiikin läsnäolo. Maalaus on läsnä esineenäkin, tai
ainakin eräänlaisena esineen varjona, mutta minkään puutteen –
asian tai olion – korvikkeena (substituuttina) se ei ole, vaan se
muodostaa aivan oman todellisen kokemuksensa. Musiikin kohdalla
tällainen epäilys ei tulisi mieleenkään, vai?
Taideteoksen
kokeminen tapahtuu tässä ja nyt.
Nykyhetki on menneisyyden viiveen ja tulevaisuuden kurkotuksen väliin
jäävä tyhjä ”poimu”, olemattomuus, jossa kaikki havainnot
ilmenevät ja jossa voi elää kokonaisen elämän. Sitä voisi
verrata Derridan différanceen,
se ei olemassa eikä se ole olematta. Taideteoksen teoksellisuus tuo
kokijansa juuri tähän ”välimaastoon”, josta oleva ja tuleva
saa muotonsa – olipa se nyt sitten miten abstraktia hyvänsä.
Taustalla
Klee varoittaa tarrautumasta lopullisiin muotoihin. Etsiessäni
mahdollisimman epämääräistä muotoa – värin alustaksi –
päädyin ympäripyöreään ”pilvenkaltaiseen” muotoon.
Hyväksyin sen, että se nähtiin eräänlaisena pilvenä – pilven
jälkenä maalauksen valohämyisellä pinnalla. Mutta sitten joku
yleisöstä huomautti, että se näyttää ihan piparilta, ”ne ovat
kummallisen värisiä pipareita”. Piparithan tehdään muotilla,
nekin ovat jälkiä ja ”mimeettistä lumetta”. Siis me olimme
edelleenkin tekemisissä jäljen ja viiveen kanssa – olemattoman
asialla. Konkreettisena esineenä piparkakku – St.
Hildegard's cookie of joy –
alkoi kuitenkin syödä voimallisesti mielikuvaa taivaan avaruudessa
purjehtivista pilvistä. Pyhä Hildegard sentään!
Mieleeni
palaa häiritsevä mielikuva 1970-luvulta. Olin esittelemässä
mustanpuhuvia maalauksiani, kun joku taustalta tokaisi, ”ne
näyttävät ihan salmiakkipastilleilta”. En ole päässyt siitä
yli vieläkään. Todellinen maanvaiva ovat nämä ihmiset, jotka
näkevät kaiken jonkin sortin syötävänä. Kasvissyöjänä kerään
paljon syötävää luonnosta, mutta en silti näe maisemaa –
tienoota silmänkantamaan – minään ruokavarastona. Vasta
lähitarkastelu – keväiset koivunlehdet, voikukat, savikat,
nokkosenversot – nostattavat veden kielelle.
Esittävyyden
salakavalat lonkerot ovat jälleen – näinä modernismin hylkääminä
lopunaikoina – tunkeutuneet syvälle ihmisten mieliin. Koko ajan on
teroitettava, että maalaus ei ole valokuvankaltainen kuva. Maalaus
ei ole kuva lainkaan – se on jälki, merkki, prosessi. (Valo)kuvaa
katsotaan, maalaus nähdään! Maalauksen parametrit hakevat voimansa
maailman – maailmassa olemisen – dynamiikasta. Valo, väri ja
tilallisuus ovat maalauksen rakentumisen keskeiset elementit.
Tilallisuus maalauksen kaksiulotteisena tilallisuutena sisältää
myös maailmallisen tilallisuuden (Kleen venytys menneeseen ja
tulevaan) ennen teosta ja teoksen jälkeen. ”Tätä itseään
konstituoivaa ja dynaamisesti jakavaa väliä voidaan kutsua
tilallistumiseksi,
ajan tulemiseksi tilaksi tai tilan tulemiseksi ajaksi
(viivyttämiseksi).”
(Derrida)
Näin
taideteos on teko ja prosessi, johon maailman todellisuus on
asettunut (viivästyneeksi, lykätyksi) tapahtumaksi. Maailmasta
maalaus erottuu kaksiulotteiseen rajattuun tilaansa. Jos se olisi
kuva, se ei olisi kuva maailmasta, vaan kuva maailmassa. Derridaa
mukaillen voisi yrittää sanoa, että maalaus on kuin pohjaton
shakkilauta, jossa/jolla olemisen läsnäolo pelaa tuttua mutta outoa
peliään. Kutsuttuja
ovat tällaisen taiteen tekijät, huomauttaa Klee jälleen kuivakkaan
tapaansa kellastuneelle paperille järjestäytyneiden merkkien
ei-kenenkään-maalta.
Viimeisin
aseeni tässä jo hävityssä taistelussa ovat näkymättömät
maalaukset, jotka ovat Valohämyä-näyttelyn
”toivonkipinä”. Yleisö ei hämmästy näistäkään teoksista,
he ovat kokeneita taiteen katsojia ja näkijöitä. Sujuvasti he
kuuntelevat puheitani ja tekevät oivaltavia kysymyksiä – ainoa
hiertävä asia on tuo ”piparijuttu”. Näkymättömiksi eivät
jää nämä näkymättömätkään maalaukset. Joku näkee synkän
yön, aamun sarastuksen pimeydessä ja joku toinen kevään
aavistuksen talvisella taivaalla.
Näkyvä
– näkymätön. Näkemisen suhteen olemme kaiken aikaa
näkyväisyyden – näkyvän ja näkymättömän – armoilla. Silti
meillä ei ole edes sanoja, joilla kuvata näitä erilaisia
näkyväisyyden tiloja. Alan Badiou on esittänyt ratkaisuksi
”ilmenemisien asteikkoa”, jolle havainnot (muutkin kuin
näkyväiset) asettuvat. Ks.
http://seppo-zen-selallaan.blogspot.fi/2014/01/ilmenemisia.html
Näkeminen edellyttää näkymättömyyden alkusysäyksen, mutta
siitä huolimatta mikään ei ole (meille) täysin näkymätöntä –
ei edes umpipimeys. Maalauksetkaan eivät voi olla kokonaan
näkymättömiä; pitäisikin puhua maalauksista, joiden näkyväisyys
on heikko tai erittäin huono. Näkyväisyydettömiä maalauksia.
Sitten
joku kysyy lopullisen kysymyksen: ”Mitä tyylisuuntaa nämä
maalaukset edustavat?” Jo mainitulla 1970-luvulla Helsingin
Sanomien
kriitikko kirjoitti, että Tannisen maalauksissa viivat ovat yhtä
suoria kuin muillakin konkretisteilla. (Asiantuntijoiden
näkemättömyys vaikuttaa aina jotenkin patologiselta.) Riittikö se
tekemään minusta konkretistin? Maalauksissani ei ole muuta
konkreettista kuin ylipääsemätön haluni maalata väripintojen
reunat veitsenterävinä – kuin miekalla sivallettuina. Ehkäpä
olen ”teräväreunaekspressionisti”!
Sähkökatkoksen
ajan
tuijotin
pimeää seinää, kunnes
katulampun
kajastuksessa
näin
siinä maalauksen.
Ps.
Jälkikäteen huomasin, että että Kleen Pedagoginen
luonnoskirja / Modernista taiteesta
on julkaistu myös suomeksi (Taide 1997) – siis laitoksena jossa on
nämä molemmat Klee-klassikot.
Paul
Klee: On Modern Art,
Faber and Faber 1969.
Jacques
Derrida: Différance,
teoksessa: Platonin Apteekki ja muita kirjoituksia,
Gaudeamus 2003.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti